Παρασκευή 17 Σεπ, 2021 | Επικοινωνία
trans gif

«Είπε στον Τούρκο 'παίξε με ρε ππεζεβέγκη να τελειώνουμε' και τον εκτέλεσε...»

Πέτρος Πετρή  25/07/2021 07:03
«Είπε στον Τούρκο παίξε με ρε ππεζεβέγκη να τελειώνουμε και τον εκτέλεσε...»

«Είπε στον Τούρκο 'παίξε με ρε ππεζεβέγκη να τελειώνουμε' και τον εκτέλεσε...»

Πέτρος Πετρή  25/07/2021 07:03

«Αυτόν τον αναζητώ… Είναι στα πρώτα στάδια η έρευνα… Πολύ φοβάμαι ότι εκτελέστηκε…»

Συγκλονιστικά είναι τα ευρήματα που έχει στην κατοχή του ο ερευνητής Οδυσσέας Χρίστου, του οποίου δυο φωτογραφίες που δημοσίευσε έχουν προκαλέσει αίσθηση, καθώς αναζητούσε και αναζητεί ακόμη, την ταυτότητα ενός νεαρού Κύπριου καταδρομέα, που συνελήφθη από Τούρκους.

Ο ερευνητής και διαχειριστής της σελίδας «1974 Μαρτυρίες & Τεκμήρια» στο Facebook, Οδυσσέας Χρίστου, μίλησε στον REPORTER για τα ευρήματα που έχει μέχρι στιγμής στα χέρια του από την εισβολή, ενώ εκμυστηρεύτηκε επίσης και τι κρύβεται πίσω από κάθε ιστορία εκτέλεσης αιχμαλώτων του 1974. 

«Το γκρουπ στο Facebook ''1974 Μαρτυρίες & Τεκμήρια'' το δημιούργησα πριν ακριβώς ένα χρόνο. Είναι συγκινητική η συμμετοχή νεαρών ανθρώπων. Το συγκεκριμένο γκρουπ, αποτελεί ένα κομμάτι της έρευνας που κάνω, για τη ''γεωχρονική τεκμηρίωση γεγονότων 1974''. Δηλαδή πού, πότε και τι έγινε. Το γκρουπ το χρησιμοποιώ ουσιαστικά σαν διαβούλευση και να λαμβάνω την άποψη, τη γνώμη και τη γνώση του κόσμου, λαμβάνοντας με αυτό τον τρόπο διάφορες μαρτυρίες».

Ακολουθούν οι αυθεντικές φωτογραφίες του ερευνητή και η ιστορία που κρύβει κάθε κλικ...

«Υπάρχουν δυο φωτογραφίες. Η μια με τη νοσοκόμα, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χουριγιέτ. Προσπάθησα να τη βρω σε καλύτερη ποιότητα αλλά ακόμη την αναζητώ. Η άλλη φωτογραφία, πάρθηκε από τουρκική σελίδα, την οποία την διόρθωσα και την έφτιαξα. Είναι φωτογραφίες επαγγελματία φωτογράφου, πολεμικού ανταποκριτή που εκπαιδεύτηκε γι’ αυτό τον σκοπό και ήρθε με τον αποβατικό στόλο για να καλύψει την εισβολή. Άρα η φωτογραφία του είναι προπαγανδιστική και την έβγαλε για κάποιο σκοπό και την άφησε να διαρρεύσει».

«Επίσης δεν αφήνονται πολλές φωτογραφίες να διαρρεύσουν, εάν δεν εγκριθούν πρώτα. Δηλαδή περνάνε ένα φίλτρο, προτού τις αφήσουν να κυκλοφορήσουν. Υπάρχουν ωστόσο ορισμένες προσωπικές που κυκλοφορούν, αλλά όσο περνάει ο χρόνος κάποιες ξεφεύγουν και χάνονται. Ο στόχος είναι να εντοπιστεί ποιος είναι και να μάθουμε την ιστορία πίσω από τη φωτογραφία. Δηλαδή είναι ο καταδρομέας Α, συμμετείχε στις μάχες τάδε, συνελήφθη τότε, παρέμεινε αιχμάλωτος για τόσο διάστημα. Έτσι με αυτό τον τρόπο θα τιμήσουμε τον καταδρομέα μας και θα μάθουμε τι έγινε».

«Υπάρχει μια σειρά από φωτογραφίες, που αφορούν τη διάβαση Πέλλαπαϊς – Συγχαρί. Εκεί που έγινε η μάχη με την 181 Μοίρα Πεδινού Πυροβολικού. Εκεί έγινε μια πάρα πολύ καλή δουλειά, εντοπίστηκαν πάρα πολλές φωτογραφίες που ο στόχος είναι να γίνει χαρτογράφηση της φάλαγγας και που πιθανόν να υπάρχουν τάφοι. Από το υλικό αυτό προέκυψαν φωτογραφίες που αποδεικνύουν ότι υπάρχουν τάφοι, έχουν ενημερωθεί οι κατάλληλες υπηρεσίες και βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες ανασκαφής».

«Η άλλη περίπτωση αφορά δυο άτομα κάπου σε ένα χωριό, όπου ακολούθησε μια διαδικασία διερεύνησης που βοήθησαν και Τουρκοκύπριοι. Εντοπίστηκε πού τραβήχτηκε η φωτογραφία και ποια είναι τα δυο άτομα. Προέκυψε ότι είναι ένας κάτοικος Καραβά και ένας Ελληνοαμερικανός που μόλις είχε επιστρέψει στην Κύπρο και είναι αγνοούμενος. Ο Σωκράτης ο Αμερικάνος. Εκείνη η ιστορία διερευνήθηκε πλήρως και έχουμε εντοπίσει περίπου το σημείο που έχει πεθάνει και περιμένουμε κάποιο υλικό για να οριοθετήσουμε λίγο καλύτερα τη θέση που πέθανε και παρέμεινε το λείψανό του».

«Μια παράλληλη ιστορία που έγινε σε κοντινή απόσταση αφορά μια ομάδα ηλικιωμένων οι οποίοι κατά την κατάληψη της Λαπήθου, συνελήφθησαν, οδηγήθηκαν μπροστά από τα τμήματα εκκαθάρισης τουρκικού στρατού. Σαν ανθρώπινη ασπίδα για τυχόν ναρκοπέδια ή ακροβολιστές εθνοφρουρούς. Κατά τη διαδρομή οι δυο ηλικιωμένες που φαίνονται ανήμπορες γυναίκες, δεν μπορούσαν να συνεχίσουν και τις εκτέλεσαν επί τόπου. Συνέχισε η διμοιρία εκκαθάρισης, έφτασε προς τον παραλιακό δρόμο και έτσι επέστρεψε προς τα πίσω. Φθάνοντας στο Γυμνάσιο της Λαπήθου, από εκεί όπου ξεκίνησαν, ένας λεβεντόγερος ο Ποκτάουρος, δεν μπορούσε να συνεχίσει άλλο, και είπε στον Τούρκο 'παίξε με ρε ππεζεβέγκη να τελειώνουμε' και ο Τούρκος τον εκτέλεσε μπροστά στη σύζυγό του».

«Το ενδιαφέρον είναι ότι εντοπίσαμε μαρτυρίες και εντοπίσαμε και μια μαρτυρία του Τούρκου υποδιοικητή των Καταδρομών, ο οποίος ήταν πάνω στο ύψωμα και παρακολουθούσε με τα κιάλια την όλη εξέλιξη της ιστορίας. Και αναφέρει χαρακτηριστικές λεπτομέρειες, από τις οποίες η πιο σημαντική είναι ότι δημοσιογράφοι που ήταν μαζί του δεν μπορούσαν να συγκρατηθούν και κατέβηκαν κάτω για να καταγράψουν τα γεγονότα και τράβηξαν τις συγκεκριμένες φωτογραφίες».

«Έχω εντοπίσει από φωτογραφίες που έγινε μάχη στον Άγιο Γεώργιο και είναι τα ΠΑΟ κατεστραμμένα στη σειρά. Έχω εντοπίσει ποια είναι τα σπίτια, μίλησα με τους ιδιοκτήτες, τα έβαλα σε χάρτη και παρ’ όλα αυτά για ενάμιση μήνα κάποιοι επέμεναν ότι η μάχη έγινε στην ανατολική έξοδο του Αγίου Γεωργίου και όχι στη Δυτική. Επίσης, υπήρχε μια αναφορά ότι σκοτώθηκε τριάστερο στέλεχος με χρυσά αστέρια...

«Αναζητώ από τουρκικές πηγές και βλέπω ότι σκοτώθηκε ένας ανθυπολοχαγός τελικά. Και βρήκα το όνομά του και πώς σκοτώθηκε. Και συναντώ τρομερές αντιδράσεις για ποιο λόγο να έγινε αυτό το πράγμα. Τώρα συγκέντρωσα το περισσότερο υλικό αλλά χάνω αρκετό χρόνο για να το αρχειοθετήσω. Έχω επίσης δορυφορικές φωτογραφίες από κατασκοπευτικό δορυφόρο που πέταξε πάνω από την Κύπρο. Το πιο τραγικό είναι ο διχασμός που επικρατεί ανάμεσά μας, και θεωρούν ότι είναι καλύτερο να πουν τα πράγματα όπως νομίζουν ότι γίνανε και όχι όπως γίνανε στην πραγματικότητα, ή θα υποστηρίξουν την εκδοχή στον πολιτικό χώρο που πιστεύουνε».

Οι δυο φωτογραφίες επίσης που έχουν προκαλέσει αίσθηση είναι οι δυο παρακάτω, όπου ο κ. Οδυσσέας αναζητεί την ταυτότητα ενός νεαρού Κύπριου καταδρομέα, που συνελήφθη από Τούρκους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες που έχει στα χέρια του ο ερευνητής, η ηλικία του καταδρομέα εκτιμάται πως δεν ξεπερνούσε τα 18 έτη το 1974, ενώ είχε συλληφθεί τις πρώτες ημέρες της τουρκικής Εισβολής. Στις φωτογραφίες, ο καταδρομέας απεικονίζεται με δεμένα τα μάτια και τα χέρια, ενώ είναι τραυματισμένος.

Ένα βιβλίο δυστυχώς δεν μπορεί να αποδώσει τα γεγονότα γιατί είναι πολυδιάστατα, αναφέρει ο κ. Οδυσσέας Χρίστου, του οποίου απώτερος στόχος είναι να δημιουργήσει μια διαδραστική εφαρμογή με χάρτη και ένα πληροφοριακό σύστημα που να ενημερώνει για όλες τις διαδρομές και τις μάχες που έγιναν. «Είναι κάτι πολύ δύσκολο ωστόσο, γιατί στις αρχές θεωρούσα ότι υπάρχει η ιστορία καταγεγραμμένη σε βιβλία, δυστυχώς όμως τα βιβλία στηρίζονται περισσότερο στο συναίσθημα, χωρίς πληροφορίες για το έγινε σε κάθε μάχη. Έτσι παίρνω διάφορες συνεντεύξεις και μαρτυρίες για να συμπληρώσω τα διάφορα κενά που υπάρχουν».

Ο ερευνητής, σπούδασε γεωλογία και ειδικεύτηκε στα γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και επισκόπησης. «Τότε που άρχισα εγώ υπήρχαν νέες τεχνολογίες που σου επέτρεπαν να διαχειρίζεσαι γεωγραφικές πληροφορίες, σε ένα σύστημα βάσης δεδομένων. Η έρευνα για τους αιχμαλώτους και για τους αγνοούμενους είναι ένα κομματάκι της δουλειάς που κάνω. Λόγω της φύσης του όμως, αποκτά ιδιαίτερη δημοσιότητα. Η προσπάθεια που κάνω, είναι να αξιοποιήσω τις γνώσεις μου, τις ικανότητες μου και τη μεγάλη μου επαγγελματική εμπειρία στο θέμα του ιστορικού που αφορά τα γεγονότα του 1974. Δηλαδή, πού έγιναν οι μάχες, σε ποιο ύψωμα, πώς κινήθηκαν οι μονάδες, να τα τοποθετήσω στον χρόνο σωστά δηλαδή. Υπάρχουν διάφορες μαρτυρίες, αλλά δεν θυμούνται ποια μέρα κτλ. Έτσι αρχίζει και κτίζεται μια χρονοσειρά γεγονότων, που είτε θα διαψεύδονται, είτε θα ενισχύονται. Είναι κάτι που αποδίδει αρκετά ωστόσο στην έρευνα μου. Υπάρχουν τεκμήρια, έγγραφα, φωτογραφίες, βίντεο και μαρτυρίες…». 

Όπως μας ανέφερε ο κ. Χρίστου, «μαζεύω σιγά σιγά και τουρκικά βιβλία, τα οποία πρέπει να τα αγοράσω, να τα σκανάρω και να τα μεταφράσω. Σιγά σιγά όμως έχει κτιστεί μια ικανοποιητική βάση δεδομένων με πληροφορίες, που απαιτούν ιδιαίτερη διαχείριση. Επειδή ωστόσο υστερούμε ιδιαίτερα στον επικοινωνιακό τομέα, δίνω ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα του υλικού, τις διορθώνω για να αναδεικνύεται αυτό που φαίνεται στη φωτογραφία. Μια μαυρόασπρη φωτογραφία, με ειδικό αλγόριθμο την κάνω έγχρωμη και βελτιώνω την ποιότητά της και την βλέπει αυτή ο άλλος και του προκαλεί ενδιαφέρον».

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας