Μόνο εξ' απροόπτου δεν βρέθηκαν όσοι παρακολουθούσαν τις εξελίξεις για το νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα από την απόφαση της Επιτροπής Νομικών να μην το θέσει εκ νέου ενώπιόν της, έως ότου το Υπουργείο Δικαιοσύνης καλέσει όλους τους αρμόδιους φορείς σε διαβούλευση, με σκοπό να εξευρεθούν κοινές συνισταμένες, πριν συνεχιστεί η συζήτηση του στη Βουλή, αφού μετά από τέσσερις συνεδρίες οι ενστάσεις και οι διαφωνίες επί των προνοιών του παρουσιάζονται ως χαώδεις.
Το πρόβλημα της βίας στα γήπεδα είναι αναμφίβολα το σοβαρότερο πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει το κράτος σε σχέση με τον αθλητισμό, αφού παρά τα βήματα προόδου που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια με την εισαγωγή της κάρτας φιλάθλου, δεν κατέστη δυνατό να μειωθούν τα συγκεκριμένα φαινόμενα, παρά μόνο να μετακινηθούν από εντός σε εκτός γηπέδου.
Η απόφαση της Κυβέρνησης μετά τα επεισόδια στο στάδιο Ελευθερία το 2023, ανάμεσα σε οπαδούς της Ανόρθωσης και του Απόλλωνα, ήταν να αυστηροποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο και σε συνδυασμό με την κάρτα φιλάθλου να εντοπίζονται όσοι πηγαίνουν στα γήπεδα για να προκαλούν επεισόδια, ώστε να συλλαμβάνονται και να οδηγούνται ενώπιον της Δικαιοσύνης. Το νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα έφθασε τελικά ενώπιον της Βουλής τον Μάρτιο του 2025, δηλαδή δύο χρόνια μετά και μέσα σε επτά μήνες, βρίσκεται ένα βήμα πριν τοποθετηθεί στα συρτάρια, ενώ το δεύτερο για τους συνδέσμους φιλάθλων δεν έχει καν αποσταλεί για να αρχίσει η συζήτησή του.
Είναι δεδομένο πως πάντοτε, όταν προκύπτουν νομοσχέδια που προκαλούν αντιδράσεις, το Υπουργείο που τα προωθεί στη Βουλή είναι έτοιμο να σπάσει αυγά και να προβεί σε υποχωρήσεις για να διασκεδαστούν οι όποιες ανησυχίες των εμπλεκόμενων μερών, πράγμα που μπορεί να συμβεί με εκ των προτέρων διαβούλευση. Πρόκειται για κάτι που συνέβη σε πολύ μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις, όπως είναι το ΓεΣΥ, αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στην προκειμένη περίπτωση, το Υπουργείο Δικαιοσύνης υποχώρησε στο να δοθεί περιθώριο ενός χρόνου για τοποθέτηση κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης στα κλειστά γήπεδα, όπως ανέφερε ο Μάριος Χαρτσιώτης ενώπιον της Βουλής, ωστόσο απ' εκεί και πέρα σε άλλα ζητήματα που οι διαφωνίες ήταν πολύ μεγαλύτερες, δεν προέκυψε οποιαδήποτε οπισθοχώρηση ή εισήγηση για να εξευρεθεί μια μέση λύση.
Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί το ζήτημα του αυτοδιοίκητου της ΚΟΠ, η οποία στις συνεδρίες της Βουλής αναφέρθηκε επανειλημμένα στον κίνδυνο που προκύπτει σε περίπτωση που το Υπουργικό Συμβούλιο αποφασίζει ποιοι αγώνες θα διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, όπως προνοεί το νομοσχέδιο, αφού σε μια τέτοια περίπτωση θα τεθεί σε κίνδυνο η συμμετοχή των κυπριακών ομάδων στα κύπελλα Ευρώπης, όπως συνέβη πριν από κάποια χρόνια στην Ελλάδα.
Μεγάλη συζήτηση είχε αναπτυχθεί και γύρω από το θέμα των άλκοτεστ και νάρκοτεστ, αφού παρότι οι συντεχνίες παρουσιάζονταν θετικές για τη διενέργειά τους, εντούτοις βουλευτές και υπεύθυνοι γηπέδων εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για την δυνατότητα υλοποίησης.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα που προκύπτει, είναι ότι οι αρμόδιοι δεν εκμεταλλεύτηκαν το τρίμηνο του καλοκαιριού για να προχωρήσουν στην εις βάθος συζήτηση του Νομοσχεδίου και πλέον βρισκόμαστε σε μια περίοδο που το πρωτάθλημα είναι εν εξελίξει, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος να προκληθούν επεισόδια ανάμεσα σε οπαδούς, που θα στρέψει ξανά τα πυρά εναντίον της Πολιτείας, η οποία δεν έλαβε και τα ανάλογα μέτρα για τη βία στα γήπεδα.
Οι πιθανότητες για να οδηγηθεί ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής το εν λόγω θέμα, έδειχναν εξ αρχής ότι δεν ήταν με το μέρος της Πολιτείας, όμως κανένας δεν μπορεί να προβλέψει ποια θα είναι η συνέχεια και πως θα προχωρήσει το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Εάν ο υπουργός Δικαιοσύνης κρατά κάποιο άσσο στο μανίκι του, τότε ενδεχομένως να προκύψει αλλαγή στάσης από τους διαφωνούντες, όμως αυτό είναι κάτι που θα ξεκαθαρίσει στην πορεία, αναλόγως και των κινήσεών του.
Βάσει των όσων τέθηκαν μέχρι στιγμής στη δημόσια σφαίρα, το μέλλον του νομοσχεδίου θεωρείται δυσοίωνο, αφού κανένας δεν μπορεί να προβλέψει την τελική του κατάληξη, δεδομένων των έντονων αντιδράσεων που προκύπτουν μέχρι στιγμής τόσο από ορισμένους βουλευτές, όσο κι από την ΚΟΠ ή τα σωματεία. Για να εξευρεθεί λύση, θα πρέπει όλοι οι αρμόδιοι να βάλουν νερό στο κρασί τους και να επιστρέψουν στο τραπέζι του διαλόγου για να βρουν τις λύσεις εκείνες που θα το οδηγήσουν ενώπιον της Ολομέλειας, αφού πρώτα διεξαχθεί η κατ' άρθρον συζήτησή του.
Εξάλλου, η καθυστέρηση που δημιουργείται μετά την απόφαση της Βουλής να ζητήσει να τεθεί σε εκ νέου διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, ενδεχομένως να δίνει χρόνο ώστε να αποσταλεί και το δεύτερο Νομοσχέδιο που αφορά την μετακίνηση των συνδέσμων φιλάθλων υπό τη σκέπη εταιρειών ή σωματείων.
Το εν λόγω νομοσχέδιο κρατείται εδώ και έξι περίπου μήνες στα συρτάρια του Υπουργείου, αφού παρότι ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευσή του τον περασμένο Μάρτιο, έπειτα από κάποια συνταγματικά θέματα που είχαν προκύψει και στάλθηκε για νομοτεχνικό έλεγχο στη Νομική Υπηρεσία τον Απρίλιο, έκτοτε δεν προέκυψε οποιαδήποτε νεότερη εξέλιξη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Τέσσερις μήνες μετά ξανά στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα, παραμένουν οι διαφωνίες-Αγνοείται το νομοσχέδιο για ΣΥΦΙ
- Κόκκινη στο νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα-Κρίνουν ανίκανη την Αστυνομία να ανταποκριθεί βουλευτές και σωματεία
- Δεν τους παίρνει να αστοχήσουν στο νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα-Αμφιβολίες για την εφαρμοστικότητα
- Έστειλε στα... αποδυτήρια το νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα η Βουλή-Αγεφύρωτες διαφορές, έκκληση για νέα διαβούλευση