Πώς εξελίχθηκαν τα κριτήρια για τις πολιτογραφήσεις από το 2007 μέχρι σήμερα

Την προοδευτική αυστηροποίηση των κανονισμών που διέπουν τη χορήγηση κυπριακής υπηκοότητας, στο πλαίσιο του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος, κατά τη διάρκεια της δικής της διακυβέρνησης, προσπάθησε να αναδείξει η Κυβέρνηση, μέσα από το σημείωμα που απέστειλε στους πολιτικούς αρχηγούς ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τον Αύγουστο.
 
Ουσιαστικά πρόκειται για μία ιστορική αναδρομή στις αλλαγές που έχουν γίνει κατά καιρούς, έτσι ώστε να ελέγχεται πιο σφαιρικά το προφίλ των αιτούντων, με πολιτικές και νομικές προϋποθέσεις, και όχι μόνο κατά πόσον πληρούν τα οικονομικά κριτήρια του Προγράμματος. Η Κυβέρνηση προφανώς προσπαθούσε να στείλει το μήνυμα στην αντιπολίτευση, η οποία βρισκόταν στην εξουσία στα πρώτα στάδια του ΚΕΠ, πως τα κριτήρια αυστηροποιήθηκαν επί δικής της διακυβέρνησης, και κακώς στοχοποιείται για απουσία ελέγχων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στη δημοσιότητα από τον Πρόεδρο η επιστολή στους αρχηγούς για τα διαβατήρια

Σημειώνεται ότι ανά περιόδους τροποποιούνταν και τα οικονομικά κριτήρια του Προγράμματος, χωρίς άλλες αλλαγές στις υπόλοιπες προϋποθέσεις.
 
Με βάση τα όσα παρουσίασε ο Νίκος Αναστασιάδης στους πολιτικούς αρχηγούς, στην απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 11/7/2007, επί διακυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου, υπήρχε μία σειρά από οικονομικά κριτήρια για πολιτογράφηση, συν η προϋπόθεση οι αιτητές να έχουν λευκό ποινικό μητρώο. Ο έλεγχος αφορούσε την ικανοποίηση των οικονομικών κριτηρίων, αν ο αιτητής ήταν άνω των 30 ετών και αν είχε λευκό ποινικό μητρώο.
 
Στο πρόγραμμα που αποφασίστηκε στις 10/10/2011, επί διακυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια, προστέθηκε πρόνοια πως ο/η αιτών/αιτούσα θα έπρεπε να μην περιλαμβάνεται στον κατάλογο των προσώπων, των οποίων διατάσσεται η δέσμευση της περιουσίας εντός των ορίων της Ε.Ε. Ελεγχόταν εάν ικανοποιούνταν τα οικονομικά κριτήρια, εάν ήταν άνω των 30 ετών, αν ήταν λευκού ποινικού μητρώου, αν είχαν υποβάλει τα απαιτούμενα έγγραφα, ζητούνταν οι απόψεις του Υπουργείου Οικονομικών κατά πόσον ικανοποιούνταν τα οικονομικά κριτήρια, οι αιτούντες ελέγχονταν από την Αστυνομία Κύπρου, την Interpol και τη Europol και κατά πόσον περιλαμβάνονταν στον κατάλογο της Ε.Ε. για δέσμευση περιουσίας.
 
Στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 24/5/2013, επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη, περιλήφθηκε πρόνοια όπως τα ενδιαφερόμενα μέρη περνούν τους ελέγχους για νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες που εφαρμόζονται από τις κυπριακές τράπεζες. Ακολούθως, στις 19/3/2014 υπήρξε νέα τροποποίηση, μετά από αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του ΚΕΠ, σε ό,τι αφορά τα οικονομικά κριτήρια. Στις 16/9/2016 το Υπουργικό Συμβούλιο προέβη σε νέα επικαιροποίηση για καλύτερη στόχευση των επενδυτικών κριτηρίων.
 
Η Κυβέρνηση έλαβε δύο αποφάσεις για το ΚΕΠ λίγο πριν τις Προεδρικές εκλογές του 2018 και αμέσως μετά, που στόχο είχαν, όπως αναφέρεται στο σημείωμα, «να διασφαλίσουν ότι το Πρόγραμμα προωθείται από όλους τους εμπλεκόμενους με σοβαρότητα και ποιοτική εξυπηρέτηση και ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι τηρούν τις διατάξεις του Προγράμματος στα πλαίσια των οικονομικών στόχων που έχουν καθοριστεί, προστατεύοντας κυρίως τα συμφέροντα των ξένων επενδυτών και διαφυλάσσοντας την εικόνα της Κύπρου ως επενδυτικό προορισμό» και προστέθηκαν νέα οικονομικά κριτήρια. Ενισχύθηκαν οι έλεγχοι με επιπρόσθετη αξιολόγηση μέσω μιας συνδρομητικής εμπορικής βάσης δεδομένων και οι έλεγχοι στους παροχείς υπηρεσιών που ασχολούνται με το ΚΕΠ.


Στις 13/2/2019 έγινε τροποποίηση του ΚΕΠ και προστέθηκε πρόνοια οι αιτούντες να είναι κάτοχοι θεώρησης Σέγκεν σε ισχύ και απαγόρευε την παραχώρηση υπηκοότητας σε άτομα που υπέβαλαν παρόμοια αίτηση σε άλλο κράτος-μέλος και απορρίφθηκε. Επίσης αποφασίστηκε η εφαρμογή ενισχυμένων ελέγχων δέουσας επιμέλειας, μέσω της συνεργασίας με τρεις εξειδικευμένους οίκους.
 
Ακολούθως, σε διευκρινίσεις που δόθηκαν τον Ιούλιο του 2019, προστέθηκαν συγκεκριμένες κατηγορίες προσώπων, οι οποίες δεν δικαιούνται να αποκτήσουν κυπριακή υπηκοότητα. Πρόκειται για τις ακόλουθες:

  1. Πολιτικά Εκτεθειμένα Πρόσωπα, τα οποία κατέχουν πολιτειακό αξίωμα ή κατείχαν πολιτειακό αξίωμα τα τελευταία 5 χρόνια
  2. Πρόσωπα που υπόκεινται σε ποινική διερεύνηση χωρίς να τους έχουν απαγγελθεί κατηγορίες
  3. Πρόσωπα που υπόκεινται σε ποινική διερεύνηση και είναι υπόδικοι
  4. Πρόσωπα που καταδικάστηκαν σε φυλάκιση για σοβαρά αδικήματα (π.χ. δωροληψία από δημόσιο λειτουργό, φοροδιαφυγή κτλ) και η ποινή έχει παραγραφεί
  5. Πρόσωπα που συνδέονται με νομικές οντότητες στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα από την ΕΕ π.χ. μέτοχοι, υψηλόβαθμα διευθυντικά στελέχη εταιρειών που είναι ενταγμένες σε κατάλογο κυρώσεων
  6. Πρόσωπα που συνδέονταν με νομικές οντότητες στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα από την ΕΕ, αλλά δεν συνδέονται πλέον π.χ. μέτοχοι, υψηλόβαθμα διευθυντικά στελέχη εταιρειών που είναι ενταγμένες σε κατάλογο κυρώσεων, τα οποία ήταν συνδεδεμένα με τις συγκεκριμένες εταιρείες, όταν επιβλήθηκε το καθεστώς κυρώσεων.
  7. Πρόσωπα στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τρίτες χώρες (π.χ. Η.Π.Α, Ουκρανία, Ρωσία)
  8. Πρόσωπα που συνδέονται με νομικές οντότητες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τρίτες χώρες.
  9. Πρόσωπα τα οποία διερευνώνται/κατηγορούνται για ποινικά αδικήματα και καταζητούνται πανευρωπαϊκώς  από τη EUROPOL ή διεθνώς από την INTERPOL.
  10. Πρόσωπα τα οποία διερευνήθηκαν/κατηγορήθηκαν για ποινικά αδικήματα και καταζητούνται πανευρωπαϊκώς  από τη EUROPOL ή διεθνώς από την INTERPOL και δεν καταζητούνται πλέον.
  11. Πρόσωπα που υπόκεινται σε κυρώσεις από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.
 
Οι πιο πρόσφατες αλλαγές έγιναν κατά την έγκριση των Περί Τιμητικής Πολιτογράφησης για Λόγους Δημοσίου Συμφέροντος και Πολιτογράφησης Αλλοδαπών Επιχειρηματιών ή Επενδυτών Κανονισμούς στις 31/7/2020. Υπήρξαν κάποιες τροποποιήσεις στα οικονομικά κριτήρια και οι όροι και οι προϋποθέσεις διαμορφώθηκαν ως εξής:
 
Όλοι/όλες οι αιτούντες/ αιτούσες:
  • να είναι λευκού ποινικού μητρώου, να είναι κάτοχοι θεώρησης Schengen σε ισχύ,
  • να είναι κάτοχοι άδειας παραμονής στη Δημοκρατία για περίοδο τουλάχιστον 6 (έξι) μηνών
  • αιτούντες/αιτούσες που έχουν υποβάλει αίτηση για απόκτηση της υπηκοότητας σε οποιοδήποτε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει απορριφθεί, δεν δικαιούνται να αποκτήσουν την κυπριακή υπηκοότητα στα πλαίσια του ΚΕΠ.
  • προστίθεται ο όρος ότι ο/η αιτών/ αιτούσα και τα μέλη της οικογένειας του/της δεν ενεργούν κατά τρόπον που να υποδηλοί ότι αποδέχονται με οποιονδήποτε τρόπο την παράνομη διοίκηση στις κατεχόμενες από την Τουρκία περιοχές, δεν κατέχουν οποιοδήποτε αξίωμα σχετιζόμενο με αυτήν, και δεν κατέχουν ή έχουν παράνομα εισέλθει, προκαλέσει ζημιά ή παρέμβει σε ακίνητη ιδιοκτησία που βρίσκεται στις εν λόγω περιοχές και η οποία ανήκει σε άλλο νόμιμο ιδιοκτήτη.
 
Επιπρόσθετα, οι Κανονισμοί προβλέπουν ότι ο/η αιτών/αιτούσα και τα μέλη της οικογένειας τους δεν θα πρέπει να περιλαμβάνονται στις πιο κάτω κατηγορίες:
  • Πρόσωπα, των οποίων διατάσσεται η δέσμευση της περιουσίας εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα κατά την έννοια που αποδίδεται στον νόμο περί της Παρεμπόδισης και Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες Νόμου και τα οποία κατέχουν πολιτειακό αξίωμα κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ή κατείχαν τέτοιο αξίωμα κατά το έτος πριν ην ημερομηνία υποβολής της αίτησης
  • Πρόσωπα, τα οποία είχαν καταδικαστεί για σοβαρό ποινικό αδίκημα που επισύρει ποινή φυλάκισης 5 (πέντε) ετών και άνω ή για άλλο σοβαρό αδίκημα ή για αδίκημα ατιμωτικό ή που ενέχει ηθική αισχρότητα
  • Πρόσωπα που υπόκεινται σε ποινική διερεύνηση είτε στη Δημοκρατία είτε σε άλλη χώρα σε σχέση με σοβαρό ποινικό αδίκημα που επισύρει ποινή φυλάκισης 5 (πέντε) ετών και άνω ή για άλλο σοβαρό αδίκημα ή αδίκημα ατιμωτικό ή που ενέχει ηθική αισχρότητα
  • Πρόσωπα που συνδέονται με οποιοδήποτε με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, οντότητα οργανισμό ή φορέα στα οποία έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση που βρίσκονται σε ισχύ, όπως μέτοχοι ή υψηλόβαθμα διευθυντικά στελέχη εταιρειών ενταγμένων σε κατάλογο κυρώσεων
  • Πρόσωπα τα οποία συνδέονταν αλλά δεν συνδέονται πλέον με οποιοδήποτε με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, οντότητα οργανισμό ή φορέα στα οποία έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση που βρίσκονται σε ισχύ, όπως μέτοχοι ή υψηλόβαθμα διευθυντικά στελέχη εταιρειών ενταγμένων σε κατάλογο κυρώσεων, τα οποία ήταν συνδεδεμένα με τις συγκεκριμένες εταιρείες όταν επιβλήθηκε το καθεστώς κυρώσεων
  • Πρόσωπα στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών που βρίσκονται σε ισχύ ή βρίσκονταν σε ισχύ για περίοδο έως 12 (δώδεκα) μηνών πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης
  • Πρόσωπα τα οποία συνδέονται με οποιοδήποτε με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, οντότητα οργανισμό ή φορέα στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή τον ΟΗΕ που βρίσκονται σε ισχύ ή βρίσκονταν σε ισχύ για περίοδο έως δώδεκα (12) μηνών πριν από την υποβολή της αίτησης,
  • πρόσωπα τα οποία συνδέονταν αλλά δεν συνδέονται πλέον με οποιοδήποτε με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, οντότητα οργανισμό ή φορέα στα οποία έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή τον ΟΗΕ που βρίσκονται σε ισχύ ή βρίσκονταν σε ισχύ για περίοδο έως 12 (δώδεκα) μηνών πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, όπως μέτοχοι ή υψηλόβαθμα διευθυντικά στελέχη εταιρειών ενταγμένων σε κατάλογο κυρώσεων, τα οποία ήταν συνδεδεμένα με τις συγκεκριμένες εταιρείες όταν επιβλήθηκε το καθεστώς κυρώσεων
  • πρόσωπα τα οποία καταζητούνται πανευρωπαϊκώς από τη EUROPOL ή διεθνώς από την INTERPOL.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Ισραηλινά ΜΜΕ: Μέσω Κύπρου μεταφέρθηκαν αμερικανικοί πύραυλοι από το Κατάρ στο Ισραήλ
Χ. Γεωργιάδης: Πρόωροι οι «πανηγυρισμοί» της Κυβέρνησης για το μεταναστευτικό
Ν. Παπαδόπουλος: Δεν είμαστε όλοι το ίδιο στο μεταναστευτικό
Ενέκρινε ψήφισμα για μεταναστευτικό η Βουλή-Ζητά-Ζητά να εντείνει τις ενέργειες της προς την ΕΕ η Κυβέρνηση
Δυο άμεσα μέτρα για τη μετανάστευση σε επίπεδο ΕΕ ζήτησε ο Στεφάνου
Επικρίνει τα μεγάλα κόμματα ο Κουλίας-«Το μεταναστευτικό πρόβλημα υπήρχε από το 2011»
Παρεμβάσεις Κυπρίων Βουλευτών σε συζήτηση Ολομέλειας ΚΣΣΕ για περιβάλλον
Α. Ατταλίδου: Να αντιμετωπίσουμε την μετανάστευση με δημιουργικό τρόπο
Σ. Ιωάννου: Οι προτάσεις που προωθήθηκαν για μεταναστευτικό ήταν του ΕΛΑΜ
M. Σιζόπουλος: Το μεταναστευτικό δεν επιλύεται με ρατσισμό ή την ανοχή στη λογική «μπάτε σκύλοι αλέστε»