Η NASA προετοιμάζεται να αντιμετωπίσει απειλή από το σύμπαν

Πυρετωδώς ετοιμάζεται η ΝΑΣΑ για να αντιμετωπίσει μια απομακρυσμένη, αλλά υπαρκτή απειλή από το σύμπαν.

Πρόκειται για τα γεωπλήσια αντικείμενα, δηλαδή αστεροειδείς ή κομήτες, η τροχιά των οποίων είναι σε απόσταση 30 εκατ. μιλίων από τη Γη.

Η ΝΑΣΑ δημοσίευσε χθες μια έκθεση σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες για τις ενέργειες που γίνονται για αποτροπή της απειλής των γεωπλήσιων αντικειμένων.

Αν και δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα οποιαδήποτε γεωπλήσια αντικείμενα, που να βρίσκονται σε τροχιά σύγκρουσης με τη Γη, η 20σελιδη έκθεση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας πιθανότητας στο μέλλον.

Στο ηλιακό μας σύστημα εκτιμάται ότι υπάρχουν εκατομμύρια αστεροειδείς σε τροχιά γύρω από τον Ηλιο. Ο αριθμός όμως των γεωπλήσιων αστεροειδών που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα φθάνει τις 15,000, με μέσο όρο 30 νέες ανακαλύψεις την εβδομάδα.

Ανάλογα με το μέγεθός τους μοιάζουν με μεγάλους βράχους ή με μικρούς πλανήτες. Αυτά τα κατάλοιπα από το σχηματισμό του ηλιακού μας συστήματος, έχουν μέγεθος από λίγες δεκάδες μέτρα μέχρι εκατοντάδες χιλιόμετρα και σχήμα ακανόνιστο, σχεδόν σφαιρικό.

Το σχέδιο της ΝΑΣΑ καθορίζει πέντε γενικούς στρατηγικούς στόχους για τη μείωση του κινδύνου και των επιπτώσεων από πρόσκρουση γεωπλήσιου αντικειμένου μέσω της καλύτερης κατανόησης, πρόβλεψης, πρόληψης και ετοιμότητας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ο πρώτος στόχος της στρατηγικής είναι η βελτίωση των δυνατοτήτων της χώρας να ανιχνεύσει τα γεωπλήσια αντικείμενα καθώς και να τα εντοπίσει και να τα ταυτοποιήσει.

Ο δεύτερος στόχος είναι η ακριβέστερη μοντελοποίηση των αντικειμένων και η πρόβλεψη της διαδρομής τους.

Μόλις είναι γνωστή η πορεία του αντικειμένου, τότε τίθεται σε εφαρμογή ο τρίτος στόχος όπου οι αρμόδιες αρχές θα μπορούν να αναλάβουν δράση, είτε με εκτροπή είτε με διατάραξη της πορείας του.

Ο τέταρτος στόχος αφορά στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των διάφορων οργανισμών σε όλα τα κράτη που διαθέτουν πληροφορίες για γεωπλήσια αντικείμενα, ενώ ο πέμπτος στόχος αφορά στην ενίσχυση των διαδικασιών και πρωτοκόλλων για την αξιολόγηση των απειλών.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Αύγουστο, ο Κυπριακός Οργανισμός Εξερεύνησης Διαστήματος ανακοίνωσε ότι θα συμμετάσχει στην πρώτη αποστολή για διάσωση του πλανήτη από πιθανή απειλή αστεροειδούς. Θα πρόκειται για μια συνεργασία με την αμερικανική ΝΑΣΑ και την ευρωπαϊκή ΕΣΑ, κατά την οποία θα σταλούν διαστημόπλοια μεταξύ 2020-2022 για να αλλάξουν την τροχιά ενός αστεροειδή σαν ένα πρώτο τεστ της ανθρωπότητας για τις δυνατότητές της να προστατέψει τον πλανήτη. Υπεύθυνος για την κατασκευή ενός μέρους της πρώτης διεθνούς αποστολής για εκτροχιασμό αστεροειδή θα είναι ο Κυπριακός Οργανισμός Εξερεύνησης Διαστήματος.

Πρόσφατα η ΕΕ ανακοίνωσε τη διάθεση 500 εκ. ευρώ για την ανάπτυξη νέων συνιστωσών ασφάλειας στο διάστημα, μεταξύ των οποίων η αντιμετώπιση κινδύνων που σχετίζονται με το διάστημα και συνδέονται με δραστηριότητες του ήλιου ή με αστεροειδείς και κομήτες που απειλούν υποδομές ζωτικής σημασίας.

Σημειώνεται ότι σε μόλις 11 χρόνια από σήμερα ένας πολύ μεγαλύτερος αστεροειδής, ο λεγόμενος Απόφις, ο οποίος έχει διάμετρο 200 μέτρων, θα περάσει στις 13 Απριλίου 2029, μέσα από την τροχιά των γεωστατικών δορυφόρων επικοινωνίας, σε μόλις 31,200 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης.

Η σημερινή ικανότητα της ανθρωπότητας για ανίχνευση αστεροειδών 100-300 μέτρων είναι χαμηλή. Οι επιστήμονες βρήκαν μόλις το 5% αστεροειδών 100-300 μέτρων, το 50% των 500-1000 μέτρων ενώ σε μεγέθη 1000+ μέτρα γνωρίζουν πέραν του 90%.

Από τη γένεση της Γης, πριν 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια, ο πλανήτης μας πλήγηκε πολλές φορές από αστεροειδείς των οποίων οι τροχιές οδήγησαν στο εσωτερικό του ηλιακού συστήματος.

Καθώς πολλοί επιστήμονες προειδοποιούν ότι είναι θέμα χρόνου να κτυπήσει στη Γη ένας αστεροειδής το θέμα αυτό απασχολεί ιδιαίτερα τις κυβερνήσεις και τις εθνικές τους υπηρεσίες, κυρίως στις ΗΠΑ και τη Ρωσία.

Το ερώτημα είναι πότε θα πραγματοποιηθεί αυτή η κοσμική σύγκρουση και εάν η ανθρωπότητα θα είναι σε θέση να αποτρέψει την καταστροφή.

ΚΥΠΕ