Πέμπτη 26 Μαϊ, 2022 | Επικοινωνία
trans gif

Ποιοι και πώς θα πάρουν τα €200 για αγορά ποδηλάτου-Έρχονται και άλλα κίνητρα

Γιώργος Χατζηπαναγή  26/10/2021 06:58
Ποιοι και πώς θα πάρουν τα €200 για αγορά ποδηλάτου-Έρχονται και άλλα κίνητρα

Ποιοι και πώς θα πάρουν τα €200 για αγορά ποδηλάτου-Έρχονται και άλλα κίνητρα

Γιώργος Χατζηπαναγή  26/10/2021 06:58

Σε εφαρμογή τίθεται τις επόμενες ημέρες, το σχέδιο επιχορήγησης που εξήγγειλε η Κυβέρνηση, για αγορά ποδηλάτου από το κοινό, ώστε να δοθεί κίνητρο στους πολίτες να κινούνται με το συγκεκριμένο μέσο, είτε για να πηγαίνουν στη δουλειά τους, είτε για άσκηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυτό είναι το ποσό bonus που χαρίζει η Κυβέρνηση σε όσους θα αγοράσουν ποδήλατο

Το σχέδιο, είναι όπως η επιχορήγηση για αγορά ποδηλάτου θα φθάνει μέχρι και 200 ευρώ ανά άτομο, νοουμένου ότι η αξία του ποδηλάτου δεν θα ξεπερνά τα 1000 ευρώ, ενώ συμμετοχή στο σχέδιο, θα έχουν όσο είναι Κύπριοι πολίτες και νόμιμα διαμένοντες στη χώρα, νοουμένου ότι έχουν κλείσει τα 18 τους χρόνια.

Μιλώντας στον REPORTER, ο υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, εξήγησε ότι όποιος πληροί τα πιο πάνω κριτήρια και ενδιαφέρεται να αγοράσει ποδήλατο, θα πρέπει να κάνει την αίτησή του και ακολούθως θα του δίνεται περιθώριο μερικών ημερών, ώστε να παραδώσει στοιχεία που θα του ζητηθούν, για να λάβει την επιχορήγηση.

Σκοπός της συγκεκριμένης ενέργειας, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, είναι η ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου, αφού όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «πρέπει να υπάρχουν ποδήλατα, όχι μόνο ποδηλατόδρομοι. Κάποιοι που σκέφτονταν να αγοράσουν ποδήλατο τους δίνουμε κίνητρο να αγοράσουν, κάποιοι που έσπασε το ποδήλατό τους θα μπορούν να αγοράσουν καινούργιο. Ο σκοπός είναι να υπάρχουν ποδήλατα, τα οποία θα αποφέρουν και άλλες ωφέλειες, όπως είναι για παράδειγμα στο πρόβλημα του κυκλοφοριακού».

Προετοιμάζονται κι άλλες δράσεις

Το σχέδιο επιχορήγησης, για το οποίο ο κ. Καρούσος θα δώσει εντός της ημέρας λεπτομέρειες ως προς τον τρόπο που θα λειτουργήσει, είναι ένα από τις δεκαεπτά δράσεις που έλαβε ή θα λάβει η Κυβέρνηση την επόμενη διετία, στα πλαίσια του προγράμματος «Σχέδιο Δράσης της Προώθησης Χρήσης του Ποδηλάτου».

Ανάμεσα σε άλλα μέτρα που θα ληφθούν το επόμενο διάστημα, όπως εξήγησε, «είναι η ελεύθερη μεταφορά των ποδηλάτων από τα οχήματα δημόσιας συγκοινωνίας. Επίσης, θα συνδέσουμε ποδηλατόδρομους που διακόπτονται ή ακόμα εκεί όπου υπάρχουν στάσεις λεωφορείων, θα δημιουργήσουμε ποδηλατοστάσια, ώστε να μπορεί κάποιος να κλειδώσει το ποδήλατό του και να ανέβει στο λεωφορείο.

Είναι πολλά πράγματα που υπάγονται σε ένα σχέδιο δράσεων τριών ετών, τα οποία αρχίσαμε να υλοποιούμε και αφορούν καθαρά τη χρήση ποδηλάτων».

Σε σχέση με τις αιτήσεις που θα μπορούν να γίνουν, υπολογίζονται γύρω στις τρεις χιλιάδες, αφού το διαθέσιμο ποσό είναι 570 χιλιάδες, ωστόσο δεν αποκλείεται εάν υπάρξει μαζικό ενδιαφέρον, να παραχωρηθεί επιπρόσθετο χρηματικό ποσό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Καρούσος: Όραμα και στόχος η εισαγωγή ποδηλάτου στην καθημερινότητα

Τα υπόλοιπα κίνητρα

  • Επέκταση των ποδηλατικών υποδομών, ιδιαίτερα αυτών που οδηγούν σε όλες τις βαθμίδες των εκπαιδευτηρίων, αθλητικά, εμπορικά και διοικητικά κέντρα.
  • Μείωση του ορίου ταχύτητας σε 30 χλμ./ώρα  σε γειτονιές και στους ιστορικούς πυρήνες ή πυρήνες ειδικού χαρακτήρα, καθώς επίσης στα κέντρα των πόλεων προκειμένου να είναι ασφαλέστερη και φιλικότερη η χρήση του ποδήλατου στο οδόστρωμα.
  • Παραχώρηση ή ανάκτηση πλάτους οδοστρώματος από τις οχηματικές λωρίδες κυκλοφορίας για δημιουργία ποδηλατολωρίδων σε επιλεγμένες οδικές αρτηρίες.
  • Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και για ποδηλάτες όπως κατάλληλο σύστημα σήμανσης και ρύθμιση φαναριών για εξασφάλιση συνεχούς ροής.
  • Ημέρα χρήσης ποδηλάτου π.χ. Κυριακή, (car-free Sundays) και ενδεχόμενο κλείσιμο του κέντρου κάθε πόλης για αποκλειστική χρήση για ποδήλατα μια φορά τον μήνα, σε συνεργασία με τις Τοπικές Αρχές.
  • Εφαρμογή συστήματος ενοικίασης ηλεκτρικών ποδηλάτων με ευνοϊκούς όρους ή δανεισμού ποδηλάτων σε επιλεγμένα σημεία.
  • Δημιουργία χάρτη ποδηλατικών υποδομών διαθέσιμου μέσω εφαρμογών τηλεφώνου είτε άλλων συσκευών πλοήγησης και μέσω της πλατφόρμας διαχείρισης της κυκλοφορίας του Τμήματος Δημοσίων Έργων.
  • Κατασκευή στεγασμένων και ασφαλών ποδηλατοστασίων.
  • Στο πλαίσιο ενθάρρυνσης των εργαζομένων να μεταβαίνουν στον χώρο εργασίας με το ποδήλατο θα: (α) υποδειχθούν χώροι κατασκευής αποδυτηρίων στα ιδιόκτητα κυβερνητικά κτίρια και (β) στα νέα κυβερνητικά κτίρια που είτε θα αγοραστούν είτε θα ενοικιαστούν θα λαμβάνεται πρόνοια για ύπαρξη αποδυτηρίων και ποδηλατοστασίων.    
  • Σε συνεργασία με το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως θα προωθηθεί η πολιτική για κατασκευή αποδυτηρίων / ντουσιέρων και ποδηλατοστασίων σε διάφορους επαγγελματικούς χώρους, στα εμπορικά κέντρα, στα ξενοδοχεία κ.λπ. με σκοπό την ενθάρρυνση των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα να μεταβαίνουν στον χώρο εργασίας τους με ποδήλατο.   
  • Προώθηση του σχεδίου «Πάω στη δουλειά με το ποδήλατο». Οι εταιρείες που προωθούν τη χρήση του ποδηλάτου από τους εργαζομένους τους ως μέσο μεταφοράς  ή /και διαθέτουν  εγκαταστάσεις που να εξυπηρετούν τους επισκέπτες ποδηλάτες, θα αξιολογούνται και θα λαμβάνουν σχετική Πιστοποίηση η οποία θα αποτελεί ένδειξη ότι συμβάλλει προς την κλιματική ουδετερότητα μέσω της δράσης της και ενισχύει έτσι την κοινωνική εταιρική της ευθύνη.
  • Δημιουργία ιστοσελίδας αποκλειστικά για το ποδήλατο όπου θα υπάρχουν, μεταξύ άλλων, ειδικές αναφορές στα σχέδια επιχορήγησης, στις υφιστάμενες ποδηλατικές διαδρομές, στο σχέδιο Πιστοποίησης εταιρείας  "Πάω στη δουλειά με το ποδήλατο" - Bike2Work,  ενημέρωση για ποδηλατικές εκδηλώσεις και δράσεις.
  • Παροχή δωρεάν εκπαιδευτικών μαθημάτων εκμάθησης της ορθής χρήσης του ποδηλάτου και του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς επίσης και την καλλιέργεια κουλτούρας μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, ταινίες, βιωματικά εργαστήρια  και γενικά προωθητικές ενέργειες σε σχέση με τη χρήση του ποδηλάτου.
  • Επικαιροποίηση σημάνσεων και προτύπων π.χ. όπου χρειάζεται να αντικατασταθούν καθοδηγητικές πινακίδες σε σχέση με τους ποδηλατοδρόμους κ.λπ.
  • Αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων για υπηρεσιακή χρήση στις κυβερνητικές υπηρεσίες.  Σε πρώτη φάση θα αγοραστούν 100 ποδήλατα.

Η απάντηση για την επάρκεια των ποδηλατόδρομων

Κληθείς να απαντήσει στο κατά πόσον υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, όπου θα κινούνται όσοι αγοράσουν ποδήλατο, ο κ. Καρούσος τόνισε πως υπάρχουν υποδομές και διερωτήθηκε, «δεν περπατά κάποιος στο κέντρο της Λευκωσίας; Δεν κυκλοφορά για να δει ότι γίνεται ενοποίηση όλων των πανεπιστημίων με ποδηλατόδρομο και ότι είναι έργο υπό εκτέλεση; Δεν βλέπουν ότι κάθε νέο έργο που γίνεται έχει ποδηλατόδρομο;»

Σημείωσε εξάλλου ότι στις τουριστικές περιοχές, «υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Αν πάρουμε για παράδειγμα την Αμμόχωστο, Αγία Νάπα, Παραλίμνι, Δερύνεια, μέχρι και τον ποταμό του Λιοπετριού και τη Σωτήρα, έχουν ποδηλατόδρομο.  Στη Λευκωσία υπάρχει ενοποίηση των πανεπιστημίων όλων με ποδηλατόδρομο, ενώ παράλληλα και σε κάθε άλλο έργο που γίνεται στις πόλεις, είτε είναι πολεοδομικά, είτε είναι των Δημοσίων Έργων, υπάρχουν πρόνοιες και συμπεριλαμβάνονται. Δεν μπορεί να πει κάποιος ότι δεν υπάρχουν υποδομές. Υπάρχουν αρκετά χιλιόμετρα».

Παραδέχθηκε, ωστόσο, ότι δεν ολοκληρώθηκε το δίκτυο των ποδηλατόδρομων, αλλά αυτό είναι κάτι που θα γίνει σε βάθος χρόνου.

«Οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι μόνο για να υπάρχουν, αλλά πρέπει να υπάρχουν και ποδήλατα για να κυκλοφορούν. Στην Ευρώπη υπάρχουν πέραν των τριακόσιων σχεδίων για αγορά ποδηλάτων, με σκοπό να αγοράζει ο κόσμος ώστε να πηγαίνει στη δουλειά του, να τα χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του ή να πηγαίνει στη δουλειά του».

«Σε κάθε έργο πρόνοια για ποδηλατόδρομο»

Πάντως, όπως υπέδειξε, σε όλα τα έργα τα οποία είτε κατασκευάζονται, είτε σχεδιάζονται, είτε προγραμματίζονται, προνοούνται ποδηλατόδρομοι και ανάλογες υποδομές, ώστε να εξυπηρετήσουν το κοινό.

«Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα στη λεωφόρο Μακαρίου, στην ενοποίηση των πανεπιστημίων και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που είναι υπό κατασκευή. Υπάρχει ένα καλό δίκτυο και θα αυξάνεται με την υλοποίηση κάθε νέου έργου, αλλά και χρόνο με το χρόνο».

Τα ποδήλατα που μπορούν να αγοράσουν οι πολίτες και τι θα ισχύει για ΑμεΑ

Υπενθυμίζεται ότι τα ποδήλατα που θα μπορούν να αγοράσουν οι πολίτες, θα πρέπει να είναι ποδήλατο πόλης, ποδήλατο δρόμου, ποδήλατο ορεινής ή ποδήλατο για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.

Όσον αφορά τα ποδήλατα για τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμεΑ), το μέγιστο ποσό της επιδότησης θα ανέρχεται στα 800 ευρώ, ή στην πραγματική τιμή αγοράς του ποδηλάτου, όποιο από τα δύο ποσά είναι μικρότερο.

Από το Σχέδιο εξαιρούνται τα Ηλεκτρικά Ποδήλατα για τα οποία αναμένεται να ανακοινωθεί συγκεκριμένο σχέδιο εάν όλα κυλήσουν ομαλά, τον ερχόμενο μήνα.

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας