Με αυτό τον τρόπο θα λειτουργεί το gov.cy-Πότε τίθεται σε μαζική εφαρμογή

Τον τρόπο που θα λειτουργεί η νέα πύλη της Κυβέρνησης, η οποία θα αντικαταστήσει το Αριάδνη, αλλά και τις υπηρεσίες που θα προσφέρει, παρουσίασε το πρωί ο υφυπουργός Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, Κυριάκος Κόκκινος, σημειώνοντας πως είναι μία πρωτοπόρα ενέργεια, αφού δεν υπάρχουν παρόμοιες σε αρκετές χώρες.

Ο υφυπουργός, ο οποίος πραγματοποίησε την παρουσίασή του από το StartUp Center του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, υπέδειξε πως θεωρεί τη σημερινή ημέρα ορόσημο, επειδή ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει μπει για τα καλά στη ζωή των πολιτών. Ο υφυπουργός ανέφερε πως η παρουσίασή του θα επικεντρωνόταν στην πύλη gov.cy, η οποία δεν είναι απλώς μία πύλη. «Είναι ένας ολόκληρος ανασχεδιασμός των τρόπων που συναλλασσόταν ο πολίτης και οι επιχειρήσεις με το δημόσιο. Πίσω από το gov.cy υπάρχει ολόκληρο πλαίσιο και πρότυπα και πάνω από όλα υπάρχει η ενεργή συμμετοχή του πολίτη στον σχεδιασμό των κρατικών υπηρεσιών για ψηφιοποίηση».

Ο κ. Κόκκινος σημείωσε πως η Κύπρος έχει εισέλθει δυναμικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, σημειώνοντας πως το κράτος είναι ώριμο, όσον αφορά στη χρήση των ψηφιακών μέσων, ενώ αναφερόμενος στην πύλη, σημείωσε ότι δεν πρόκειται για μία πλατφόρμα, αλλά ένα ολιστικό ανασχεδιασμό των προτύπων των ιστοσελίδων του δημοσίου. «Έχει πολιτοκεντρικότητα, δηλαδή η έγνοια μας είναι όταν δίνουμε μία υπηρεσία στον πολίτη να είναι απλή, κατανοητή και να έχει σχεδιαστεί μαζί με τον πολίτη. Από την πρώτη ημέρα, φωνάζουμε μέσα πολίτες και τους εμπλέκουμε σε αυτό, ώστε να ξέρουμε ότι αυτό που θα παραδώσουμε είναι αυτό που θέλουν οι πολίτες. Αυτό βασίζεται πάνω σε μία μεθοδολογία που έχουν κάποια κράτη, που έχουν υιοθετήσει αυτή την πρακτική προσέγγιση στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών τους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αλλάζουν όψη οι κυβερνητικές ιστοσελίδες-Η πύλη που αντικαθιστά την Αριάδνη

Θα αντικαταστήσει το Αριάδνη

Ο υφυπουργός σημείωσε πως η νέα πύλη σιγά-σιγά θα αντικαταστήσει το Αριάδνη. Θα υπάρχει μία περίοδος που οι δύο πύλες θα συντρέχουν και μετά θα είναι μόνο το gov.cy. «Μια βασική αρχή είναι αυτό που ονομάζουμε μόνο μία φορά, δηλαδή αν ο πολίτης σε μία αίτηση έχει βάλει κάποια στοιχεία, αυτά παραμένουν και στην επόμενη αίτηση που θα κάνει, για άλλη υπηρεσία, θα μείνουν τα στοιχεία του. Άρα, η διαδικασία απλοποιείται και ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να επισυνάπτει τα ίδια στοιχεία».

Ο κ. Κόκκινος, συνεχίζοντας, υπέδειξε πως αυτή η νέα ενιαία ψηφιακή πύλη είναι για συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με το δημόσιο και θα είναι το μοναδικό σημείο επαφής των δύο πλευρών. «Μέσω αυτής της πύλης θα μπορείς να κάνεις όλες τις συναλλαγές. Έχει μία πολύ σύγχρονη και σχεδιαστική λειτουργική προσέγγιση. Θα είναι διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο άμεσα και θα μπει σε wallet app (εφαρμογή για ηλεκτρονικό πορτοφόλι) και μέχρι το τέλος του χρόνου θα μπορεί να το έχει ο πολίτης».

Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε πως παρ’ όλο που θα καταργηθεί το σύστημα Αριάδνη, τα στοιχεία που υπάρχουν αυτή τη στιγμή για τους πολίτες, όπως για παράδειγμα το username, οι κωδικοί πρόσβασης κλπ, θα συνεχίζουν να υπάρχουν. «Ταυτόχρονα χτίζεται ο μηχανισμός για το cy pay, δηλαδή όλες οι πληρωμές που θα γίνονται, θα πραγματοποιούνται μέσα στο gov.cy. Μέσα στον ίδιο μηχανισμό, θα είναι και η ηλεκτρονική υπογραφή. Θα υπάρχει ο μηχανισμός ηλεκτρονικών ειδοποιήσεων και αφού μας δώσει τα στοιχεία μία φορά, θα λαμβάνει ειδοποιήσεις για το στάδιο των αιτήσεών του. Θα καταργηθεί το ΦΑΞ και η αλληλογραφία στο σπίτι».

«Δεν έχουμε εφεύρει τον τροχό μόνοι μας»

Ο υφυπουργός θέλησε να τονίσει πως η δημιουργία αυτής της ιστοσελίδας δεν είναι εφεύρεση της Κύπρου, τονίζοντας πως είναι στα πρότυπα της πύλης που υπάρχει στο Ηνωμένο Βασίλειο.

«Δεν έχουμε εφεύρει τον τροχό μόνοι μας. Από την πρώτη ημέρα που στήσαμε αυτό το Υφυπουργείο, παρ’ όλες τις δυσκολίες που είχαμε, να ανταπεξέλθουμε με χρήση τεχνολογίας στον κορωνοϊό, έπρεπε παράλληλα να δουλέψουμε γι’ αυτό. Σε συνεργασία με την Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, έχουμε πάρει συμβουλές, επειδή η χώρα έχει κάνει εδώ και οκτώ χρόνια περίπου το gov.uk. Αυτό που τους ζητήσαμε είναι να καθίσουμε μαζί και να είναι στο πρότυπο το δικό τους η δική μας πύλη».

Συνεχίζοντας την παρουσίασή του, ο υφυπουργός Καινοτομίας τόνισε πως δεν είναι απλώς μία δουλειά του ενός μηνός ή του εξαμήνου, ξεκαθαρίζοντας πως είναι μία δουλειά του 1,5 χρόνου. Εξήγησε πως οι προσπάθειες είχαν ξεκινήσει από τον Ιούλιο του 2021 και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του χρόνου και θα τεθεί σε μαζική λειτουργία. «Οι βασικές αρχές είναι η πολιτοκεντρικότητα, η προσβασιμότητα, η διαλειτουργικότητα. Σήμερα, άλλα συστήματα έχει ένα Υπουργείο, άλλα συστήματα έχει άλλο Υπουργείο και όταν πάνε να μιλήσουν μεταξύ τους, δεν υπάρχει αυτή η διαλειτουργικότητα».

Σε δύο άξονες ο σχεδιασμός

Όπως εξήγησε ο υφυπουργός, ο σχεδιασμός της πύλης βασίζεται σε δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας αφορά στις ψηφιακές υπηρεσίες και είναι η απλοποίηση και η βελτίωση των διαδικασιών, που είναι ένας ευέλικτος τρόπος και σύγχρονος διαδικαστικά. «Δεν είναι μόνο επαφή του χρήστη με την οθόνη, είναι η όλη φιλοσοφία πως η ροή εργασίας θα είναι σε όλες τις εφαρμογές η ίδια. Αυτό έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα. Το πρώτο είναι ότι από τη στιγμή που είμαι εξοικειωμένος να κάνω μία αίτηση για ένα επίδομα ασθενείας, όταν θα μπω σε άλλη υπηρεσία που δεν έχει σχέση με επιδόματα, όπως για παράδειγμα ανανέωση διαβατηρίου, η ροή εργασίας, τα εικονίδια και ο τρόπος που το χειρίζεσαι θα είναι ο ίδιος. Αυτό δίνει μία απλοποίηση στον χρήστη και ταυτόχρονα με την πρακτική του μόνο μία φορά, δεν θα χρειαστεί να επισυναπτούν χαρτιά. Από τη στιγμή που η Κυβέρνηση έχει τα στοιχεία του πολίτη, δεν θα χρειαστεί να τα επισυνάψουν ξανά».

Συνεχίζοντας, σημείωσε πως όλη η δουλειά έγινε από το τμήμα υπηρεσιών πληροφορικής και τη διοίκηση του Υπουργείου, τονίζοντας πως έχει γίνει μία επίλεκτη ομάδα, που έχει δουλέψει με τους Άγγλους συμβούλους, για να γίνει αυτή η πύλη. «Αυτή η ομάδα έχει εκπαιδευτεί, μεταφέροντας τους στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και δουλεύουν όπως θα γινόταν αν βρίσκονταν σε ένα οργανισμό δημιουργικότητας, επειδή θέλουμε να μπουν στο πνεύμα της σύγχρονης αντίληψης της πληροφορικής και να παράγουν προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν να κάνουν».

Ο κ. Κόκκινος τόνισε πως το μότο της όλης διαδικασίας είναι «με τους πολίτες για τους πολίτες», σημειώνοντας πως όταν θα ξεκινά ο σχεδιασμός μίας υπηρεσίας, η ομάδα θα επιλέγει κάποιους πολίτες, που θα είναι εν δυνάμει χρήστες αυτής της υπηρεσίας και μαζί θα καταλήγουν στον τελικό σχεδιασμό της υπηρεσίας. «Θα κάθονται μαζί τους, θα τους παρουσιάζουν τα άτομα της ομάδας τις ιδέες τους για τη σελίδα και ρωτούν τους πολίτες την άποψή τους. Δεν είναι θέμα να ψηφιοποιηθεί μία υφιστάμενη αίτηση, αλλά να απλοποιηθεί».

Ο δεύτερος άξονας, υπέδειξε ο κ. Κόκκινος, είναι ο τρόπος που είναι σχεδιασμένες οι ιστοσελίδες των Υπουργείων. «Η κάθε ιστοσελίδα έχει τη δική της φιλοσοφία και τρόπο σχεδιασμού και τεχνολογίες. Αυτό θα το καταργήσουμε, συμβασιοποιούμε με προκήρυξη διαγωνισμού για να επανασχεδιάσουμε με ένα ενιαίο τρόπο όλες τις ιστοσελίδες του δημοσίου. Θα εκπαιδευτούν οι λειτουργοί για να κρατούν επικαιροποιημένο το περιεχόμενο».

Συνεχής εξυπηρέτηση των πολιτών

Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε πως με αυτές τις υπηρεσίες, θα υπάρχει εξυπηρέτηση των πολιτών 24/7, ενώ με τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι στιγμής, υπάρχει εξοικονόμηση του 50% του χρόνου των πολιτών, εξοικονόμηση κόστους στις επιχειρήσεις και μείωση του διοικητικού φόρτου διαχείρισης των αιτημάτων. 

«Η gov.cy έχει μία σύγχρονη σχεδιαστική λειτουργική προσέγγιση, είναι φιλική προς τον πολίτη και υπολογίζουμε πάνω από 350 υπηρεσίες του κράτους, σιγά-σιγά να μετακομίσουν στην πύλη αυτή. Υπάρχουν υπηρεσίες στο Αριάδνη, που δεν μιλούν καλά μεταξύ τους, θα είναι προσβάσιμες μέσω της πύλης και σταδιάκα έχουμε στα πλάνα μας να τις μεταφέρουμε στο περιβάλλον και τον σχεδιασμό των προτύπων του gov.cy. Είναι στα ελληνικά και αγγλικά».

Κατά την παρουσίαση της πύλης gov.cy, η Εβελύν Μιχαηλίδου εκπρόσωπος της ομάδας Digital Services Factory του Υφυπουργείου προέβη σε περιήγηση στην πύλη όπου κατέδειξε τα βασικά χαρακτηριστικά και της λειτουργικότητα της. Επίσης προέβη σε παρουσίαση της νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας των Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων, το Βοήθημα Τοκετού, την οποία ανέπτυξε η ομάδα.

Ανέφερε πως μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί 350 ηλεκτρονικές υπηρεσίες και πρόσθεσε ότι τόσο η επικαιροποίηση των στοιχείων όσο και ο εμπλουτισμός της πύλης με υφιστάμενες υπηρεσίες που δεν έχουν ακόμη καταχωρηθεί στην πύλη αλλά και με νέες υπηρεσίες «θα αποτελεί μια ομαδική και συλλογική προσπάθεια όλης της Κυβέρνησης».

 

Ο χαιρετισμός του υπουργού Εργασίας

Μιλώντας κατά την παρουσίαση, ο Υπουργός Εργασίας είπε ότι η νέα ηλεκτρονική υπηρεσία των Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων, το Βοήθημα Τοκετού, έχει σχεδιαστεί στη βάση σύγχρονων προτύπων και με προσήλωση στις πραγματικές ανάγκες του πολίτη και τόνισε πως «η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο επίτευγμα, αλλά μέρος μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής για ψηφιοποίηση και εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών που παρέχουμε ως κράτος στους πολίτες και τις επιχειρήσεις του τόπου».

«Μέσω της αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων και μηχανισμών, ενισχύεται η αποδοτικότητα της κρατικής μηχανής, εξοικονομείται πολύτιμος χρόνος και μειώνεται δραστικά το κόστος διεκπεραίωσης εργασιών, απελευθερώνονται ανθρώπινοι πόροι για αξιοποίηση σε πιο ουσιαστικές εργασίες, και το σημαντικότερο που αποτελεί και τον κύριο στόχο που έχει θέσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, επιτυγχάνεται η καλύτερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση των πολιτών», υπογράμμισε.

Εξάλλου, ο Υπουργός Εργασίας ανακοίνωσε ότι, πέραν από το Βοήθημα Τοκετού, «προωθείται και ολοκληρώνεται σύντομα η ανάπτυξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών για το Επίδομα Μητρότητας και το Επίδομα Ανεργίας, και αμέσως μετά για τη θεσμοθετημένη σύνταξη και τη σύνταξη χηρείας, για περαιτέρω διευκόλυνση των πολιτών, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να υποβάλλουν τα αιτήματα της χωρίς να απαιτείται η φυσική τους παρουσία στα κατά τόπους Επαρχιακά Γραφεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων», ενώ η εξέταση των αιτημάτων τους, όπως σημείωσε, θα διενεργείται γρήγορα, αποτελεσματικά και με ασφάλεια.

«Προχωρούμε και με την πλήρη ψηφιοποίηση της καταβολής των εισφορών περιλαμβανομένων και των ληξιπρόθεσμων εισφορών με απώτερο στόχο την πλήρη κατάργηση των ταμείων και τον τερματισμό της ανάγκης των πολιτών να προσέρχονται κάθε μήνα στα Επαρχιακά Γραφεία των Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων», πρόσθεσε.

Επιπλέον, ο κ. Κούσιος ανακοίνωσε και την λειτουργία του νέου κέντρου επικοινωνίας, το οποίο θα λειτουργήσει εντός φθινοπώρου σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και το οποίο θα ενεργεί ως ενιαίο σημείο παροχής πληροφόρησης και εξυπηρέτησης για σημαντικό αριθμό διαδικασιών του Υπουργείου Εργασίας, και πρόσθεσε πως αυτό αναμένεται να συμβάλει καταλυτικά στη βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων, διευρύνοντας τα κανάλια επικοινωνίας, αλλά και το ωράριο παροχής υπηρεσιών προς το κοινό.

Πρόσθεσε πως το εν λόγω κέντρο επικοινωνίας θα παρέχει πληροφόρηση και εξυπηρέτηση στα ελληνικά και αγγλικά, μέσω ενός κεντρικού αριθμού τηλεφώνου, δια μέσου ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ζωντανής συνδιάλεξης για όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου, ενώ θα επεκταθεί, μέσω του Υφυπουργείου, σε όλο το φάσμα των δημόσιων υπηρεσιών, με στόχο την καθιέρωση ενός κοινού αριθμού που να διασφαλίζει την έγκυρη, έγκαιρη και ποιοτική πληροφόρηση του πολίτη.

Αναφέρθηκε επίσης μεταξύ άλλων στις υπηρεσίες που ήδη έχουν ψηφιοποιηθεί και παραδόθηκαν στον πολίτη όπως είναι η διαδικασία για την καταβολή των τρεχουσών εισφορών Κοινωνικών Ασφαλίσεων και με πιστωτικές κάρτες και η λειτουργία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, που επιτρέπει αλλά και επιβάλλει την ηλεκτρονική δήλωση όλων των νέων προσλήψεων,

Είπε ακόμη ότι από τον Οκτώβριο 2021 οι 65.000 περίπου δικαιούχοι του Επιδόματος Τέκνου και Μονογονίας μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις ετήσιες αιτήσεις τους και πρόσθεσε πως από τον Φεβρουάριο 2022 βρίσκεται στη διάθεση όλων των εργαζομένων η ηλεκτρονική αίτηση για το Επίδομα Ασθενείας του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

«Με γνώμονα τον Κύπριο πολίτη, θα συνεχίσουμε, σε συνεργασία με τον Υφυπουργό και το Υφυπουργείο, να υλοποιούμε το πρόγραμμα και τις οδηγίες του Προέδρου της Δημοκρατίας παραδίδοντας στην κοινωνία έργα που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και στηρίζουν την αναπτυξιακή πορεία της χώρας», κατέληξε.

Δειτε Επισης

Διαβεβαιώσεις Αρχής Ηλεκτρονικής Υγεία-«Εντατική εργασία για Α’ φάση Εθνικού Σημείου Επαφής»
Σκαρφαλώνει στους 37 βαθμούς η θερμοκρασία-Δεν υποχωρεί η σκόνη
Πώς τοποθετούνται οι συνταξιούχοι για το πασχαλινό επίδομα-«Ούτε οι μισοί δεν θα το πάρουν»
Δίνει μάχη με το χρόνο το ΥΠΑΝ για αντιμετώπιση της παραβατικότητας στα σχολεία-Οι δύο δράσεις στα σκαριά
Ο Μητροπολίτης Πάφου δώρισε λάδι και πουργούρι για πολύτεκνες οικογένειες για το Πάσχα
Η ΕΚΥΣΥ ζητεί τα κριτήρια που ίσχυαν πριν την τραπεζική κρίση για πασχαλινό επίδομα
Τις προκλήσεις για Κύπρο ως μικρή αγορά για φάρμακα εξήγησε στις Βρυξέλλες ο Δαμιανός
Τις πανευρωπαϊκές κάρτες αναπηρίας και στάθμευσης ενέκρινε το ΕΚ
Άρον-άρον στην Ολομέλεια ο προϋπολογισμός του ΤΕΠΑΚ-«Παράνομα οι πληρωμές Μαρτίου»
Ανάθεση βελτίωσης οδού Τσερίου ύψους €9,8 εκ. από Δήμο Στροβόλου