Σάββατο 3 Δεκ, 2022 | Επικοινωνία
trans gif

Δεν πατάμε το… γκάζι της υγραεριοκίνησης-Η μετατροπή, το κόστος και οι κίνδυνοι

Πέτρος Πετρή  23/09/2022 06:21
Δεν πατάμε το… γκάζι της υγραεριοκίνησης-Η μετατροπή, το κόστος και οι κίνδυνοι

Δεν πατάμε το… γκάζι της υγραεριοκίνησης-Η μετατροπή, το κόστος και οι κίνδυνοι

Πέτρος Πετρή  23/09/2022 06:21

Την ίδια ώρα που ο πονοκέφαλος που επικρατεί ανάμεσα στους οδηγούς σχετικά με τις τσουχτερές τιμές των καυσίμων είναι τεράστιος, οι εναλλακτικές λύσεις παραμένουν ακόμη στο περιθώριο. Πέραν από την ηλεκτροκίνηση, που προσφέρεται και με πολλαπλά κίνητρα το τελευταίο διάστημα, υπάρχει παράλληλα και η επιλογή της υγραεριοκίνησης. Μια επιλογή που μόνο σύγχρονη δεν είναι, ωστόσο, φαίνεται να μην εμπίπτει στις προτιμήσεις των Κυπρίων, καθώς σήμερα μόλις μερικές χιλιάδες είναι τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο. 

Πάντως, αν και στην Κύπρο δεν είναι τόσο διαδεδομένη η υγραεριοκίνηση, η χρήση της στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι αρκετά διαδεδομένη, καθώς τα τελευταία σαράντα χρόνια επιχορηγείται μέχρι και το 80% του κόστους της εγκατάστασης. Σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε, φάνηκε ότι τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο κίνησης είναι κοντά στα 10.000, αλλά μετά και την εμφάνιση των υβριδικών, αυτός ο αριθμός έχει μειωθεί κατά το ήμισυ. 

Την ίδια ώρα, το κόστος μετατροπής ενός οχήματος σε υγραέριο φαίνεται να μην είναι απαγορευτικό, καθώς, σύμφωνα με τον Μηχανολόγο και Μηχανικό Οχημάτων, Χαράλαμπο Καπετάνιο, εάν θέλεις να μετατρέψεις ένα όχημα που είναι ακόμη και ηλικίας δέκα χρόνων και βρίσκεται σε καλή κατάσταση, το κόστος μετατροπής είναι γύρω στα 1,000 μέχρι 1,300 ευρώ επιπλέον. «Δυστυχώς, στην Κύπρο δεν προωθούνται τα οχήματα με υγραεροκίνηση, εν αντίθεση με την Ευρώπη, που προωθούνται αρκετά. Το πρόβλημα είναι ότι δεν έχουμε αρκετά πρατήρια και δεν προχώρησαν οι αρμόδιοι τα διαδικαστικά για τη δημιουργία εγκαταστάσεων, για να έχει αυτή την επιλογή ο κόσμος».

Αναμφισβήτητα, η σκέψη του υγραερίου στα οχήματα προκαλεί σε αρκετούς τον φόβο, σε περίπτωση ενός ατυχήματος. Πάντως, από την πλευρά του, ο κ. Καπετάνιος σημειώνει ότι είναι αποδεδειγμένο ότι δεν προκαλείται το οποιοδήποτε πρόβλημα από το υγραέριο, διότι είναι ένα καύσιμο το οποίο είναι παράγωγο του πετρελαίου, όπως και η βενζίνη. «Ο κίνδυνος είναι μηδαμινός, σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, διότι το υγραέριο δεν είναι εκρηκτικό καύσιμο. Αντιθέτως, αν ίσχυε κάτι τέτοιο, δεν θα το χρησιμοποιούσαμε στα σπίτια και να έχουμε μποτίλιες μεγάλες έξω εκτεθειμένες στον ήλιο. Όπως επίσης, το ίδιο ισχύει και με τα φορτηγά που μεταφέρουν μποτίλιες, που είναι εκτεθειμένες στον ήλιο. Η μόνη περίπτωση που μπορεί να τύχει το οτιδήποτε και είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας, είναι να υπάρχει απώλεια και η απώλεια να μπει μέσα στην καμπίνα του οχήματος. Όπως γίνεται η εγκατάσταση όμως του υγραερίου, δεν έχει καμία επαφή η μποτίλια με την καμπίνα του αυτοκινήτου. Επίσης, σε περίπτωση απώλειας, επειδή το υγραέριο είναι πιο βαρετό από τον αέρα, κατεβαίνει μόνο του κάτω».

Καλύτερη η υγραεριοκίνηση από την ηλεκτροκίνηση

Αν και το τελευταίο διάστημα γίνεται τεράστιος λόγος για την ηλεκτροκίνηση, με το 2030 μάλιστα να έχει τεθεί ως ο χρονικός ορίζοντας για την πλήρη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων, εντούτοις ο κ. Καπετάνιος, από εμπειρικής πλευράς, προτείνει το υγραέριο κίνησης διότι, όπως αναφέρει, «είναι δυο εντελώς δυο διαφορετικές τεχνολογίες. Από περιβαλλοντικής πλευράς, μειώνονται οι ρίποι στο 50% των υφιστάμενων οχημάτων, ενώ με το ηλεκτροκίνητο, διότι δεν έχουμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην ΑΗΚ, που είναι ο μόνος σταθμός, καίμε περισσότερο μαζούτ. Παράλληλα, όταν πάρουμε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και θα το φορτίζουμε με το φορτίο της ΑΗΚ, θα είναι περισσότεροι και οι ρίποι που θα παράξει το όχημά μας». 

Όπως εξήγησε ο κ. Καπετάνιος, το υγράεριο κίνησης είναι όπως το οικιακό υγραέριο, με κάποιες ιδιότητες διαφορετικές στη σύνθεσή του, για να μπορεί να το δουλεύει η μηχανή του αυτοκινήτου. «Είναι δευτερεύον καύσιμο το υγραέριο, με ξεχωριστό σύστημα, καθώς το αυτοκίνητό μας ξεκινά με τη βενζίνη ή με το πετρέλαιο και μπαίνει επιπλέον σύστημα στο όχημα, που έχει μέσα υγραέριο. Ο λόγος που χρησιμοποιείται η υγραεριοκίνηση, είναι διότι είναι στη μισή τιμή του συμβατικού καυσίμου και ο δεύτερος λόγος είναι για το περιβάλλον, καθώς οι ρίποι μας μειώνονται πάνω από το 50% με τη χρήση του υγραερίου, αφού είναι καθαρό και φυσικό καύσιμο. Κυρίως είναι οικονομικοί οι λόγοι που οι πλείστοι χρησιμοποιούν το υγραέριο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας