Ο μονόδρομος για άνοιγμα των σχολείων, το αλαλούμ και η απόγνωση των γονιών

Έντονη κριτική και αντιδράσεις, από όλους τους εμπλεκόμενους στην εκπαίδευση, έφεραν οι αποφάσεις της Κυβέρνησης, αναφορικά με το άνοιγμα των σχολικών μονάδων για να υποδεχθούν τους μαθητές την 21η Μαΐου.
 
Η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό την περασμένη Τετάρτη, άνοιξε τον Ασκό του Αιόλου για εκπαιδευτικές οργανώσεις, μαθητές και γονείς, οι οποίοι, ούτε λίγο ούτε πολύ, άσκησαν κριτική στην Κυβέρνηση για το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε διάλογος και απλά άκουσαν τις τελικές αποφάσεις.
 
Βέβαια, όπως συνέβη και σε άλλες περιπτώσεις με άλλους επαγγελματικούς κλάδους, τις τελικές αποφάσεις τις έλαβε το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από τις εισηγήσεις της αρμόδιας διυπουργικής επιτροπής η οποία ακούει και τις εισηγήσεις της ομάδας επιστημόνων του Υπουργείου Υγείας.
 
Οι εκπαιδευτικοί, όπως και όλοι οι άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι καλούνται να επιστρέψουν στα σχολεία τους και να συμμετέχουν από το δικό τους μετερίζι στην μεγάλη προσπάθεια που βρίσκεται εδώ και μήνες σε εξέλιξη για τη διαχείριση της πανδημίας του κορωνοϊού με τις μικρότερες δυνατές απώλειες, πρώτα σε ανθρώπινες ζωές και δευτερευόντως με τις μικρότερες επιπτώσεις για την οικονομία και τις θέσεις εργασίας.
 
Για εβδομάδες, οι οικονομικές μηχανές του τόπου παρέμειναν σβηστές και εκ του αποτελέσματος οι αποφάσεις που λήφθηκαν ήταν σωστές για περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Τώρα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, τα κράτη περνούν στη δεύτερη φάση και καλούνται να επανέλθουν στην κανονικότητα μέσω της σταδιακής χαλάρωσης των μέτρων.
 
Στις πλείστες χώρες της Ευρώπης τα σχολεία άνοιξαν ήδη ή προγραμματίζουν να ανοίξουν τις πύλες τους για να υποδεχθούν τους μαθητές. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κυβέρνηση αποφάσισε πως η καταλληλότερη ημερομηνία για την επανέναρξη των μαθημάτων, είναι η 11η Μαΐου για τους τελειόφοιτους και η 21η Μαΐου για όλες τις υπόλοιπες βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης.
 
Οι ειδικοί
Άλλωστε μεταξύ των εισηγήσεων που επεξεργάστηκε και παρουσίασε στην Κυβέρνηση η επιστημονική ομάδα, ήταν το άνοιγμα των σχολείων κατά τη δεύτερη φάση εφαρμογής των μέτρων, δηλαδή την 21η Μαΐου. Πράγμα το οποίο τελικά έγινε με εξαίρεση την τρίτη Λυκείου, αφού επείγει η σωστή προετοιμασία των τελειόφοιτων για τις Παγκύπριες Εξετάσεις.
 
Βέβαια κάποιοι εκ των μελών της επιστημονικής ομάδας και συγκεκριμένα ο δρ. Λεόντιος Κωστρίκης σε χθεσινές του δηλώσεις εξέφρασε διαφορετική άποψη αφού επεσήμανε πως ο ίδιος εκπλάγηκε όταν άκουσε πως ανοίγουν τα σχολεία την 21η Μαΐου.
 
 «Αυτό έγινε με βάση μια πολιτική απόφαση, που εξετάστηκε εις βάθος απ’ ότι κατάλαβα βασιζόμενη στην καλή επιδημιολογική εικόνα και στο γεγονός ότι στις 21 Μαΐου θα αρθούν όλα τα μέτρα κοινωνικής απόσταση. Εγώ δεν θα έλεγα ότι ανησυχώ υπερβολικά αλλά φαίνεται να λήφθηκε κάπως πρόχειρα αυτή η απόφαση.  Πρέπει να πω πως υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις μεταξύ της επιτροπής. Τα παιδιά είναι γεγονός ότι ήταν μια μικρή ομάδα στην επιδημία και υπήρχε μια κεκτημένη εντύπωση πως δεν λαμβάνουν μέρος στην επιδημία, με την έννοια ότι το  ανοσοποιητικό τους σύστημα είναι τέτοιο που δεν τους κάνει ζημιά», δήλωσε χθες σε τηλεοπτική του παρέμβαση ο δρ. Κωστρίκης.
 
Άλλοι επιστήμονες εξέφρασαν διαφορετικές απόψεις, όπως για παράδειγμα ο Δρ. Πέτρος Καραγιάννης και η δρ. Μαρία Κολλιού. «Έπρεπε να ανοίξουν σε κάποιο στάδιο τα σχολεία για να εξοικειωθούν και οι μαθητές με τα μέτρα αυτοπροστασίας στο σχολείο. Κι αυτό για να είμαστε όλοι έτοιμοι εάν έχουμε πρόβλημα τον Οκτώβρη ή τον Νοέμβριο για να ξέρουν τα παιδιά πώς να συμπεριφερθούν κι εάν χρειαστεί θα βάλουμε και επιπλέον μέτρα τότε. Δεν θεωρούμε ότι θα είναι πρόβλημα αυτή τη στιγμή επειδή έξω στην κοινότητα έχουμε μηδενικά κρούσματα» δήλωσε χθες στον REPORTER o Δρ. Καραγιάννης. Ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ακόμη πως το άνοιγμα των σχολείων ήταν στη λίστα χαλαρώσεων, αλλά δεν διευκρινιζόταν ο χρόνος που θα γινόταν.
 
Παρόμοια θέση εξέφρασε και η Δρ. Μαρία Κολλιου, η οποία τόνισε πως αυτή η περίοδος είναι πολύ καλή να επιστρέψουν τα παιδιά στα σχολεία, ίσως καλύτερα από ότι το Σεπτέμβριο. Όπως τόνισε, θα είναι λιγότερα παιδιά μέσα σε κάθε τάξη, θα εξασφαλιστούν οι αποστάσεις που απαιτούνται και θα υπάρχει καλός αερισμός των αιθουσών, λόγω των θερμοκρασιών που αναμένεται να παρατηρηθούν, αφού πλησιάζει το καλοκαίρι.
 
Η κοινή ανακοίνωση
Πάντως λόγω τις διγλωσσίας που παρατηρείτο μέχρι χθες το απόγευμα η επιστημονική επιτροπή εξέδωσε κοινή ανακοίνωση των μελών της στην οποία σημείωνε ότι στις εισηγήσεις που κατάθεσε στη διυπουργική επιτροπή περιλαμβάνεται και η θέση για σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων, υπό προϋποθέσεις.
 
Συγκεκριμένα, όταν κλήθηκε να καταθέσει παρατηρήσεις επί του προσχεδίου για την σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων ημερομηνίας 27 Απριλίου 2020, η Συμβουλευτική Επιστημονική Επιτροπή υποστήριξε ότι η επαναλειτουργία των σχολείων θα εξαρτηθεί καθαρά από τους επιδημιολογικούς δείκτες και την αποτίμηση των δεδομένων άλλων χωρών στις οποίες έχουν ήδη επαναλειτουργήσει τα σχολεία.
 
Οι εναλλακτικές
Με δεδομένο ότι οι γονείς θα πρέπει να επιστρέψουν στις δουλειές τους για να αρχίσει δειλά δειλά η οικονομία να επανεκκινεί, η μόνη εναλλακτική πέραν του ανοίγματος των σχολείων για να πάνε τα παιδιά και να μπορούν οι γονείς να επιστρέψουν στις εργασίες τους, ήταν η φύλαξη τους από τις γιαγιάδες και τους παππούδες.
 
Κάτι τέτοιο όμως απορρίφθηκε εξ αρχής από τους επιδημιολόγους αφού πρωταρχικός στόχος της μάχης κατά του κορωνοϊού, είναι η προστασία των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού μέσα στους οποίους περιλαμβάνονται και οι ηλικιωμένοι. Συνεπώς το άνοιγμα των σχολείων ήταν μονόδρομος.
 
Τα κόμματα
Πάντως τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν δριμεία κριτική στους χειρισμούς γύρω από το ζήτημα.
 
Το ΑΚΕΛ σε ανακοίνωσή του τονίζει πως προκλήθηκε αλαλούμ το οποίο ενισχύει την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα, ενώ μεταξύ άλλων σημειώνει ότι, «η κυβέρνηση σε κάποια θέματα λέει ότι ακολουθεί τις υποδείξεις των ειδικών, σε κάποια άλλα θέματα λέει ότι αυτή αποφασίζει και είναι δική της η ευθύνη. Οι πολίτες διερωτώνται στη βάση ποιων δεδομένων και ποιων σκοπιμοτήτων η κυβέρνηση ακολουθεί τη μια ή την άλλη προσέγγιση».
 
Το ΔΗΚΟ από την πλευρά του σημειώνει πως αφουγκράζεται την αγωνία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων και θέτει επιτακτικά μια σειρά από ερωτήματα όπως, ποια είναι η επίσημη τοποθέτηση της επιστημονικής ομάδας, εάν έχει διαφωνήσει  τότε γιατί η κυβέρνηση έχει παραγκωνίσει τη θέση των ειδικών, εάν δεν ήταν στον οδικό χάρτη της επιστημονικής επιτροπής, τότε πού στηρίζει η κυβέρνηση αυτή την πολιτική  απόφαση κα ένα τέταρτο ερώτημα αν λες οι αποφάσεις μέχρι στιγμής στηρίζονται στις συστάσεις των ειδικών, γιατί αυτή τη φορά, δεν έχουν ακολουθηθεί».
 
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Συμμαχία Πολιτών σημείωνε χθες σε ανακοίνωσή της ότι η Κυβέρνηση απέρριψε τη γνώμη των ειδικών και υιοθέτησε τη θέση των συμφερόντων.
 
Το μεγάλο αγκάθι
Πέραν από τη συζήτηση που δημιουργήθηκε για το αν και ποιος αποφάσισε το άνοιγμα των σχολείων, το μεγάλο αγκάθι του όλου εγχειρήματος παραμένει το πώς οι γονείς που εργάζονται θα διαχειριστούν την κατάσταση που διαμορφώνεται, αφού με βάση τα δεδομένα που έχουν ενώπιον τους μέχρι το τέλος Ιουνίου όταν θα παραμείνουν ανοικτά τα σχολεία θα πρέπει να εργάζονται ανά πέντε ημέρες, ενώ και τις ημέρες που θα εργάζονται θα πρέπει να φεύγουν πιο νωρίς από τις εργασίες τους για να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους από το σχολείο.
 
Συνεπώς θα πρέπει να υπάρξουν νέες ειδικές ρυθμίσεις για τους εργαζόμενους γονείς, οι οποίοι έχουν την επιλογή να επιλέξουν, είτε να χρησιμοποιήσουν την ετήσια άδεια τους, είτε να ενταχθούν στα σχέδια ειδικής φροντίδας παιδιών του Υπουργείου Εργασίας και να συνεχίζουν να εργάζονται από το σπίτι, έχοντας όμως μικρότερα εισοδήματα.
 
Ήδη αρκετοί γονείς βρίσκονται σε οικονομική δυσχέρεια και ψάχνουν τις εναλλακτικές επιλογές που έχουν ενώπιον τους, έχοντας όμως ως δεδομένο πως δεν μπορούν να βάλουν στην εξίσωση τον παππού και τη γιαγιά.
 
Τα πρωτόκολλα
Πάντως κλειδί στην όλη υπόθεση για το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση και αν θα τελικά θα αποδειχθεί σοφή απόφαση για άνοιγμα των σχολείων, είναι η κατάρτιση των ορθών πρωτοκόλλων σε πρώτο στάδιο από τους ειδικούς και ακολούθως η επιτήρηση τους από τους εκπαιδευτικούς αλλά και η εφαρμογή τους από τους μαθητές.
 
 

Δειτε Επισης

Ένας Ισραηλινός και ένας Παλαιστίνιος αγκαλιάστηκαν μπροστά στον Πάπα Φραγκίσκο
Παπαναστασίου για τερματικό στο Βασιλικό-«Η σιωπή μας να μην θεωρείται αδυναμία »
Εν αναμονή σήματος από Europol, Interpol και Ρωσία για το απειλητικό email που αναστάτωσε τα σχολεία οι Αρχές
Kινδυνεύει να τεθεί σε υπολειτουργία το Κεντρικό Σύστημα Μητρώων Κρατικών Ενισχύσεων-Καμπανάκι από Έφορο
Βίντεο ντοκουμέντο-Η στιγμή που ο δολοφόνος συναντά την πρώην σύζυγό του στο Μενίδι λίγο πριν τη σκοτώσει
Στο δικαστήριο ο δράστης της απόπειρας δολοφονίας του πρωθυπουργού Ρόμπερτ Φίτσο
Πυρκαγιά σε κοίτη ποταμού στη Λευκωσία-Άμεση επέμβαση της Πυροσβεστικής
Τελέστηκαν στη Λευκωσία τα εγκαίνια Υπαίθριου Ψηφιακού Διαδραστικού Μουσείου
BINTEO: Πενήντα νεκροί εξαιτίας πλημμυρών στο δυτικό τμήμα του Αφγανιστάν
Συνολικά 310 παλέτες ανθρωπιστικής βοήθειας στην πλωτή πλατφόρμα στη Γάζα