Οι εξοντωτικές και οι αυτοματοποιημένες ποινές-Παιδεία, θεραπεία ή τιμωρία;

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ψήφιση των νέων ποινών για τροχαίες παραβάσεις, σε μια προσπάθεια να σταματήσει το αιματοκύλισμα στην άσφαλτο, με το ερώτημα που τίθεται είναι εάν αυτές οι εξοντωτικές ποινές θα συμβάλουν στην μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων ή εάν θα αυξηθούν αυτοί που θα καταλήγουν στην φυλακή για ανεξόφλητα εντάλματα.
 
Σίγουρα, τα υψηλά πρόστιμα θα προκαλούν φόβο στους οδηγούς και θεωρούνται αποτρεπτικός παράγοντας στη διάπραξη ενός τροχαίου αδικήματος, ωστόσο υπάρχει και η αντίθετη άποψη που λέει πως απαιτείται γνώση και σεβασμός, ώστε να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα. Και αυτό, λόγω του ότι όσοι πειθαρχούν για να γλιτώσουν το πρόστιμο, δεν έχουν μάθει σωστά και δεν σέβονται τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Θα τρέχουν δηλαδή λιγότερο και δεν θα μιλάνε στο τηλέφωνο, εκεί που θεωρούν πως ενδεχομένως να υπάρχει μπλόκο της Αστυνομίας. Ότι κάνουν θα είναι προσωρινό και με την πρώτη ευκαιρία, όπου θεωρήσουν πως «το πεδίο είναι ελεύθερο», θα κάνουν την παράβαση τους. Γιατί δεν έμαθαν σωστά τι σημαίνει σεβασμός και πως το αυτοκίνητο είναι για να εξυπηρετεί τις ανάγκες μας και όχι για να μετατρέπεται σε φονικό όπλο. Και αυτό σημαίνει πως δεν έτυχαν της σωστής διαπαιδαγώγησης. 
 
Το σχετικό νομοσχέδιο που διαμορφώνει το ύψος των ποινών, αναμένεται να κατατεθεί για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 21 Φεβρουαρίου. Οι ποινές διαμορφώνονται ως ακολούθως:
 
Παραβίαση ορίου ταχύτητας
Μέχρι 30% - €2 το Κm / 130km - Πρόστιμο €60
Μέχρι 50% - €3 το Km / 150km - Πρόστιμο €150
Μέχρι 75% - €5 το Κm / 175km - Πρόστιμο €375
 
*Από 176Κm και πάνω, θα παραπέμπονται ενώπιον Δικαστηρίου
 
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
22mg - 35mg πρόστιμο €125
36mg - 55mg πρόστιμο €250
56mg - 70mg πρόστιμο €500
 
*Από 71mg και πάνω, θα παραπέμπονται ενώπιον Δικαστηρίου. Προβλέπεται φυλάκιση μέχρι 2 χρόνια ή/και πρόστιμο €10.000
 
Οδήγηση χωρίς ζώνη     Οδήγηση χωρίς κράνος     Κινητό τηλέφωνο 
1η φορά €150                 1η φορά €200                     1η φορά €150       
2η φορά €300                 2η φορά €400                     2η φορά €300 
 
*Χρονικό περιθώριο ανάμεσα στη 1η και 2η φορά είναι τα 3 χρόνια
 
Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη: €300
Στάθμευση σε πεζοδρόμιο: €100
Στάθμευση σε θέση αναπήρων: €300
 
Οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών
Μέχρι 3 χρόνια φυλάκιση ή/και €8.000
 
Συνδυασμός δύο ή και των τριών: ΑΛΚΟΟΛ / ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ / ΤΑΧΥΤΗΤΑ  
Μέχρι 4 χρόνια φυλάκιση ή/και €15.000
 
Κεφάλαιο χρήστες ναρκωτικών
 
Οι χρήστες ναρκωτικών ολοένα και αυξάνονται, δεικνύοντας το σοβαρό πρόβλημα που παρατηρείται στην κοινωνία, ενώ θεωρείται δεδομένο πως οι χρήστες δεν θέλουν τιμωρία αλλά θεραπεία, ώστε να καταφέρουν να απεξαρτηθούν.
 
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, από το 2018, οπότε τέθηκε σε εφαρμογή η νομοθεσία για νάρκοτεστ, καταγγέλθηκαν 801 οδηγοί, ενώ 25 πρόσωπα, ηλικίας 18-33, κατέληξαν στην φυλακή.
 
Πρόκειται για ένα τεράστιο αριθμό, ενώ οι ηλικίες των συλληφθέντων είναι κυρίως νεαροί, γεγονός που καταδεικνύει την έλλειψη σωστής παιδείας.
 
Με την τροποποίηση της νομοθεσίας, όσοι οδηγούνται στο Δικαστήριο για το αδίκημα της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών, θα είναι αντιμέτωποι με ποινή φυλάκισης μέχρι τριών ετών ή/και πρόστιμο €8.000.
 
Ωστόσο, θα έλεγε κανείς πως τα εν λόγω πρόσωπα χρειάζονται θεραπεία και όχι τιμωρία,  αφού ο χρήστης δεν μπορεί να απεξαρτηθεί από τα ναρκωτικά με ένα τσουκτερό πρόστιμο, αλλά χρειάζεται βοήθεια και στήριξη. Θα μπορούσε για παράδειγμα εναλλακτικά η ποινή του να ήταν η αναγκαστική απεξάρτηση του σε ειδικό κέντρο και αν δεν το επιθυμεί, τότε να ενεργοποιείται η ποινή.
 
Επίσης, με βάση τις ποινές που επιβλήθηκαν μέχρι στιγμής, η καταδίκη ενός οδηγού για το αδίκημα της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών, κυμαίνεται μεταξύ δύο εβδομάδων και ενός μήνα και ως εκ τούτου κανένα πρόγραμμα απεξάρτησης δεν μπορεί να λειτουργήσει σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα. Άρα στην ουσία, ο χρήστης τιμωρείται μεν για την τροχαία παράβαση του, δεν βοηθείται δε να μην επαναλάβει τη χρήση, αλλά του δίνουμε το μήνυμα πως μπορείς να κάνεις χρήση στο σπίτι σου, αλλά μην πάρεις τιμόνι.
 
Οι εναλλακτικές ποινές στον... άλλο κόσμο
 
Την ίδια ώρα, στις περισσότερες χώρες του κόσμου, εφαρμόζονται οι εναλλακτικές ποινές αντί της φυλάκισης, οι οποίες είναι πιο ευεργετικές και αποφέρουν θεραπευτικά αποτελέσματα.
 
Για παράδειγμα, ενδεχομένως να θεωρείτο πιο αποτελεσματικό, οι νέοι κυρίως κάτω των 30 ετών, όταν παραβιάζουν κατ’ επανάληψη των κώδικα οδικής κυκλοφορίας, συμπληρώνοντας ένα αριθμό βαθμών ποινής, να παρακολουθούν υποχρεωτικά και καθημερινά εντατικά μαθήματα εκπαίδευσης και σεμινάρια από ειδικούς ή ακόμη και από ανθρώπους που βίωσαν τις επιπτώσεις ενός σοβαρό τροχαίου δυστυχήματος.
 
Σημειώνεται πως σε άλλες χώρες υπάρχουν αυτά τα εναλλακτικά μέτρα και εφαρμόζουν διαφορετικές πολιτικές.
Έτσι, με την πάροδο των χρόνων, θα δομηθεί η σωστή διαπαιδαγώγηση, αφού θεωρείται το άλφα και το ωμέγα για την απόκτηση οδικής συνείδησης και όχι μόνο. 
 
Σε όλες σχεδόν τις Ευρωπαϊκές χώρες έχει πια υποχωρήσει το ισχύον εδώ και 30 χρόνια σύστημα ποινών που περιλάμβανε τις άμεσα εκτελεστές ποινές φυλάκισης, την χρηματική ποινή και την αναστολή εκτέλεσης της ποινής με όρους ή χωρίς. Ο κατάλογος των εναλλακτικών ποινών έχει επεκταθεί και στα μέτρα που εκτίονται στην κοινότητα συμπεριλαμβάνονται η κοινωφελής εργασία, η αποζημίωση και αποκατάσταση του θύματος, η διαμεσολάβηση μεταξύ δράστη και θύματος, η αφαίρεση αδειών, εκπαιδευτικά προγράμματα, προγράμματα ελέγχου και αλλαγή της συμπεριφοράς, θεραπευτικά προγράμματα, (σ.σ κυρίως για χρήστες ναρκωτικών), διατάγματα επιτήρησης, τοποθέτηση σε κέντρα ημέρας ή ξενώνες με επιτήρηση, επιτήρηση από επιμελητές και εντατική επιτήρηση, περιορισμοί κίνησης, κατ’ οίκον έκτιση ποινής και ηλεκτρονική επιτήρηση, αναβολή επιβολής ποινής με επιτήρηση και πολλά άλλα συναφή μέτρα.
 
Παράδειγμα προς μίμηση η Νορβηγία
 
Στη Νορβηγία που χιονίζει, που οι δρόμοι παγώνουν, που οι καιρικές συνθήκες δεν είναι πάντα ιδανικές, μέσα σε ένα χρόνο, το 2019, είχε ένα μόνο θανατηφόρο δυστύχημα.
 
Στην Νορβηγία τα παιδιά μαθαίνουν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας από τα σχολεία. Οι υπουργοί Παιδείας συνεργάζονται με τα αντίστοιχα υπουργεία δημόσιας Τάξεως και Συγκοινωνιών. Έμπειροι οδηγοί διδάσκουν τα παιδιά από το δημοτικό να σέβονται το συνάνθρωπο τους, να σέβονται τους κανόνες ασφαλείας, να σέβονται τον εαυτό τους.
 
Στο γυμνάσιο οι καθηγητές πηγαίνουν τους μαθητές σε ειδικά πάρκα οδικής κυκλοφορίας, όπου εκεί κάνουν πράξη αυτά που μαθαίνουν στον σχολείο. Οι μαθητές οδηγούν ηλεκτρικά μικρά αυτοκίνητα και εφαρμόζουν πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
 
Σε δεύτερη φάση, όσο μεγαλώνουν, μαθαίνουν να οδηγούν σωστά και με ασφάλεια. Και όταν έρθει η ώρα να βγουν στους δρόμους, ξέρουν και πώς να οδηγούν στο χιόνι ή στο βρεγμένο δρόμο με ασφάλεια, αλλά και πώς να μην κάνουν παραβάσεις.
 
Επίσης, σημαντικές είναι οι αλλαγές που έθεσε σε εφαρμογή η Κυβέρνηση της Νορβηγίας, όσον αφορά στην οδική ασφάλεια:
-Δημιουργήθηκαν περισσότερες υποδομές για τους ποδηλάτες
-Τηρήθηκαν χαμηλότερα όρια ταχύτητας
-Υπάρχουν λιγότερα οχήματα στους δρόμους, λιγότερη κίνηση στις κατοικημένες περιοχές
-Υπήρχαν κυρτώματα παντού
-Οι δρόμοι είναι καλύτεροι και πιο στενοί, ώστε να αποφεύγεται το προσπέρασμα 
-Έχουν δημιουργηθεί ζώνες χωρίς αυτοκίνητα γύρω από κάθε δημοτικό σχολείο, σε μια προσπάθεια να επικεντρωθούν στην ασφάλεια των παιδιών. Να σημειωθεί πως κανένα παιδί, κάτω των 15 ετών, έχει σκοτωθεί σε τροχαίο δυστύχημα την περσινή χρονιά.

Δειτε Επισης

Δεν είναι ευχαριστημένος με τα μέτρα για το έγκλημα ο Χαρτσιώτης-«Ευελπιστώ να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα»
Συμπλοκή και μαχαιρώματα μεταξύ Σύρων στη Λευκωσία-Οι ισχυρισμοί των εμπλεκομένων
Βαριά καμπάνα σε 49χρονη που πιάστηκε με δεκάδες κούτες αδασμολόγητων τσιγάρων
Δεκαεννιάχρονος έχασε τον έλεγχο της μοτοσικλέτας του και προσέκρουσε σε πάσσαλο (pics)
Ξάφριζε δωμάτια του ξενοδοχείου που εργαζόταν-Χειροπέδες σε 30χρονο, επιτέθηκε σε αστυνομικούς
Ένορκες δηλώσεις πολιτών για τις €807.000 στον μονάχο-Ολοκληρώθηκαν δύο από τις διερευνώμενες υποθέσεις
Απορρίφθηκε αίτηση Γενικού Εισαγγελέα σε απόφαση απαλλοτρίωσης γης
Τουρίστες βγήκαν για περίπατο και βρήκαν σε σακούλα εκατοντάδες κροτίδες
Έφυγε… κύριος ως επισκέπτης από τις Κεντρικές ο δραπέτης-Έτσι τους πήρε στον ύπνο
Υπόδικος για υπόθεση εισαγωγής μεθαμφεταμίνης ο δραπέτης των Κεντρικών-Ερωτήματα για το πώς ξέφυγε όλων των μελών