Στα μαχαίρια Δήμος Λεμεσού και ΑΚΕΛ με φόντο τις πλημμύρες στην πόλη

Απάντηση στη σημερινή ανακοίνωση του ΑΚΕΛ, με αφορμή τις πρόσφατες πλημμύρες στη Λεμεσό, δίνει ο Δήμος της πόλης, κάνοντας λόγο για πολιτική αποδόμησης της νέας δημοτικής αρχής και μικροκομματική και προεκλογική σκοπιμότητα.

Συγκεκριμένα σε ανακοίνωση του, ο Δήμος Λεμεσού αποδίδει την ανακοίνωση του ΑΚΕΛ Λεμεσού και τις ευθύνες που επιρρίπτει, στο πλαίσιο της «εδώ και τέσσερα χρόνια ταχτικής αποδόμησης της νέας δημοτικής αρχής».

«Είναι προφανής η μικροκομματική και προεκλογική σκοπιμότητα του ΑΚΕΛ Λεμεσού, το οποίο με τη μακροσκελή ανακοίνωση του επιχειρεί να παραπλανήσει και να αποκρύψει τις εξόφθαλμες ευθύνες της προηγούμενης δημαρχίας για τις ελλειμματικές υποδομές της πόλης», προσθέτει ο Δήμος Λεμεσού.

Σημειώνει ότι, «αντί κάποιοι να αναλάβουν με παρρησία τις ευθύνες που τους αναλογούν, από τον πρώτο κιόλας χειμώνα, μόνο  μερικούς μήνες μετά που ανάλαβε η νέα δημοτική αρχή, μάς καταλογίζουν την απουσία αντιπλημμυρικών έργων, τα οποία δεν έγιναν τα προηγούμενα χρόνια».

Ο Δήμος Λεμεσού εξηγεί ακόμη πως, η αναφορά του σε «έργα βιτρίνας», εννοεί το κάθε έργο που γίνεται χωρίς να ληφθεί υπόψη και η ανάγκη για ταυτόχρονη υλοποίηση των απαραίτητων σοβαρών αντιπλημμυρικών υποδομών, με αποτέλεσμα να μένει η πόλη ανοχύρωτη και απροστάτευτη.

«Όπως συμβαίνει στην περιοχή του Κάστρου και στο παραλιακό μέτωπο, όπου από την επόμενη κιόλας μέρα παράδοσης των έργων αυτών το 2015, οι περιοχές αυτές συνεχίζουν να πλημμυρίζουν και ταλαιπωρούν τους πολίτες», προσθέτει.

Λέγοντας ότι, εδώ και τέσσερα χρόνια κάποιοι προσπαθούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να αποκρύψουν τις δικές τους ευθύνες, ο Δήμος Λεμεσού τονίζει πως, από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής, καταβάλλεται προσπάθεια να διορθωθούν τα λάθη και οι παραλείψεις προηγούμενων χρόνων.

Εμείς, καταλήγει, θα συνεχίσουμε να κοιτούμε την ουσία, να δημιουργούμε υποδομές και να μιλούμε καθαρά στους δημότες, «όπως τώρα, που τους λέμε ακριβώς και πότε αρχίζουν και πότε τελειώνουν τα αντιπλημμυρικά έργα στην πόλη μας».

Επίθεση στον Δήμαρχο από το ΑΚΕΛ

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε προηγουμένως το ΑΚΕΛ, με αφορμή τα συμβάντα εξαιτίας των πρόσφατων βροχών, επισήμανε μεταξύ άλλων:

  • Πέρασαν τέσσερα χρόνια και ακόμα προσπαθούμε να κατακυρώσουμε προσφορές.
  • Χρειάστηκε τέσσερα χρόνια για να μάθουμε τις ανάγκες και να βάλουμε προτεραιότητες.
  • Για τέσσερα χρόνια ακόμα σχεδιάζουμε για να κάνουμε τα έργα ώριμα, ενώ άλλα, μέσα σε λίγους μήνες τα εξαγγέλλουμε και κάνουμε και δάνεια για να τα υλοποιήσουμε.
  • Είμαστε τέσσερα χρόνια στην εξουσία και ακόμα φταίνε οι προηγούμενοι.
  • Για τέσσερα χρόνια δεν είπαμε ποτέ καθαρή κουβέντα για το ποιοι ευθύνονται και δεν έγιναν κάποια έργα.

«Εμείς νιώθουμε ότι οφείλουμε σαφείς και έντιμες εξηγήσεις προς τους δημότες της πόλης μας που δικαίως είναι αγανακτισμένοι και θυμωμένοι για όλα αυτά.  Βαρέθηκαν να ακούουν δηλώσεις αποποίησης ή μετάθεσης ευθυνών, αναφέρει το ΑΚΕΛ.

Και συνεχίσει αναφέροντας πως «λέει η ανακοίνωση του Δημάρχου:  «Η γεωμορφολογία της πόλης μας την αφήνει εκτεθειμένη σε ροές νερών της βροχής από όλες τις περιοχές που βρίσκονται στα βόρεια της. Είναι όμως επίσης γεγονός ότι το πρόβλημα ήταν καλά γνωστό εδώ και δεκαετίες, όπως καλά γνωστή επίσης ήταν η ανάγκη να θωρακιστεί η πόλη με τα κατάλληλα αντιπλημμυρικά έργα. Δυστυχώς δεν έγιναν αυτά που έπρεπε να γίνουν όλα αυτά τα χρόνια. Παράλληλα, τα μεγάλα έργα ανάπλασης στο παραλιακό μέτωπο και στο κέντρο της πόλης που τέλειωσαν την προηγούμενη δεκαετία, κάθε άλλο παρά πέτυχαν να αμβλύνουν τα προβλήματα».

Είναι σχεδόν απίστευτο ένας Δήμαρχος στο 5ο έτος της θητείας του να μιλά για προβλήματα της πόλης του και  να δείχνει τους προηγούμενους».

Σημειώνει επίσης, «και εξηγούμαστε: Κατά την ανάπλαση του κέντρου της πόλης, όπου ήταν τεχνικά εφικτό, αναβαθμίστηκαν οι υποδομές παροχέτευσης όμβριων. Στην οδό Ανεξαρτησίας για παράδειγμα τοποθετήθηκε δεύτερος αγωγός διατομής ενός μέτρου.

Στην περιοχή του Κάστρου δεν ήταν δυνατή η αύξηση διατομής των αγωγών για δύο λόγους :

α) Το επίπεδο της θάλασσας ήταν ήδη στο επίπεδο των αγωγών.

β) Εντοπίστηκαν σημαντικές αρχαιότητες και το Τμήμα Αρχαιοτήτων απαγόρευσε οποιεσδήποτε περαιτέρω εκσκαφές σε βάθος».

Σε ότι αφορά τους ημιυπόγειους χώρους στάθμευσης του παραλιακού πάρκου, επισημαίνει το ΑΚΕΛ, «η δυσκολία αποχέτευσης των όμβριων σχετίζεται και πάλι με το επίπεδο της θάλασσας της οποίας το νερό και τα υλικά εισχωρούν στους αγωγούς αλλά και με το γεγονός ότι εκεί καταλήγουν πάρα πολλά όμβρια από γειτονικές περιοχές.

Αν υποτεθεί όμως ότι στις πιο πάνω περιπτώσεις δεν εφαρμόστηκαν από τους προηγούμενους οι κατάλληλες τεχνικές λύσεις ρωτούμε :

Τι έκανε η παρούσα Δημοτική Διοίκηση στα τέσσερα και πλέον χρόνια που έχει την ευθύνη; Ποια μελέτη έκαμε για το θέμα και ποιες λύσεις έχει εφαρμόσει; Από το αποτέλεσμα φαίνεται ότι τίποτε δεν έχει κάμει».

Αναφέρει επίσης, «λέει στη συνέχεια η ανακοίνωση του Δημάρχου: "Με απλά λόγια:  Η Λεμεσός χρειάζεται αντιπλημμυρικά έργα για να προστατευτεί από τις πλημμύρες. Έργα που δεν έγιναν μέχρι σήμερα, και υπάρχουν πολλοί λόγοι και πολλές ευθύνες για αυτό το γεγονός".

Φάσκει και αντιφάσκει βέβαια ο Δήμαρχος, διότι στην δημοσιογραφική του διάσκεψη στις 31/10/2019 άλλα έλεγε.  Έλεγε ότι κατά την θητεία των προηγούμενων Δημοτικών Συμβουλίων, έγιναν έργα αποχέτευσης όμβριων δεκάδων εκατομμυρίων σε όλη την πόλη, γεγονός το οποίο καταγράφεται και στο ενημερωτικό δελτίο που διανεμήθηκε στη δημοσιογραφική διάσκεψη».

Εμείς από την πλευρά μας, λέει το ΑΚΕΛ «αναφέρουμε τα πλέον αξιοσημείωτα για όσους άθελα ή ηθελημένα ξεχνούν:

  1. Μεγάλος υπόγειος αγωγός όμβριων κάτω από τον Κάθετο δρόμο.
  2. Λίμνη κατακράτησης όμβριων δίπλα από τον Κάθετο δρόμο.
  3. Αγωγός για τα όμβρια της Α’ Βιομηχανικής Περιοχής.
  4. Αγωγός για τα όμβρια της δυτικής περιοχής Ζακακίου.
  5. Αγωγός όμβριων στην 1ης Απριλίου (Αγία Φύλα).
  6. Οχετοί και φρεάτια περισυλλογής στις οδούς Σαρανταπόρου, Ιοκάστης, Θερμιών.
  7. Το ίδιο στις οδούς Ιανού και Ουτρίλλο.
  8. Έργα όμβριων νότια του Τσιρείου Σταδίου, βόρεια του Πανεπιστημίου Frederick.
  9. Αγωγοί παροχέτευσης όμβριων του υπεραστικού στην περιοχή του Συνοικισμού Καψάλου.
  10. Νέα γέφυρα για διευκόλυνση της ροής του ποταμού, μεταξύ οδών Δημοκρατίας και Τερέζας Χ”Παύλου.
  11. Νέα γέφυρα και οχετός όμβριων στο δυτικό άκρο της Ευαγόρα Λανίτη στον ποταμό Αγίας Φύλας.
  12. Αναχώματα με ογκόλιθους σε τρία σημεία στον ποταμό Αγίας Φύλας και δημιουργία λιμνών κατακράτησης.
  13. Νέος διπλός υπόγειος αγωγός που αποκατέστησε την ροή όμβριων της ιστορικής κοίτης του Γαρύλλη, από το Ίδρυμα Παναγίδη (βόρεια της Λεωφόρου Μακαρίου) μέχρι το γεφύρι των Τεσσάρων Φαναριών.
  14. Υπερδιπλασιασμός της διατομής των αγωγών όμβριων του παραλιακού, από τον Εναέριο μέχρι το Crowne Plaza.
  15. Λάκκοι κατακράτησης όμβριων στην Τζιαμούδα και στην διασταύρωση Ειρήνης - Ναυαρίνου».

Συνεχίζει εξάλλου λέγοντας ότι «σε άλλο σημείο η ανακοίνωση του Δημάρχου λέει: "Από την πρώτη στιγμή που ανάλαβε καθήκοντα η νέα Δημοτική Αρχή, κάνει ακατάπαυστες προσπάθειες να διορθώσει αυτές τις ελλείψεις και παραλείψεις.  Αυτές οι προσπάθειες άρχισαν να φέρνουν αποτελέσματα.  Ήδη υπογράφεται σε μερικές μέρες από το ΣΑΛΑ το πρώτο συμβόλαιο 17 εκατομμυρίων ευρώ για να αρχίσουν αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές Αγίας Φύλας, Εκάλης, Αγίου Γεωργίου Χαβούζας και άλλες περιοχές.  Προχωρούν επίσης με ταχείς ρυθμούς τα συμβόλαια για τα πολύ σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα κοντά στο κέντρο της πόλης, Ναυαρίνου – Αγίας Φυλάξεως – Θεσσαλονίκης – Γλάδστωνος.  Αυτά τα έργα στους δρόμους αυτούς αναμένεται να αρχίσουν εντός του τρέχοντος έτους, θα κάνουν αυτό που θα έπρεπε να είχε γίνει με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων στο κέντρο της πόλης, το Κάστρο και το παραλιακό μέτωπο.  Η πραγματικότητα είναι αυτή, η Δημοτική Αρχή δρομολόγησε λύσεις, έκανε αυτό που είχε υποχρέωση να κάνει απέναντι στους δημότες.  Έκανε τους σχεδιασμούς, εξασφάλισε τα κεφάλαια και υλοποιεί έργα που θα αποδώσουν όταν κατασκευαστούν, κάτι που δεν απέχει πολύ μακριά".

Και πάλιν επιχειρείται αλλοίωση της πραγματικής εικόνας: Τα έργα, όχι 17 εκατομμυρίων ευρώ που διαφημίζονται τώρα, αλλά 30 εκατομμυρίων, είχαν σχεδιαστεί και δρομολογηθεί για προσφοροδότηση το 2013.  Ανέκοψε αυτή την προσπάθεια η καταδικαστέα ενέργεια της Κυβέρνησης να κουρέψει τα 30 εκατομμύρια, τα οποία εξασφάλισε το ΣΑΛΑ με δάνειο από Ευρωπαϊκές Τράπεζες».

Επιπρόσθετα, σημειώνει ότι «με αποφάσεις του Τμήματος Αναπτύξεως Υδάτων και του Υπουργικού Συμβουλίου αναστάληκαν όλα σχεδόν τα έργα του ΣΑΛΑ, για περίοδο πέντε χρόνων. Για να γίνει μάλιστα δεκτή επαναφορά των έργων σε τροχιά υλοποίησης το ΣΑΛΑ δάνεισε – με όλη την σημασία της λέξης - την Κυβέρνηση με 16,5 εκατομμύρια ευρώ από το νέο δάνειο που εξασφάλισε

