Τι από όλα προτιμάς; Αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης νέας τεχνολογίας, συμβατικό, ηλεκτρικό, υβριδικό, υδρογόνου ή άλλο; Kανένας δεν μπορεί να επιβάλει στον καταναλωτή συγκεκριμένη τεχνολογία, καθώς το μέλλον της αυτοκίνησης επιφυλάσσει πλουραλισμό επιλογών, σύμφωνα με τον CEO της Chr. Kapodistrias & Sons, Κωνσταντίνο Καποδίστρια, ο οποίος έχει πλειστάκις εκφράσει τη διαφωνία του στο ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποτελεί τη μια και μοναδική οδό.
Σε συνέντευξή του στο τεύχος Σεπτεμβρίου του περιοδικού IN Business, o κ. Καποδίστριας ανοίγει, επίσης, κι άλλα κεφάλαια, όπως αυτά της αγοράς μεταχειρισμένων και του automotive aftermarket, ενώ δεν παραλείπει να ξεδιπλώσει τα πλάνα της εταιρείας του, που βρίσκεται στην κορυφή του τομέα ανταλλακτικών αυτοκινήτων.
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις...
Ποιες είναι, κατά την άποψή σας, οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος του automotive aftermarket στην Κύπρο και διεθνώς;
Ο κλάδος του automotive aftermarket στην Κύπρο και διεθνώς αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις λόγω της ταχείας τεχνολογικής εξέλιξης στα οχήματα, όπως η εξάπλωση των υβριδικών και των ηλεκτρικών, τα οποία απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και εξοπλισμό για τη συντήρησή τους.
Παράλληλα, η έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού και η ανάγκη για συνεχή κατάρτιση των τεχνικών αποτελούν κρίσιμο πρόβλημα για πολλά συνεργεία και επιχειρήσεις του χώρου.
Άλλο ζήτημα είναι η συνδεσιμότητα των οχημάτων(connectivity) με τον κατασκευαστή και την αντιπροσωπεία, κάτι που αλλάζει το τοπίο της διάγνωσης και της πρόληψης βλαβών.
Απαιτεί προηγμένα διαγνωστικά εργαλεία και πρόσβαση σε δεδομένα που ελέγχονται από τους κατασκευαστές και τις αντιπροσωπείες και τα ανεξάρτητα συνεργεία δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε αυτά.
Εκτός των πιο πάνω, προκύπτουν κι άλλα ζητήματα που απασχολούν ιδιαίτερα τον κλάδο;
Ασφαλώς. Ένα από αυτά αφορά στα κανάλια διανομής (distribution channels) τα οποία μετασχηματίζονται με τη ραγδαία ανάπτυξη του e-commerce και του καθεστώτος της ψηφιακής πλατφόρμας.
Αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο διατίθενται ανταλλακτικά και υπηρεσίες, αν και αυτό συμβαίνει περισσότερο στο εξωτερικό.
Ακόμα, το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την περαιτέρω ανάπτυξη. Η έλλειψη εξειδικευμένων τεχνικών, η ανάγκη για νέες δεξιότητες στις καινούργιες τεχνολογίες και για ταλέντα στον τομέα μας, δημιουργούν πιέσεις και προκλήσεις στον χώρο του independent automotive aftermarket.
Δεν είμαι εναντίον της ηλεκτροκίνησης ως τεχνολογία
Έχετε εκφράσει δημοσίως τη διαφωνία σας στο θέμα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι αυτής της τοποθέτησης;
Είχα διαφωνήσει με την πολιτική προσέγγιση του όλου θέματος, με το γεγονός, δηλαδή, πως με διατάγματα, φορολογίες, επιδοτήσεις, νομοθεσίες, προπαγανδιστικά αφηγήματα και άλλα τινά ήρθαν κάποιοι να επιβάλουν την ηλεκτροκίνηση με τον δικό τους τρόπο.
Δεν θέλω να παρεξηγηθώ. Δεν είμαι εναντίον της ηλεκτροκίνησης ως τεχνολογία και ασφαλώς δεν την απορρίπτω.
Πού ακριβώς εστιάζεται η διαφωνία σας;
Διαφώνησα με τον τρόπο που θέλησαν να την επιβάλουν, χωρίς να παρουσιάζουν όλα τα δεδομένα. Σε καθημερινή βάση μιλώ με αρκετούς εκπροσώπους κατασκευαστών συστημάτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων, που αποτελούν πρώτη εφαρμογή σε αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι εταιρείες αυτές συμμετέχουν στην κατασκευή ενός αυτοκινήτου που μπορεί να είναι ηλεκτρικό, υβριδικό ή εσωτερικής καύσης και πρόκειται, μεταξύ άλλων, για εταιρείες όπως η Bosch, η Schaeffler, η ZF, η TMD Friction, η Brembo, η Elring, κλπ.
Λόγω της θέσης μου μπορώ να γνωρίζω καλύτερα από πολλούς άλλους στην Κύπρο τα δεδομένα και τις πραγματικότητες, που δεν είναι εκείνες τις οποίες παρουσίαζαν οι πολιτικοί, κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Προσπάθησαν να επιβάλουν με το έτσι θέλω μια συγκεκριμένη τεχνολογία, ενώ απέρριπταν κάποιες άλλες.
Η ηλεκτροκίνηση δεν ήταν η φυσική εξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας, ήταν απλώς μια ακόμα επιλογή, η οποία προωθήθηκε ως η λύση του μέλλοντος από τους πολιτικούς.
Ποια είναι, λοιπόν, η άποψή σας για τη θέση της ηλεκτροκίνησης στο μέλλον;
Δεν νομίζω πως η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον της αυτοκίνησης. Μπορεί σε κάποιες χώρες να επικρατήσει περισσότερο, όπως η Κίνα για παράδειγμα, όμως δεν σημαίνει πως αποτελεί απαραίτητα το αύριο στον πλανήτη.
Τότε τι επιφυλάσσει το μέλλον;
Το μέλλον επιφυλάσσει μια τεχνολογική ουδετερότητα, στο πλαίσιο της οποίας θα συνυπάρχουν διάφορες τεχνολογίες και ο καθένας θα είναι σε θέση να επιλέξει αυτή που προτιμά. Θα μπορείς να αγοράσεις αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης νέας τεχνολογίας, ηλεκτρικό, υβριδικό, υδρογόνου ή άλλο, χωρίς κανένας να σου επιβάλλει συγκεκριμένη τεχνολογία.
Το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων
Γιατί το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) παραμένει σημαντικά υψηλότερο;
Αυτό συμβαίνει λόγω του κόστους των μπαταριών ιόντων λιθίου, που αποτελούν το πιο ακριβό εξάρτημα σε ένα EV. Αν και οι τιμές τους έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια, εξακολουθούν να είναι ανεβασμένες, καθώς επηρεάζονται από το υψηλό κόστος των πρώτων υλών (λίθιο, κοβάλτιο, νικέλιο), από τη ζήτηση και τις γεωπολιτικές αστάθειες.
Επιπλέον, άλλοι σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές είναι οι υψηλές επενδύσεις των κατασκευαστών σε νέες τεχνολογίες, υποδομές παραγωγής, έρευνα και ανάπτυξη, το περιορισμένο ακόμη μέγεθος παραγωγής που δεν επιτρέπει πλήρη εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας καθώς και οι δασμοί ή οι επιδοτήσεις που διαφέρουν από χώρα σε χώρα.
Αν σας ρωτούσε σήμερα ένας καταναλωτής τι όχημα να αγοράσει, τι θα τον συμβουλεύατε;
Θα τον συμβούλευα να αγοράσει ένα υβριδικό (mild-hybrid) αυτοκίνητο ή εσωτερικής καύσης τελευταίας τεχνολογίας. Αυτά αποτελούν, βέβαια, καθαρά προσωπικές μου προτιμήσεις και ισχύουν μόνο για το σήμερα. Δεν υπονοώ οτιδήποτε άλλο και δεν υποβαθμίζω κάποια άλλη τεχνολογία.
Αν μου υποβάλετε την ίδια ερώτηση σε τρία ή πέντε χρόνια, η απάντηση μου ίσως να είναι διαφορετική.
Ο στόλος των μεταχειρισμένων...
Το ότι η πλειοψηφία των Κυπρίων αγοράζουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πρέπει μας να προβληματίζει, ειδικά σε συνάρτηση με το ότι ο στόλος των οχημάτων στους δρόμους μας είναι από τους πιο γερασμένους στην Ε.Ε.;
Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει αυτό να προβληματίζει, αρκεί τα μεταχειρισμένα να μην είναι πολύ παλιά. Τεσσάρων έως έξι χρόνων αυτοκίνητα είναι μια χαρά. Εάν, όμως, κάποιος αγοράζει δέκα χρόνων όχημα και άνω, τότε αυτό εμπεριέχει, συν τοις άλλοις, μεγαλύτερο ρίσκο όσον αφορά τη συντήρησή του.
Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων στην Κύπρο ανέρχεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, στα 14-15 χρόνια. Υπάρχουν κι ευρωπαϊκές χώρες που είναι μεγαλύτερος, όπως η Ελλάδα. Σίγουρα θα ήταν καλύτερα εάν κυμαινόταν στα 11-12 χρόνια. Είναι, όμως, εξαιρετικά δύσκολο να πέσει πιο χαμηλά.
Εφόσον δεν θεωρείτε την ηλεκτροκίνηση ως τη λύση για το μέλλον, ποια τεχνολογία θεωρείτε ότι έχει προοπτική;
Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς. Όμως, καλή προοπτική εκτιμώ ότι θα έχει κάθε τεχνολογία φιλική προς το περιβάλλον, που θα προσφέρεται σε προσιτή τιμή. Μπορεί να υπάρχουν δυο και τρεις τέτοιες ταυτόχρονα.
Οι ιδιαιτερότητες της κυπριακής αγοράς
Πώς αξιολογείτε την κυπριακή αγορά σε σχέση με τις διεθνείς εξελίξεις; Είμαστε έτοιμοι για τις αλλαγές που έρχονται;
Η κυπριακή αγορά έχει τις δικές τις ιδιαιτερότητες, οι οποίες πάντοτε πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη όταν επίκεινται κάποιες αλλαγές. Δεν μπορεί να υιοθετείται στα τυφλά μια συγκεκριμένη πολιτική, επειδή, για παράδειγμα, έτσι έγινε στη Σουηδία ή στην Πολωνία.
Πρέπει πάντα να λαμβάνονται υπόψη οι τοπικές ιδιαιτερότητες και να γίνονται οι κατάλληλες προσαρμογές. Επομένως, σε κάποια θέματα είμαστε έτοιμοι, ενώ σε κάποια άλλα όχι. Εξαρτάται από την περίπτωση.
Η στρατηγική, η δυναμική Chr. Kapodistrias & Sons
Η εταιρεία σας διαθέτει μια πλούσια γκάμα προϊόντων από διεθνή brands. Ποια η στρατηγική πίσω από την επιλογή των συνεργατών σας;
Η γενική μας στρατηγική είναι να συνεργαζόμαστε με κορυφαίους κατασκευαστές πρώτης τοποθέτησης, όμως ταυτόχρονα να διαθέτουμε εφάμιλλης ποιότητας ανταλλακτικά κι από άλλους αξιόπιστους προμηθευτές. Αυτό γίνεται ώστε να προσφέρουμε και πιο φθηνά σε τιμή είδη, με στόχο να εξυπηρετούμε καταναλωτές όλων των οικονομικών δυνατοτήτων και αναγκών.
Η Chr. Kapodistrias & Sons είναι μια ισχυρή οικογενειακή επιχείρηση. Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα μυστικά που διατηρούν δυναμική και ανταγωνιστική μια εταιρεία αυτής της κατηγορίας;
Δεν θα τα ονόμαζα μυστικά. Θα τα χαρακτήριζα ως συστατικά επιτυχίας. Κάποια από αυτά είναι - μεταξύ πολλών άλλων - η άριστη σχέση που υπάρχει μεταξύ των ιδιοκτητών της οικογενειακής επιχείρησης, η φιλοσοφία και η κουλτούρα της εταιρείας που ξεκινά από τους ιδιοκτήτες και τους διευθυντές, η στελέχωση με ικανά άτομα, ο προσεγμένος προγραμματισμός, ο επαγγελματισμός, η τάξη και η πειθαρχία σε όλα τα επίπεδα.
Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας; Υπάρχουν νέα σχέδια για επεκτάσεις ή καινοτομίες;
Αρχίζουν όπου να’ ναι οι κατασκευαστικές εργασίες για τη μεγάλη κεντρική αποθήκη στη Βιομηχανική Περιοχή Ιδαλίου και ακολούθως η ανέγερση του νέου καταστήματος στη Λάρνακα. Το 2026 θα τεθεί, επίσης, σε εφαρμογή το νέο λογισμικό ERP της εταιρείας μας. Τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια, με αρχή το σήμερα, θα προβούμε σε τεράστιες αλλαγές.
Τα χαρακτηριστικά και η φιλοσοφία ως ηγέτης
Ποια στοιχεία του χαρακτήρα σας θεωρείτε ότι συνέβαλαν περισσότερο στην επιχειρηματική σας πορεία και στην επιτυχία της εταιρείας;
Θα έλεγα αρχικά η ψυχραιμία μου σε κάποιες πολύ δύσκολες και ξαφνικές περιστάσεις, η φιλοσοφία και η επαγγελματική κουλτούρα που υιοθέτησα από τις επιρροές που είχα κατά τις σπουδές μου στις ΗΠΑ.
Ακόμα, η επικοινωνιακή στρατηγική που εφάρμοσα σε αρκετές περιπτώσεις, η ικανότητα της σωστής διασύνδεσης με σημαντικούς συνεργάτες και η διορατικότητα στις αποφάσεις σε κάποια κομβικά σημεία. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει, επίσης, η αισιοδοξία μου πως όλα θα πάνε καλά, όπως και ο μη συγκρουσιακός μου χαρακτήρας.
Ποια είναι η φιλοσοφία που ακολουθείτε ως ηγέτης, ιδιαίτερα όταν παίρνετε σημαντικές αποφάσεις;
Η κύρια μου φιλοσοφία είναι ο σεβασμός στον άνθρωπο, τον συνεργάτη, τον εργοδοτούμενο. Να είσαι απλός και προσιτός με σωστή συμπεριφορά, ανεξαρτήτως με τον ποιον έχεις απέναντί σου.
Όταν παίρνω σημαντικές αποφάσεις, προσπαθώ να σκεφτώ όλα τα συνεπακόλουθα και τα αρνητικά που μπορεί να προκύψουν. Εάν πρόκειται για εμπορική απόφαση, ποτέ δεν σκέφτομαι το κέρδος. Πάντα λέω στον εαυτό μου πως αν πετύχει και δουλέψει σωστά αυτό που θα κάνω, τότε το οποιοδήποτε κέρδος θα έρθει από μόνο του.