Είναι στα social media το μέλλον των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του ποδοσφαίρου;

Πως μπορεί την ώρα που το ενδιαφέρον για το ποδόσφαιρο αυξάνεται, η τηλεθέαση παγκοσμίως να ακολουθεί πτωτική τάση; Μα φυσικά λόγω των social media.
 
Ο κόσμος παρακολουθεί περισσότερο ποδόσφαιρο, αλλά μέσω των social media, έτσι η τηλεθέαση μειώνεται – ένας ακόμα λόγος είναι πως όλο και πιο πολλά δικαιώματα φεύγουν από κανάλια ανοικτής ζώνης και περνάνε σε καλωδιακά. Αυτή ήταν μια από τις πιο σημαντικές θέσεις που ακούστηκαν στο πρόσφατο Football Conference της ΙΜΗ, το οποίο παρουσίασε η Ελληνική Τράπεζα.
 
Προς επιβεβαίωση τούτου, μόλις την Τρίτη (27/6) ανακοινώθηκε ότι επιλεγμένοι αγώνες του UEFA Champions League της περιόδου 2017-18 θα μεταδίδονται ζωντανά μέσω Facebook στις ΗΠΑ, σε συνεργασία με το FOX Sports.
 
Γεύση από το μέλλον; Προφανώς ναι.
 
Σοβαρές επενδύσεις στα social media
Ο κόσμος ξοδεύει όλο και περισσότερο χρόνο στα social media, παρακολουθώντας λιγότερο τηλεόραση. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι, όχι μόνο δεν απέχουν από τα social media, αλλά επενδύουν σε αυτά, παράγοντας περιεχόμενο (πχ βίντεο) που αποσπά εκατομμύρια προβολές.
 
Σήμερα μπορεί τα έσοδα από τις προβολές στο Youtube να μην είμαι τόσο σημαντικά για ένα ποδοσφαιρικό κλαμπ και τα views σε Facebook, Twitter, Instagram κ.α. να μην μετουσιώνονται σε χρήματα, ωστόσο, μελλοντικά όμως το εκτόπισμα των ομάδων (αλλά και των διοργανώσεων) στα social media, ίσως είναι το αντιστάθμισμα σε ενδεχόμενη μείωση (ή μικρότερη του αναμενόμενου αύξηση) των εσόδων από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.
 
Για παράδειγμα, όταν ένα κανάλι πληρώνει πχ 1.000 ευρώ για ένα πρωτάθλημα που το παρακολουθούν 1.000 θεατές, δεν θα πληρώνει το ίδιο εάν το πρωτάθλημα αυτό παρακολουθούν 900 ή λιγότεροι – αντιστοίχως θα πράξουν και οι χορηγοί. Τα clubs θα κληθούν τότε να καλύψουν αυτή την απώλεια, αξιοποιώντας τις προβολές βίντεο στα social media.
 
Ανελαστική ζήτηση
Στο Football Conference της ΙΜΗ ακούστηκε κάτω επίσης ενδιαφέρον: η ζήτηση του ποδοσφαίρου, ως προϊόν, είναι ανελαστική. Τι σημαίνει αυτό; Πως δεν επηρεάζεται από εξωτερικούς παράγοντες, όπως ήταν πχ η παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, που συρρίκνωσε την παγκόσμια οικονομία, δεν ανέκοψε όμως τα έσοδα του ποδοσφαίρου, που συνέχισαν να καταγράφουν ανοδική τάση. Οπότε,  δεν είναι απίθανο τα έσοδα από τηλεοπτικά δικαιώματα να συνεχίσουν να αυξάνονται, παρά τη μείωση της τηλεθέασης.
 
Οι χορηγοί πιέζουν για ανανέωση του κοινού
Ένας ακόμα λόγος που τόσο οι ποδοσφαιρικοί (και άλλοι) σύλλογοι, όσο και οι διοργανώσεις – με πρώτους τους Ολυμπιακούς Αγώνες-, επενδύουν στα social media, είναι και η ανανέωση του κοινού, κάτι που έχει πρωτίστως να κάνει με τους χορηγούς και όχι τόσο με τηλεοπτικά δικαιώματα. Για παράδειγμα, εάν η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή θέλει να κρατήσει ψηλά το ενδιαφέρον του κόσμου γύρω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, μαζί και μεγάλες, παραδοσιακές χορηγίες όπως της McDonald’s και της Coca-Cola, δεν μπορεί να περιορίζεται στους τηλεθεατές του αμερικανικού NBC (του δικού μας ΡΙΚ, σε αντιστοιχία), αλλά θα πρέπει να προσελκύσει τους σημερινούς millennials. Και ο τρόπος δεν είναι άλλος από την επένδυση στα social media. Εξ ου και το Olympic Channel που λανσαρίστηκε πριν από εννιά μήνες και πλέον μεταδίδει και ζωντανά μέσω Facebook.
 
Υ.Γ. Ο τελικός του UEFA Champions League είναι πλέον το Νο1 τηλεοπτικό προϊόν στον κόσμο με 159 εκατ. τηλεθεατές, έναντι 141 εκατ. του αμερικανικού Super Bowl και 88 εκατ. του τελευταίο Grand Prix της F1.