Σταματέλλος: Μεγάλη δυναμική θα δώσει τυχόν ανακάλυψη ζωής στον Αρη

Η πιθανή ανακάλυψη ζωής στον Άρη θα έχει παρόμοια επίδραση με αυτή της ανακάλυψης του πρώτου πλανήτη σε ένα άλλο αστέρα διαφορετικό από τον Ήλιο μας, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Δρ Δημήτρης Σταματέλλος, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Central Lancashire της Βρετανίας.

Ο κ. Σταματέλλος κλήθηκε από το ΚΥΠΕ να σχολιάσει τη δήλωση του Επιστημονικού Διευθυντή της NASA Δρ Τζέιμς Γρκιν ότι εάν εντοπιστεί ζωή στον Αρη, «αυτό θα αποτελέσει το έναυσμα για έναν εντελώς νέο τρόπο σκέψης και δεν νομίζω ότι είμαστε έτοιμοι για τα αποτελέσματα».

Σημειώνεται ότι η διαστημοσυσκευή «Mars2020» της NASA μαζί με το «ExoMars» της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος θα πραγματοποιήσουν γεωτρήσεις στο φλοιό του Άρη σε δύο χρόνια. Ο κύριος στόχος της αποστολής τους θα είναι η αναζήτηση για σημάδια ζωής, είτε αυτά προϋπήρχαν, είτε εντοπίζονται σήμερα.

Όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο κ. Σταματέλλος, «δεν νομίζω ότι πιθανή ένδειξη παλιάς ή τωρινής ζωής στον Άρη θα δημιουργήσει τόσο μεγάλη αίσθηση στο κοινό όπως το βιβλίο «Ο πόλεμος των κόσμων» η ανάγνωση του οποίου στο ραδιόφωνο στα τέλη της δεκαετίας του ’30 έφερε πανικό στον κόσμο που πίστεψε ότι γινόταν εισβολή από Αρειανούς».

Σημείωσε ότι ακόμα και αν ενδείξεις ζωής ανακαλυφθούν, κατά πάσα πιθανότητα θα πρόκειται για μικροοργανισμούς, π.χ. βακτήρια.

Ωστόσο, είπε, ακόμα και μια τέτοια «ταπεινή» ανακάλυψη θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον και πιθανόν να δημιουργήσει μια είδους επανάσταση στην επιστήμη της Αστροβιολογίας.

Ο κ. Σταματέλλος είπε ότι το μόνο παράδειγμα ζωής που ξέρουμε είναι της ζωής στη Γη, και συνεπώς η ιδέα μας για το πως η ζωή γεννιέται και αναπτύσσεται είναι ασφαλώς γεωκεντρική.

Πρόσθεσε ότι η μελέτη των χαρακτηριστικών της ζωής σε ένα περιβάλλον διαφορετικό αλλά και πολύ ακραίο όπως είναι αυτό στον Άρη, θα εμπνεύσει τους ερευνητές να αναπτύξουν καινούριες θεωρίες και θα συμβάλει σε μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση του φαινομένου της ζωής.

«Πιστεύω ότι η πιθανή ανακάλυψη ζωής στον Άρη θα έχει παρόμοια επίδραση με αυτή της ανακάλυψης του πρώτου πλανήτη σε ένα άλλο αστέρα διαφορετικό από τον Ήλιο. Πριν από 24 χρόνια γνωρίζαμε μόνο το ηλιακό μας σύστημα και ήμασταν σχεδόν βέβαιοι για το πως δημιουργήθηκε, αλλά η ανακάλυψη άλλων ηλιακών συστημάτων πολύ διαφορετικών από το δικό μας, ανέτρεψαν τα δεδομένα και οδήγησαν στην ανάπτυξη καινούριων θεωριών».

Είναι λοιπόν πολύ πιθανό, συνέχισε, ότι η ανακάλυψη ζωής στον ‘Αρη θα δημιουργήσει μία ανάλογη δυναμική.

Επιπλέον, είπε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι  μια τέτοια ανακάλυψη θα δώσει μεγάλη ώθηση στην εξερεύνηση του ‘Αρη και θα μας κάνει να αναρωτηθούμε εάν είναι δυνατό να δημιουργήσουμε μια βάση στον πλανήτη που να μπορεί μερικώς να συντηρηθεί χρησιμοποιώντας τους πόρους του ίδιου του πλανήτη.

«Ως άνθρωποι έχουμε μέσα μας το πνεύμα του εξερευνητή  και αν γνωρίζουμε ότι κάπου κοντά μας στο Ηλιακό Σύστημα υπάρχει μια περιοχή που μπορεί να συντηρήσει ζωή θα θελήσουμε να πάμε εκεί. Είμαι βέβαιος ότι και οι δύο αποστολές στον ‘Αρη, η Mars2020  από τη NASA  και η ExoMars  από την ΕSΑ, τον επόμενο Ιούλιο, θα προσφέρουν σημαντικές ανακαλύψεις που θα βοηθήσουν στο να συντηρηθεί το έντονο ενδιαφέρον της ανθρωπότητας για τον Kόκκινο Πλανήτη ώστε να αναπτυχθούν προοπτικές για μια επανδρωμένη αποστολή στις επόμενες δύο δεκαετίες» κατέληξε.

Σημειώνεται ότι πέρσι, ο Επιστημονικός Διευθυντής της ΝΑSΑ Δρ Τζέιμς Γκριν έδωσε συνέντευξη στο ΚΥΠΕ, λέγοντας ότι στη διάρκεια της ζωής μας θα απαντήσουμε στο ερώτημα αν είμαστε μόνοι στο σύμπαν, υπογραμμίζοντας ότι τα επόμενα 30-40 χρόνια θα είναι συναρπαστικά σε ό,τι αφορά την εξερεύνηση του διαστήματος.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΚΥΠΕ, ο Δρ Γκριν ανέφερε ότι η ανθρωπότητα επιστρέφει στο φεγγάρι σε μερικά χρόνια, ενώ οι γνώσεις που θα αποκτηθούν εκεί θα ανοίξουν το δρόμο για αποστολή των πρώτων ανθρώπων στον Άρη, περί τα τέλη του 2030.

Τρεις Ρώσοι έκαναν ρεκόρ πέφτοντας με αλεξίπτωτα από τη στρατόσφαιρα στον Βόρειο Πόλo (pics)