Κλέβουν καταλύτες οχημάτων για… 50 ευρώ-Πεντακόσιες υποθέσεις σε δέκα μήνες

Τους καταλύτες οχημάτων διάφορων ανυποψίαστων πολιτών, έχουν στο στόχαστρο δράστες, με το φαινόμενο να είναι αρκετά έντονο το τελευταίο διάστημα, με την Αστυνομία την ίδια ώρα, να καταγράφει σχεδόν 500 υποθέσεις από την αρχή του χρόνου, ενώ φαίνεται οι δράστες να πωλούν τους καταλύτες για ένα ποσό της τάξεως των 50 ευρώ. Μάλιστα, ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η πρόσφατη απόπειρα κλοπής καταλύτη αυτοκινήτου στη Λάρνακα τις προηγούμενες ημέρες, με τους δράστες αφού έγιναν αντιληπτοί, στην προσπάθειά τους να διαφύγουν έβαλαν όπισθεν, με αποτέλεσμα να κτυπήσουν δύο πολίτες και τον ένα εξ αυτών να τραυματίζεται σοβαρά. 

Άλλωστε, η Λάρνακα, σύμφωνα με τα στοιχεία από την Αστυνομία, είναι η πόλη στην οποία έχουν καταγραφεί οι περισσότερες καταγγελίες κλοπής καταλυτών, τον τελευταίο σχεδόν ένα χρόνο. Συνολικά, από την 1η Ιανουαρίου μέχρι την 31η Οκτωβρίου, έγιναν συνολικά 473 καταγγελίες και προέκυψαν 44 συλλήψεις υπόπτων προσώπων. 

Πιο συγκεκριμένα, από την αρχή του χρόνου στην επαρχία Λάρνακας, έγιναν 177 καταγγελίες από τις οποίες προέκυψαν είκοσι συλλήψεις προσώπων. Στην επαρχία Λευκωσίας, έγιναν 149 καταγγελίες από πολίτες και προέκυψαν οκτώ μόνον συλλήψεις. Στην επαρχία Λεμεσού έγιναν 130 καταγγελίες και η Αστυνομία προχώρησε, μέχρι τις 31 Οκτωβρίου, σε 14 συλλήψεις προσώπων. Χαμηλά στη λίστα, βρίσκεται η επαρχία Αμμοχώστου με εννέα καταγγελίες για κλοπή καταλυτών και στην επαρχία Πάφου έγιναν έξι καταγγελίες, ωστόσο και στις δύο επαρχίες δεν προέκυψε καμία σύλληψη προσώπων, ενώ τέλος στην επαρχία Μόρφου έγιναν δύο καταγγελίες και προέκυψαν δύο συλλήψεις.

Απώτερος στόχος των δραστών, είναι ουσιαστικά να αφαιρέσουν τον καταλύτη από όχημα και στη συνέχεια να τον μεταπωλήσουν για μέταλλα και να πάρουν ένα ποσό της τάξεως των 50 ευρώ. Πάντως, μόνο εύκολη δεν είναι η διαδικασία αφαίρεσης ενός καταλύτη από ένα όχημα, καθώς χρειάζονται δυο ή και περισσότερα ακόμη άτομα για να τον αποκόψουν από το κάτω μέρος που βρίσκεται εγκατεστημένος στο όχημα. 

Μοιράζοντας τις γνώσεις του στον REPORTER, o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, εξήγησε τη λειτουργία ενός καταλύτη στο αυτοκίνητο και τον λόγο που μαγνητίζει τους δράστες. «Ο καταλύτης είναι ένα εξάρτημα το οποίο είναι τοποθετημένο πάνω στο σύστημα του εξώστ. Η δουλειά του είναι να φιλτράρει τις βλαβερές ουσίες για το περιβάλλον και για τον άνθρωπο, να τις κατακρατά μέσα και να βγάζει στη συνέχεια προς τα έξω τον καπνό, που δεν είναι τόσο βλαβερός. Έτσι, κατά το 90%, ο καταλύτης σε ένα όχημα κατακρατά αρκετές βλαβερές ουσίες».

Συγκεκριμένα, η μηχανή του αυτοκινήτου όταν δουλεύει, σημείωσε ο κ. Καπετάνιος, «παράγει μονοξείδια στο καυσαέριο, που είναι ότι πιο επικίνδυνο για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Ο καταλύτης, μετατρέπει τα μονοξείδια σε διοξείδια, τα οποία όπως γνωρίζουμε όλοι, τα διοξείδια δεν δημιουργούν προβλήματα στον άνθρωπο. Έτσι, η δουλειά του καταλύτη, είναι να φιλτράρει τις βλαβερές ουσίες και να μετατρέπει τα μονοξείδια σε διοξείδια».

Όσον αφορά τα υλικά που είναι φτιαγμένος ένας καταλύτης, αυτά είναι το κεραμικό και κάποια ευγενή μέταλλα, όπως είναι το ρόδιο και το παλλάδιο ή πλατίνα όπως ονομάζεται. «Αυτά τα μέταλλα, είναι σε μικρές ποσότητες και έχουν την ιδιότητα να απορροφούν τις ουσίες και να κάνουν τη μετατροπή από μονοξείδιο σε διοξείδιο. Ουσιαστικά, είναι γι’ αυτά τα μέταλλα που κλέβουν τους καταλύτες, για να τα παίρνουν στην ανακύκλωση και να παίρνουν λεφτά».

Χαρακτηριστικό μάλιστα, είναι το γεγονός πως για το ρόδιο, τα 28 γραμμάρια, πωλούνται 14.000 ευρώ. Ένας καταλύτης μέσα, φαίνεται να έχει κάτι μικρογραμμάρια ροδίου. Έτσι, ένας καλός καταλύτης καινούργιος, κοστίζει γύρω στα 300 ευρώ, ενώ ένας καταλύτης μεταχειρισμένος που βρίσκεται ήδη στο όχημά μας και θα αποκοπεί, κοστίζει γύρω στα 50 ευρώ.

Αν και θέλει ώρες να αποκοπεί, εντούτοις οι δράστες συνεχίζουν ανενόχλητοι...

Μόνο εύκολη δεν είναι η διαδικασία αφαίρεσης ενός καταλύτη από ένα αυτοκίνητο, ωστόσο οι επιτήδειοι φαίνεται να μην πτοούνται και να προχωρούν στην κλοπή τους, από ανυποψίαστους πολίτες. 

Από ένα αυτοκίνητο σαλούν, εξήγησε ο κ. Καπετάνιος, «είναι αρκετά δύσκολο να κλέψουν τον καταλύτη, καθώς είναι χαμηλό όχημα και πρέπει να το ψηλώσουν πάνω για να τον αφαιρέσουν τον καταλύτη, καθώς βρίσκεται στο κάτω μέρος και στη μέση ενός αυτοκινήτου, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που ο καταλύτης είναι μπροστά στη μηχανή ενός οχήματος. Είναι αρκετά δύσκολη η πρόσβαση σε κάποιο για να κλέψει ένα καταλύτη. Δυστυχώς όμως, επειδή είναι σπείρες που κάνουν αυτή τη δουλειά και είναι αρκετά οργανωμένοι, που θα σηκώσουν το όχημα ψηλά και με ένα ηλεκτρικό εργαλείο όπως το σμιρίλιο, θα κόψουν τον καταλύτη για να τον κλέψουν». 

Ακόμη και οι ίδιοι μηχανικοί, δηλώνουν ότι «πρέπει να σηκώσουμε το όχημα με ανυψωτικό μηχάνημα, να ξεκινήσουμε να ξηλώνουμε το σύστημα του εξώστ, να κατεβάσουμε τις σωλήνες και μετά να έχουμε πρόσβαση στον καταλύτη για να τον αφαιρέσουμε».

Εάν υπάρχει τρόπος να προστατευτούμε από αυτές τις κλοπές καταλυτών, ο κ. Καπετάνιος είπε ότι, «η μόνη λύση είναι ένα καλό σύστημα συναγερμού, που με τη μετακίνηση του οχήματος την ώρα που είναι κλειδωμένο, να αρχίζει να ηχεί ο συναγερμός για να απομακρύνει τους δράστες».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Αναχώρησαν προς το άγνωστο οι πέντε βάρκες που ανακόπηκαν από τις κυπριακές Αρχές στα σύνορα του Λιβάνου
Ψάχνει τα ίχνη 18χρονου που εξαφανίστηκε στη Λευκωσία η Αστυνομία (pic)
Οι πληροφοριοδότες πίσω από τις συλλήψεις για εμπρησμούς, τα στοιχεία ενώπιον των Αρχών και το modus operandi
Ποινή φυλάκισης οκτώ χρόνων σε 43χρονο που τον έπιασαν με κοκαΐνη οι Αρχές
Έδειξε τα κενά σε πρόνοιες για την προστασία των παιδιών ο ΣΠΑΒΟ-Έδωσε χρονοδιάγραμμα η Επ. Νομικών
Ένας τραυματίας από την κατάρρευση οροφής κτηρίου στη Λεμεσό-Ζημιές σε όχημα
Περιφέρονταν ύποπτα σε συγκρότημα κατοικιών και τους τσάκωσαν οι Αρχές-Χειροπέδες σε επτά
Καταγγέλλουν μαζική δηλητηρίαση ζώων στο Μαρώνι οι Οικολόγοι-Βολές σε Αστυνομία (pics)
Αποκαλύψεων συνέχεια για τα σχολεία-Καθημερινότητα τα ναρκωτικά, σεξουαλική βία και σε Δημοτικά
Κατεπείγουσα Επιστολή Ισότητας προς Χαρτσιώτη για τον αριθμό αστυνομικών πρώτης γραμμής