Οι παράγοντες που θα κρίνουν το μέλλον του EastMed

Ως συμφωνία με δύο διαστάσεις, με δεδομένα αλλά και με ερωτήματα, που δεν μπορούν να απαντηθούν στο παρόν στάδιο, βλέπει η Λευκωσία την ιστορική, όπως την χαρακτήρισε κι ο Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης, υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου, EastMed.
 
Η πρώτη διάσταση, είναι η πολιτική, κι αυτή εντοπίζεται στο κείμενο της συμφωνίας, αφού υπάρχουν σαφείς αναφορές για ενάσκηση κυριαρχίας από τις εμπλεκόμενες χώρες, ενώ σημειώνονται οι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και οι δικαιοδοσίες, όσον αφορά την εφαρμογή της συμφωνίας.
 
Συγκεκριμένα, στο άρθρο δέκα της συμφωνίας, το οποίο χαρακτηρίζεται εξαιρετικής σημασίας, ειδικά για την Κυπριακή Δημοκρατία, προβλέπεται ρήτρα αμυντικής συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων στο μεγαλεπήβολο έργο χωρών. Στόχος της συμπερίληψης του συγκεκριμένου άρθρου, δεν είναι άλλος από την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων που θα θωρακίζουν την ασφάλεια του αγωγού από τυχόν ενέργειες τρίτων χωρών.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έστειλαν μέσω… αγωγού μήνυμα στον Ερντογάν, Κύπρος-Ελλάδα-Ισραήλ  
 
Η δεύτερη διάσταση έχει να κάνει με το οικονομικό και κυρίως με την απαίτηση των εταιριών να εξασφαλίσουν πολιτική σταθερότητα στις χώρες που μετέχουν στο έργο, αφού πρόκειται για ένα έργο με βάθος 25ετίας, που θα ξεπεράσει τη θητεία των σημερινών Κυβερνήσεων.
 
Πάντως, όσον αφορά τη βιωσιμότητά του κι αν τελικά αυτό, πέραν από τα σχέδια και τις συμφωνίες, θα πάρει σάρκα και οστά, αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί άμεσα να προβλεφθεί. Διότι τον πρώτο λόγο δεν τον έχουν τα κράτη, αλλά οι εταιρείες οι οποίες θα προχωρήσουν και κυρίως θα επενδύσουν στην κατασκευή του.
 
Ήδη, η κοινοπραξία που ανέλαβε τις μελέτες προτίθεται να επενδύσει ένα τεράστιο ποσό για την ολοκλήρωση τους, που ξεπερνά τα εξήντα εκατομμύρια ευρώ. Οι μελέτες βρίσκονται στα πολύ αρχικά τους στάδια, με αποτέλεσμα να μην είναι ασφαλής η οποιαδήποτε πρόβλεψη για την τελική κατάληξη του έργου. Σημειώνεται πως το υπόλοιπο ποσό που χρειάζεται για τις μελέτες, περίπου 35 εκατομμύρια ευρώ θα αντληθεί από τα ταμεία της Ε.Ε.
 
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ασφαλείς προβλέψεις θα μπορούν να γίνουν σε βάθος τετραετίας, όταν η κοινοπραξία κατασκευής του έργου θα είναι σε θέση να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα, αν η κατασκευή του είναι βιώσιμη και αν πρόκειται για μια οικονομικά συμφέρουσα επένδυση, που πέραν των πολιτικών κινήτρων, θα επιφέρει και τα ανάλογα κέρδη.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οργή στην Άγκυρα και ικανοποίηση στην Ουάσιγκτον έφεραν οι υπογραφές για τον EastMed
 
Συνεπώς, πέραν των όποιων πολιτικών ή γεωπολιτικών θετικών στοιχείων προκύπτουν από τη συμφωνία κατασκευής του αγωγού, η αγορά στο τέλος της ημέρας θα κρίνει αν αυτός είναι οικονομικά βιώσιμος. Αυτή η παράμετρος εξαρτάται από δύο βασικούς παράγοντες. Τις ανάγκες των χωρών της Γηραιάς Ηπείρου σε φυσικό αέριο, που σύμφωνα με σχετικές μελέτες τις επόμενες δεκαετίες θα αυξηθούν κατακόρυφα και κατά δεύτερον, από τις συμφωνίες που αυτά τα κράτη θα συνάψουν με τη Ρωσία τα επόμενα χρόνια.
 
Επιπλέον, οι χαμηλές τιμές που διατηρεί η Ρωσία στο φυσικό αέριο της, αναμένεται να πλήξουν το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου που είναι ακριβότερο, αφού το κόστος εξόρυξης και μεταφοράς του είναι κατά πολύ μεγαλύτερο απ΄ ότι του ρωσικού.
 
Σε αυτή την εξίσωση δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και μια άλλη σημαντική παράμετρο, την κατασκευή τερματικού υγροποίησης στην Κύπρο. Δεν ήταν λίγες οι φορές που από αρμόδια χείλη στη Λευκωσία, εκφράστηκε η βούληση για κατασκευή τερματικού.
 
Αν αυτή η επιθυμία για τερματικό θα μετατραπεί σε πολιτική απόφαση, ενδεχομένως να ξεκαθαρίσει στα τέλη του 2020 μετά την ολοκλήρωση των προγραμματισμένων γεωτρήσεων από τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Υπεγράφη η ιστορική συμφωνία για τον EastMed
 
Εάν τα κοιτάσματα είναι τέτοια που θα καθιστούν την κατασκευή του πολυδάπανου τερματικού βιώσιμη, ενδεχομένως να είναι προς το συμφέρον της Κυπριακής Δημοκρατίας το πάγωμα των σχεδιασμών για κατασκευή του EastMed και η έναρξη των μελετών για κατασκευή τερματικού.
 
Όπως γίνεται κατανοητό η κατάσταση είναι αρκετά ρευστή και οι όποιες αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εν καιρώ, όταν θα υπάρχει πλήρης εικόνα, τόσο για τα αποθέματα υδρογονανθράκων που κρύβει η κυπριακή ΑΟΖ όσο και για την βιωσιμότητα ενός τεράστιου έργου, όπως είναι ο EastMed.

Δειτε Επισης

Για ήττα της Λεμεσού κάνει λόγο ο υποψήφιος Δήμαρχος Γιάννης Αρμεύτης
Ανακηρύχθηκαν χωρίς ανθυποψήφιο τέσσερις Αντιδήμαρχοι στην επαρχία Λάρνακας
Διαφωνεί με μεταφορά Σχολής ΤΕΠΑΚ ο υποψήφιος Δήμαρχος Λεμεσού Χρ. Μιχαηλίδης
Από φόρο και δανεισμό 68 εκατ. στερλίνες για «επιτροπή ακίνητης περιουσίας»
Αυτοί είναι όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και πρόεδροι Επαρχιακών Οργανισμών
Καταζητούμενοι από την Interpol εντοπίστηκαν στα κατεχόμενα
Βρετανοκύπριος γυμναστής διεκδικεί τη δημαρχία του Λονδίνου
Ανακηρύχθηκαν οι αντιδήμαρχοι Ερήμης, Καντού και Σωτήρας στη Λεμεσό
Θεώρησε πως θα έστελνε λανθασμένα μηνύματα στην κοινωνία το Εφετείο εάν ανέστελλε την ποινή του 82χρονου
Στο «ακροατήριο» το Προεδρικό για την αίτηση παύσης του Ελεγκτή-Ξεκαθαρίζει πως δεν θα εμπλακεί