Έκανε τον απολογισμό του Υπ. Παιδείας ο Προδρόμου-«Χαράζουμε νέα εποχή για την εκπαίδευση»

Χαράζουμε μια νέα εποχή για την εκπαίδευση, επενδύουμε στην παιδεία, τον αθλητισμό και τη νεολαία, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, παρουσιάζοντας την Πέμπτη τον απολογισμό του έργου του Υπουργείου για τα έτη 2018-2023, στην παρουσία του Υφυπουργού Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, Κυριάκου Κόκκινου, λειτουργών και συνεργατών του Υπουργείου.

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι ο απολογισμός και η λογοδοσία για την τελευταία τριετία που βρίσκεται στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, είναι αδιαχώριστος από το έργο που υλοποιήθηκε στην εκπαίδευση, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και τα θέματα νεολαίας σε όλη τη δεκαετία και από τους προκατόχους του Υπουργούς, Κώστα Καδή και Κώστα Χαμπιαούρη.

Ανέφερε, επίσης, ότι το έργο του Υπουργείου υπήρξε ενιαίο, στο πλαίσιο του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη, η οποία διακυβέρνηση έχει επιτύχει τόσα πολλά πράγματα, όπως είπε.

«Από τότε που ανέλαβε ο Πρόεδρος και δεν υπήρχαν στα ταμεία του κράτους περισσότερα από τους μισθούς 1-2 μηνών, συμπεριλαμβανόμενων και των εκπαιδευτικών, μέχρι σήμερα που βλέπουμε εκατοντάδες εκατομμύρια στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση και σε ερευνητικά προγράμματα, ένα σχέδιο ανάκαμψης με δαπάνες σχεδόν €50 εκατ. για χτίσιμο σχολείων, αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση από 12 χιλιάδες το 2012/13 σε 14 χιλιάδες φέτος, δηλαδή αύξηση 17%, με επενδύσεις για την εκπαίδευση της τάξης των 100 εκατομμυρίων στο Σχέδιο «Κύπρος το αύριο» και σχολεία που περνούν στην ψηφιακή εποχή», συμπλήρωσε.

Όπως είπε, για δυο από τα τρία τελευταία χρόνια «αντιπαλέψαμε την πανδημία».

Παρά τις τεράστιες δυσκολίες, συνέχισε ο Υπουργός Παιδείας, το δημόσιο σχολείο αναδείχτηκε ως ένα ανάχωμα απέναντι στην απειλή.

«Μπόρεσε να εξασφαλίσει σε πολύ μικρό χρόνο δυνατότητες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, λειτούργησε με υγειονομική ασφάλεια και περιόρισε στο ελάχιστο δυνατόν τις απώλειες, με πολύ καλές επιδόσεις σε σύγκριση με άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ. Με την ευκαιρία κάναμε και ένα μεγάλο άλμα ως προς τη χρήση της τεχνολογίας και την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων αναμορφώνοντας κυριολεκτικά το σχολείο. Ευχαριστίες σε αυτό το πλαίσιο οφείλουμε και στον Υπουργό Υγείας και στην Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, πως κάποια από τα σημαντικότερα πεπραγμένα αφορούν τη συνολική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου Αναστασιάδη, η οποία προωθείται τμηματικά εδώ και χρόνια, σύμφωνα και με αποφάσεις της Βουλής και νομοθετήματα και πιστεύω ότι θα πρέπει να συνεχιστεί και στην επόμενη διακυβέρνηση προκειμένου να έχουμε όλα τα θετικά αποτελέσματα.

Ο κ. Προδρόμου, προχωρώντας σε έναν απολογισμό και λογοδοσία για τα πεπραγμένα στο Υπουργείο την τελευταία τριετία, από τον Δεκέμβριο 2019 μέχρι τώρα, ανέφερε ότι το δημόσιο σχολείο έχει μπει ουσιαστικά στη ψηφιακή εποχή, υπογραμμίζοντας τη συνεισφορά και του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και την πολύ στενή συνεργασία που είχαν και με τον κ. Κόκκινο. Κατ’ αρχάς, είπε, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, το 2020, τα σχολεία μπόρεσαν να παρέχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αξιοποιώντας ψηφιακά μέσα. 

Έκτοτε, συνέχισε ο Υπουργός Παιδείας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια πραγματικότητα και προωθείται συστηματικά με τρία μεγάλα σχέδια που μπόρεσαν να θέσουν σε εφαρμογή και βρίσκονται σε εξέλιξη.

Συγκεκριμένα, είπε ότι ξεκίνησε το έργο της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης των Σχολείων, με δαπάνη περί τα 25 εκατ. ευρώ και μέχρι την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους θα έχει δώσει τα πρώτα αποτελέσματα και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2025.

«Όλες οι εργασίες και επικοινωνίες των γονέων με το σχολείο, των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς, της διεύθυνσης με εκπαιδευτικούς και γονείς, όπως και γενικά όλων των ενδιαφερομένων, θα γίνονται ηλεκτρονικά με τη χρήση μιας απλής ατομικής ψηφιακής συσκευής. Περιορίζεται δραστικά η γραφειοκρατία και το διοικητικό κόστος, ενώ ταυτόχρονα εκσυγχρονίζεται η λειτουργία του σχολείου, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη άνεση για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς», συμπλήρωσε.

Βρίσκεται, σημείωσε, σε διαδικασία υλοποίησης και η σύμβαση για τη δημιουργία 6.600 ψηφιακών αιθουσών διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία.

«Είναι έργο με δαπάνη 9 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του Σχεδίου «Κύπρος το αύριο», από συνολικό προϋπολογισμό 14 εκατ. Μέχρι το επόμενο σχολικό έτος  οι αίθουσες θα έχουν πλήρεις ψηφιακές δυνατότητες και σε συνδυασμό με την επαρκή σύνδεση στο Διαδίκτυο για όλα τα σχολεία, που έχει επιτευχθεί τα προηγούμενα δυο χρόνια, θα μπορούν να αξιοποιηθούν», πρόσθεσε.

Ανέφερε, παράλληλα, ότι εκτός από τις σχολικές εγκαταστάσεις φροντίζουν ούτως ώστε και όλα τα παιδιά να έχουν δυνατότητες πρόσβασης με δική τους ψηφιακή συσκευή.

«Ενώ, πρέπει να σημειωθεί ότι από το 2020 ενεργοποιήθηκαν ήδη περισσότερες από 100 χιλιάδες συνδρομές για όλο το μαθητικό και εκπαιδευτικό πληθυσμό, για πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης του ΥΠΑΝ. Παράλληλα έγινε σχετική επιμόρφωση ενός μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών και είναι πλέον διαθέσιμες μια σειρά από τεχνολογικές καινοτομίες και ψηφιακές εφαρμογές που προετοιμάστηκαν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο τα τελευταία δυο χρόνια και σταδιακά εισάγονται με οριζόντια προσέγγιση στο αναλυτικό πρόγραμμα και στις πρακτικές διδασκαλίας στα σχολεία», είπε.

Σημείωσε και κάποιες απαραίτητες τροποποιήσεις που έγιναν στη νομοθεσία, οι οποίες, όπως είπε, θα πρέπει να συμπληρωθούν στη συνέχεια με προτάσεις που ήδη ετοιμάστηκαν στο Υπουργείο.   

Ο κ. Προδρόμου ανέφερε πως από τα πιο πρόσφατα, θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική την απόφαση της Κυβέρνησης για τερματισμό της πρακτικής της αγοράς υπηρεσιών για προγράμματα του ΥΠΑΝ «μετά από μελέτη, επεξεργασία και διαβουλεύσεις εδώ και πολλούς μήνες -περισσότερο από ένα έτος, επομένως δεν ευσταθεί ο παραλληλισμός που κάνουν ορισμένοι με τον χρόνο των εκλογών».

Πρόκειται, συνέχισε, για 14 διαφορετικά προγράμματα με αρκετά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

«Για τις ανάγκες αυτές, όπως διαμορφώνονται μέσα από τη μελέτη που έγινε, προβλέπεται να προσφερθούν συμβάσεις εργασίας σε εκπαιδευτικούς. Πολλές εκατοντάδες συμβάσεις. Αυτός ο προγραμματισμός έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα πρέπει στη συνέχεια να τύχει εφαρμογής από τον Υπουργό Παιδείας, σε συνεργασία βέβαια με τον Υπουργό Οικονομικών. Σκοπός είναι και να ανταποκριθούμε σε αποφάσεις δικαστηρίων, αλλά και να εξασφαλίσουμε σε μόνιμη βάση ανάγκες, ιδιαίτερα σε Ολοήμερα Σχολεία και σε Σχολεία που εφαρμόζουν το πρόγραμμα Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης (ΔΡΑ.Σ.Ε+)», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, πως μια άλλη μεγάλη καινοτομία που σχεδιάστηκε για να εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά είναι η αντικατάσταση της μεθόδου της αγοράς υπηρεσιών με την απασχόληση εκπαιδευτικού προσωπικού σε όλα τα συμπληρωματικά προγράμματα του ΥΠΑΝ.

«Ανοίγει πάντως μια εποχή που θα χαρακτηρίζεται από πιο εύρυθμη και τακτική λειτουργία των σχετικών προγραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας και ένας μεγάλος αριθμός προσοντούχων εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις θεσπισμένες διαδικασίες διαγωνισμών και καταλόγων, θα μπορούν να βρουν σύμβαση εργασίας», πρόσθεσε.

Τριτοβάθμια και πανεπιστημιακή εκπαίδευση

Αναφερόμενος στην τριτοβάθμια και πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ο κ. Προδρόμου είπε ότι έχουμε μια πραγματική κοσμογονία.

«Από περίπου 33 χιλιάδες φοιτητές που είχαμε στην Κύπρο στην αρχή αυτής της διακυβέρνησης, σήμερα έχουμε περισσότερους από 60 χιλιάδες. Σχεδόν διπλασιάστηκαν. Λαμβάνοντας υπόψη και την έντονη δραστηριότητα, με ερευνητικά προγράμματα που συγκεντρώνουν χρηματοδότηση πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, μπορούμε να πούμε ότι εκείνο που άλλοτε ήταν ένα όραμα και ένας μακρινός στόχος, γίνεται σήμερα πραγματικότητα: βλέπουμε τη χώρα μας ως ένα διεθνές περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης», σημείωσε.

Όπως ανέφερε, με 11 πανεπιστήμια σήμερα, έναντι 8 που ήταν πριν στην αρχή της διακυβέρνησης, και μερικά ακόμα που ετοιμάζονται και ένα μεγάλο αριθμό άλλων σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως και τα δυο ερευνητικά ινστιτούτα μας με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές η Κύπρος εμφανίζει μια πολύ αξιόλογη δραστηριότητα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ο Υπουργός Παιδείας σημείωσε και τη δημιουργία και λειτουργία του Φορέα ΔΙΠΑΕ, την χθεσινή υπογραφή της πρώτης διακρατικής συμφωνίας αμοιβαίας αναγνώρισης πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών με την Ελλάδα, τα βήματα που έγιναν για την Πράσινη Μετάβαση.

Αξιοκρατία στα σχολεία

Αναφερόμενος στην αξιοκρατία στα σχολεία και στην ανάγκη λογοδοσίας της δημόσιας εκπαίδευσης προς την κοινωνία, ο κ. Προδρόμου είπε, μεταξύ άλλων, ότι θέλουν ένα σχολείο που να προάγει την αξιοκρατία και να δίνει κίνητρα ανταμείβοντας την προσπάθεια.

«Για να προάγουμε βέβαια μια εκπαίδευση που στηρίζεται στις αξίες, απαραίτητο είναι για να εφαρμόζονται αξιοκρατικές διαδικασίες, να υπάρχει ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα. Αυτό το πολύ σημαντικό «μάθημα» που κατά γενική ομολογία μας χρειάζεται πολύ στη χώρα μας, δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο σε ρητορικές διακηρύξεις ή και από καθέδρας διδασκαλία. Αλλά πρέπει να περνά μέσα από την ίδια την πρακτική και τα βιώματα, που ως γνωστό επηρεάζουν πολύ πιο καθοριστικά τα παιδιά», συμπλήρωσε.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο Σχέδιο Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου και Εκπαιδευτικών, στην Αξιολόγηση μαθητών, στην κατάργηση στασιμότητας λόγω επίδοσης στο Γυμνάσιο, στη συνολική πρόταση για βελτίωση μαθησιακών αποτελεσμάτων, στη δημιουργία Κέντρου Εκπαίδευσης και Έρευνας Αθαλάσσας, στη δημιουργία Κέντρου Ελληνικών Γραμμάτων και Πολιτισμού στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, στην εκπαιδευτική Αποστολή στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη λειτουργία Κέντρου Αξιολόγησης της Ειδικής Εκπαίδευσης και στην επέκταση της λειτουργίας των Ειδικών Σχολείων κατά τους θερινούς μήνες.   

«Ήταν μια μοναδική σίγουρα εμπειρία η παραμονή μου στο Υπουργείο Παιδείας και θέλω γι’ αυτό τον λόγο να ευχαριστήσω και αναδρομικά και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την τιμή που μου έκανε, ελπίζοντας ότι έχω ανταποκριθεί σε αυτά τα οποία υποσχόταν η θητεία του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία πιστεύω ότι ολοκληρώνεται με πολύ θετικό πρόσημο», συμπλήρωσε.

Δειτε Επισης

Αναμένει υλοποίηση έργων και προειδοποιεί η Συντ. Γονέων Σχολείων του Ύψωνα
Ξεδίπλωσε το πλάνο του για τα πρόστιμα ο Βαφεάδης-Στο τραπέζι η μείωση κατά 50% του εξώδικου υπό προϋποθέσεις
Μη διενέργεια ελέγχου σε όλες τις περιπτώσεις εσόδων της ΓΔ Ανάπτυξης διαπιστώνει η Ελεγκτική
BINTEO: Μαθητής συγκινεί... Ξυρίζει το κεφάλι του για να συμπαρασταθεί σε καρκινοπαθή καθηγήτρια
Αναμένει ανακοινώσεις από Υπουργεία για τα ενοίκια σε βιοτεχνικές ζώνες η Επ. Εσωτερικών
Aύξηση κατά 5,5% των υπό κυπριακή σημαία πλοίων ανακοίνωσε η Υφ. Ναυτιλίας
Ζήτησαν άμεσες λύσεις στη νοσηλεία και φροντίδα ασθενών με μεταμόσχευση ήπατος στην Επ. Υγείας
Παρεμβαίνει το Υπουργείο Οικονομικών για να πληρωθούν οι υπάλληλοι του ΡΙΚ
Αυτά είναι τα πέντε μέτρα της Κυβέρνησης για την ακρίβεια-Οριζόντια επιδότηση για ρεύμα, εφάπαξ για καύσιμα
Απαντά στα περί ξηλώματος των δημοσίων νοσοκομείων το Υπ. Υγείας-«Προωθούμε την αναβάθμιση τους»