H ακτινογραφία των κομμάτων στα social media και η πρωτοκαθεδρία στο Facebook

Αποτελούν τις σύγχρονες πλατείες της εποχής, η σημασία τους σε κάθε επικείμενη εκλογική αναμέτρηση αποκτά μεγαλύτερη αξία, δίνουν τον ρυθμό και σε πολλές περιπτώσεις καθορίζουν τη δημόσια συζήτηση, δεν αφήνουν τίποτα να πέσει κάτω, έχουν χώρο για όλους και δίνουν βήμα σε όποιον το ζητήσει. Είναι τα social media και μέσα στις συνθήκες πανδημίας που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ενόψει των βουλευτικών του ερχόμενου Μαΐου, αποτελούν το α και το ω για κομματικά επιτελεία και υποψήφιους, εάν θέλουν να έχουν μια επιτυχημένη πορεία προς τη Βουλή.

Ο REPORTER ανοίγει ξανά, ακριβώς μετά από πέντε χρόνια το συγκεκριμένο φάκελο ενόψει των βουλευτικών εκλογών, καταγράφοντας τα βήματα που τα κόμματα έκαναν στο μεσοδιάστημα, από τότε δηλαδή που τα social media ήταν ένα επιπλέον εργαλείο που τους έδινε πρόσβαση κυρίως στις νεαρότερες ηλικίας. Βέβαια σήμερα εκείνο το επιπλέον εργαλείο μετεξελίχθηκε στο βασικότερο εργαλείο που κάθε ένας πρέπει να διαθέτει εάν θέλει να ενασχοληθεί με τα κοινά.

Αναμφίβολα η χρήση των social media εξελίχθηκαν ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Η αναβάθμιση των συσκευών από τους χρήστες, η βελτίωση των ταχυτήτων, η φθηνότερη πρόσβαση και η σταδιακή ενασχόληση και μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων με τα κοινωνικά δίκτυα, έφεραν την Κύπρο στις πρώτες θέσεις ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. στη χρήση, ιδιαίτερα του Facebook.

Πλήθος κόσμους στις ομάδες των social media
Σε αυτό το ράλι ανάπτυξης των κοινωνικών δικτύων δεν μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρεση τα κόμματα που όπως διαφαίνεται κι από τους πίνακες πιο κάτω πραγματοποίησαν μεγάλα βήματα σε ότι αφορά τον συγκεκριμένο θέμα, αφού τα πλείστα από αυτά, αύξησαν τις ομάδες εργασίας που έχουν ως μοναδική ενασχόληση την παρουσία των κομμάτων στα social media επενδύοντας ουσιαστικά σε ανθρώπινο δυναμικό και νέες τεχνολογίες. Οι συνθήκες της πανδημίας, έκαναν αυτή την ανάγκη και τροχοδρόμησαν ταχύτατα την ανάπτυξη των συγκεκριμένων ομάδων.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που παρέχει το Facebook για τους διαχειριστές των σελίδων που ανήκουν σε πολιτικά κόμματα, διαχειριστές στον ΔΗΣΥ είναι εννέα άτομα, εκ των οποίων έξι βρίσκονται στην Κύπρο και τρεις στην Ελλάδα. Στο ΑΚΕΛ διαχειριστές είναι επτά άτομα, στο ΔΗΚΟ 15, τέσσερις εκ των οποίων έχουν βάση την Ελλάδα, στην ΕΔΕΚ τέσσερα, στην Αλληλεγγύη επτά , ενώ σε Οικολόγους, Δημοκρατική Παράταξη και Ανεξάρτητους, τρεις.

Σε μεγάλο βαθμό η ανάγκη αυτή διόρθωσε και συγκεκριμένες στρεβλώσεις που υπήρχαν αναλογικά με τη δυνατότητα των κομμάτων, αφού για παράδειγμα το ΕΛΑΜ είχε διπλάσια likes στη σελίδα του στο facebook απ΄ότι ο ΔΗΣΥ. Η εικόνα που εμφανίζουν σήμερα τα κόμματα στο facebook είναι λίγο πολύ ανάλογη και της δυναμικότητας τους, με εξαίρεση να νεοϊδρυθέντα σχήματα των Ανεξαρτήτων και της Δημοκρατικής Παράταξης, αλλά και του ΕΛΑΜ που παραμένει για χρόνια μπλοκαρισμένο από το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο.

Πρωτοκαθεδρία ΑΚΕΛ στο Facebook
Όπως φαίνεται και στον πίνακα, πρώτο κόμμα σε αριθμό Likes παραμένει όπως και το 2016 το ΑΚΕΛ με περισσότερα από 16 χιλιάδες likes, έξι χιλιάδες περισσότερα από το 2016. Άλμα στον σχετικό πίνακα πραγματοποίησε ο Δημοκρατικός Συναγερμός αφού μέσα σε τρία χρόνια τριπλασίασε τους αριθμούς του και από 3801 likes τον Οκτώβριο του 2016, έφτασε σήμερα τα 12500.

Σημαντικά βήματα ανάπτυξης σε σχέση με το 2016, έκανε και η επίσημη σελίδα του Δημοκρατικού Κόμματος, το οποίο από τα 2681 likes του 2016, έφτασε σήμερα τα 10724. Τους αριθμούς της τριπλασίασε και η ΕΔΕΚ η οποία από 2718 likes έφτασε τα 6747. Οι Οικολόγοι διαγράφουν μια αξιοσημείωτη πορεία αφού από τα 4962 likes, έφτασαν σήμερα τα 9028. Εντυπωσιακή είναι η πορεία των Ανεξαρτήτων, αφού σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έφτασαν τα 9028 likes και βρίσκονται τέταρτοι στη σχετική λίστα. Παράδοξα, αλλά έχοντας πολιτική εξήγηση είναι τα σχετικά στοιχεία για τη Συμμαχία Πολιτών, που στις βουλευτικές εκλογές εκπροσωπούνται στο ψηφοδέλτιο της ΕΔΕΚ. Η Συμμαχία είναι το μοναδικό κόμμα που μείωσε τα likes της, αφού από τα 4962 του 2016, σήμερα έχει 4513. Τέλος η ΔΗΠΑ έχοντας δύο χρόνια παρουσίας στα social media, κατάφερε να φτάσει τα 1330 likes. Υπενθυμίζεται ότι το ΕΛΑΜ δεν διαθέτει επίσημο λογαριασμό στο facebook.

Σε ότι αφορά το facebook πέραν από τον αριθμό των likes, μια σειρά άλλων στοιχείων, όπως για παράδειγμα, η τακτικότητα των αναρτήσεων, η χρήση βίντεο, η προβολή live βίντεο, η χρήση φωτογραφιών, αλλά και η διαφήμιση που τα κόμματα πληρώνουν για να προβάλλονται, παίζουν καθοριστικό ρόλο για το μέγεθος του στίγματος που το κάθε κόμμα αφήνει στο δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο του νησιού.

Στα πλαίσια των κανόνων διαφάνειας που το facebook τηρεί για τα πολιτικά κόμματα, δίνει στη δημοσιότητα μια σειρά στοιχείων, αναφορικά με τα έξοδα που τα κόμματα πραγματοποιούν για διαφήμιση. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, τα οποία ωστόσο δεν είναι ακριβή διότι περιλαμβάνει τα έξοδα που το κόμμα δηλώνει πως αφορούν διαφήμιση για πολιτικά θέματα, πρώτος στη σχετική λίστα είναι ο ΔΗΣΥ. Σύμφωνα με το facebook τα στοιχεία αφορούν την περίοδο από τις 28 Μαρτίου μέχρι 22 Φεβρουαρίου και σύμφωνα με αυτά Δημοκρατικό Συναγερμός και ΑΚΕΛ πλήρωσαν πάνω από 12 χιλιάδες ευρώ για διαφήμιση, η ΕΔΕΚ περίπου επτά χιλιάδες ευρώ και το ΔΗΚΟ σχεδόν πέντε χιλιάδες ευρώ.

Στον ΔΗΣΥ τα… φίλτρα του Instagram
Σε ότι αφορά τα στοιχεία του Instagram, η εικόνα είναι σαφώς διαφορετική σε σχέση με το 2016, αφού η ανάπτυξη του συγκεκριμένου κοινωνικού δικτύου που αφορά πιο στοχευμένες ηλικιακές ομάδες, καθυστέρησε να προσελκύσει τα κόμματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2016 λογαριασμό στο Instagram διατηρούσαν μόνο το ΑΚΕΛ, το ΔΗΚΟ η ΕΔΕΚ και η Αλληλεγγύη. Σήμερα διατηρούν σχεδόν όλα τα κόμματα πλην του ΕΛΑΜ και της Συμμαχίας Πολιτών.

Αν και το 2016 δεν διέθετε επίσημο λογαριασμό, σήμερα ο ΔΗΣΥ έχει τα ηνία σε αριθμό followers στο δημοφιλές, ειδικά στα νεανικά κοινά δίκτυο, με μια αξιοσημείωτη πορεία που του έφερε 5160 ακόλουθους. Στη δεύτερη θέση είναι το ΑΚΕΛ με 3785 ακολούθους, ενώ ακολουθούν το ΔΗΚΟ με 1275, η ΕΔΕΚ με 807, η Αλληλεγγύη με 427, οι Οικολόγοι με 371, οι Ανεξάρτητοι με 267 και η ΔΗΠΑ  με 212.

Η μάχη του twitter
Δυναμικές ανάλογες στις πλείστες περιπτώσεις και τις εκλογικής τους δύναμης διαθέτουν τα κόμματα και στο twitter, όπου επίσης η αύξηση των χρηστών, έφερε και την αύξηση των ακολούθων τους. Ειδικότερα, πρώτος στον αριθμό ακολούθων, όπως και το 2016 είναι ο ΔΗΣΥ με 11300 λογαριασμούς να τον ακολουθούν. Στη δεύτερη θέση παραμένει το ΑΚΕΛ με 9202 ακολούθους, στην Τρίτη θέση είναι η ΕΔΕΚ με 5588 ακολούθους, στην τέταρτη το ΔΗΚΟ με 4724, στην πέμπτη η Συμμαχία με 3565, στην έκτη οι Οικολόγοι με 3401, στην έβδομη η Αλληλεγγύη με 2072  ενώ ακολουθούν ΕΛΑΜ, ΔΗΠΑ και Ανεξάρτητοι με 526, 216 και 186 ακολούθους, αντίστοιχα.

Βλέπουν όλοι ΕΛΑΜ
Η απουσία του ΕΛΑΜ από όλα σχεδόν τα κοινωνικά δίκτυα, δεν αφορά το YouTube στο οποίο το κόμμα διατηρεί κανονικά και με τον… νόμο τη σελίδα του, στην οποία ως επί το πλείστο ανεβάζει βίντεο με ομιλίες ή δηλώσεις των στελεχών του και δεν θα ήταν υπερβολή να ειπωθεί, πως τα σπασμένα από τον αποκλεισμό στα υπόλοιπα δίκτυα τα ξεπληρώνει με την παρουσία του στο YouTube.

Ειδικότερα την ώρα που όλα τα κόμματα έχουν λογαριασμούς που οι προβολές τους εάν προστεθούν, δεν φτάνουν τον αριθμό των προβολών που έχει μόνο του το ΕΛΑΜ. Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη τάση παρουσιάστηκε και το 2016.

Ειδικότερα το κανάλι του Δημοκρατικού Συναγερμού έχει συνολικά 408 χιλιάδες προβολές, του ΑΚΕΛ 62 χιλιάδες, του ΔΗΚΟ 7461, της ΕΔΕΚ 105 χιλιάδες, της Αλληλεγγύης σχεδόν 40 χιλιάδες, της ΔΗΠΑ 1796 προβολές, των Οικολόγων σχεδόν 39 χιλιάδες, των Ανεξάρτητων που ιδρύθηκε πρόσφατα 1359 και της Συμμαχίας 64 χιλιάδες. Το κανάλι του ΕΛΑΜ διαθέτει 3060 συνδρομητές και μέχρι σήμερα μετρά ένα εκατομμύριο 116 χιλιάδες προβολές.

Δουλεύουν φουλ οι μηχανές
Μετά και την ανακοίνωση των υποψηφίων σχεδόν όλων των κομμάτων (σ.σ. παραμένουν κάποιες εκκρεμότητες σε Αλληλεγγύη, ΕΛΑΜ και Ανεξάρτητους), τα κόμματα εργάζονται πυρετωδώς για να πετύχουν την όσο το δυνατό πληρέστερη παρουσία στα μέσα κοινωνικά δικτύωσης και οι προσπάθειες τους να προσεγγίσουν τους ψηφοφόρους θα ενταθεί. Την ίδια ώρα στην πλειονότητά τους οι υποψήφιοι δημιούργησαν σελίδες στο facebook, για αυτό και τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρείται το φαινόμενο οι Κύπριοι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να δέχονται κατά δεκάδες προσκλήσεις για να πατήσουν like στις σελίδες των υποψηφίων.

Συνεπώς ο θόρυβος που η πολιτική και οι επίδοξοι πολιτικοί θα κάνουν τις επόμενες εβδομάδες στα social media αναμένεται να είναι… non stop. Ακόμα και οι χρήστες που επιλέγουν να μην πατούν «μου αρέσει» σε σελίδες πολιτικής υφής, δεν πρόκειται να γλιτώσουν, αφού η πλειοψηφία των κομμάτων και των υποψηφίων, με πληρωμένες διαφημίσεις σε facebook, instagram, twitter και τις υπηρεσίες που προσφέρει η Google θα επιδιώξουν να φτάσουν και στον τελευταίο πολίτη της επαρχίας τους.

Δειτε Επισης

ΔΗΣΥ για την έλλειψη πτητικών μέσων-«Η παραδοχή της αρμόδιας υπουργού δεν αρκεί»
Παρουσίαση κοινοβουλευτικού έργου του Ευρωβουλευτή ΕΛΚ Λουκά Φουρλά
«Αλλοδαποί στις Κεντρικές ζητούν αναστολή ποινής και συμφωνούν με απέλαση αλλά απορρίπτονται οι αιτήσεις»
Τον πήχη ψηλά έθεσε ο Αρμεύτης-Μια πόλη για τους πολλούς θέλει ο Νικολαΐδης
Δημοτικός σύμβουλος στην Ελλάδα γρονθοκόπησε αντιδήμαρχο και τον έστειλε στο νοσοκομείο
Οκτώ χρόνια φυλάκισης στον προπονητή στίβου που κακοποιούσε ανήλικες αθλήτριες
Συνελήφθη 49χρονος επιχειρηματίας για τη φωτιά στην Πάφο-Προκλήθηκε μετά από ρίψη πυροτεχνημάτων
Με το ένα πόδι εκτός ΔΗΣΥ η Νιόβη Παρισινού, μετά τη στήριξη στον Γεάδη
Διαφοροποιήθηκε ο αριθμός των Μελών των Κοινοτικών Συμβουλίων
Όραμα και εμπειρία αντιπαρέβαλαν για τη Δημαρχία Λευκωσίας Προύντζος και Τορναρίτης