Πώς η πανδημία παγίδευσε τα παιδιά στο σκοτεινό «κλουβί» των social media

Ολοένα και περισσότερα παιδιά, βρίσκονται επί ώρες πάνω από ένα κινητό, ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή ή ένα tablet, σπαταλώντας τον ελεύθερο τους χρόνο στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής σχεδόν... όλων.

Ωστόσο σε ένα παιδί μπορεί ευκολότερα η χρήση τους να προκαλέσει εθισμό και εξαρτητική συμπεριφορά, χωρίς το ίδιο να το αντιληφθεί. Έτσι ασυνείδητα δύναται να παγιδευτεί σε ένα σκοτεινό «κλουβί», περιτριγυρισμένο από τις διάφορες πλατφόρμες και εφαρμογές.

Τα ζητήματα που αναδύονται από την ενασχόληση των νέων με τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι διαχρονικά. Η πανδημία, όμως τα ενέτεινε, κάνοντας τα πράγματα ακόμα δυσκολότερα. Οι πολλές ώρες εγκλεισμού στο σπίτι αλλά και απότομη αλλαγή της καθημερινότητας, καθόρισαν τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως τη μόνη διέξοδο για πολλά παιδία.  

Τα social media μπορούν να επηρεάσουν και θετικά ένα παιδί. Μπορεί ωστόσο χωρίς να το συνειδητοποιήσει, να βρεθεί αντιμέτωπο με αρκετούς κινδύνους και παράλληλα να απομονωθεί σταδιακά τόσο από την οικογένεια, όσο και από τους φίλους του.

Μιλώντας στον REPORTER, o ψυχολόγος Νίκος Γεωργίου, εξέφρασε την άποψη του ότι η πανδημία, τα lockdown και ο εγκλεισμός των παιδιών στο σπίτι χειροτέρεψαν την κατάσταση. «Προϋπήρχε μια περισσότερη ενασχόληση, από όση θα έπρεπε, όμως η πανδημία χειροτέρεψε την κατάσταση γενικά. Είχε αρκετή συμβολή στον εθισμό ή στην υπερβολική χρήση των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης αλλά και του  διαδικτύου γενικότερα από παιδιά. Επειδή ήταν ήδη τρόπος ζωής, τώρα έγινε και συνήθεια. Αυτό είναι μια από τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας».

Όσον αφορά το πότε η σχέση των παιδιών με τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής αλλά και το πότε ένας γονιός μπορεί να διακρίνει εάν το παιδί του βρίσκεται αντιμέτωπο με τον εθισμό, ο Δρ Γεωργίου είπε ότι υπάρχουν ορισμένα σημαντικά σημάδια.

«Η σχέση του παιδιού είναι ασφαλής, εάν ο χρόνος που ξοδεύει στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι υπερβολικός, δηλαδή εάν παράλληλα κάνει και άλλες δραστηριότητες. Επίσης, στην περίπτωση που ο γονέας πει στο παιδί του, ότι ήταν αρκετή ώρα στο διαδίκτυο και ότι πρέπει να σταματήσει και το δεχθεί χωρίς να διαμαρτυρηθεί έντονα. Τότε σημαίνει ότι δεν έχει εθιστεί. Αντιθέτως, εάν η μόνιμη έγνοια του είναι η ενασχόληση με τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εάν δεν έχει άλλες δραστηριότητες, εάν πάει κάπου και θέλει να φύγει για να ασχοληθεί με αυτά ή αν μετά από παρατήρηση του γονιού, το παιδί αρχίσει και έχει εξάρσεις θυμού, οργής και αντιδραστικότητας. Τότε σημαίνει ότι το παιδί, δεν είναι σε καλό δρόμο. Αυτά είναι τα πιο σημαντικά σημάδια».

Όπως εξήγησε, στις περιπτώσεις που ένα παιδί έχει εθιστεί και η κατάσταση αρχίζει να ξεφεύγει, δεν είναι η κατάλληλη λύση η άμεση αποξένωση του από τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Θα το χώριζα σε δύο χρονικές περιόδους. Η πρώτη είναι πριν δημιουργηθεί ο εθισμός με τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εκεί θα πρέπει οι γονείς να οριοθετούν, να κάνουν συμφωνία με το παιδί τους, για το πόσο χρόνο θα ξοδεύει, να ελέγχουν, να εξηγούν τους κινδύνους και να επιβλέπουν το τι αναρτά το παιδάκι. Πιστεύω ότι η επίβλεψη, η οριοθέτηση και η καλή σχέση, σε συνδυασμό με τις ανησυχίες και τις ανάγκες του παιδιού, θα το βοηθήσουν στο να μη φθάσει στον εθισμό.

Η δεύτερη χρονική περίοδος είναι όταν το παιδί φθάσει στο εθισμό. Εκεί πρέπει οι γονείς να συμβουλεύονται ένα ειδικό για βοήθεια, χωρίς όμως να πανικοβάλλονται. Θεωρώ όμως ότι πρόληψη είναι πάρα πολύ σημαντική. Πρέπει από την αρχή να μπουν κάποια όρια και αυτό να ξεκινήσει σιγά-σιγά. Πρέπει να γίνουν κινήσεις από τους γονείς, πριν φθάσει το παιδί σε αυτό το σημείο, γιατί ο εθισμός είναι το τελευταίο βήμα. Πρέπει οι γονείς να κάνουν αρκετά πράγματα, πριν δουν το παιδί τους να φθάνει σε αυτό το σημείο».

Είναι κοινή διαπίστωση, πως μια ανάρτηση ή μια εικόνα μπορούν να ασκήσουν μεγάλη επιρροή σε ένα παιδί, το οποίο μπορεί να υιοθετήσει μια άποψη που επικρατεί τη δεδομένη χρονική στιγμή, στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Όπως ανέφερε ο Δρ Γεωργίου, η άποψη των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί, από τις αναρτήσεις ή τις εικόνες των συνομήλικών τους. «Επηρεάζονται τα παιδιά. Κοινωνική επιρροή... Το έχουμε ως άνθρωποι να επηρεαζόμαστε από τους άλλους, είμαστε κοινωνικά όντα. Επηρεαζόμαστε από το τι ακούμε και το τι βλέπουμε στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που ουσιαστικά είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας. Είναι μια κοινωνία βασικά. Τα παιδιά επηρεάζονται αυτόματα, από τα όσα βλέπουν στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ένα παιδί υιοθετεί εκείνο που βλέπει να συμβαίνει, συνήθως από τους άλλους είτε θετικά, είτε αρνητικά. Επηρεάζεται και η άποψη και η ζωή τους. Συγκεκριμένα, επηρεάζεται το στυλ της ζωή τους. Ουσιαστικά για τους ίδιους, εκείνη είναι η πραγματικότητα τους, όλα εκείνα που βλέπουν και ακούν καθημερινά στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Δειτε Επισης

Τα πρώτα λόγια της 12χρονης μετά την ενοχή του Μίχου-«Η πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής μου»
Περιμένει απαντήσεις ΥΠΑΝ για τους αντικαταστάτες και αποφασίζει για λήψη μέτρων η ΠΟΕΔ
Περίπου 250 νοσηλευτές με απόσπαση στον ΟΚΥπΥ δεν εκτελούν νοσηλευτικά καθήκοντα
«Συνελήφθη» επικριτής της διαφθοράς στα κατεχόμενα
Συνελήφθησαν εννέα άτομα στο Τατζικιστάν ως ύποπτα για την πολύνεκρη επίθεση στη Μόσχα
Ζητά μόνιμες λύσεις στα προβλήματά των συνταξιούχων η ΕΚΥΣΥ
Ζητούν ακύρωση της διαδικασίας για τη Μονή Αββακούμ οι μοναχοί-Το υπόμνημα στην Ιερά Σύνοδο
Στελέχωση των σχολείων με επιμελητές συζήτησαν ΑΣΔΥΚ και Υπουργείο Παιδείας
Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η Πνευμονολογική Εταιρεία-«Κίνδυνος για ευάλωτες ομάδες η σκόνη»
Οι Υπηρεσίες Εφημερίας Προσωπικού Ιατρού κατά τα Σαββατοκύριακα