Έξω από τις τάξεις αναμένεται να βγουν οι μαθητές, για να διαμαρτυρηθούν για την εγκατάσταση των κλιματιστικών στα σχολεία, καθώς επίσης και για τις κτιριακές εγκαταστάσεις, ζητώντας επίσπευση των διαδικασιών και κάνοντας λόγο για ανυπόφορες συνθήκες, σε μία περίοδο που κλιματολογικά δεν δικαιολογούνται έντονες αντιδράσεις, αφού δεν επικρατεί καύσωνας. Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για μία άτοπη, υπερβολική και εντελώς αδικαιολόγητη αντίδραση σε ένα θέμα που έχει τεθεί ως προτεραιότητα και αναφέρει πως τυγχάνει πολιτικής εκμετάλλευσης.
Την αποχή ανακοίνωσε την περασμένη βδομάδα η Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών (ΠΣΕΜ), αναφερόμενη σε «μη λειτουργία κλιματιστικών, κακές υποδομές και αδιαφορία του Υπουργείου Παιδείας», και προειδοποιώντας με κλιμάκωση των κινητοποιήσεων αν δεν υπάρξουν άμεσες λύσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις για το σχέδιο αξιολόγησης-Πριν το τέλος του μήνα κατατίθενται οι αλλαγές στη Βουλή
Σε επιστολή της ΠΣΕΜ προς την υπουργό Παιδείας οι μαθητές αναφέρουν ότι «ασφυκτιούν» και ότι «ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι» με την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία που φοιτούν.
«Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ακούμε ότι στα σχολεία δεν υπάρχουν προβλήματα, ότι έγιναν όλες οι απαραίτητες προεργασίες για την ομαλή έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς. Παρόλα αυτά, η κατάσταση που εμείς ζούμε καθημερινά δεν έχει καμία σχέση με τα όσα δημόσια λέγονται. Η δική μας πραγματικότητα είναι τουλάχιστον τραγική», αναφέρουν.
Αναφέρεται ακόμα ότι οι υποδομές σε πάρα πολλά σχολεία είναι τραγικές και υπάρχουν συνεχείς διακοπές στην ηλεκτροδότηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Βλέπει πολιτική εκμετάλλευση το ΥΠΑΝ
Στο μεταξύ, σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει πως «σε συνέχεια της ανακοίνωσης με ημερομηνία 19 Σεπτεμβρίου 2025 αλλά και δηλώσεων που έγιναν για το ίδιο θέμα από διάφορους φορείς (Σχολικές Εφορείες, οργανωμένους γονείς, κ.ά.), το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) θεωρεί ότι πλέον είναι πασιφανές πως η σημερινή αποχή των μαθητών/τριών μας από μαθήματα είναι τουλάχιστον άτοπη για έργα που βρίσκονται υπό υλοποίηση».
Το Υπουργείο Παιδείας επεσήμανε πως «η εγκατάσταση και λειτουργία κλιματιστικών σε όλα τα σχολεία, όλων των βαθμίδων, καθώς και η αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων, αποτελούν αμετάθετο στόχο της Κυβέρνησης, γεγονός που τεκμηριώνεται τόσο από την επένδυση που γίνεται, όσο και εκ του αποτελέσματος. Η υλοποίηση των δύο αυτών μεγαλεπήβολων έργων προχωρεί, βάσει του σχεδιασμού και των προτεραιοτήτων που τέθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, με συγκεκριμένο προϋπολογισμό και στη βάση διαδικασιών και χρονοδιαγραμμάτων».
Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «το ΥΠΑΝ θεωρεί υπερβολική και εντελώς αδικαιολόγητη την αντίδραση σε ένα θέμα με το οποίο η Κυβέρνηση, όχι απλώς συμφωνεί, αλλά το έχει θέσει ως προτεραιότητα, σε αντίθεση με την απραξία που επέδειξαν προηγούμενες κυβερνήσεις για δεκαετίες. Στη βάση των πιο πάνω, είναι σαφές ότι δυστυχώς το θέμα τυγχάνει και πολιτικής εκμετάλλευσης από όσους επιδιώκουν να μειώσουν τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται από πλευράς Κυβέρνησης».
Το Υπουργείο Παιδείας διαβεβαιώνει στην ανακοίνωση ότι «προχωρεί απερίσπαστο στην υλοποίηση του έργου που αφορά στα κλιματιστικά, περιλαμβανομένης της αναβάθμισης των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και των απαραίτητων ελέγχων. Ξεκαθαρίζει επίσης ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να γίνουν εκπτώσεις στην διαδικασία ελέγχου για σκοπούς εντυπωσιασμού και μόνο, αφού η ασφάλεια των παιδιών, των εκπαιδευτικών και του προσωπικού των σχολικών μονάδων, συνιστά ύψιστη προτεραιότητα».
Το ΥΠΑΝ διαβεβαιώνει επίσης ότι μέσω των Σχολικών Εφορειών συνεχίζει να προωθεί την υλοποίηση του όλου έργου, ώστε επιτέλους οι συνθήκες μάθησης και εργασίας στις αίθουσες διδασκαλίας όλων των σχολείων να είναι ασφαλείς, λειτουργικές και αξιοπρεπείς, αναφέρεται.
Καταλήγοντας, στην ανακοίνωση προστίθεται πως «το Υπουργείο Παιδείας καλεί δε όλους να λειτουργήσουν υποστηρικτικά, μακριά από τις όποιες σκοπιμότητες, σε μια μεγαλεπήβολη προσπάθεια, που με την ολοκλήρωσή της θα αλλάξει προς το καλύτερο την καθημερινότητα των σχολείων».
Η ποιότητα των υποδομών στις σχολικές αίθουσες δεν είναι πολυτέλεια αλλά αποτελεί προϋπόθεση για τη μάθηση
Παράλληλα, σε ανακοίνωση του, ο αντιπρόεδρος του ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλλας αναφέρει ότι, «Η ποιότητα των υποδομών στις σχολικές αίθουσες δεν είναι πολυτέλεια αλλά αποτελεί προϋπόθεση για τη μάθηση και την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση».
Αναγνωρίζουμε την προσπάθεια που γίνεται για την εγκατάσταση κλιματιστικών στις σχολικές αίθουσες, όμως δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι ο ρυθμός υλοποίησης δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών.
Οι καθυστερήσεις που καταγράφονται, καθώς και το γεγονός ότι πολλά από τα ήδη εγκατεστημένα συστήματα δεν λειτουργούν, δημιουργούν συνθήκες που δυσχεραίνουν τη διδασκαλία και υποβαθμίζουν το μαθησιακό περιβάλλον. Η διάκριση που προκαλείται με τη δημιουργία σχολείων δύο ταχυτήτων δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Απαιτούμε από το αρμόδιο Υπουργείο να παρουσιάσει άμεσα σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, με στόχο την ολοκλήρωση της εγκατάστασης σε όλα τα σχολεία μέχρι το τέλος του 2026. Παράλληλα, πρέπει να εξασφαλιστούν επαρκείς πόροι στον προϋπολογισμό που ετοιμάζεται την περίοδο αυτή και να εφαρμοστούν αυστηροί και αποτελεσματικοί μηχανισμοί εποπτείας, ώστε να παρακολουθείται η πρόοδος και να επιλύονται άμεσα τα προβλήματα που προκύπτουν.
Καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να επιλέξουν τον δρόμο του παραγωγικού και δομημένου διαλόγου με το Υπουργείο Παιδείας και να αποφύγουν ενέργειες που οδηγούν σε απώλεια πολύτιμου διδακτικού χρόνου. Η φωνή τους είναι σημαντική, αλλά πρέπει να ακούγεται στο τραπέζι των λύσεων.
Ως Δημοκρατικός Συναγερμός, καταθέτουμε το αίτημα να συζητηθεί το θέμα άμεσα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας. Θα συνεχίσουμε να ασκούμε πίεση και να παρεμβαίνουμε δυναμικά, γιατί προτεραιότητά μας είναι να διασφαλίσουμε ότι όλα τα παιδιά της Κύπρου θα φοιτούν σε σχολεία σύγχρονα, ασφαλή και ποιοτικά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μελέτη ωρολόγιου, τσάντες με τροχούς, παραμονή βιβλίων στις τάξεις-Τα μέτρα για μείωση βάρους της σχολικής τσάντας