Σε ότι αφορά το έργο παροχέτευσης όμβριων της οδού Ναυαρίνου, η ανάγκη  εντοπίστηκε έγκαιρα και η διαδρομή του αγωγού σχεδιάστηκε το 2015.  Πέντε χρόνια αργότερα, το 2021, γίνεται ακόμη αξιολόγηση και καταγραφή των κατασκευαστικών παραμέτρων του έργου. Ποιος φταίει γι’ αυτό; Οι προηγούμενοι;

Επαναλαμβάνουμε: Όσα έργα διαφημίστηκαν στην δημοσιογραφική του Δημάρχου – δεκαεπτά συνολικά τον αριθμό – στους Δήμους Λεμεσού, Κάτω Πολεμιδιών και Γερμασόγειας, περιλαμβανομένων αυτών νοτιοδυτικά του Τσιρείου στην περιοχή της Χαβούζας (οδός Βασιλέως Κωνσταντίνου, Κορώνης, Ιαπέτου, κ.λ.π.), βορειότερα του υπεραστικού στην περιοχή Αγίας Φύλας και Εκάλης, νότια του στρατοπέδου, οι δύο μεγάλες λίμνες κατακράτησης, στην Αγία Φύλα και στον Άγιο Αθανάσιο και ο τετραγωνικός οχετός στην Ευαγόρα Λανίτη, δρομολογήθηκαν, σχεδιάστηκαν και ορισμένα ήταν έτοιμα για προκήρυξη προσφορών κατά  την προηγούμενη πενταετία πριν αναλάβει η παρούσα Δημοτική Αρχή. Η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί πριν 4 – 5 χρόνια.  Ποιος ευθύνεται για την τόσο μεγάλη καθυστέρηση;»

Καταληκτικά, το ΑΚΕΛ σημειώνει ότι:

«Το Master Plan για τα όμβρια της Μείζονος Λεμεσού που έγινε το 2005, δίνει τις βασικές κατευθύνσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Οι τεράστιοι όγκοι ομβρίων που οδηγούνται από τα βόρεια προάστεια, λόγω κατωφέρειας, στο κέντρο της Λεμεσού, δεν είναι δυνατό να παροχευτούν προς την θάλασσα μέσω του κέντρου.  Είναι τεχνικώς εντελώς αδύνατο.  Η λύση βρίσκεται στις πρόνοιες του Γενικού Σχεδιασμού που προβλέπει συλλογή και παροχέτευση των ομβρίων διαμέσου των βασικών αρτηριών και των ποταμών της πόλης, προτού αυτά περάσουν προς το κέντρο.

Τα έργα για τα οποία σήμερα γίνεται λόγος και θεωρείται ότι θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, είχαν ακριβώς προσδιοριστεί, σχεδιαστεί και προωθηθεί για υλοποίηση στην βάση του Master Plan πριν από 8 χρόνια.

Η οικονομική κρίση, η επ’ αόριστον αναβολή των πολεοδομικών έργων της Αγίας Φυλάξεως (κάτω της Λεωφόρου) και Θεσσαλονίκης, το προκλητικό κούρεμα των δανείων του ΣΑΛΑ και η εν γένει αναβλητικότητα και αδιαφορία των αρμόδιων κυβερνητικών φορέων, μαζί με την αργοπορία στην λήψη και προώθηση αποφάσεων, οδήγησαν στην σημερινή κατάσταση.

Επομένως αποτελεί μικροψυχία και έλλειψη στοιχειώδους σεβασμού η ατυχής προσπάθεια να κατηγορούνται για «ελλείψεις και παραλείψεις» οι προηγούμενοι, οι οποίοι ευσυνείδητα υπηρέτησαν την πόλη, ενώ οι δικές μας ευθύνες είναι εκεί και φαίνονται».

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Τις πανευρωπαϊκές κάρτες αναπηρίας και στάθμευσης ενέκρινε το ΕΚ
Άρον-άρον στην Ολομέλεια ο προϋπολογισμός του ΤΕΠΑΚ-«Παράνομα οι πληρωμές Μαρτίου»
Ανάθεση βελτίωσης οδού Τσερίου ύψους €9,8 εκ. από Δήμο Στροβόλου
Την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 2023 διεκδικεί ο νέος Δήμος Κουρίου
Αποφυγή κυκλοφορίας σε ανοικτούς χώρους λόγω σκόνης συνιστoύν οι αρμόδιοι
Αίτηση από τέταρτη εταιρεία στα κατεχόμενα για χαλλούμι ΠΟΠ
Σύσκεψη για την «επιτροπή ακίνητης περιουσίας» υπό τον Τατάρ στα κατεχόμενα
Άναψε το πράσινο φως το Υπουργικό για παράταση ε στη χρηματοδότηση ελλειμμάτων του ΟΚΥπΥ
Καταβάλλονται αρχές Μαϊου αποζημιώσεις σε αγρότες που υπέστησαν ζημιές
Έρευνα του Υπουργείου Παιδείας για διασύνδεση ανώτερης εκπαίδευσης με αγορά εργασίας