Την έντονη και ξεκάθαρη διαφωνία του σχετικά με τη δημιουργία του Ελεγκτικού Συμβουλίου, όπως περιγράφηκε δια στόματος του υπουργού Δικαιοσύνης, Μάριου Χαρτσιώτη, ενώπιον της Επιτροπής Νομικών, εξέφρασε ο Γενικός Ελεγκτής, Ανδρέας Παπακωνσταντίνου, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα ως «Big Brother».
Κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρία της Επιτροπής, ο κ. Χαρτσιώτης, περιέγραψε τα δύο νομοσχέδια που κατατέθηκαν για τον εκσυγχρονισμό του θεσμού του Γενικού Ελεγκτή και του Βοηθού Γενικού Ελεγκτή, καθώς και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας μέσω της δημιουργίας Ελεγκτικού Συμβουλίου, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως «το Ελεγκτικό Συμβούλιο περιορίζεται σε εισηγήσεις ή συστάσεις προς τον Γενικό Ελεγκτή και ενισχύει τον ρόλο του μέσω της επήρειας των τριών μελών που θα το απαρτίζουν. Τονίζω ότι μέσα από αυτό δεν αγγίζουμε τις εξουσίες του Γενικού Ελεγκτή, όπως καθορίζονται στο Σύνταγμα».
Κατά την τοποθέτησή του, ο Γενικός Ελεγκτής εξέφρασε την έντονη και σαφή διαφωνία του, όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από το νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι «η παρουσίαση και οι αναφορές του Υπουργού για το Ελεγκτικό Συμβούλιο είναι παραπλανητικές. Δεν γίνεται να επικαλείται ότι οι περισσότερες χώρες το εφαρμόζουν, όταν αυτό που έχει παρουσιάσει δεν έχει καμία απολύτως σχέση με Ελεγκτικό Συμβούλιο. Είναι μία συζήτηση η οποία, αν το ψάξετε, δεν μπορεί να θεωρηθεί καλή πρακτική. Όπως παρουσιάζεται σήμερα, δεν έχει καμία σχέση με όσα ισχύουν διεθνώς».
Σημείωσε ότι «θα πρόκειται για μία Ελεγκτική Υπηρεσία όπου, αντί να αποφασίζουν ο Γενικός Ελεγκτής και ο Βοηθός Γενικός Ελεγκτής, θα αποφασίζει ένα Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου θα καθορίζουν την πορεία της Υπηρεσίας ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Δεν υπάρχει στον κόσμο τέτοιο σύστημα. Είναι καλό να εκσυγχρονίζουμε, αλλά πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε τι αναφερόμαστε και σε ποιο πλαίσιο».
Εξήγησε πως «οι τέσσερις κυριότερες αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συμβουλίου θα εκτελούνται από τρία άτομα πλήρους απασχόλησης, τα οποία όμως δεν θα είναι εντός της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, δεν θα έχουν προσωπικό υπό τις οδηγίες τους και θα περιορίζονται στην υποβολή εισηγήσεων για εκθέσεις. Όταν ανέλαβα, ζήτησα να υποβληθούν εισηγήσεις, οι οποίες έφτασαν τις 196, ενώ καθημερινά λαμβάνουμε παράπονα από πολίτες, άρα προκύπτουν συνεχώς νέες εισηγήσεις. Ερχόμαστε στη Βουλή και προστίθενται άλλες εισηγήσεις. Έτσι, η διαδικασία αυτή γίνεται διαρκώς επαναλαμβανόμενη».
Παράλληλα, ο κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε στην «παρακολούθηση του ετήσιου προγράμματος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας», σημειώνοντας πως «το πρόγραμμα συνεχώς διαφοροποιείται, άρα τι ακριβώς θα παρακολουθείται; Πιστεύετε ότι σε κάποια άλλη ανεξάρτητη υπηρεσία υπάρχει η θεσμοθέτηση της παρακολούθησης των ενεργειών της;». Στη συνέχεια τόνισε πως «είναι άκρως προσβλητικό για τον εκάστοτε Γενικό Ελεγκτή. Ο τρόπος που πραγματοποιούμε τους ελέγχους είναι μέσω αξιολόγησης κινδύνου, και ανάλογα διαφοροποιούμε το πρόγραμμα μας. Αν θεωρούμε σωστό να το θεσμοθετήσουμε, τότε ας το εφαρμόσουμε σε όλες τις ανεξάρτητες υπηρεσίες, όχι αποκλειστικά στην Ελεγκτική».
Σε ό,τι αφορά στην παροχή πληροφοριών προς το Ελεγκτικό Συμβούλιο, ο κ. Παπακωνσταντίνου επισήμανε πως τα τρία άτομα που θα το απαρτίζουν «δεν θα διαθέτουν υπηρεσία ή μηχανισμό συλλογής δεδομένων» και διερωτήθηκε, «άρα πώς θα τροφοδοτούνται με πληροφορίες; Στην πραγματικότητα, ο Γενικός Ελεγκτής θα είναι ο παροχέας των πληροφοριών σε αυτά τα τρία άτομα. Ήδη καλούμαστε από τις Επιτροπές της Βουλής περίπου τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα. Αν προστεθούν και οι απαιτήσεις του Ελεγκτικού Συμβουλίου, τότε αυτός είναι ο ασφαλέστερος τρόπος να παραλύσει πλήρως η Ελεγκτική Υπηρεσία. Θεωρώ ότι είτε υπάρχει σκοπιμότητα πίσω από αυτό, είτε εκείνος που το έγραψε δεν κατανοεί πώς λειτουργεί στην πράξη η Ελεγκτική Υπηρεσία».
Επιπρόσθετα, σημείωσε πως «η Ελεγκτική Υπηρεσία, διαχρονικά και στη συνείδηση των πολιτών, βρίσκεται πολύ ψηλά στην κλίμακα αξιοπιστίας, και συνεπώς ό,τι κάνουμε πρέπει να γίνεται με πολλή προσοχή, αλλιώς θα χαθεί η εμπιστοσύνη του κοινού». Τόνισε ακόμη πως «με αυτές τις πατέντες θα καταντήσουμε περίγελος. Η διαφωνία μας με το Ελεγκτικό Συμβούλιο, όπως παρουσιάζεται μέσα από την πρόταση του Υπουργού, είναι ξεκάθαρη και κατηγορηματική. Η θέση του Γενικού Ελεγκτή είναι ότι παρόλο που η Νομική Υπηρεσία έχει τη δική της άποψη, εγώ θεωρώ ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι αντισυνταγματικό».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: