Το κουστούμι του υποψηφίου, το μήνυμα σε Χριστοδουλίδη και το μπαλάκι σε Πρόεδρο

Δεν μπορεί να μιλάμε για δύο υποψήφιους με τρόπο που να εξισώνει τον υποψήφιο που θα επιλεγεί δημοκρατικά μέσα από το Συνέδριο, με την όποια άλλη υποψηφιότητα ενδεχομένως προκύψει μέσα από την παράκαμψη των δημοκρατικών διαδικασιών, δηλώνει ξεκάθαρα με αφορμή την υπό εξέλιξη συζήτηση για μια ενδεχόμενη ανεξάρτητη υποψηφιότητα του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Χριστοδουλίδη, ο αναπληρωτής πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, Χάρης Γεωργιάδης.   

Σε συνέντευξη του στον REPORTER, o Χάρης Γεωργιάδης, τονίζει εμφατικά πως ο Δημοκρατικός Συναγερμός θα έχει μόνο ένα υποψήφιο ο οποίος θα προκύψει μέσα από τις διαδικασίες που προβλέπονται από το καταστατικό του κόμματος, ενώ στέλνει το μήνυμα πως, οι επιλογές για τον υπουργό Εξωτερικών, είναι είτε να σεβαστεί τις δημοκρατικές διαδικασίες, είτε να υπάρξει διάσπαση, υποδεικνύοντας παράλληλα, πως «είτε σεβόμαστε τον κόσμο του Δημοκρατικού Συναγερμού είτε τον προσβάλουμε».

Ερωτηθείς για το αν θα πρέπει να παραιτηθεί ο υπουργός Εξωτερικών από τις 10 Ιανουαρίου, εάν σχεδιάζει να καταθέσει ανεξάρτητη υποψηφιότητα, αλλά δεν καταθέσει υποψηφιότητα ενώπιον του ΔΗΣΥ, ο κ. Γεωργιάδης απέφυγε να απαντήσει, ωστόσο σημείωσε πως, η συμμετοχή κάθε υπουργού στην κυβέρνηση είναι θέμα αφορά τον ίδιο και τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Σε σχέση με το χαμηλό βαθμό που παίρνει στις δημοσκοπήσεις από τους πολίτες ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου ενόψει και των όσων κυκλοφορούν σε σχέση με μια επικείμενη υποψηφιότητα του, ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, εκφράζει τη βεβαιότητα πως το Ανώτατο Συνέδριο θα λάβει υπόψη όλους τους παράγοντες, όπως η εκλεξιμότητα, η δημοτικότητα, η ικανότητα και η εμπειρία. 

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Χάρη Γεωργιάδη στον REPORTER

*Θεωρείτε πως μετά την απόφαση του Πολιτικού Γραφείου μπήκε τελεία στην προεδρολογία και πλέον αναμένετε το επόμενο βήμα από τον υπουργό Εξωτερικών;

Η απόφαση του Πολιτικού Γραφείου δεν περιστρέφεται γύρω από πρόσωπα. Είναι θεσμική και βασίζεται στις πρόνοιες του καταστατικού που προβλέπουν μια ανοικτή, διαφανή και δημοκρατική διαδικασία επιλογής υποψηφίου για τις προεδρικές εκλογές. Όλοι έχουν το δικαίωμα και την ευκαιρία να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους. Σε περίπτωση ύπαρξης πέραν του ενός υποψηφίου, την επιλογή θα την κάνουν οι 1800 σύνεδροι, με μυστική ψηφοφορία.

Και αυτός που θα επιλεγεί, θα έχει τη στήριξη όλων μας. Έτσι πρέπει να λειτουργεί μια παράταξη που σέβεται τη δημοκρατία, την ιστορία και τον κόσμο του.

*Υπήρξε επικοινωνία μεταξύ σας με τον κ. Χριστοδουλίδη μετά την απόφαση του Πολιτικού Γραφείου.

Όχι.

*Νομίζω είναι ξεκάθαρο σε όλους πως με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ο υπουργός Εξωτερικών προετοιμάζεται για να είναι υποψήφιος για την προεδρία. Θεωρείτε πως εάν μέχρι τις 10 Ιανουαρίου, δεν καταθέσει την υποψηφιότητα του στο κόμμα, τότε θα πρέπει να παραιτηθεί ή να απομακρυνθεί από την Κυβέρνηση;

Καταγράφω τη διαπίστωση σας ότι είναι ξεκάθαρο ότι προετοιμάζεται για να είναι υποψήφιος, παρά το ότι ο ίδιος δηλώνει ότι είναι νωρίς. Προσωπικά δεν μπορώ να σχολιάσω.

Η συμμετοχή κάθε υπουργού στην κυβέρνηση είναι θέμα αφορά τον ίδιο και τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.

*Φοβάστε το σενάριο να υπάρχουν δύο υποψηφιότητες προερχόμενες από τον χώρο του Δημοκρατικού Συναγερμού; Θεωρείται πως υπάρχει χρόνος και τρόπος για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο;

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός ένα υποψήφιο θα έχει τον οποίο, το λέω ξανά, θα επιλέξει μέσα από μια ανοικτή και δημοκρατική διαδικασία. Δεν μπορεί να μιλάμε για δύο υποψήφιους με τρόπο που να εξισώνει τον υποψήφιο που θα επιλεγεί δημοκρατικά μέσα από το Συνέδριο, με την όποια άλλη υποψηφιότητα ενδεχομένως προκύψει μέσα από την παράκαμψη των δημοκρατικών διαδικασιών.

Ούτε και είναι θέμα χρόνου. Είτε σεβόμαστε τις δημοκρατικές διαδικασίες είτε θα έχουμε διάσπαση. Είτε σεβόμαστε τον κόσμο του Δημοκρατικού Συναγερμού είτε τον προσβάλουμε.

*Αυτό που συζητείται ευρέως είναι ο χαμηλός βαθμός με τον οποίο αξιολογούν οι πολίτες τον πρόεδρο του κόμματος, το οποίο συνδέεται με την εκλεξιμότητα. Σας προβληματίζει αυτό το γεγονός ή θεωρείται πως ο Αβέρωφ Νεοφύτου μπορεί να αντιστρέψει αυτή την εικόνα και στο τέλος οι πολίτες να τον εμπιστευτούν;

Είμαι βέβαιος ότι το Συνέδριο θα λάβει υπόψη όλους τους παράγοντες. Η εκλεξιμότητα και η δημοτικότητα αλλά και η ικανότητα, η εμπειρία, η καταλληλόλητα και τα ηγετικά χαρακτηριστικά είναι παράγοντες που ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να προτάξει και το Συνέδριο να λάβει υπόψη.

Και επαναλαμβάνω, αυτός που θα επιλεγεί θα έχει τη στήριξη όλων μας και θα αποτελέσει έτσι μια αξιόπιστη υποψηφιότητα που οι πολίτες θα μπορούν πράγματι να εμπιστευτούν.

*Περνώντας σε άλλα ζητήματα της επικαιρότητας, η Μεταρρύθμιση της ΤΑ πάτησε απότομα φρένο και προκλήθηκε και η συζήτηση για τους πέντε δήμους. Ποια είναι η προσωπική σας άποψη;

Θα πρέπει να προχωρήσουμε με τους 17 ή με το σενάριο των πέντε μητροπολιτικών συν κάποιων περιφερειακών δήμων; Εάν έχει μπει φρένο σε κάτι δεν είναι στη μεταρρύθμιση αλλά στην προσπάθεια νόθευσης της μεταρρύθμισης με τη συνεχή αύξηση του αριθμού των Δήμων. Οι 17 Δήμοι είναι το μέγιστο που μπορούμε να αποδεχθούμε. Και είμαστε πράγματι έτοιμοι να συμφωνήσουμε και για ακόμη πιο μικρό αριθμό.

Δεν συμφωνούμε όμως με αυτή την τάση που το ΑΚΕΛ επιχείρησε να διαμορφώσει και η οποία οδηγούσε σε 21 ή 22 Δήμους. Αυτή η τάση δεν εξυπηρετεί τους πολίτες αλλά μικροκομματικές σκοπιμότητες και ακυρώνει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό τον σκοπό της μεταρρύθμισης. Και πρέπει πράγματι στις πόλεις μας να υπάρξουν μεγάλοι μητροπολιτικοί Δήμοι.

Δεν νοείται, για παράδειγμα, η Λευκωσία να μην έχει ένα μεγάλο μητροπολιτικό Δήμο που να περιλαμβάνει και τον Στρόβολο. Αυτό ζητά ο κόσμος, αυτό λένε οι μελέτες και αυτή είναι η θέση μας.

*Το ΑΚΕΛ κατηγορεί τον ΔΗΣΥ πως λειτουργώντας παρασκηνιακά τουμπάρει τη Μεταρρύθμιση. Από την άλλη διαφαίνεται πως το ΔΗΚΟ υιοθετεί τους ίδιους προβληματισμούς μαζί σας. Αυτό μεταφράζεται από αρκετούς ως το ορεκτικό για το τι θα ακολουθήσει σε σχέση με μια ενδεχόμενη συνεργασία με το ΔΗΚΟ. Συμφωνείται με αυτή την άποψη;

Το ΑΚΕΛ φωνάζει επειδή βλέπει να ακυρώνεται η προσπάθεια του να κόψει και να ράψει την μεταρρύθμιση στα δικά του μέτρα, αυξάνοντας τους Δήμους εκεί που το βολεύει για να διατηρήσει τα δικά του τοπικά προπύργια. Με ποια λογική ζητούν να παραμείνουν η Δερύνεια και η Γεροσκήπου ως ξεχωριστοί Δήμοι;

Εμείς είμαστε έτοιμοι να ψηφίσουμε και αύριο ακόμη, μια ουσιαστική και φιλόδοξη μεταρρύθμιση, με όσο πιο εκτεταμένες συγχωνεύσεις ειδικά στις αστικές και πυκνοκατοικημένες περιοχές. Μόνο έτσι θα έχουμε αποτελεσματική τοπική αυτοδιοίκηση που θα εξυπηρετεί τους πολίτες.

*Αισιοδοξείτε ότι η Μεταρρύθμιση θα ψηφιστεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί και με τρόπο που θα καθιστά το όλο εγχείρημα βιώσιμο, στη βάση των μελετών που έχουν εκπονηθεί;

Θεωρώ πως ναι. Αρχές-αρχές Ιανουαρίου το θέμα πρέπει να κλείσει. Το ίδιο ισχύει για την μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας για να ακολουθήσει αμέσως μετά η μεταρρύθμιση των δικαστηρίων.

*Σε αρθρογραφία σας πέρυσι αναφερθήκατε στο μεταναστευτικό, υποδεικνύοντας πως στην Κύπρο δεν έχουμε πλήρη αντίληψη του ζητήματος. Από τον Ιούνιο του 2020 μέχρι σήμερα, είδαμε αυτό το πρόβλημα να εντείνεται. Πιστεύετε ότι εκείνη η διαπίστωση που κάνατε τότε ισχύει σήμερα, ή άλλαξαν κάποια δεδομένα;

Το πρόβλημα δυστυχώς συνεχώς εντείνεται, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτά που εμείς βιώνουμε τα τελευταία χρόνια τα περνά τώρα και η Πολωνία και οι Βαλτικές Δημοκρατίες. Η ανεξέλεγκτη μετανάστευση αποτελεί μια από τις σοβαρότερες προκλήσεις για την Ευρώπη, που εκδηλώνεται με ακόμη πιο μεγάλη ένταση στα κράτη-μέλη που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή όπως είναι η Κύπρος και η Ελλάδα και αυτό επιβάλλει μια αξιόπιστη ευρωπαϊκή απάντηση.

Αυτό προτάσσω έντονα ως πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών της Βουλής στις επαφές και τις συναντήσεις που έχω και αυτή είναι και η ξεκάθαρη θέση του Δημοκρατικού Συναγερμού. Οι θέσεις μας δεν διαφέρουν ούτε στο ελάχιστο από τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.

Δεν διαφέρουν καθόλου από τις θέσεις της πολιτικής μας ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Διαφέρουν όμως κάθετα από αυτούς που ουσιαστικά μας καλούν να αφήσουμε ανοικτές τις πόρτες σε ανεξέλεγκτους και απεριόριστους αριθμούς μεταναστών. Ως παράταξη αναγνωρίζουμε τις ανθρωπιστικές υποχρεώσεις που έχουμε ως κράτος, αλλά αναγνωρίζουμε την ίδια ώρα ότι έχουμε ξεπεράσει τα όρια και τις αντοχές μας.

Ειδικά σε κάποιες περιοχές όπως είναι η περιοχή της Κοκκινοτριμιθιάς το πρόβλημα έχει ξεφύγει. Και επιμένουμε και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις με βασικότερη επαναλαμβάνω την καθοριστική παρέμβαση της ΕΕ.

*Πέραν από την προεδρολογία που σε μεγάλο βαθμό θα μονοπωλήσει τον ενδιαφέρον το 2022, ποιο θεωρείται το μεγαλύτερο διακύβευμα για τον νέο χρόνο που μπαίνει;

Να βάλουμε ένα οριστικό τέλος στην πανδημία και να διασφαλίσουμε την ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας μας. Αυτή θα είναι η μεγάλη παγκόσμια πρόκληση για το 2022 και ασφαλώς η πρόκληση για την Κύπρο. Και θεωρώ ότι είμαστε σε ένα πάρα πολύ καλό δρόμο να το πετύχουμε.

Δειτε Επισης

Επιστολή Στεφάνου σε Κεραυνό για πράσινη φορολογία-Ζητά ξανά αναβολή της επιβολής της
Επικύρωσε το ψηφοδέλτιο για τις Ευρωεκλογές η ΔΗΠΑ-«Στοχεύουμε σε νούσιμες πολιτικές θέσεις »
Το προεκλογικό προφίλ του ΔΗΣΥ-Η μεσαία τάξη, η ευρωπαϊκή ταυτότητα και η «υπεύθυνη αντιπολίτευση»
Όταν οι φιλίες και οι συγγένειες συναντούν τα high politics
Σημαντικά επιτεύγματα στην Σύνοδο Κοινοπολιτείας για Ωκεανούς
ΓΓ της Κοινοπολιτείας: Η Κύπρος πρώτη στη βιώσιμη υδατοκαλλιέργεια
Στεφάνου: Έχουμε τα εχέγγυα να κερδίσουμε το στοίχημα των εκλογών
Πολιτική αντιπαράθεση στα κατεχόμενα για Συμπεράσματα Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
Δημιουργείται λόμπι πίεσης για αποχαρακτηρισμό στη Συρία-Εξασφαλίστηκε υποστήριξη από δέκα κράτη
Επικρίνει την Κυβέρνηση το ΑΚΕΛ-«Ξέφραγο αμπέλι για τους σφαγείς των λαών»