Δευτέρα 4 Ιουλ, 2022 | Επικοινωνία
trans gif

Τα εθιστικά social media, η αλλαγή των δεδομένων και η ανάγκη για... απεξάρτηση

Φοινιώ Σάββα  16/05/2022 07:17
Τα εθιστικά social media, η αλλαγή των δεδομένων και η ανάγκη για... απεξάρτηση

Τα εθιστικά social media, η αλλαγή των δεδομένων και η ανάγκη για... απεξάρτηση

Φοινιώ Σάββα  16/05/2022 07:17

Σε μάστιγα έχει εξελιχθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας και κατ’ επέκταση και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αφού όσο περνά ο καιρός, όλο και περισσότερα δείγματα για εθισμό παιδιών, αρκετά νεαρής ηλικίας, έρχονται στην επιφάνεια. Και θα μπορούσε να πει κανείς ότι η εξοικείωση των μικρών παιδιών με την τεχνολογία είναι κάτι επιθυμητών, δεδομένου ότι ζούμε στον 21ο αιώνα, ωστόσο οι κίνδυνοι που κρύβονται καλά πίσω από φαινομενικά αθώες εφαρμογές είναι πολλοί.

Πρόσφατο παράδειγμα είναι η είδηση θανάτου της 10χρονης στις ΗΠΑ, η οποία θέλησε να λάβει μέρος σε ένα challenge, που έχει κατακλείσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον τελευταίο καιρό. Και αυτός δεν είναι ο πρώτος θάνατος που καταγράφεται στις ΗΠΑ, λόγω αυτής της «πρόκλησης», που δελεάζει τα παιδιά για να συμμετέχουν.

Το φαινόμενο αυτό δεν είναι πρόσφατο, αν αναλογιστεί κανείς ότι στο πρόσφατο παρελθόν, υπήρχε και το παιχνίδι της μπλε φάλαινας, που ήταν αιτία θανάτου διάφορων παιδιών. Ήταν ένα παιχνίδι, που αποτελείτο από 50 δοκιμασίες, που ξεκινούσαν αθώα, ωστόσο κατέληγαν σε δύο ακραίες δοκιμασίες. Η μία διέτασσε το παιδί που συμμετείχε να περάσει μία θηλιά από το λαιμό του και να φτάσει στα όρια της λιποθυμίας και η τελευταία ήταν να χαράξουν στο χέρι τους μία φάλαινα. Μάλιστα, όταν το παιχνίδι αυτό ήταν σε έξαρση, παρατηρήθηκαν και δύο κρούσματα στην Κύπρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεκάχρονη πέθανε από challenge στο TikTok-Πώς «παίζουν» κορώνα γράμματα με το Blackout

Οι ειδικοί κρούουν καμπανάκι και εφιστούν την προσοχή στους γονείς, ώστε να επιτηρούν τα παιδιά τους, όταν χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να αποφευχθούν ανεπιθύμητα περιστατικά, ενώ την ίδια ώρα ξεκαθαρίζουν ότι δεν πρέπει να δαιμονοποιηθούν τα social media.

«Η αλήθεια είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν κατακλείσει ένα μεγάλο ποσοστό του χρόνου των παιδιών και των μεγάλων και η έρευνα θα πρέπει να στραφεί γύρω από τις επιπτώσεις στα παιδιά, από την τόσο μικρή ηλικία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο από τα δεδομένα που έχουμε, παρατηρείται ότι έχουμε μία μείωση της εστίασης της προσοχής των ανθρώπων κάθε ηλικίας, αλλά ιδιαίτερα των παιδιών που μπορούν να συγκρατήσουν ή να αφοσιωθούν σε κάτι που ασχολούνται», υπέδειξε στον REPORTER η Δρ. Αριστονίκη Θεοδοσίου, εξελεγκτική σχολική ψυχολόγος, με ειδίκευση στην κλινική ψυχολογία.

Η χρήση των social media από τα παιδιά, που μπορεί να φτάσει σε ανεξέλεγκτα σημεία, επιφέρει αρκετά προβλήματα, αφού τους αποσπά την προσοχή, ακόμη και απλό πράγμα, που είναι να παρακολουθήσουν το μάθημα στα σχολεία.

«Έχει μειωθεί ο βαθμός της εστίασης της προσοχής σε ένα αντικείμενο, που μπορεί να παρουσιαστεί με ένα συμβατικό τρόπο, αφού το μυαλό των παιδιών έχει εκπαιδευτεί επί της ουσίας στα έντονα ερεθίσματα που δίνονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, του ήχου, της εικόνας, των γρήγορων εναλλαγών ειδήσεων, των διάφορων εφέ που υπάρχουν».

Απαραίτητο συστατικό, ώστε η κατάσταση με την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τα παιδιά να μην βγαίνει εκτός κινδύνου, είναι και η σωστή ενημέρωση των γονιών για τους τρόπους λειτουργίας τους, καθώς επίσης και των εκπαιδευτικών, με τους ειδικούς να τονίζουν ότι είναι απαραίτητο να ενημερώνονται και τα παιδιά.

«Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από ψυχοεκπαιδευτικά προγράμματα, καθότι η προστασία των παιδιών, από την υπερβολική και την ακατάλληλη χρήση αυτών των μέσων είναι πρώτιστης σημασίας, για να προλάβουμε τέτοιες καταστάσεις. Να δούμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν πίσω από αυτά τα μέσα και πόσοι επιτήδειοι, εκμεταλλεύονται τα κενά της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από παιδιά και εφήβους, για να εξυπηρετήσουν τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα ή να προξενήσουν βλάβη σε άλλο. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν καταστεί μέσο εκφοβισμού, το cyberbullying, που μπορεί να συμβεί όταν κάποιος εκμεταλλεύεται την αθωότητα ενός παιδιού ή εφήβου, προσπαθώντας να του πάρει είτε χρήματα, είτε φωτογραφίες, για να εξυπηρετήσει τους δικούς του σκοπούς».

Αυτό που πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, είναι να ενημερώσουν τα παιδιά για τους κινδύνους, είτε μέσα από παραμύθια, είτε μέσα από βιβλία και οδηγούς που υπάρχουν, προκειμένου να μάθουν να προστατεύουν τον εαυτό τους, να ανιχνεύουν τα σημάδια, που προειδοποιούν για ένα κίνδυνο και να προστατευτούν.

«Ωστόσο, δεν ερχόμαστε να πούμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν βοηθάνε τα παιδιά. Αντίθετα, τα βοηθούν και να επικοινωνούν με την υπόλοιπη οικογένεια, να αναπτύξουν δεξιότητες, να ανταλλάξουν ιδέες και να γίνουν αυτόνομα, αλλά και να μάθουν να χειρίζονται την τεχνολογία. Δεν προδικάζουμε κανένα σύγχρονο μέσο, αλλά εφιστούμε την προσοχή για κινδύνους».

Η ανάγκη για σωστή επιτήρησης

Οι γονείς θα πρέπει να έχουν τις κεραίες τους αναμμένες, ώστε όταν αντιληφθούν ότι τα παιδιά τους ενδέχεται να βρίσκονται σε κίνδυνο, τότε θα πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να τα προστατεύσουν.

«Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Υπάρχουν φορές που χρειάζεται ένα παιδί να στερηθεί τα social media, υπάρχουν φορές που μπορεί να χρειάζεται άλλος τρόπος, καλύτερης διαχείρισης. Θεωρώ ότι ο καλύτερος τρόπος είναι ο γονέας, γνωρίζοντας το παιδί του, θα πρέπει να πάρει μία γνώμη ειδικού, για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίσει μία κατάσταση. Δεν είναι για όλα το ίδιο. Στην εφηβεία, επειδή υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, με μία στέρηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ενδεχομένως ο έφηβος να αντιδράσει με χειρότερο τρόπο».

Η κα. Θεοδοσίου επεσήμανε ότι το καλύτερο δυνατό σενάριο είναι να προλαμβάνονται αυτές οι συμπεριφορές και να μην περιμένουν οι γονείς να εθιστεί το παιδί και στην συνέχεια να τρέξουν σε ειδικό, αφού αυτό ενδεχομένως να επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα.

«Στην εφηβεία, επειδή το παιδί μπορεί να είναι αρνητικό στο να δεχθεί οποιαδήποτε υποστήριξη, είναι ακόμη πιο δύσκολο το έργο των ειδικών. Πρέπει να προλαβαίνουμε το κακό, μέσα από προειδοποιητικά σημάδια, που μπορεί να μας δείξουν το δρόμο ότι το παιδί μας δεν μπορεί να κάνει χωρίς αυτό το μέσο».

Οι αρνητικές συνέπειες της υπερβολικής χρήσης των social media

Μπορεί οι έρευνες να βρίσκονται σε πρώιμα στάδια, όσον αφορά στην καταγραφή συμπερασμάτων για την υπερβολική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τα παιδιά, ωστόσο οι ειδικοί έχουν την εμπειρία για να εξάγουν συμπεράσματα.

«Έχει μειωθεί ο βαθμός της εστίασης της προσοχής σε κάτι. Πολλές φορές, τα παιδιά, αλλά και οι ενήλικες, όταν έχεις να τους πεις κάτι, βιάζονται να ολοκληρώσεις, πολλές φορές σε διακόπτουν και νιώθεις ότι τους είναι βαρετό να σε ακούσουν ή να ακολουθήσουν μία συζήτηση. Την ίδια ώρα, υπάρχει ευερεθιστότητα στα παιδιά που πιστεύω ότι μπορεί να οφείλεται στην υπερβολική χρήση των μέσων αυτών, απομόνωση, εσωστρέφεια. Επίσης, τα παιδιά, σε κάποιες περιπτώσεις, για να κάνουν κάτι, ενδεχομένως να χρειάζονται εξωτερικό κίνητρο και πλέον είναι πολύ λίγα τα παιδιά που νιώθουν μέσα τους την ανάγκη να κάνουν κάποια πράγματα. Πλέον, θέλουμε η ζωή μας να κινείται με γρήγορους ρυθμούς και αυτό έχει επιπτώσεις σε κάποιους τομείς, όπως για παράδειγμα, στην εκπαίδευση. Είναι δύσκολο να πείσεις ένα παιδί να μάθει κάτι, με τον παραδοσιακό τρόπο, όταν έχει μάθει να τα βρίσκει όλα έτοιμα».

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας