Επιβάτες σε απόγνωση-Πότε και γιατί δικαιούνται αποζημίωση
10:29 - 18 Οκτωβρίου 2018
Αναστάτωση και αγωνία επικρατεί ανάμεσα στο επιβατικό κοινό που το προσεχές διάστημα θα ταξίδευε με την αεροπορική εταιρεία Cobalt, η οποία χθες το βράδυ ανακοίνωσε τον τερματισμό του πτητικού της προγράμματος ως αποτέλεσμα των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε.
Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργών, εξετάζει ήδη από την πρώτη στιγμή τρόπους με τους οποίους οι επιβάτες που είχαν προγραμματισμένες πτήσεις με την Cobalt και είχαν προπληρώσει τα εισιτήριά τους, θα αποζημιωθούν και θα ταξιδεύουν με άλλη εταιρεία χωρίς να επωμιστούν πρόσθετο οικονομικό κόστος.
Βάσει σχετικού Ευρωπαϊκού Κανονισμού, τα δικαιώματα των επιβατών σε περιπτώσεις ακύρωσης πτήσεων ή καθυστερήσεων, ορίζονται σαφώς. Βεβαίως, στη συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται για κάτι πολύ μεγαλύτερο, δηλαδή κλείσιμο της αεροπορικής εταιρείας, γεγονός που ασφαλώς δυσκολεύει και περιπλέκει ακόμα περισσότερο την όλη κατάσταση.
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό ΕΚ 261/2004, σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, ο ταξιδιώτης μπορεί να διεκδικήσει επιστροφή χρημάτων ή μεταφορά με άλλη πτήση. Η αεροπορική εταιρεία οφείλει να σας παρέχει δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά (ανάλογα με το χρόνο αναμονής), τη δυνατότητα δωρεάν επικοινωνίας (2 τηλεφωνήματα ή email) και κατά περιπτώσεις, διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο και μεταφορά μεταξύ αεροδρομίου και καταλύματος. Τέλος, υπάρχει δικαίωμα χρηματικής αποζημίωσης, που κυμαίνεται από 250€ έως 600€, ανάλογα με την πτήση.
Προσοχή: Τα παραπάνω δεν ισχύουν αν οι επιβάτες έχουν ενημερωθεί για την ακύρωση της πτήσης τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης τους. Επίσης, αν έχουν πληροφορηθεί για τη ματαίωση της πτήσης 1 ως 2 εβδομάδες πριν και τους έχει προσφερθεί εναλλακτική πτήση, η οποία αναχωρεί όχι πάνω από 2 ώρες νωρίτερα από την αρχική τους πτήση και φτάνει στον προορισμό το αργότερο έως 4 ώρες μετά την ώρα άφιξης της αρχικής πτήσης. Ακόμη, αν οι επιβάτες έχουν ενημερωθεί για την ακύρωση λιγότερο από 7 ημέρες πριν από την πτήση τους και τους προσφέρεται μεταφορά με άλλη πτήση. Η εναλλακτική πτήση θα πρέπει να αναχωρεί όχι περισσότερο από 1 ώρα νωρίτερα από την αρχική πτήση και να φτάνει στον τελικό προορισμό έως 2 ώρες μετά την προγραμματισμένη ώρα της αρχικής πτήσης.
Πότε δικαιούμαι αποζημίωση για καθυστέρηση πτήσης;
Εξαρτάται από το δρομολόγιο. Όσοι ταξιδεύουν εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση για την καθυστέρηση της πτήσης τους, υπό προϋποθέσεις. Η πτήση πρέπει να έχει ως προορισμό άφιξης αεροδρόμιο της ΕΕ και να εκτελείται από ευρωπαϊκό αερομεταφορέα ή να αναχωρεί από αεροδρόμιο της ΕΕ. Επίσης, η καθυστέρηση πρέπει να είναι μεγαλύτερη των 2 ωρών. Ανάλογα με τη διάρκεια της καθυστέρησης (από 2 ώρες και πάνω), διαφοροποιείται και η αποζημίωση που δικαιούνται οι επιβάτες.
Έχετε υπόψη σας, ότι για πτήσεις εκτός ΕΕ ή για δρομολόγια που εκτελούνται από αερομεταφορείς που έχουν την έδρα τους εκτός ΕΕ, οποιαδήποτε αξίωση καθυστέρησης πτήσης θα υπόκειται στους όρους και τις προϋποθέσεις της αεροπορικής εταιρείας, οπότε θα πρέπει να επικοινωνήσετε απευθείας μαζί τους.
Πόση και τι είδους αποζημίωση δικαιούμαι;
Το είδος και το ύψος της αποζημίωσης εξαρτάται από τη διάρκεια της καθυστέρησης και το δρομολόγιο (χιλιομετρική απόσταση ανάμεσα στον προορισμό αναχώρησης και άφιξης). Σε γενικές γραμμές, για καθυστέρηση πτήσης από 2 ώρες και πάνω η αεροπορική εταιρεία οφείλει να παρέχει στους επιβάτες δωρεάν γεύμα και αναψυκτικό, δυνατότητα επικοινωνίας (μέσω τηλεφώνου ή email) και διαμονή. Οι επιβάτες ενδέχεται να δικαιούνται και χρηματική αποζημίωση για καθυστέρηση πτήσης, ανάλογα με τη διάρκεια της καθυστέρησης και τον τελικό προορισμό.
Το είδος και το ύψος της αποζημίωσης εξαρτάται από τη διάρκεια της καθυστέρησης και το δρομολόγιο (χιλιομετρική απόσταση ανάμεσα στον προορισμό αναχώρησης και άφιξης). Σε γενικές γραμμές, για καθυστέρηση πτήσης από 2 ώρες και πάνω η αεροπορική εταιρεία οφείλει να παρέχει στους επιβάτες δωρεάν γεύμα και αναψυκτικό, δυνατότητα επικοινωνίας (μέσω τηλεφώνου ή email) και διαμονή. Οι επιβάτες ενδέχεται να δικαιούνται και χρηματική αποζημίωση για καθυστέρηση πτήσης, ανάλογα με τη διάρκεια της καθυστέρησης και τον τελικό προορισμό.
*ισχύει στις περιπτώσεις που ο ευλόγως αναμενόμενος χρόνος αναχώρησης της πτήσης είναι τουλάχιστον η επόμενη μέρα από το χρόνο αναχώρησης που είχε ανακοινωθεί προηγουμένως.
Σημαντική σημείωση: Αν η καθυστέρηση της πτήσης καθυστερήσει τουλάχιστον 5 ώρες, τότε οι θιγόμενοι επιβάτες μπορούν να διεκδικήσουν επιπλέον επιστροφή χρημάτων. Η επιστροφή χρημάτων πρέπει να γίνει εντός 7 ημερών και αφορά το πλήρες αντίτιμο του αεροπορικού εισιτηρίου στην τιμή που το αγόρασε ο επιβάτης. Η χρηματική αποζημίωση πρέπει να καταβληθεί σε ρευστό, με ηλεκτρονικό έμβασμα, τραπεζική εντολή ή επιταγή, ή, εφόσον συμφωνήσει ενυπόγραφα ο θιγόμενος επιβάτης, με ταξιδιωτικά κουπόνια (voucher) ή/και άλλες υπηρεσίες.
Υπάρχουν εξαιρέσεις;
Μπορείτε να διεκδικήσετε αποζημίωση μόνο εάν για το λόγο της καθυστέρησης ή ακύρωσης της πτήσης ευθύνεται η αεροπορική εταιρεία. Ο αερομεταφορέας δεν υποχρεούται να πληρώσει αποζημίωση, όταν προκύπτουν έκτακτες περιστάσεις που δε θα μπορούσαν να αποφευχθούν (π.χ. ακραίες καιρικές συνθήκες ή απεργία).
Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να μειώσουν το ποσό της χρηματικής αποζημίωσης που δικαιούνται οι επιβάτες κατά 50%, στην περίπτωση που έχει προσφερθεί στους επιβάτες μεταφορά στον τελικό τους προορισμό με άλλη πτήση, εφόσον η ώρα άφιξης της νέας πτήσης δεν είναι μεγαλύτερη από:
• 2 ώρες για όλες τις πτήσεις έως 1.500 χιλιόμετρα
• 3 ώρες για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις έως 1.500 χιλιόμετρα
• 3 ώρες για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500 χιλιομέτρων
• 3 ώρες για όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500-3.500 χιλιομέτρων
• 4 ώρες για όλες τις πτήσεις που δεν καλύπτονται από τα παραπάνω.
• 3 ώρες για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις έως 1.500 χιλιόμετρα
• 3 ώρες για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500 χιλιομέτρων
• 3 ώρες για όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500-3.500 χιλιομέτρων
• 4 ώρες για όλες τις πτήσεις που δεν καλύπτονται από τα παραπάνω.
Δείτε τους σχετικούς πίνακες με την αποζημίωση που δικαιούστε για ακύρωση πτήσης, ανάλογα με το πότε ενημερωθήκατε από την αεροπορική εταιρεία, το δρομολόγιο και τις εναλλακτικές πτήσεις.