Μέσα Σεπτεμβρίου οδηγείται ενώπιον της Βουλής των αντιπροσώπων το επικαιροποιημένο νομοσχέδιο για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με τις συζητήσεις ανάμεσα σε Υπουργείο Παιδείας και οργανώσεις να συνεχίζονται, σε μία προσπάθεια να γεφυρωθούν όσο περισσότερες διαφορές μπορούν. Πάντως, το Υπουργείο Παιδείας από πλευράς του έχει θέσει κάποιες κόκκινες γραμμές, για τις οποίες δεν προτίθεται να υποχωρήσει, αφού θεωρεί ότι τυχόν αλλαγές θα θέσουν σε κίνδυνο την ουσία του νομοσχεδίου.
Τον περασμένο Ιούνιο η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής το νομοσχέδιο που έχει καταρτίσει το Υπουργείο, αναφορικά με το νέο σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και παραδέχθηκε πως το υφιστάμενο κρίνεται αναχρονιστικό, καθώς εφαρμόζεται εδώ και πενήντα χρόνια αναπαράγοντας στρεβλώσεις. Μάλιστα, είχε αναφέρει πως η επιλογή των διευθυντικών στελεχών χρειάζεται ουσιαστική βελτίωση, ενώ τόνισε πως υπάρχει αυτή τη στιγμή έλλειψη σαφών κριτηρίων, που να καλύπτουν πλήρως το πολυδιάστατο έργο των εκπαιδευτικών και της σχολικής μονάδας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Deadline μέχρι τον Σεπτέμβριο για γεφύρωση των διαφορών για το νέο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης η κα. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας, ενώ οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις έθεσαν ενώπιον των βουλευτών τις διαφωνίες τους επί του νομοσχεδίου. Αυτός ήταν και ο λόγος που η Επιτροπή Παιδείας κάλεσε το Υπουργείο Παιδείας και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να επιστρέψουν στο τραπέζι του διαλόγου, ώστε να γεφυρώσουν τις διαφορές τους και να επιστρέψουν εκ νέου ενώπιον της Επιτροπής με περισσότερες συγκλίσεις. Σημειώνεται πως αυτό δεν συνεπαγόταν με απόσυρση του νομοσχεδίου, θέτοντας τη συζήτηση σε νέα βάση, δεδομένου ότι προηγήθηκε η συνεδρία στη Βουλή.
Το Υπουργείο Παιδείας, αφού έλαβε από την Επιτροπή Παιδείας τα σημεία που διαφωνούν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, είχε διάφορες συναντήσεις με τους εκπροσώπους της κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Στις συναντήσεις διαπιστώθηκε πως υπήρξαν σημεία στα οποία οι δύο πλευρές μπορούσαν να συμφωνήσουν, όπως το δευτεροβάθμιο σώμα εξέτασης ενστάσεων, ωστόσο υπάρχουν και κάποιες κόκκινες γραμμές από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, για τις οποίες δεν προτίθεται να κάνει οποιοδήποτε βήμα πίσω.
Ένα σημείο που είναι κόκκινη γραμμή για το Υπουργείο Παιδείας είναι η συμμετοχή του διευθυντή στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όπως επίσης και η δημιουργία της θέσης προαγωγής για ανώτερου εκπαιδευτικού. Σημεία για τα οποία οι οργανώσεις είχαν εκφράσει προβληματισμό, ωστόσο το Υπουργείο Παιδείας έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσει, αφού θεωρεί ότι σε τέτοια περίπτωση θα χαθεί η φιλοσοφία του σχεδίου όπως προωθείται.
Αυτός είναι και ο λόγος που η υπουργός Παιδείας αναμένεται να έχει εκ νέου συναντήσεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις τις επόμενες εβδομάδες, ώστε να καταφέρουν να καταλήξουν σε συγκλίσεις. Πάντως, αυτό που διαμηνύεται είναι πως το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου και οι αρχές Σεπτεμβρίου είναι κρίσιμες και αυτό που έχει τεθεί ως στόχος είναι περί τα τέλη Σεπτεμβρίου να οδηγηθεί το επικαιροποιημένο νομοσχέδιο στην Επιτροπή Παιδείας για συζήτηση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επιστρέφουν στο τραπέζι του διαλόγου ΥΠΑΝ και εκπαιδευτικοί για το σχέδιο αξιολόγησης
Πριν το τέλος του χρόνου οι αλλαγές για την ειδική εκπαίδευση
Σημειώνεται πως εκτός από το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, για το Υπουργείο Παιδείας υπάρχουν κι άλλα ανοιχτά όπως για παράδειγμα οι αλλαγές που προωθούνται για την ειδική εκπαίδευση, σε μία προσπάθεια να καταστεί το δημόσιο σχολείο πιο συμπεριληπτικό για όλους τους μαθητές. Μάλιστα, ήδη έχουν παρθεί αποφάσεις προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, ειδικά όσον αφορά στο μείζον θέμα των συνοδών των παιδιών με αναπηρία αφού από την προηγούμενη σχολική χρόνια είχαν δοθεί οδηγίες για αύξηση του αριθμού των συνοδών, αλλά και έγκαιρη επιμόρφωσή τους, από τον Σεπτέμβριο και όχι τον Δεκέμβριο, όπως συνέβαινε παλαιότερα, κάτι που συνεχίζεται και αυτή τη σχολική χρονιά. Πέραν τούτου, αυτό το καλοκαίρι έχει τεθεί σε εφαρμογή και μία άλλη σημαντική απόφαση, αναφορικά με τη λειτουργία θερινών προγραμμάτων σε όλα τα ειδικά σχολεία.
Το προηγούμενο διάστημα το Υπουργείο Παιδείας είχε συναντήσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να ακούσει και να καταγράψει τις απόψεις τους, αλλά και να καταθέσει κάποιες δικές του εισηγήσεις, σε μία προσπάθεια να βρεθεί η χρυσή τομή, για να καταλήξουν στις αλλαγές που θα προωθηθούν στη Βουλή. Παρά το γεγονός ότι υπήρξαν κάποιες αναφορές πως οι εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας δεν ικανοποίησαν τις οργανώσεις, αυτό που ξεκαθαρίζεται από πλευράς Υπουργείου είναι πως ο διάλογος συνεχίζεται και το Σεπτέμβριο θα υπάρχει νέος κύκλος επαφών. Στόχος είναι πριν το τέλος του 2025 να οδηγηθούν τροποποιήσεις στην Επιτροπή Παιδείας επί των υφιστάμενων νομοθεσιών.
Αυτό που διαμηνύεται από το Υπουργείο Παιδείας είναι πως αναγνωρίζει τις απόψεις των οργανώσεων για μετάβαση στην ενιαία εκπαίδευση, εντούτοις η αλλαγή γίνεται σταδιακά, καθώς είναι δύσκολο να γίνει από τη μία στιγμή στην άλλη και αυτός είναι ο λόγος που στην παρούσα φάση θα προωθηθούν τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία και στη συνέχεια θα ληφθούν άλλες αποφάσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν έπεισαν τις οργανώσεις οι εισηγήσεις ΥΠΑΝ για ειδική εκπαίδευση-«Παγιώνουν τις σημερινές καταστάσεις»
Στο 98% η στελέχωση των σχολείων
Παράλληλα, με το χρόνο να μετρά αντίστροφα για την επιστροφή στα θρανία, οι διαδικασίες για ετοιμότητα των σχολικών μονάδων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Αυτή τη χρονιά η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας ακολουθεί μία νέα διαδικασία, με συμβάσεις στους εκπαιδευτικούς, κάτι που σημαίνει πως επιλέγονται από τον κατάλογο των διοριστέων μόνο από τον αριθμό τους. Ωστόσο, αυτό δημιουργεί άλλα προβλήματα, επειδή δεν λαμβάνονται υπόψη τα προσωπικά τους κριτήρια. Αυτό είναι ένα θέμα που το Υπουργείο και η ΕΕΥ θα πρέπει να επιλύσουν και μελετούν τρόπους.
Πάρα το ότι παρουσιάζονται κάποια παράπονα, η στελέχωση των σχολείων συνεχίζεται κανονικά και μάλιστα έχει φτάσει σε ένα ποσοστό 98%. Αυτό είναι το επιθυμητό που επιδιώκεται κάθε χρόνο και είναι μία σημαντική εξέλιξη σε σχέση με τις εικόνες που παρατηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια και αυτός είναι και ο λόγος που το Υπουργείο Παιδείας παρουσιάζεται ικανοποιημένο με την πορεία της στελέχωσης.
Ωστόσο, το επόμενο διάστημα θα ξεκαθαριστεί το ακριβές ποσοστό της στελέχωσης των σχολείων, αφού θα διακριβωθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα αποδεχθούν τις θέσεις ή θα απορρίψουν το διορισμό τους. Πάντως, ξεκαθαρίζεται πως θα παρατηρηθούν κάποια προβλήματα, αλλά δεν θα είναι στο επίπεδο που είναι σε άλλες χρονιές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Διιστάμενες απόψεις εκπαιδευτικών για την κατάργηση καταλόγου διοριστέων-Ανάγκη για αλλαγή νομοθεσίας
Ικανοποίηση για το eΔΕΑ
Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας παρουσιάζεται ικανοποιημένο με την εφαρμογή του συστήματος eΔΕΑ, που ήταν για την εγγραφή των μαθητών στα σχολεία, αφού το ποσοστό επιτυχίας ήταν πάνω από 90%. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας έχει εντοπίσει κάποια προβλήματα και δέχθηκε παράπονα, δεδομένου ότι ήταν μία μεγάλη μεταρρύθμιση, εντούτοις, το γεγονός ότι ήταν τόσο μεγάλο το ποσοστό της επιτυχίας, χαρακτηρίζεται θετικό και στόχος είναι να γίνει κατανοητός ο ρόλος του συστήματος, αφού ο σκοπός είναι να ενημερώνονται οι γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους και για τις απουσίες τους.
Σημειώνεται πως λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν, δόθηκε περιθώριο για να γίνουν εγγραφές στα σχολεία, για τις περιπτώσεις των μαθητών που δεν έγινε κατορθωτό να ολοκληρωθεί η εγγραφή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πάνω από εκατό χιλιάδες γονείς ή κηδεμόνες έχουν ήδη εγγραφεί στο e-ΔΕΑ-Ευχαριστίες ΥΠΑΝ