Η πρώτη Αναστασιάδη-Τατάρ, το ξεκαθάρισμα και τι βγάζουν οι πρεμιέρες

Η ανάδειξη του… εκλεκτού της Αγκύρας Ερσίν Τατάρ στην ηγεσία των Τουρκοκυπρίων έχει δημιουργήσει νέα- ασφαλώς δυσκολότερα-δεδομένα σε ό,τι αφορά τις προσπάθειας επίλυσης του Κυπριακού και έχει επιτείνει τις ανησυχίες σε σχέση με την επόμενη μέρα και τις όποιες προοπτικές επανέναρξης μιας ουσιαστικής διαπραγματευτικής διαδικασίας.  
 
Οι γνωστές διατυπωθείσες θέσεις του κ. Τατάρ για λύση δύο κρατών, αλλά και η γενικότερη προσέγγισή του στο Κυπριακό, δεν αφήνουν εκ των πραγμάτων πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για θετικές εξελίξεις, μιας και τα δείγματα γραφής που μέχρι στιγμής έχει δώσει ο νέος Τ/κ ηγέτης, δεν είναι τέτοια που να δημιουργούν βάσιμες ελπίδες πως με αυτόν ως συνομιλητή του Ε/κ ηγέτη, είναι δυνατό να επιτευχθούν περαιτέρω συγκλίσεις που να οδηγήσουν κοντά στη λύση.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βλέπει Ερντογάν και μετά Αναστασιάδη από εβδομάδας ο Τατάρ
 
Αντιθέτως, βάσει των διακηρυγμένων θέσεων του Ερσίν Τατάρ, εκείνο που φαντάζει ως πιθανότερη προσπάθεια της τουρκικής πλευράς το αμέσως προσεχές διάστημα είναι η αποδέσμευσή της από ήδη επιτευχθείσες συγκλίσεις, ενώ το κυριότερο και πιο ανησυχητικό δεν είναι άλλο από τη διαφαινόμενη πρόθεσή της να επιδιώξει αλλαγή της βάσης λύσης του Κυπριακού, βγάζοντας από το κάδρο τη διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία και βάζοντας επισήμως στο τραπέζι τη λύση δύο κρατών ή συνομοσπονδίας.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κρατά μικρό καλάθι για Τατάρ η Λευκωσία-Η αντίδραση της Κυβέρνησης
 
Δεδομένων τούτων, μπορεί η συνάντηση που ζήτησε χθες από τον κ. Τατάρ ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και την οποία ο Τ/κ ηγέτης αποδέχθηκε, να χαρακτηρίστηκε ως συνάντηση πρώτης γνωριμίας και επαφής, ωστόσο, καθίσταται εκ των πραγμάτων ξεκάθαρο πως μόνο τυπικού χαρακτήρα δεν θα είναι. Και αυτό, καθότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θεωρείται σίγουρο πως θα ζητήσει από τον Ερσίν Τατάρ να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του και να δώσει το στίγμα της γραμμής πλεύσης που προσανατολίζεται να ακολουθήσει στο Κυπριακό, αυτή τη φορά όχι ως διεκδικητής της «προεδρίας» των κατεχομένων, αλλά ως ηγέτης της τ/κ κοινότητας και στην παρουσία-κατά πάσα πιθανότητα- της Ειδικής Αντιπροσώπου του Γ.Γ. των Η.Ε. στην Κύπρο, Ελίζαμπεθ Σπέχαρ. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κίνηση Αναστασιάδη για να σπάσει ο πάγος-Πρωτοβουλία και συνάντηση με Τατάρ

Γίνεται συνεπώς σαφές, πως η πρώτη συνάντηση Αναστασιάδη-Τατάρ είναι πολύ πιθανόν να καταδείξει σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα βήματα και τα περιθώρια που ο Τ/κ ηγέτης σκοπεύει να αφήσει στον διάλογο. Το κατά πόσο μέσα από τη συνάντηση αυτή είναι δυνατό να προκύψει μια κοινή δήλωση ή ένα κοινό ανακοινωθέν, είναι κάτι που με τα υφιστάμενα δεδομένα φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο. Ωστόσο, ασφαλώς και κάτι τέτοιο δεν πρέπει να προεξοφλείται με αρνητική διάθεση ούτε και να αποκλείεται ως ενδεχόμενο εκ προοιμίου.
 
Το κοινό ανακοινωθέν
Άλλωστε, κλασικό παράδειγμα αποτελεί το κοινό ανακοινωθέν Αναστασιάδη-Έρογλου της 11ης Φεβρουαρίου 2014, όταν συνομιλητής του ηγέτη της ε/κ πλευράς ήταν και πάλι εκ μέρους της τ/κ κοινότητας ένας πολιτικός με προσεγγίσεις, αν όχι ανάλογες, τουλάχιστον παραπλήσιες με αυτές του Ερσίν Τατάρ.
 
Τότε, με την εκλογή του στην Προεδρία της Δημοκρατίας τον Φεβρουάριο του 2013, και μετά από μια και πάλι παρατεταμένη περίοδο στασιμότητας στο Κυπριακό η οποία προεκτάθηκε λόγω των γνωστών γεγονότων της οικονομίας και της κρίσης που κλήθηκε να διαχειριστεί, ο Νίκος Αναστασιάδης συναντήθηκε στις 11 Φεβρουαρίου 2014 με τον τότε Τ/κ ηγέτη.     
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Συγχαίρει τον Τατάρ και εκφράζει ετοιμότητα να τον συναντήσει ο Αναστασιάδης
 
Αποτέλεσμα της πρώτης εκείνης συνάντησης ήταν, όπως έχει προαναφερθεί, το… περιβόητο κοινό ανακοινωθέν της 11ης Φεβρουαρίου, δια του οποίου ουσιαστικά επαναβεβαιωνόταν το πλαίσιο λύσης του Κυπριακού και διά του οποίου οι δύο ηγέτες συμφωνούσαν, αναλυτικά, τα εξής:
 
1. Η παρούσα κατάσταση είναι απαράδεκτη και η παράτασή της θα έχει αρνητικές συνέπειες για τους Ελληνοκύπριους και τους Τουρκοκύπριους. Οι ηγέτες επιβεβαίωσαν ότι η διευθέτηση θα έχει θετική επίδραση σε ολόκληρη την περιοχή και πρωτίστως θα επωφελούνται οι Τουρκοκύπριοι και οι Ελληνοκύπριοι. Η διευθέτηση χαρακτηρίζεται από σεβασμό στις δημοκρατικές αρχές, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις βασικές ελευθερίες, καθώς και στη ξεχωριστή ταυτότητα και την ακεραιότητα αμφοτέρων, διασφαλίζοντας το κοινό τους μέλλον σε μια ενωμένη Κύπρο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
2. Οι ηγέτες εξέφρασαν την αποφασιστικότητά τους να επαναρχίσουν δομημένες διαπραγματεύσεις με τρόπο που να οδηγεί σε αποτελέσματα. Όλα τα άλυτα βασικά θέματα θα είναι στο τραπέζι και θα συζητηθούν αλληλένδετα. Οι ηγέτες θα έχουν ως στόχο να φθάσουν σε διευθέτηση το συντομότερο δυνατό και ακολούθως να πραγματοποιήσουν χωριστά και ταυτόχρονα δημοψηφίσματα.
 
3. Η διευθέτηση θα βασίζεται σε δικοινοτική, διζωνική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, όπως καθορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας και τις Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου. Η ενωμένη Κύπρος, ως μέλος των Ηνωμένων Εθνών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έχει μια και μόνη διεθνή νομική προσωπικότητα και μια και μόνη κυριαρχία, η οποία καθορίζεται ως η κυριαρχία που απολαμβάνουν όλα τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών δυνάμει του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ και η οποία προέρχεται εξίσου από Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους. Θα υπάρχει μια και μόνη κυπριακή ιθαγένεια, που θα ρυθμίζεται από την ομοσπονδιακή νομοθεσία. Όλοι οι πολίτες της ενωμένης Κύπρου θα είναι ταυτόχρονα πολίτες είτε της ελληνοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας  είτε της τουρκοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας. Αυτή η ιδιότητα θα είναι εσωτερική και θα συμπληρώνει, και δεν θα υποκαθιστά με οποιονδήποτε τρόπο, την μια και μόνη κυπριακή ιθαγένεια. 
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι συνομιλίες στην εποχή Τατάρ, η γραμμή Ερντογάν και η πρωτοβουλία Γκουτέρες
 
Οι εξουσίες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, καθώς και θέματα που είναι σαφώς σχετικά με τις καθορισμένες αρμοδιότητές της, θα προσδιορίζονται από το σύνταγμα. Το Ομοσπονδιακό σύνταγμα θα προνοεί επίσης ότι το κατάλοιπο εξουσίας θα ασκείται από τις συνιστώσες πολιτείες. Οι συνιστώσες πολιτείες  θα ασκούν πλήρως και οριστικά όλες τις εξουσίες τους, χωρίς παρεμβάσεις από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Οι ομοσπονδιακοί νόμοι δεν θα παρεμβαίνουν στις νομοθεσίες των συνιστωσών πολιτειών που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των συνιστωσών πολιτειών  και οι νομοθεσίες των συνιστωσών πολιτειών  δεν θα παρεμβαίνουν στους ομοσπονδιακούς νόμους που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Οποιαδήποτε διαφορά σε σχέση με τα πιο πάνω θα εκδικάζεται τελεσίδικα από το Ομοσπονδιακό Ανώτατο Δικαστήριο. Καμιά από τις δυο πλευρές  μπορεί να διεκδικεί εξουσία ή δικαιοδοσία από την άλλη.
 
4. Η ενωμένη κυπριακή ομοσπονδία θα προκύψει από τη λύση μετά από την έγκριση της διευθέτησης σε χωριστά ταυτόχρονα δημοψηφίσματα. Το Ομοσπονδιακό σύνταγμα θα ορίζει ότι η ενωμένη κυπριακή ομοσπονδία θα αποτελείται από δυο συνιστώσες πολιτείες με ισότιμο καθεστώς. Η δικοινοτική, διζωνική φύση της ομοσπονδίας και οι αρχές πάνω στις οποίες εδράζεται η Ε.Ε. θα διασφαλίζονται και θα γίνονται σεβαστές σε όλη την επικράτεια. Το Ομοσπονδιακό σύνταγμα θα αποτελεί τον ανώτατο νόμο της Χώρας και θα δεσμεύει όλες τις εξουσίες της ομοσπονδίας και των αρχών των συνιστωσών πολιτειών. Η ένωση  της ομοσπονδίας ή μέρους αυτής με οποιαδήποτε άλλη χώρα ή η οποιασδήποτε μορφής διχοτόμηση ή απόσχιση ή οποιαδήποτε άλλη μονομερής αλλαγή στην κατάσταση πραγμάτων θα απαγορεύεται.
 
5. Οι διαπραγματεύσεις βασίζονται στην αρχή πως τίποτε δεν έχει συμφωνηθεί μέχρι να συμφωνηθούν όλα.
 
6. Οι διορισμένοι εκπρόσωποι έχουν πλήρη εξουσία να συζητούν οποιοδήποτε θέμα σε οποιαδήποτε στιγμή και πρέπει να απολαμβάνουν παράλληλη πρόσβαση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τα ενδιαφερόμενα μέρη στη διαδικασία, όταν κρίνεται αναγκαίο. Οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων θα συναντώνται όσο συχνά κρίνεται απαραίτητο. Διατηρούν την απόλυτη εξουσία λήψης αποφάσεων. Μόνο μια συμφωνία στην οποία θα καταλήξουν ελεύθερα οι ηγέτες μπορεί να τεθεί σε χωριστά ταυτόχρονα δημοψηφίσματα. Οποιασδήποτε μορφής επιδιαιτησία αποκλείεται.
 
7. Οι πλευρές θα επιδιώξουν να δημιουργήσουν  θετικό κλίμα για να εξασφαλίσουν την επιτυχία των συνομιλιών. Δεσμεύονται να αποφύγουν την απόδοση ευθυνών ή οποιαδήποτε δημόσια αρνητικά  σχόλια σχετικά με τις διαπραγματεύσεις. Είναι επίσης προσηλωμένοι στις προσπάθειες να εφαρμοστούν μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης που θα παράσχουν μια δυναμική ώθηση στην προοπτική για μια ενωμένη Κύπρο.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η σιωπηλή κραυγή του Ακιντζί, η ανατροπή Τατάρ και οι κάλπικες λίρες του Ταγίπ
 
Η πρώτη με Ακιντζί
Παρά το κοινό ανακοινωθέν της 11ης Φεβρουαρίου 2014, στις διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν το έδαφος αποδείχθηκε ανώμαλο και ουδόλως «προσοδοφόρο» για το Κυπριακό. Η αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία των Τ/κ που επήλθε και η ανάληψη της «εξουσίας» από τον Μουσταφά Ακιντζί, αναπτέρωσε τις ελπίδες, τόσο εντός όσο και εκτός Κύπρου, για επίτευξη προόδου και απτά βήματα προς την κατεύθυνση επίλυσης του προβλήματος.
 
Η πρώτη άτυπη συνάντηση Αναστασιάδη-Ακιντζί πραγματοποιήθηκε στις 11 Μάϊου 2015, υπό τη μορφή δείπνου που παραχώρησε στο Λήδρα Πάλας ο τότε Ειδικός Σύμβουλος του Γ.Γ. του ΟΗΕ για την Κύπρο, Έσπεν Μπαρθ Έιντε.
 
Κατάληξη του δείπνου ήταν ο καθορισμός της πρώτης επίσημης τους συνάντησης για τις 15 Μαΐου, με τους Αναστασιάδη και Ακιντζί να συμφωνούν πως «είναι σημαντικό να χρησιμοποιήσουν το μομέντουμ που έχει δημιουργηθεί και αυτή την νέα ευκαιρία για να προχωρήσουν χωρίς καθυστέρηση», αλλά και να εκφράζουν την ισχυρή και κοινή δέσμευσή τους να προχωρήσουν με εποικοδομητικό και προσηλωμένο τρόπο.
 
Στη συνάντηση της 15ης Μάϊου, στο επίκεντρο  της συζήτησης βρέθηκαν Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ), με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να δίνει στον κ. Ακιντζί χάρτη με 28 ναρκοπέδια στα κατεχόμενα και τον Τ/κ ηγέτη να ανακοινώνει πως από την επομένη δεν θα χρειαζόταν η συμπλήρωση εντύπου για όσους θα μετέβαιναν στα κατεχόμενα μέσω των οδοφραγμάτων.
 
Ταυτόχρονα, οι κύριοι Αναστασιάδης και Ακιντζί αποφάσισαν να συναντώνται τουλάχιστον δύο φορές το μήνα, πως η διαδικασία καθοδηγείται από τους ηγέτες και ότι οι διαπραγματευτές των δύο πλευρών θα πραγματοποιούν εντατικές συναντήσεις στο μεσοδιάστημα των συναντήσεων των ηγετών για να συμπληρώνουν τις προσπάθειες των ηγετών.
 
Τα όσα ακολούθησαν τα τελευταία πέντε χρόνια, όπως και η κατάληξή τους, είναι γνωστά και προστίθενται πλέον ως ιστορία στο πολυσέλιδο βιβλίο των πολυετών προσπαθειών λύσης του Κυπριακού. Εν αναμονή των επόμενων...
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απευθύνθηκε στην διεθνή κοινότητα ο Τατάρ-«Ο τ/κ «λαός» υπάρχει, θα υπάρχει»

Δειτε Επισης

Παρουσίασε το όραμά του για το Δήμο Λευκωσίας ο Νίκος Τορναρίτης-Οι δώδεκα προτεραιότητές του
Εκ πρώτης όψεως ευθύνες για την απόδραση κρατούμενου από τις Κεντρικές-Εν αναμονή της έκθεσης γεγονότων
Απαντά στη συσκότιση της Αστυνομίας για σοβαρές υποθέσεις ο Χαρτσιώτης-Τα ρίχνει στα ΜΜΕ «που εστιάζουν στα αρνητικά»
Δεν είναι ευχαριστημένος με τα μέτρα για το έγκλημα ο Χαρτσιώτης-«Ευελπιστώ να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα»
Στέλνει στη Βουλή το θέμα μετακίνησης ψηφοφόρων το ΑΚΕΛ-Ζητά διερεύνηση πριν τις εκλογές
Επιστολή Στεφάνου σε Κεραυνό για πράσινη φορολογία-Ζητά ξανά αναβολή της επιβολής της
Συμπλοκή και μαχαιρώματα μεταξύ Σύρων στη Λευκωσία-Οι ισχυρισμοί των εμπλεκομένων
Δεκαεννιάχρονος έχασε τον έλεγχο της μοτοσικλέτας του και προσέκρουσε σε πάσσαλο (pics)
Επικύρωσε το ψηφοδέλτιο για τις Ευρωεκλογές η ΔΗΠΑ-«Στοχεύουμε σε νούσιμες πολιτικές θέσεις »
Ποιος είναι ο αρχιτέκτονας που σχεδίασε την επίθεση Ιράν σε Ισραήλ-Βετεράνος πολέμου