Σάββατο 6 Μαρ, 2021 | Επικοινωνία
trans gif

Η κραυγή απόγνωσης των ατόμων με απώλεια ακοής-Ακούει κανείς;

Φοινιώ Σάββα  14/12/2019 06:52
Η κραυγή απόγνωσης των ατόμων με απώλεια ακοής-Ακούει κανείς;

Η κραυγή απόγνωσης των ατόμων με απώλεια ακοής-Ακούει κανείς;

Φοινιώ Σάββα  14/12/2019 06:52
Νιώθουν παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Στερούνται των δικαιωμάτων τους, απλώς επειδή έχασαν μία αίσθησή τους. Βιώνουν, όπως λένε, την απομόνωση και το ρατσισμό, τόσο από το κράτος, όσο και από την κοινωνία.
 
Μία από αυτούς, είναι Δέσποινα Ιωάννου, η οποία μεγάλωσε με απώλεια ακοής στο αριστερό και βαρηκοΐα στο δεξί της αφτί. Μεγαλώνοντας, όπως αναφέρει στη συνέντευξή της στον REPORTER, βίωσε τον ρατσισμό και την απομόνωση από τους συμμαθητές της και αυτό της έδωσε τη δύναμη, να προχωρήσει μπροστά και σήμερα να γίνει ένα από τα άτομα που μάχονται υπέρ των δικαιωμάτων των ατόμων με απώλεια ακοής.
 
Στο σχολείο βίωσε την απομόνωση, αφού οι συμμαθητές της δεν ήξεραν πως να την προσεγγίσουν, με αποτέλεσμα να μένει μόνη της.
 
«Οι συμμαθητές μου, όταν συναντιόμαστε, μου λένε “Δέσποινα, αν ξέραμε πως να σε προσεγγίσουμε τότε, δεν θα σε απομονώναμε”. Αυτό δείχνει πως εκτός από τους καθηγητές, πρέπει να ενημερώνονται και τα παιδιά για τα άτομα με απώλεια ακοής», τόνισε.
 
Χρόνια μετά, η ίδια κατάφερε να βρει ένα σύντροφο, ο οποίος την καταλαβαίνει και έτσι έχουν εφαρμόσει το δικό τους σύστημα επικοινωνίας.
 
«Όταν μου μιλάει και είναι πλάτη σε εμένα, τότε τον ακουμπάω στον ώμο και του ζητώ να επαναλάβει τι είπε. Το ίδιο συμβαίνει και όταν δεν φοράω το ακουστικό μου και είμαι εγώ πλάτη σε αυτόν, με ακουμπάει για να γυρίσω και να συζητήσουμε. Επίσης, όταν δεν φοράω το ακουστικό μου, για να τον καταλάβω, μου μιλά αργά και καθαρά. Είναι σημαντικό να έχουμε αυτή την επικοινωνία. Σημαίνει πως ο άνθρωπος που έχω δίπλα μου με καταλαβαίνει».
 
Η καθημερινότητά της είναι αφιερωμένη στο παιδί της, αλλά και στους μαθητές της, στο νηπιαγωγείο όπου δουλεύει, που προσπαθεί καθημερινά να τους βοηθά. Όπως ανέφερε, από την ημέρα που γέννησε το γιό της, παρατηρήθηκε βελτίωση στην ακοή της από το αριστερό της αφτί και ακόμη προσπαθεί να συνηθίσει τους ήχους γύρω της.
 
«Η καθημερινότητά μου βασίζεται στο παιδί μου και στους δύο σκύλους μου. Οι σκύλοι μου με βοηθάνε πολύ, με ειδοποιούν όταν κάποιος έρχεται. Μου προσφέρουν ασφάλεια».
 
Ως γραμματέας της Ομοσπονδίας Κωφών Κύπρου, και μέλος της οργάνωσης για τα άτομα με απώλεια ακοής, η Δέσποινα δίνει καθημερινά τη δική της μάχη, ώστε να έχουν όλοι οι άνθρωποι ίσα δικαιώματα. 
 
«Διαπιστώνουμε πως τα προβλήματα είναι πάρα πολλά και αυτό οφείλεται στην έλλειψη ενημέρωσης, για πράγματα που στους υπόλοιπους είναι αυτονόητα».
 
Όπως σημείωσε η κ. Ιωάννου, τα άτομα με απώλεια ακοής δεν γνωρίζουν πώς να προστατευτούν σε περίπτωση πυρκαγιάς, σεισμού, πλημμυρών ή εχθροπραξίας, ενώ δεν ενημερώνονται ούτε για τις σοβαρές ασθένειες και τον τρόπο πρόληψής τους.
 
«Οι κωφοί γενικά δεν ενημερώνονται επαρκώς. Δεν έχουν τρόπο να ενημερωθούν, εκτός από την τηλεόραση, μέσα από το παραθυράκι για τη νοηματική γλώσσα. Αλλά δεν βλέπουμε να είναι επαρκής αυτή η ενημέρωση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα σε άλλους τομείς, για παράδειγμα στο ΓΕΣΥ. Πάρα πολλοί κωφοί δυσκολεύονται να επισκεφτούν τον προσωπικό τους ιατρό, καθώς δεν μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί του. Ο γιατρός δεν γνωρίζει τη νοηματική γλώσσα, ο ασθενής δεν γνωρίζει άλλο τρόπο επικοινωνίας, οπόταν δεν μπορούν να συνεννοηθούν, χωρίς την παρουσία διερμηνέα. Ωστόσο, στην Κύπρο δεν υπάρχουν πολλοί διερμηνείς. Προσπαθούμε εμείς να βοηθήσουμε, που μπορούμε να επικοινωνήσουμε με τον γιατρό, αλλά δυστυχώς είναι δύσκολο, καθώς τα θέματα της ιατρικής δεν μπορούν να απλοποιηθούν», σημείωσε η Δέσποινα Ιωάννου, προσθέτοντας πως τα άτομα με απώλεια ακοής δυσκολεύονται στην επικοινωνία και με το πλήρωμα ασθενοφόρων.
 
«Όταν ένα άτομο με απώλεια ακοής έχει ένα σοβαρό ατύχημα και καλέσει ασθενοφόρο για να τον παραλάβει, δεν θα έχει κάποιο τρόπο να επικοινωνήσει με τους θεραπευτές. Πώς θα τους πει το άτομο με απώλεια ακοής “έσπασα το πόδι μου” ή “πονάω εδώ”; Πώς θα κάνει διάγνωση ο νοσηλευτής, χωρίς να μπορεί να επικοινωνήσει σωστά με τον ασθενή; Μετά από μια δημόσια τοποθέτησή μου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η υπεύθυνη για το πλήρωμα των ασθενοφόρων ανέλαβε πρωτοβουλία και ξεκίνησε η εκπαίδευση του προσωπικού των ασθενοφόρων, ώστε να μάθουν νοηματική γλώσσα για να επικοινωνούν και με άτομα με απώλεια ακοής».
 
Προβλήματα στην ψυχαγωγία
Η Δέσποινα Ιωάννου αναφέρθηκε σε προσωπική της εμπειρία, η οποία αποδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζουν τα άτομα με απώλεια ακοής, όταν επιλέγουν τον πιο απλό τρόπο ψυχαγωγίας.
 
«Το καλοκαίρι είχε γίνει μεγάλο ζήτημα στον κινηματογράφο. Είχα πάει με τον υιό μου για να δούμε μια ταινία και τους ζήτησα να έχει υπότιτλους. Τότε μου είπαν δεν υπάρχουν υπότιτλοι για την ταινία και ένιωσα αδικημένη, επειδή μου στερούσαν την πρόσβαση στην ψυχαγωγία με το παιδί μου».
 
Η κ. Ιωάννου, τόνισε πως και η ενημέρωση από την τηλεόραση είναι ελλιπής, αφού η μόνη φορά που ενημερώνονται τα άτομα με απώλεια ακοής είναι κατά τη διάρκεια των απογευματινών σύντομων δελτίων ειδήσεων, το οποίο διαρκεί συνήθως λίγα μόλις λεπτά.
 
«Στο απογευματινό δελτίο δεν αναφέρονται σε όλα τα θέματα, αναφέρονται μόνο στα πιο σημαντικά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει σφαιρική ενημέρωση. Το μόνο κανάλι που έδινε την ευκαιρία στα άτομα με απώλεια ακοής να ενημερωθούν σωστά ήταν το κρατικό κανάλι, το οποίο είχε στο βραδινό του δελτίο και υποτίλους. Ωστόσο, τώρα το έχει σταματήσει. Αυτό ήταν μια πρόσβαση που είχαν τα άτομα με απώλεια ακοής στην ενημέρωση και τώρα δεν το έχουν».
 
Όπως σημείωσε, κάποια τηλεοπτικά κανάλια στην Ελλάδα έχουν ήδη ξεκινήσει να προβάλλουν τα προγράμματά τους με υποτίτλους, κάτι που στην Κύπρο δεν έχει γίνει ακόμη.
 
«Προσπαθούμε να τους ενημερώσουμε πως είναι απαραίτητο να γίνει κάτι αντίστοιχο και στην Κύπρο, ώστε να ενημερώνονται τα άτομα με απώλεια ακοής. Υπάρχει η ανάγκη για επαρκή ενημέρωση. Έχουν δικαίωμα, πληρώνουν φόρους όπως όλοι. Το κράτος, με αυτό τον τρόπο, τους απομονώνει, ενώ υπάρχει συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών και μιλά για ανάγκες των ατόμων με απώλεια ακοής και προνοεί πως για άτομα με ακουστική αναπηρία, να έχουν πρόσβαση στην ενημέρωση και στην ψυχαγωγία. Στην Κύπρο δεν συμβαίνει αυτό. Τα πέντε λεπτά το εικοσιτετράωρο είναι άδικο. Όταν έγινε ο προϋπολογισμός και η συζήτηση για την Ελληνική τράπεζα στη Βουλή, είχα τοποθετηθεί δημόσια και είπα "Βλέπετε που γίνετε η συζήτηση στη Βουλή, ωραία. Που είναι το παραθυράκι για τη νοηματική γλώσσα; Οι κωφοί δεν έχουν τραπεζικούς λογαριασμούς στην Συνεργατική τράπεζα; Δεν έχουν δικαίωμα να ενημερωθούν αυτά τα άτομα για τα λεφτά και τα δάνειά τους;".  Οπόταν ενημέρωση σωστή προς αυτά τα άτομα δεν υπάρχει. Είναι πολύ απομονωμένα και από την κοινωνία και από το κράτος», τόνισε.
 
Τα ακουστικά βαρηκοΐας και το κόστος
Μεγάλο πρόβλημα για τα άτομα με απώλεια ακοής είναι και τα ακουστικά βαρηκοΐας, τα οποία κοστίζουν ακριβά.

«Προσωπικά, δεν μπορώ να επιβιώσω χωρίς αυτά τα ακουστικά και τώρα η κρατική χορηγία μειώθηκε προς τα άτομα με έλλειψη ακοής, τουλάχιστον στο μισό. Σε περίπτωση που χαλάσει το ακουστικό μου, πώς μπορώ εγώ να λειτουργήσω καθημερινά; Για κάποια άτομα που στηρίζονται σε ακουστικά για να μπορούν καθημερινά να λειτουργήσουν, αυτή η κρατική χορηγία δεν είναι αρκετή».
 
Ο ρόλος της παιδείας και το μήνυμα Χαμπιαούρη στη νοηματική
Η Δέσποινα Ιωάννου, κληθείσα να σχολιάσει το μήνυμα του τέως υπουργού Παιδείας Κώστα Χαμπιαούρη στη νοηματική σημείωσε πως το πρώτο βήμα έγινε από τον Κώστα Καδή, με το χριστουγεννιάτικο μήνυμα, τονίζοντας πως όταν ένας άνθρωπος είναι ευαισθητοποιημένος μπορεί να κάνει πολλά.
 
«Προσωπικά ενθουσιάστηκα όταν το είδα, αλλά δεν θέλω να γίνεται κάτι μόνο επιφανειακά, θέλω να έχει και βάθος. Πρέπει να γίνουν περισσότερα πράγματα για τους διερμηνείς, να γίνουν περισσότερα πράγματα για να βοηθηθούν τα άτομα με απώλεια ακοής. Σε κάποια σχολεία έχουν γίνει διάφορες δραστηριότητες στη νοηματική για να καταλάβουν τα παιδιά τι είναι το άτομο με απώλεια ακοής. Κάποιες πληροφορίες τα παιδιά χρειάζεται να τις μάθουν. Δεν χρειάζονται ενημέρωση μόνο οι καθηγητές, αλλά και οι μαθητές για να είναι πιο αποδεκτά αυτά τα παιδιά. Επιβάλλεται να γίνει μια μικρή ενημέρωση στους μαθητές και με αυτό τον τρόπο χτίζουμε ένα καλύτερο μέλλον».
 
Το μήνυμα της στην κοινωνία
Το μήνυμα που στέλνει στην κοινωνία είναι να δίνει αγάπη σε όποιον τη χρειάζεται.
 
«Να δίνουν περισσότερο αγάπη, καθημερινά. Όταν υπάρχει αγάπη και κατανόηση τα πάντα μπορούν να γίνουν. Οι περισσότεροι νομίζουν πως τα άτομα με απώλεια ακοής ζουν με επιδόματα. Δεν ζητούν ελεημοσύνη. Επίσης, η λέξη κωφάλαλος είναι προσβλητικός για τα άτομα με απώλεια ακοής. Επικοινωνούν με τα χέρια ή με την ανάγνωση των χειλιών. Αυτό που θέλω να εξηγήσω στους πολίτες είναι πως δεν υπάρχει η λέξη κωφάλαλος».
 
Επίσης, η κ. Ιωάννου στέλνει μήνυμα και προς τους γονείς.
 
«Να ψάξουν καλά να δουν το πρόβλημα στα παιδιά τους, αν υπάρχει απώλεια ακοής. Υπάρχει η σχολή κωφών που μπορεί να τους βοηθήσει σε διάφορους τομείς και θα ήταν καλό να το ψάξουν. Θέλει υπομονή, επιμονή στήριξη και κατανόηση το παιδί. Όταν τα έχει αυτά, θα μπορέσει να προχωρήσει μπροστά», κατέληξε η Δέσποινα Ιωάννου.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας