Με ρυθμούς… diesel τα οικολογικά οχήματα-Έχουμε 241, υπολείπονται άλλα 35,759

Σε μέτριους ρυθμούς συνεχίζονται οι αιτήσεις για την απόσυρση ρυπογόνων παλαιών οχημάτων, αφού μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα που τέθηκε στη διάθεση του κοινού το Σχέδιο Απόσυρσης Ρυπογόνων Οχημάτων, έχουν υπάρξει σχεδόν 1.500 αιτήσεις πολιτών που επιθυμούν να αποσύρουν το παλαιό τους όχημα. Αξιοσημείωτο, είναι το γεγονός πως οι χορηγίες για το εν λόγω σχέδιο απαριθμούν στις 1067 και θα δοθεί σειρά προτεραιότητας, από το παλαιότερο όχημα που δηλώθηκε.

Την ίδια ώρα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκύπτει μέσα από τους αριθμούς των οχημάτων που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι απώτερος στόχος είναι όπως το 2030 το 25% των νέων εγγραφών οχημάτων να είναι ηλεκτρικά με σκοπό όπως, μέχρι το 2035 το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στο 100%. Συγκεκριμένα, για το 2021 έχουν εγγραφεί συνολικά 241 ηλεκτρικά οχήματα και αναμένεται σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, μέχρι και το τέλος του 2030 να έχουν εγγραφεί 36.000 ηλεκτρικά οχήματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, στους κυπριακούς δρόμους σήμερα, κυκλοφορούν συνολικά, 576.150 οχήματα, εκ των οποίων τα περισσότερα που είναι 222.284 (38.6%), είναι άνω των δεκαπέντε ετών, ενώ τα καινούργια οχήματα είναι μόλις 22.530 (3.9%).

Όπως διαφαίνεται και από τον εν λόγω πίνακα του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, στην κορυφή των οχημάτων, φιγουράρουν τα βενζινοκίνητα με το ποσοστό να αναλογεί στα 77.02% και ακολουθούν τα οχήματα με πετρέλαιο με 21.21%, τα υβριδικά με 1.73% και τα ηλεκτρικά με 0.04%, από το σύνολο των οχημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, όσο αφορά τα πετρελαιοκίνητα, είναι 122.196 οχήματα, τα βενζινοκίνητα είναι 443,741, τα υβριδικά είναι 9.972 οχήματα και τα ηλεκτρικά 241 οχήματα.

Δείτε αναλυτικά τα οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους:

Την ίδια ώρα ποικίλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η προσπάθεια που καταβάλλεται για απόσυρση των ρυπογόνων οχημάτων, καθώς εκφράζονται αμφιβολίες για το κατά πόσο θα μπορέσει να τεθεί σε εφαρμογή ο εν λόγω κανονισμός, αφού δεν υπάρχει μέχρι στιγμής νομοθεσία, αλλά δέσμευση για το συγκεκριμένο εγχείρημα που θα επιχειρηθεί στα επόμενα χρόνια, για την καλυτέρευση του περιβάλλοντος. 

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, Λούκα Αριστοδήμου, ο οποίος μίλησε στον REPORTER, ανέφερε ότι «δεν υπάρχει νομοθεσία για να σταματήσουμε τελείως ως κράτος ευρωπαϊκό να χρησιμοποιούμε τα ορυκτά καύσιμα, όπως έγινε με άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δυστυχώς, η Κυβέρνηση μας έρχεται με μπαλώματα, όπως συνήθως γίνεται στην Κύπρο, καθώς εξυπηρετούνται συμφέροντα. Πρώτα, είναι των εισαγωγέων πετρελαιοειδών και μετά είναι οι εισαγωγές αυτοκίνητων, που πιστεύω εύκολα θα μπορούσαν να ικανοποιηθούν, αν τους έδιναν διορία μια δεκαετία για να προσαρμοστούν με την απόσυρση οχημάτων. Υπήρξαν τρεις διασκέψεις, με την πιο πρόσφατη στη Γλασκώβη, όπου τα κράτη δεσμεύτηκαν κάποια πράγματα για να μειώσουν τους ρύπους και να βελτιώσουν το περιβάλλουν και τις συνθήκες διαβίωσης. Κάποιες χώρες, από το 2017, δεσμεύτηκαν και πέρασαν και νομοθεσίες. Είναι χώρες ακόμη οι οποίες έχουν και βιομηχανίες που παράγουν αυτοκίνητα, όπως η Γερμανία, η Σουηδία και η Ισπανία. Δεσμεύτηκαν ορισμένες χώρες ότι μέχρι το 2025, άλλες μέχρι το 2027 και ορισμένες μέχρι το 2030 και αφού πέρασαν νομοθεσία, έδωσαν προειδοποίηση στους κατασκευαστές και στις επιχειρήσεις, ότι δεν θα εισάγονται και δεν θα παράγονται οχήματα που χρησιμοποιούν ορηκτά καύσιμα. Δηλαδή, πετρέλαιο , βενζίνη και ακόμη και οι σταθμοί που χρησιμοποιούν αυτά τα καύσιμα».

