powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Κρίσιμο σταυροδρόμι για τη χρήση scooter-Η πρόταση για κατάργηση και η ανησυχία για στροφή σε μοτοσικλέτες ή μοτοποδήλατα

Σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι βρίσκονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους σε σχέση με το ζήτημα των scooter που κυκλοφορούν στους δρόμους και για τα οποία ενδέχεται να απαγορευτεί η χρήση τους, εάν δεν εφαρμοστεί πλήρως ο Νόμος που τα διέπει, όπως είχε προειδοποιήσει ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούττας. 

Οι απόψεις γύρω από το εν λόγω ζήτημα διίστανται, αφού από τη μια υπάρχουν οι φωνές ότι ελλοχεύουν κίνδυνοι για την ασφάλεια τόσο όσων οδηγούν τα scooter, όσο και των οδηγών που διακινούνται στο οδικό δίκτυο, καθότι δεν τηρούνται και δεν ελέγχονται στο βαθμό που αναμενόταν η χρήση τους, με αποτέλεσμα να προκύπτουν ζητήματα αλόγιστης οδήγησης σε δρόμους που απαγορεύεται και με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ από την άλλη αναφύονται ζητήματα για το ενδεχόμενο να στραφούν προς άλλα μέσα για διακίνησή τους, όπως τα μοτοποδήλατα και οι μοτοσικλέτες.

Ο κ. Μουσιούττας προειδοποίησε ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής, ότι θα δοθεί διορία δύο μηνών στους αρμόδιους για να εφαρμοστεί πλήρως ο Νόμος που ψηφίστηκε από τη Βουλή, ειδάλλως θα καταθέσει πρόταση με την οποία θα εισηγείται την καθολική απαγόρευση χρήσης τους στους δρόμους.

Τη δεδομένη στιγμή, ο Νόμος προνοεί για τους οδηγούς scooter, όπως χρησιμοποιούνται μόνο από άτομα άνω των 14 ετών, με μέγιστη ταχύτητα έως 20 χλμ./ώρα, καθώς και την υποχρεωτική χρήση κράνους και φωσφορούχων γιλέκων τη νύχτα, αλλά και σε συγκεκριμένες οδικές αρτηρίες, όπως είναι οι ποδηλατολωρίδες ή χώροι που καθορίζονται από τους Δήμους. Προνοούνται επίσης οι χώροι στάθμευσης και η χρέωση ενός ευρώ, με προσαύξηση έως 10 ευρώ εάν δεν σταθμευούν στο προβλεπόμενο σημείο.

Αρκετές από τις εν λόγω πρόνοιες παραβιάζονται από τους χρήστες, γεγονός που προκαλεί έντονο προβληματισμό στους αρμόδιους, οι οποίοι θέλουν να εφαρμόζεται στην ολότητά του ο Νόμος, για την ασφάλεια των ίδιων των οδηγών scooter, αλλά και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.

«Έχουμε δει ατυχήματα, αλόγιστη και παράνομη χρήση, πλήρη απουσία μέτρων ασφάλειας. Αν συνεχιστεί αυτή η εικόνα, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την κατάργηση», είχε αναφέρει κατά την τελευταία συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών, αλλά και σε ανακοίνωσή που εξέδωσε ο κ. Μουσιούτας. Παράλληλα, εξέφρασε την άποψη ότι προκύπτει ανάγκη για ενσωμάτωση GPS για χαρτογράφηση και αυτόματο κλείδωμα σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων, υποχρεωτική ασφάλιση για κάλυψη ζημιών και τραυματισμών των οδηγών σκούτερ και καθιέρωση συστήματος μητρώου για την ταυτοποίηση των οδηγών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προειδοποιήσεις Μουσιούττα για τα σκούτερ-Ζητά εφαρμογή της Νομοθεσίας ειδάλλως θα καταθέσει πρόταση για απαγόρευσή τους

Κατατέθηκε στην Ολομέλεια η πρόταση Μουσιούττα

Μιλώντας στον REPORTER, ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούττας υπέδειξε πως «δεν τηρούνται οι Νομοθεσίες κι εκείνοι που πρέπει να επιτηρούν δεν το κάνουν. Εκείνοι που χρησιμοποιούν τα scooter παρανομούν, μπαίνουν σε δρόμους που δεν επιτρέπεται, δεν φορούν προστατευτικά, τρέχουν περισσότερο απ' όσο επιτρέπεται. Αυτά τα τρία πράγματα και μόνο δημιουργούν κίνδυνο στο οδικό δίκτυο, άσχετα αν έγιναν ή δεν έγιναν πολλά περιστατικά». 

Σημείωσε επίσης πως εάν χρειαστεί θα τα αποσύρουν «προληπτικά, ώσπου να διορθωθεί η κατάσταση. Η πρόταση κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή και θα δοθεί ένα περιθώριο δύο μηνών για να λάβουν τα μέτρα τους. Αν υπάρξει ικανοποιητική αντιμετώπιση του θέματος, η πρόταση θα παραμείνει ανενεργή. Αν δεν υπάρξει θα πάει στην Ολομέλεια». 

Επισήμανε ακόμα ότι «ο Νόμος είναι σαφής, λέει ότι μπορούν να τα χρησιμοποιούν σε ποδηλατολωρίδες ή σε δρόμους με ταχύτητα μέχρι 30 χιλιόμετρα. Δεν υπάρχει περιοχή ή δήμος στην Κύπρο που δεν έχει δρόμους μέχρι 30 χιλιόμετρα». 

Κληθείς να τοποθετηθεί σε σχέση με τη θέση που διατύπωσαν οι δήμοι, υπέδειξε πως «είπαν ότι είναι δύσκολο να το κάνουν, γιατί δεν υπάρχει το αναγκαίο δίκτυο, όσον αφορά τις ποδηλατολωρίδες. Κυρίως στη Λευκωσία υπάρχουν ποδηλατολωρίδες, αλλά η κίνηση των scooter σε δρόμους 30 χιλιομέτρων επιτρέπεται. Εκείνο που πρέπει να ελέγχεται είναι αν φορεί το κράνος του, εάν είναι άνω των 14 ετών, η ταχύτητά του είναι κάτω από 20 χιλιόμετρα; Αυτό χρειάζεται επιτήρηση και έλεγχο είτε από την Αστυνομία, είτε από τους τροχονόμους των δήμων ή από εξουσιοδοτημένο άτομο που ορίζει ο δήμος ή η κοινότητα». 

Καταληκτικά, ανέφερε ότι «θα δοθεί χρόνος  περίπου δύο μήνες να δούμε τι θα κάνουν, μας είπαν ότι θα επανέλθουν με κάποια σημειώματα και θα αξιολογήσουμε τι έγινε και τι δεν έγινε. Αν έγινε καλώς, αν  δεν έγινε, η πρόταση που κατατίθεται στην Ολομέλεια θα την φέρουμε στην ατζέντα της Επιτροπής για να ξεκινήσει η συζήτηση. Ο σκοπός μας δεν είναι να καταργήσουμε τη χρήση των scooter, ο σκοπός μας είναι οι ιδιοκτήτες να συμμορφωθούν με ότι προνοεί η Νομοθεσία σήμερα, ο καθένας σε εκείνο που του αναλογεί».

Προβληματισμός σε περίπτωση κατάργησης

Από την άλλη, υπάρχουν οι φωνές που εκφράζουν την πεποίθηση ότι σε περίπτωση κατάργησης των scooter, τα πρόσωπα που τα χρησιμοποιούν ενδέχεται να καταφύγουν σε άλλες λύσεις για τις διακινήσεις τους, που ενδεχομένως θα θέσουν σε μεγαλύτερο κίνδυνο τη δική τους σωματική ακεραιότητα ή κι άλλων χρηστών του οδικού δικτύου. 

Κι αυτό διότι, σύμφωνα με αστυνομική πηγή, το μοναδικό θανατηφόρο δυστύχημα με scooter καταγράφηκε το Σεπτέμβριο του 2022, ενώ ελάχιστα είναι τα τροχαία ατυχήματα με σοβαρούς ή ελαφρούς τραυματισμούς ανά έτος. Οι Αρχές αναγνωρίζουν ότι η κατάσταση δεν είναι ιδανική, ωστόσο εκτιμούν ουσιαστικά ότι σε περίπτωση καθολικής απαγόρευσης, πιθανόν να αναζητήσουν τη λύση της οδήγησης μοτοποδηλάτων ή μοτοσικλετών μικρού κυβισμού, που κάθε χρόνο εμπλέκονται σε μεγάλο αριθμό οδικών συγκρούσεων. 

Παράλληλα, η Αστυνομία εισηγήθηκε στη Βουλή αντί της κατάργησης, εάν είναι εφικτό, να τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο και να κατακρατούνται τα scooter σε περίπτωση παραβίασης του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τα οποία θα επιστρέφονται υπό προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Αστυνομία εμφανίζεται θετική για να αρχίσει στο μέλλον ελέγχους για την ταχύτητα των scooter, εάν κριθεί επιτακτική ανάγκη, ώστε να εκδίδονται εξώδικα σε όσους υπερβαίνουν το όριο των 20 χιλιομέτρων ανά ώρα. Τα δύο πιο σημαντικά προβλήματα που διαπιστώνονται, σύμφωνα με την Αστυνομία, δεν έχουν να κάνουν με την ταχύτητα, αλλά με τους χώρους που διακινούνται τα συγκεκριμένα οχήματα και σε δευτερεύον επίπεδο η μη χρήση κράνους. 

Όπως ανέφερε η ίδια πηγή, οι Δήμοι πρέπει να καθορίσουν χώρους για διακίνηση και στάθμευση, αλλά όπως υπέδειξε εκπρόσωπός τους ενώπιον της Βουλής, σε κάποιους δήμους αυτό δεν μπορεί να συμβεί, λόγω των γεωμετρικών δεδομένων και των οδικών υποδομών. 

Σημείωσε μάλιστα πως σε περίπτωση που η Βουλή αποφασίσει να προχωρήσει, εν τη σοφία της, με καθολική απαγόρευση, είναι σεβαστό, ωστόσο η Αστυνομία θα προειδοποιήσει για τους κινδύνους που ελλοχεύουν. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σοβαρές ανησυχίες για τις συσκευές προσωπικής κινητικότητας και τα σκούτερ-«Δεν υπάρχει ο μηχανισμός ελέγχου και σήμανσης»

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Promotional Rep NewsFeed
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;