«Το πιο συγκλονιστικό ατύχημα που διερευνήσαμε ήταν της Ήλιος»

Ελάχιστα είναι τα αεροπορικά δυστυχήματα ή ατυχήματα που καταγράφονται κάθε χρόνο στον πλανήτη, γεγονός που διασφαλίζει ότι τα αεροπλάνα είναι τα πιο ασφαλή μέσα μαζικής μεταφοράς. Παρόλα αυτά, όταν συμβούν δυστυχήματα με αεροσκάφη, είναι ως επί το πλείστων πολύνεκρα και κάποιοι καλούνται να σηκώσουν το βάρος της διερεύνησης τέτοιας φύσεως περιστατικών.
 
Στην Κύπρο, αρμόδια είναι η Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων, η οποία ιδρύθηκε το 2003, λίγο πριν την ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και περίπου δύο χρόνια πριν το μεγαλύτερο αεροπορικό δυστύχημα που συνέβη στα χρονικά της Κυπριακής Δημοκρατίας. Την πτώση του αεροσκάφους της «Ήλιος», που στοίχισε τη ζωή σε 121 ανθρώπους.
 
Μιλώντας στον REPORTER, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ιωάννης Λοΐζου, εξήγησε τα ζητήματα που καλούνται να διερευνήσουν, τον αριθμό υποθέσεων που εξετάζουν κάθε χρόνο, αλλά και τις τραγικές στιγμές που έζησε ο ίδιος μετά την πτώση του αεροσκάφους της «Ήλιος».
 
«Η επιτροπή αυτή, έχει ως σκοπό τη διερεύνηση αεροπορικών δυστυχημάτων ή συμβάντων σε ολόκληρο το FIR της Κύπρου ή ακόμα και με αεροπλάνα που είναι γραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο και μπορούν να έχουν οτιδήποτε συμβάντα ή ατυχήματα στο εξωτερικό.
 
Δεν διερευνούμε πταίσματα σε περιπτώσεις αεροπορικών ατυχημάτων, που είναι δουλειά της Αστυνομίας, αλλά εμάς δουλειά μας είναι να διερευνούμε, χωρίς να αποδίδουμε πταίσματα ή ευθύνες σε κανένα. Εξ’ ου και γι’ αυτό όταν συντάσσουμε μια έκθεση δεν γράφουμε ονόματα, αλλά μόνο τίτλους».
 
Προσπαθούν ουσιαστικά μέσα από τη διερεύνηση να εξάγουν συμπεράσματα και εκεί και όπου χρειάζεται προχωρούν με συστάσεις ασφαλείας, για να μην επαναληφθεί το ίδιο συμβάν ή δυστύχημα.
 
Επίσης, η Επιτροπή η οποία είναι τριμελής, είναι ανεξάρτητη και ανήκει στον Υπουργό Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, από τον οποίο όμως, δεν ζητούν ή δεν δέχονται οποιεσδήποτε οδηγίες.
 
Εκατοντάδες συμβάντα υπό διερεύνηση κάθε χρόνο
Μπορεί τα αεροπορικά δυστυχήματα, τόσο στην Κύπρο, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο να έχουν μειωθεί δραστικά τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας, ωστόσο η Επιτροπή καλείται κάθε χρόνο να διερευνήσει εκατοντάδες συμβάντα.
 
«Ατυχήματα, πέραν του τελευταίου που είχαμε με το μηχανοκίνητο αλεξίπτωτο στο Τσέρι, το οποίο κόστισε τη ζωή σε ένα νεαρό, δεν έχουμε, αλλά εμείς εξετάζουμε 650-700 συμβάντα το χρόνο. Μεταξύ αυτών έχουμε σοβαρά και μη σοβαρά συμβάντα, τα οποία περιλαμβάνουν περιστατικά της  Πολιτικής Αεροπορία, το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, τους Πύργους Ελέγχου, τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, τις προσκρούσεις πουλιών πάνω σε αεροπλάνα, αλλά και τη χρησιμοποίηση λέιζερ, τα οποία είναι πολύ επικίνδυνα και κάποιοι επιτήδειοι τα χρησιμοποιούν προς τα αεροπλάνα. Εξετάζουμε επίσης ότι ζητήσει ο Υπουργός Μεταφορών, όταν και εφόσον μας το ζητήσει».
 
Ιδιαίτερα για τα περιστατικά με τα λέιζερ, η χρήση των οποίων είναι πολύ επικίνδυνη για τους πιλότους των αεροσκαφών, ο κ. Λοΐζου υπέδειξε πως συνήθως τέτοια συμβάντα καταγράφονται κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο, όταν υπάρχουν πολλές πτήσεις από και προς το νησί μας.
 
«Κατευθύνουν από διάφορες τοποθεσίες τα λέιζερ και κυρίως από τη Λάρνακα και σε χωριά, κυρίως ορεινά, απ’ όπου περνούν αεροπλάνα. Υπάρχουν διάφορα τέτοια λέιζερ, η επικινδυνότητα των οποίων εξαρτάται και από το χρώμα. Κάποια από αυτά μπορεί να προκαλέσουν μόνιμη βλάβη. Γι’ αυτό όταν κάποιος πιλότος υποστεί αυτές τις επιθέσεις, πρέπει να πάει να εξεταστεί από κάποιο οφθαλμίατρο.
 
Να σημειώσω ότι στο παρελθόν έχουν εντοπιστεί άτομα που έκαναν αυτό το πράγμα και συνελήφθησαν. Συγκεκριμένα, ο Πύργος Ελέγχου όταν εντοπίσει τέτοια φαινόμενα, μας ειδοποιεί και στη συνέχεια ειδοποιείται η Αστυνομία. Είναι πολύ επικίνδυνο φαινόμενο και μπορεί να στοιχίσει ζωές».
 
Σε ότι αφορά στις υπόλοιπες δράσεις της Επιτροπής, συμμετέχει σε διάφορα φόρουμ, είτε της ENCASIA  που είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είτε του ECAC  που είναι ο διεθνής οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας, ή EASA που είναι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας, αλλά και σε σεμινάρια και συνεχείς εκπαιδεύσεις.
 
Ο αρχιπιλότος που είδε ιδίοις όμμασι τις σκηνές χάους στο «Ήλιος»
Ο κ. Λοΐζου, υπήρξε επί σειρά ετών αρχιχειριστής και αρχιπιλότος της Cyprus Airways, ενώ από το 2004, διορίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στην Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων, δημιουργώντας την από το μηδέν, μαζί με τους συναδέλφους του.
 
Τον πρώτο του κιόλας χρόνο, κλήθηκε να αντιμετωπίσει το πιο φρικτό και πολύνεκρο δυστύχημα που σημειώθηκε στα χρονικά της Κυπριακής Δημοκρατίας. Την πτώση του αεροσκάφους της «Ήλιος», στις 14 Αυγούστου του 2005.
 
«Το πιο συγκλονιστικό ήταν το ατύχημα της «Ήλιος», που επεσυνέβη στην Ελλάδα και ήταν ευθύνη της ελλαδικής επιτροπής να το διερευνήσει. Εμείς ως χώρα που ήταν εγγεγραμμένο το αεροπλάνο, συμμετείχαμε σύμφωνα με τον κανονισμό και αντιπροσωπεύαμε την Κύπρο, ως διαπιστευμένοι Αντιπρόσωποι.
 
Δεν μπορείς να φανταστείς τι σκηνές αντικρύσαμε. Να μην σας περιγράψω… Φωτιές παντού, σάρκες να καίγονται και όλα αυτά μια μέρα μετά και αφότου πρόλαβαν να μαζέψουν τα πτώματα. Ακόμα εξακολουθούσαν να παίρνουν φωτιά κάποια πράγματα, τα πάντα ήταν θρυμματισμένα, σε μια τεράστια ακτίνα. Είναι κάτι που δεν θα μου φύγει από το μυαλό και είναι τρομερή εμπειρία.
 
Θυμάμαι ότι ειδοποιηθήκαμε από την ελληνική επιτροπή και την επόμενη μέρα το πρωί η Επιτροπή μετέβη στο σημείο του δυστυχήματος και συμμετείχε στις προσπάθειες που γίνονταν, ενώ παρακολουθούσαμε και τους διάφορους εμπειρογνώμονες, όπως τους ανθρώπους της Boeing που ήρθαν στο σημείο. Υπήρξε μια πολύ στενή συνεργασία με όλους τότε, ενώ διευθετήσαμε στην Κύπρο να γίνουν διάφορες συνεντεύξεις σε ξενοδοχείο, για να βοηθήσουμε τις έρευνες».
 
Η πτώση του DA42
Ένα άλλο δυστύχημα που τον στιγμάτισε στη διάρκεια της καριέρας του, ήταν η πτώση ενός δικινητήριου αεροσκάφους DA42, το 2014, το οποίο κόστισε τη ζωή σε δύο πρόσωπα, έναν Κύπριο και ένα Λιβανέζο.
 
«Το αεροσκάφος έπεσε στη θάλασσα, περίπου 35 ναυτικά μίλια, ανατολικά της Λάρνακας. Ήταν πολύ συγκλονιστικό ατύχημα. Θυμάμαι ότι υπήρχε τεράστια δυσκολία στον εντοπισμό των ανθρώπων και των συντριμμιών. Κάναμε την έρευνα και υποβάλαμε την έκθεσή μας, όπως και κάποιες συστάσεις, για εκείνο το δυστύχημα. Έμεινε πολύ έντονα στο μυαλό μου».
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

 

Δειτε Επισης

Χειροπέδες σε 40χρονο για εμπρησμό οχήματος στην Αραδίππου
Τους ανέκοψαν για έλεγχο και τους τσάκωσαν με πέντε κιλά κάνναβη-Χειροπέδες σε δύο (pics)
Το μπαλάκι στο Εφετείο για αναστολή ποινής στον 82χρονο παππού-Τα νέα δεδομένα και τα σενάρια
Ορόσημο η 10η Μαΐου για ένα ασήκωτο Γολγοθά 19 χρόνων... Ο επίλογος της αρχής του τέλους
Συνελήφθη στα κατεχόμενα άτομο για «παραβίαση ιδιωτικής ζωής»
Μεγαλώνει ο κύκλος των συλλήψεων για τις πλαστές άδειες οδήγησης αλλά και διαμονής στην ΚΔ
Ανοικτή επιστολή από τη μητέρα της αδικοχαμένης Μαριλένας-«Έκλαψα περισσότερο από κάθε άλλη μέρα για την κόρη μου»
Στις 18 Απριλίου απαντά η 47χρονη σε κατηγορίες για κλοπές μέσω καρτών paysafe
Συνελήφθη 16χρονος που οδηγούσε κλοπιμαία μοτοσικλέτα υπό την επήρεια ναρκωτικών
Καταζητείται ο 55χρονος Θεόδωρου Θεοδώρου-Δεν παρουσιάστηκε στο Δικαστήριο (pic)