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα, ήδη ανακοινώθηκε η απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030, ενώ αποφασίστηκε ειδική ρύθμιση για τα ταξί και τα ενοικιαζόμενα οχήματα. Στόχος των αλλαγών είναι να γίνει η πιο άμεσα η μετάβαση σε καθαρές μορφές κινητικότητας με την παράλληλη δραστική μείωση των εκπομπών CO2 και μακροπρόθεσμα την αποδέσμευση των μεταφορών από τα καύσιμα. Έτσι, από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Επίσης, από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης. 

Όσο αφορά την Κύπρο, σημείωσε ο κ. Αριστοδήμου, «το θέμα δεν είναι να δεσμευτείς, αλλά να περάσει η νομοθεσία. Η Κύπρος έπρεπε να είναι η πρώτη χώρα στην ευρωπαϊκή ένωση, που ολόκληρη την ενέργειά της, έπρεπε να την παράγει από τον ήλιο και από τον άνεμο με την αιολική ενέργεια. Από τον ήλιο όμως θα μπορούσαμε να είχαμε αρκετή ενέργεια. Η Κυβέρνηση μας στην παρούσα φάση δίνει κίνητρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ έχει τόσα χρόνια που κυκλοφορούν στον κόσμο ηλεκτρικά οχήματα. Συνολικά εγγράφηκαν μερικές εκατοντάδες μέχρι στιγμής ηλεκτρικά, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν σταθμοί ανατροφοδότησης. Μάλιστα, λένε ότι μέχρι το 2030, θα κυκλοφορούν 36.000 οχήματα ηλεκτρικά, ενώ την ίδια ώρα στους κυπριακούς δρόμους βρίσκονται από 600 μέχρι 800 χιλιάδες οχήματα, διότι ο καθένας μας έχει δυο-τρία οχήματα. Σίγουρα όμως, δεν μπορεί να αναγκαστεί κανείς να αγοράσει ηλεκτρικό όχημα, καθώς πρέπει να υπάρχουν και τα χρήματα για να το αγοράσει κάποιος, γιατί είναι πανάκριβα». 

Δείτε παρακάτω αναλυτικά τις χώρες και το ορόσημο που έθεσαν για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων:

  

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, σημείωσε ότι «το ζήτημα το οποίο τίθεται, είναι ότι στο εξωτερικό υπάρχουν χώρες, όπως στην Ευρώπη για παράδειγμα, στις οποίες απαγορεύεται να μπεις με ρυπογόνο όχημα σε μια περιοχή. Είναι οι περιοχές low emission zone και υπάρχουν ακόμη και τώρα οι ultra low emission zone. Για να μην μπαίνεις σε περιοχές δηλαδή, που υπάρχουν σπίτια με ένα αυτοκίνητο 40 άλογα diesel. Για να μπορέσει να εφαρμοστεί αυτό το πράγμα όμως, πρέπει να καθορίσεις δια νόμου ποια είναι τα ρυπογόνα αυτοκίνητα. Όταν ξεκίνησε το Λονδίνο να παίρνει μέτρα για να ξεφορτωθεί τα ρυπογόνα αυτοκίνητα όμως, εμείς τα αγοράζαμε. Όλα αυτά τα μεγάλα οχήματα που βρίσκονται στους κυπριακούς δρόμους, τα αγοράσαμε εμείς, μετά που τα έδιωξε το Λονδίνο και οι άλλες οι αγγλικές πόλεις. Είχαν κίνητρα και έδιωξαν τα οχήματά τους. Μάλιστα, όταν έρχονταν αυτά τα οχήματα στην Κύπρο, πήγε η Κυβέρνηση για να προστατέψει τους εισαγωγείς των καινούργιων αυτοκινήτων και έφυγε τον φόρο από τα νέα αυτοκίνητα. Και έτσι, γέμισαν οι κυπριακοί δρόμοι με αυτά τα οχήματα. Τα ρυπογόνα οχήματα η Αγγλία ξεκίνησε να τα αποσύρει όταν πήραν δικαστήριο την Κυβέρνηση, οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, ότι απέτυχε να τους προστατέψει την υγεία τους για την ποιότητα του αέρα».

Αξίζει να σημειωθεί, ότι για το συγκεκριμένο Σχέδιο Απόσυρσης Ρυπογόνων Οχημάτων, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, προβλέπεται συνολικό ποσό χορηγιών μέχρι και 4.000.000 ευρώ για την πρώτη φάση και αφορά τη χορηγία για απόσυρση οχημάτων από την κυκλοφορία και αντικατάσταση τους με καινούργια οχήματα με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (με όριο εκπομπών CO2 τα 50g/km), ή την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, ή την παραχώρηση εισιτηρίων λεωφορείου.

Την ίδια ώρα, για να γίνει αποδεκτή η αίτηση για απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων, τα οχήματα πρέπει να είναι κατηγορίας σαλούν ή βαν ή διπλοκάμπινο, να ήταν εγγεγραμμένα στην Κύπρο για τα τελευταία επτά συνεχή χρόνια και η ημερομηνία κατασκευής τους να είναι άνω των δώδεκα ετών. Θα πρέπει επίσης όπως, για το συγκεκριμένο όχημα να υπάρχει άδεια κυκλοφορίας ή να ήταν δηλωμένο ως ακινητοποιημένο με ισχύ άδεια κυκλοφορίας εντός των τελευταίων δεκαοχτώ μηνών και να μην έχει ακυρωμένη εγγραφή την ημέρα έναρξης των αιτήσεων.

Τα ποσά που θα διατεθούν για σκοπούς απόσυρσης παλαιού οχήματος και αντικατάστασής του με καινούριο όχημα κυμαίνονται από €7.500 μέχρι €12.000. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, για την απόσυρση και αντικατάσταση με καινούριο όχημα ιδιωτικής χρήσης με μάζα εκπομπών ≤50 gr/km - CO2 η επιχορήγηση ανέρχεται στα €7.500, για την απόσυρση και αντικατάσταση με καινούριο όχημα ταξί με μάζα εκπομπών ≤50 gr/km - CO2 η επιχορήγηση ανέρχεται στα €12.000, για την απόσυρση και αντικατάσταση με καινούριο αναπηρικό όχημα με μάζα εκπομπών ≤50 gr/km - CO2 η επιχορήγηση ανέρχεται στα €10.000 και για την απόσυρση και αντικατάσταση με καινούριο όχημα πολύτεκνης οικογένειας με μάζα εκπομπών ≤50 gr/km - CO2 η επιχορήγηση ανέρχεται στα €10.000. 

Επίσης, όσο αφορά την απόσυρση παλαιού οχήματος και αντικατάστασής του με καινούριο ηλεκτρικό ποδήλατο η επιχορήγηση ανέρχεται στα €1.000 ενώ για την απόσυρση παλαιού οχήματος έναντι παροχής δωρεάν εισιτηρίων για χρήση στις τακτικές γραμμές λεωφορείων η επιχορήγηση θα ανέρχεται στα €750.

Δειτε Επισης

Επανέρχεται με επιστολή προς Υφ. Πρόνοιας για το Πασχαλινό Επίδομα η ΕΚΥΣΥ
Βαφεάδης: Δεν έχει ληφθεί η εγγυητική για Λιμάνι και Μαρίνα Λάρνακας
Αισιοδοξία Κουμή για αντίστοιχες επιδόσεις στις τουριστικές αφίξεις με το 2023 παρά τις προκλήσεις
Ζητά από υποψήφιους δέσμευση για προώθηση των αιτημάτων της ΟΠΑΚ
Τροποποίηση κανονισμού ΕΕ για προστασία καταναλωτών, ζητά ο ΓΔ του Υπ. Ενέργειας
Μισοάδειο βλέπουν το ποτήρι μονογονιοί, πολύτεκνοι και συνταξιούχοι-Θέτουν σειρά αιτημάτων στο τραπέζι
Μιχαηλίδου: Έμφαση στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των παιδιών
Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων-Αυξήσεις σε λαχανικά, αλλαντικά και όσπρια
Η εκπαίδευση Νοσηλευτών επίκεντρο επιστολής προς υπ. Υγείας από αρμόδιους Συνδέσμους
Η θέση ΥΠΑΝ για τις καταγγελίες για σχολεία-«Μεμονωμένα περιστατικά, κοινωνικό φαινόμενο η βία»