Πέμπτη 1 Δεκ, 2022 | Επικοινωνία
trans gif

Το μαύρο κουτί που θα κρύβεται στα οχήματα, ο ρόλος του και τι θα καταγράφει

Πέτρος Πετρή  20/03/2022 07:13
Το μαύρο κουτί που θα κρύβεται στα οχήματα, ο ρόλος του και τι θα καταγράφει

Το μαύρο κουτί που θα κρύβεται στα οχήματα, ο ρόλος του και τι θα καταγράφει

Πέτρος Πετρή  20/03/2022 07:13

Σε νέα εποχή εισέρχονται πλέον όλα τα νέα οχήματα που θα βρίσκονται στην αγορά, καθώς μετά από σχετικό διάταγμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλες οι ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες, είναι αναγκασμένες να τοποθετούν ένα «μαύρο κουτί» ή το Electronic Data Recorder όπως ονομάζεται, το οποίο θα καταγράφει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τη διακίνηση του οχήματος. Μια τεχνολογία, που ασφαλώς, θα βοηθήσει πέραν από την ασφάλεια του οδηγού και την ίδια την Αστυνομία, στη διερεύνηση τροχαίων δυστυχημάτων. 

Έτσι λοιπόν, από τις 6 Ιουλίου σύμφωνα με το ευρωπαϊκό διάταγμα, οι κατασκευαστές υποχρεούνται να τοποθετούν το «μαύρο κουτί» στα νέα οχήματα, ώστε να γίνεται η καταγραφή των δεδομένων οδήγησης, δηλαδή θα αποθηκεύει την ταχύτητα, το φρενάρισμα αλλά και την ακριβή θέση που βρίσκεται το όχημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη σε πολλές χώρες του εξωτερικού εφαρμόζεται το συγκεκριμένο σύστημα και είναι κάτι που έφερε αισθητή μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Μιλώντας στον REPORTER o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, ανέφερε ότι το «μαύρο κουτί» ξεκίνησε να υπάρχει σε αυτοκίνητα που δημιουργήθηκαν από το 2017 και έπειτα. «Από αυτή τη χρονιά που διανύουμε όμως, το 2022 και έπειτα, θα είναι αναγκαστικό το συγκεκριμένο σύστημα σε όλα τα οχήματα, όπου θα υπάρχει ένας εγκέφαλος που θα καταγράφει όλες τις πληροφορίες, σχετικά με το τι γίνεται με το αυτοκίνητο».

Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέλυσε ο κ. Καπετάνιος, από το 2017 και έπειτα, αυξηθήκαν τα μέτρα παθητικής ασφάλειας στα αυτοκίνητα, που είναι ουσιαστικά μέτρα για τα ίδια τα αυτοκίνητα για να προστατέψουν τον οδηγό σε περίπτωση ατυχήματος. «Έχουμε την ενεργητική ασφάλεια και την παθητική. Στην ενεργητική, είναι εκεί που ενεργεί ο οδηγός για να μην γίνει το δυστύχημα και στην παθητική είναι μετά που θα γίνεται το δυστύχημα. Δηλαδή, σε ένα όχημα που δημιουργήθηκε από το 2017 και έπειτα, μπορεί από μόνο του να σταματήσει, να ελέγξει την απόσταση που βρίσκεται μπροστά του ένα όχημα και με ποια ταχύτητα πάει και θα ελαττώσει μόνο του εάν χρειαστεί. Δηλαδή ο οδηγός πλέον δεν μπορεί να κάνει και αρκετά πράγματα και να έχει τον πλήρη έλεγχο από μόνος του του οχήματος». 

Από το 2022 ωστόσο, είναι αναγκαστικό πλέον να υπάρχουν σε όλα τα οχήματα τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, τα οποία ενεργούν αυτόνομα από μόνα τους. «Δηλαδή, ένα όχημα καινούργιο τώρα, γνωρίζει από μόνο του ότι είμαι στην Κύπρο, εφόσον πάντοτε υποστηρίζει το σύστημα οδικής κυκλοφορίας. Αυτά τα αυτοκίνητα ουσιαστικά, έχουν το ίδιο σύστημα που έχουν τα έξυπνα περιπολικά της αστυνομίας. Τα νέα αυτοκίνητα, αντιλαμβάνονται το όριο ταχύτητας που υπάρχει σε κάθε δρόμο και δεν επιτρέπουν στον οδηγό να πάει με περισσότερα, εφόσον πάντοτε επαναλαμβάνω υποστηρίζονται από το οδικό δίκτυο. Δηλαδή, οι ταμπέλες στους δρόμους πρέπει να είναι σε συγκεκριμένο ύψος, επίσης οι γραμμές πάνω στον δρόμο, είτε κίτρινες, είτε άσπρες, πρέπει να έχουν συγκεκριμένα μέταλλα, έτσι ώστε να κτυπά ο αισθητήρας του οχήματος πάνω στη γραμμή και να επιστρέφει το σήμα πίσω στο όχημα για να βοηθά το όχημα να μην παρεκκλίνει της πορείας του. Για παράδειγμα εάν αποκοιμηθεί ο οδηγός και το αυτοκίνητο πάει είτε αριστερά, είτε δεξιά, διαβάζει μόνο του το όχημα και ευθυγραμμίζεται».

Την ίδια ώρα, δυστυχώς, υπάρχουν πολλά παράπονα από τους Κύπριους οδηγούς, οι οποίοι ενώ αγόρασαν καινούργιο αυτοκίνητο, δεν λειτουργούν τα συστήματά τους, λόγω ανεπάρκειας του οδικού δικτύου. «Δυστυχώς, κάποια συστήματά τους δεν δουλεύουν, καθώς δεν υποστηρίζονται από το οδικό δίκτυο, το οποίο δεν αναβαθμίστηκε για να αποδεχθεί αυτά τα οχήματα πλήρως και έτσι υπάρχουν αυτά προβλήματα». 

Ταυτόχρονα, όπως εξήγησε ο κ. Καπετάνιος, όλα πλέον ελέγχονται από το δορυφόρο. «Ένα αυτοκίνητο μπορεί να ‘δει’ ότι είμαι Λευκωσία και θα πάω Λεμεσό και θα βρει από μόνο του σε ποια σημεία έχει κίνηση και που έχει κάπου στη διαδρομή τροχαίο ατύχημα. Εάν μέσα στον αυτοκινητόδρομο υπάρχουν για παράδειγμα εκατό οχήματα και τα πενήντα είναι με έξυπνα συστήματα. Τα μισά λοιπόν, έχουν πιο λίγες πιθανότητες να δημιουργήσουν δυστύχημα, παρά τα υπόλοιπα που δεν τα έχουν».

Αναμφισβήτητα, η καταγραφή στο «μαύρο κουτί» είναι κάτι που θα φέρει μείωση των ατυχημάτων, με τον κ. Καπετάνιο να σημειώνει ότι με όλα τα συστήματα που είναι εγκατεστημένα πλέον σε ένα όχημα θα γίνεται καταγραφή όλων των λεπτομερειών. «Δηλαδή, από την ώρα που ξεκίνησε το όχημα μέχρι την ώρα που σταμάτησε, πόσες φορές πάτησε στόπερ ο οδηγός, με ποιες ταχύτητες πήγαινε και έτσι μπορεί η Αστυνομία στη συνέχεια να βγάλει μια άκρη εάν συμβεί ένα ατύχημα. Πρέπει να γίνει αντιληπτό από τους οδηγούς ότι είναι καθαρά για θέμα ταχύτητας, φρεναρίσματος, ασφάλειας και δεν τίθεται θέμα προσωπικών δεδομένων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας