Κυριακή 9 Αυγ, 2020 | Επικοινωνία
trans gif

Οι φραγμοί για Ελεγκτή, οι επιλογές της Κυβέρνησης και το όπλο του Οδυσσέα

Νατάσα Χριστοφόρου  07/07/2020 06:54
Οι φραγμοί για Ελεγκτή, οι επιλογές της Κυβέρνησης και το όπλο του Οδυσσέα

Οι φραγμοί για Ελεγκτή, οι επιλογές της Κυβέρνησης και το όπλο του Οδυσσέα

Νατάσα Χριστοφόρου  07/07/2020 06:54
Μπορεί ο σάλος για τις εξουσίες του Γενικού Ελεγκτή να συνεχίζεται πλέον σε πολιτικό επίπεδο και να έχει κάνει μπάχαλο το εσωτερικό, αφού οι κόντρες μεταξύ των κομμάτων δίνουν και παίρνουν, ωστόσο το θέμα ουσίας παραμένει στο τραπέζι.

Από τη μία η Κυβέρνηση θεωρεί πως ο Γενικός Ελεγκτής υπερβαίνει των εξουσιών του ασκώντας προληπτικό έλεγχο και παρεμβαίνοντας στις πολιτικές αποφάσεις. Από την άλλη το ΑΚΕΛ, επιμένει στα περί αντικατάστασης του θεσμού του Γενικού Ελεγκτή, από τριμελές Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο θα διορίζεται με θητείες.
 
Μπορεί όμως, είτε η Κυβέρνηση είτε το ΑΚΕΛ, με τους τρόπους που προτείνουν και στο χρόνο που θα επιλέξουν, να προχωρήσουν σε αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας;

Η απάντηση δίδεται από το ίδιο το Σύνταγμα. Σ’ ότι αφορά στην πρόταση του ΑΚΕΛ, σύμφωνα με πολλούς νομικούς, τυχόν προσπάθεια εφαρμογής της, ενδεχομένως να οδηγούσε σε φαύλο κύκλο, αφού θα είχε ως αποτέλεσμα τη σύγκρουση θεσμών και εξουσιών.

Κι αυτό επειδή στο Σύνταγμα χαρακτηρίζεται ως θεμελιώδης η παράγραφος του άρθρου 115, που αναφέρεται στο διορισμό του Γενικού Ελεγκτή, κάτι που σημαίνει πως δεν μπορεί να γίνουν σε αυτήν αλλαγές ή προσθήκες.

Σύμφωνα με το άρθρο 115, ο «Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας διορίζουσιν από κοινού δύο ικανά και κατάλληλα πρόσωπα ως γενικόν ελεγκτήν και βοηθόν γενικού ελεγκτού τηρουμένου του κανόνος ότι ο γενικός ελεγκτής και ο βοηθός γενικού ελεγκτού δεν θα ανήκωσιν εις την αυτήν κοινότητα».

Όπως ανέφερε στον REPORTER, o νομικός Ανδρέας Αγγελίδης, «το Σύνταγμα έχει καθορίσει πως ένα από τα άρθρα που δεν μπορούν να τροποποιηθούν είναι και το συγκεκριμένο που αφορά τον Γενικό Ελεγκτή, τουλάχιστον σ’ ότι αφορά την πρώτη παράγραφο. Από κει και πέρα, εάν μπορεί να γίνει τροποποίηση του εδαφίου για τη θητεία, είναι κάτι που πρέπει να μελετηθεί και να εξεταστεί με πολλή προσοχή. Η δημιουργία τριμελούς Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπως προτείνεται δεν επιτρέπεται. Είναι σαφέστατο το Σύνταγμα. Λέει ότι υπάρχει ο Γενικός Ελεγκτής και ο Βοηθός Γενικός Ελεγκτής, που είναι ανεξάρτητη υπηρεσία. Δεν μπορείς τον ένα, να τον κάνεις τρεις».   

Κατά τη χθεσινή του συνάντηση με τον Οδυσσέα Μιχαηλίδη, ο Άντρος Κυπριανού σημείωσε πάντως, πως κάποιοι νομικοί θεωρούν πως δεν υπάρχει συνταγματικό κώλυμα στην πρότασή του και πως μπορεί να εφαρμοστεί. Σημείωσε δε, ότι το ΑΚΕΛ, θα μελετήσει το θέμα και θα δει πότε θα το επαναφέρει στη Βουλή. Το βέβαιο είναι ότι το κόμμα της αριστεράς, θα θέσει θέμα περιορισμού της θητείας όλων των ανεξάρτητων αξιωματούχων.

Οι επιλογές της Κυβέρνησης
Η Κυβέρνηση από την πλευρά της δεν έχει πολλές επιλογές, εάν επιμένει να θεωρεί πως ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης παρεμβαίνει στις εξουσίες της. Εκτός από τροποποίηση του Συντάγματος, θα μπορούσε να ζητήσει την παύση του, ωστόσο δεν φαίνεται κάτι τέτοιο να είναι στις προθέσεις της.

«Ο Γενικός Ελεγκτής μπορεί να απολυθεί όπως απολύεται ένας δικαστής του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Είναι η ίδια διαδικασία που ακολουθήθηκε για την παύση του τότε Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως, Ρίκκου Ερωτοκρίτου. Πρέπει να πάει αίτημα ενώπιον του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου, με λόγους που θα επιτρέπουν την απόλυσή του. Τέτοιοι λόγοι δεν υπάρχουν τώρα. Το ότι κάνει αυστηρό έλεγχο ή ενδεχομένως καμιά φορά επιθετικό έλεγχο δεν είναι λόγος για να τον παύσεις», υπέδειξε ο Ανδρέας Αγγελίδης.

Οι σχέσεις Κυβέρνησης-Οδυσσέα Μιχαηλίδη, πάντως βαδίζουν πλέον σε τεντωμένο σκοινί, ειδικά μετά τη συνέντευξη του Προέδρου της Δημοκρατίας στην Καθημερινή την Κυριακή και έπειτα από τη σκληρή απάντηση του Γενικού Ελεγκτή. Είναι απορίας άξιον δε, πώς μπορεί πλέον να υπάρξει συνεργασία των δύο θεσμών. 
 
Το όπλο του Γενικού Ελεγκτή
Το Σύνταγμα, πάντως, δίδει ένα όπλο στον εκάστοτε Γενικό Ελεγκτή, εάν θεωρεί πως κάποιος αμφισβητεί τις δικές του εξουσίες. Με βάση το άρθρο 139, δύναται να προσφύγει στο Ανώτατο Δικαστήριο, εντός τριάντα ημερών, από την ημερομηνία που θεωρεί πως αμφισβητείται η εξουσία του και να ζητήσει γνωμάτευση.

Όπως αναφέρεται στο Σύνταγμα, «επί τοιαύτης προσφυγής το Δικαστήριον δύναται να αποφανθή ότι το αντικείμενον της προσφυγής, νόμος ή απόφασις ή πράξις, είναι άκυρον και άνευ οιουδήποτε απολύτως νομικού αποτελέσματος, είτε αφ’ ου χρονικού σημείου η σύγκρουσις εγένετο ή η αμφισβήτησις ηγέρθη, είτε εξ υπαρχής, είτε εν όλω είτε εν μέρει, επί τω λόγω ότι ο τοιούτος νόμος ή πράξις εγένετο ή η απόφασις ελήφθη άνευ εξουσίας ή αρμοδιότητος και εν εκατέρα περιπτώσει το Δικαστήριον δύναται να αποφασίση όσον αφορά την ισχύν οιασδήποτε πράξεως ή παραλείψεως γενομένης δυνάμει του τοιούτου νόμου ή αποφάσεως ή πράξεως».

Ένα «όπλο» το οποίο είναι πάντως πρόθυμος να χρησιμοποιήσει ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ο οποίος διεμήνυσε ότι θα υπερασπιστεί την ανεξαρτησία του θεσμού. Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, μάλιστα, έριξε χθες τα βέλη του στην Κυβέρνηση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δέχεται προσωπικό πόλεμο. «Σε κάποιους η ιδέα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας σε πολυπρόσωπη ενέχει το στοιχείο της υπόσκαψης και του παροπλισμού μου. Εκ φύσεως της αποστολής της η Ελεγκτική Υπηρεσία ελέγχει την Κυβέρνηση. Παρόμοιο ρόλο έχει και η αντιπολίτευση. Δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Σε καμία περίπτωση δεν παρεμβαίνει στην εκτελεστική εξουσία η Ελεγκτική Υπηρεσία», σημείωσε.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας