Α. Κυπριανού: Τα δεδομένα της εποχής ενθαρρύνουν ανεξάρτητους υποψήφιους

«Κατά την άποψή μου, τα δεδομένα αυτή τη στιγμή, όπως είναι στο πολιτικό επίπεδο, δεν ευνοούν ή δεν ενθαρρύνουν μια συνεργασία μεταξύ πολιτικών κομμάτων με κομματικούς υποψήφιους. Ενθαρρύνουν κάποιους ανεξάρτητους υποψηφίους», δήλωσε σε συνέντευξή του στον REPORTER ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, ερωτηθείς αναφορικά  με ενδεχόμενες συνεργασίες στις προεδρικές εκλογές.  
 
Εξήγησε, παράλληλα, ότι το ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να συνεργαστεί στο μέλλον με πολιτικές δυνάμεις απλώς και μόνο για αλλαγή προσώπου στη διακυβέρνηση του τόπου. «Πρέπει να υπάρξουν προγραμματικές συγκλίσεις, διασφαλίσεις ότι αυτές οι συγκλίσεις θα εφαρμοστούν στην πράξη, και το πρόσωπο εκείνο, το οποίο θα μπορεί να λειτουργήσει συναινετικά για την ύπαρξη αυτών των προγραμματικών συγκλίσεων», διευκρίνισε.
 
Άσκησε, ωστόσο, εντονότατη κριτική στην Κυβέρνηση, τονίζοντας ότι πρέπει να υπάρξει ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας για τους πολλούς και όχι για τους λίγους και τους εκλεκτούς. Την ίδια στιγμή, ζήτησε πλήρη διαφάνεια για μία σειρά από ζητήματα που αποτέλεσαν σημεία τριβής το τελευταίο διάστημα.
 
Ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ εξέφρασε ανησυχία και για το ενδεχόμενο διορισμού του Ιωνά Νικολάου στη θέση του Γενικού Εισαγγελέα, λέγοντας ότι «θα επιβεβαιώσει τις ανησυχίες μας ότι κάτι θέλει να κρύψει ο κ. Αναστασιάδης».
 
Σε ό,τι αφορά στο Κυπριακό, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «αν αφεθούν τα πράγματα να εξελιχθούν δίχως να υπάρξει παρέμβαση για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων, πάμε στην οριστική διχοτόμηση», ενώ εκτίμησε ότι αν φτάσουμε στο σημείο επανέναρξης των διαπραγματεύσεων, η Τουρκία θα τερματίσει τις προκλήσεις της, καθώς θα αλλάξει και η στάση της διεθνούς κοινότητας.
 
Ο κ. Κυπριανού ανέπτυξε, επίσης, τη θέση του πως στη λύση πρέπει να περιλαμβάνονται τιμωρητικά μέτρα για οποιονδήποτε θα αναιρέσει τα συμφωνηθέντα.
 
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης πιο κάτω:  
 
Ζητάτε επιτακτικά την επιστροφή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Δεδομένου ότι η Τουρκία συνεχίζει τις παρανομίες της στην κυπριακή ΑΟΖ και δεν υπάρχουν οποιεσδήποτε ενδείξεις ότι κάνει πίσω από τις παράνομες αξιώσεις της, θεωρείτε ότι είναι κατάλληλες οι συνθήκες;
Δυστυχώς, το γεγονός ότι χάθηκαν δυόμιση χρόνια δίχως να υπάρχουν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις έχει συσσωρεύσει σωρεία προβλημάτων και επιδείνωσε ακόμη περισσότερο την προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού.  Είναι προφανές ότι η Τουρκία προχωρά με σχέδιο β’, το οποίο πρέπει να είχε στο μυαλό της όταν κατέρρεαν οι διαπραγματεύσεις στο Κραν Μοντανά. Τα πράγματα σήμερα είναι πολύ πιο δύσκολα. Όσο παρέρχεται ο χρόνος θα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα.
 
Είχαμε προβλέψει ότι η Τουρκία θα κλιμάκωνε την επιθετικότητα και την προκλητικότητά της έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τότε η Κυβέρνηση μας απαντούσε ότι έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, δεν θα μπορέσει η Τουρκία με τον οποιονδήποτε τρόπο να μας απειλήσει. Διαπιστώνουμε ότι σήμερα γίνονται τα αντίθετα. Η ανησυχία μας η μεγάλη είναι ότι, εάν δεν καταφέρουμε να επαναρχίσουν το συντομότερο δυνατόν οι διαπραγματεύσεις, τότε τα πράγματα θα καταστούν ακόμη πολύ χειρότερα.
 
Είναι γεγονός ότι ο προκλητικός τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρεται η Τουρκία, η αναβάθμιση της προκλητικότητάς της προκαλούν ανησυχία στον κόσμο για το πόσο αποτελεσματικές θα ήταν οι διαπραγματεύσεις εάν και εφόσον επαναρχίσουν μέσα σε αυτό το περιβάλλον. Όπως δικαιολογημένη είναι και η ανησυχία αν μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη στην Τουρκία, ότι θα σεβαστεί οτιδήποτε συμφωνηθεί. Πριν να απαντήσω σε αυτά τα δύο ερωτήματα θέλω να πω το εξής: Η άλλη επιλογή που έχουμε είναι να αποδεχτούμε ότι πάμε σε λύση δύο κρατών. Διότι μαθηματικά, αν αφεθούν τα πράγματα να εξελιχθούν δίχως να υπάρξει παρέμβαση για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων, πάμε στην οριστική διχοτόμηση. Εμείς δεν πρόκειται  να αποδεχθούμε ποτέ αυτό το σενάριο. Οπόταν πρέπει να δούμε τι κάνουμε μέσα σε αυτό το αρνητικό περιβάλλον για να μεγιστοποιήσουμε τη δυνατότητα επίλυσης του Κυπριακού στη βάση που εμείς επιθυμούμε.
 
Συμφωνήθηκε στη συνάντηση στο Βερολίνο  ότι ο στρατηγικός στόχος είναι η λύση της διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας. Αυτό, κατά την άποψή μας, είναι θετικό. Το δεύτερο που συμφωνήθηκε είναι ότι η βάση διεξαγωγής των συζητήσεων θα είναι το πλαίσιο του Γ.Γ. της 30ης Ιουνίου, οι μέχρι σήμερα συγκλίσεις και η συμφωνία του Φεβρουαρίου του 2014. Το πλαίσιο του Γ.Γ., κατά την άποψή μας, μας θωρακίζει σε κάποια ζητήματα, όπως είναι τα ζητήματα της ασφάλειας και των εγγυήσεων. Με σωστή διαπραγμάτευση και με δεδομένη τη θέση του Γ.Γ. ότι αποτελούν αναχρονισμό, θεωρούμε ότι μπορούμε να πετύχουμε καλό αποτέλεσμα. Μας θωρακίζει σε ό,τι αφορά στην αποτελεσματική συμμετοχή και τη μία θετική ψήφο των Τ/κ, με την έννοια ότι ο Γ.Γ. τονίζει ότι ναι στην πολιτική ισότητα, ναι στην εκ περιτροπής προεδρία, ναι στην αποτελεσματική συμμετοχή αλλά όχι μια θετική ψήφο παντού, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα της ομοσπονδίας. Απ’ εκεί και πέρα, προβλήματα θα υπάρχουν στο περιουσιακό. Εκεί θα πρέπει να διαπραγματευτούμε με επιχειρήματα για να πείσουμε. Μας θωρακίζει, όμως, σε σημαντικά ζητήματα.
 
Εάν, όμως, έρθει η Τουρκία και τα ανατρέψει; Ο κ. Τσαβούσογλου λέει ότι θα συζητήσει τη βάση λύσης στην πενταμερή, για παράδειγμα.
Ο κ. Τσαβούσογλου το λέει αυτό αλλά ταυτόχρονα λέει ότι εσείς οι Ε/κ πρέπει να αποφασίσετε τι θέλετε, γιατί μας έχετε συγχύσει. Εμείς, λέει, είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε και λύση ΔΔΟ. Εγώ παίρνω ως δεδομένο ότι αυτό θα είναι το πλαίσιο και ότι θα καταφέρουμε σε μία επίσημη πενταμερή να καταλήξουμε.
 
Δικαιολογημένα θα προκύπτει το ερώτημα πώς μπορούμε να εμπιστευτούμε την Τουρκία ότι θα σεβαστεί αυτά τα οποία έχουν συμφωνηθεί. Η δική μας άποψη, την οποία μεταφέραμε και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, και ενθαρρύναμε κάποιους να ετοιμάσουν και μία πρόταση την οποία γνωρίζω ότι έχουν επιδώσει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, είναι ότι η ίδια η συμφωνία πρέπει να προνοεί τη λήψη συγκεκριμένων τιμωρητικών μέτρων σε όποιον την παραβιάσει. Δηλαδή, αν η Τουρκία παραβιάσει τη συμφωνία η οποία θα γίνει, θα πρέπει να προνοούνται τιμωρητικά μέτρα μέσα στην ίδια τη συμφωνία, να μην περιμένουμε να πάμε πίσω στον ΟΗΕ και εκεί να αποφασιστούν τιμωρητικά μέτρα, γιατί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, τα πράγματα θα είναι δύσκολα.
 
Στη λύση πρέπει να περιλαμβάνονται τιμωρητικά μέτρα για οποιονδήποτε, είτε για την Τουρκία είτε οι Ε/κ, είτε οιΤ/κ, που θα αναιρέσουν αυτά τα οποία θα έχουν συμφωνηθεί. Επαναλαμβάνω ότι θα είναι δύσκολη προσπάθεια, το γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε συνεπείς και να μην υπάρχουν αντιφάσεις, παλινδρομήσεις και φλερτάρισμα με οτιδήποτε άλλο.
 
Λέτε ότι η Τουρκία έχει θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο β’ της. Τι πιστεύετε ότι περιλαμβάνει αυτή η διαδικασία από μέρους της;
Δεν  το είπα με απόλυτο τρόπο αλλά φαίνεται ότι έθεσε σε εφαρμογή ένα σχέδιο β’. Το πρώτο, κατά την άποψή μου, είναι να ασκήσει πίεση πάνω στην ε/κ πλευρά, στην Κυπριακή Δημοκρατία την οποία εκπροσωπούμε, είτε να δεχθούμε να επιστρέψουμε στις διαπραγματεύσεις στη βάση συγκεκριμένου πλαισίου είτε να μας φέρει ενώπιον νέων τετελεσμένων. Το δεύτερο που θεωρώ ότι την ενδιαφέρει είναι να εκβιάσει τη συμμετοχή της στις συζητήσεις οι οποίες γίνονται για τα θέματα του φυσικού πλούτου, που υπάρχουν στη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου. Και έβαλε σε εφαρμογή το σχέδιό της.
 
Βέβαια, υπάρχει και ένα πολύ μεγαλύτερο σχέδιο. Είναι αυτό που οι ίδιοι ονομάζουν «γαλάζια πατρίδα». Ένα σχέδιο πολύ επικίνδυνο και πολύ ανησυχητικό και για εμάς και για την Ελλάδα. Γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία να καταλήξουμε σε συμφωνία στο Κυπριακό, στη βάση του σωστού πλαισίου, του πλαισίου που έχουμε συμφωνήσει, διαφορετικά τα πράγματα πολύ φοβόμαστε ότι θα εξελιχθούν με πολύ πιο αρνητικό τρόπο.
 
Εκτιμάτε ότι το αποτέλεσμα των παράνομων «εκλογών» στα κατεχόμενα μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς τη διαδικασία του Κυπριακού;
Σίγουρα. Θα εξαρτηθεί από το ποιος θα «εκλεγεί». Αν αναδειχθεί ηγέτης της τ/κ κοινότητας είτε ο κ. Ακιντζί είτε ο κ. Ερχιουμάν, θεωρούμε ότι θα συνεχίσει η διαδικασία πάνω στη βάση που εξελισσόταν μέχρι σήμερα. Εάν εκλεγεί ο κ. Τατάρ ή οποιοσδήποτε άλλος ασπάζεται ιδέες όπως λύση δύο κρατών, τα πράγματα θα καταστούν πολύ πιο δύσκολα και χειρότερα για εμάς.
 
Θωράκιση της ΑΟΖ μέσω συνομιλιών
 
Το ΑΚΕΛ κατηγορεί την Κυβέρνηση ότι δεν έχει κάνει αρκετά πράγματα για να θωρακίσει την κυπριακή ΑΟΖ, εξού και βλέπουμε συνεχείς παραβιάσεις. Τι εισηγείστε ότι πρέπει να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;
Δεν κατηγορήσαμε ποτέ την Κυβέρνηση ότι δεν έχει θωρακίσει αρκετά την κυπριακή ΑΟΖ. Την κατηγορήσαμε ότι παραμυθιάζει τον κόσμο, λέγοντας ότι έχει θωρακίσει αποτελεσματικά την κυπριακή ΑΟΖ. Δεν μπορεί να θωρακιστεί η κυπριακή ΑΟΖ, εκτός αν υπάρχουν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό.
 
Μόνο αυτό θα υποχρεώσει, κατά την άποψή  μας, την Τουρκία να τερματίσει τις προκλήσεις και την επιθετικότητά της.  Μόνο μια λύση, η οποία θα είναι μόνιμη, σταθερή, θα μπορέσει να διασφαλίσει την ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα θωρακιστούμε. Δηλαδή με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων θα υπάρξει μια προσωρινή θωράκιση και με μια σωστή λύση θα είναι η μόνιμη θωράκιση. Από εκεί και πέρα θα χρειαστεί να μπούμε σε επίμονη διαδικασία με την Τουρκία για να συμφωνήσουμε οριοθέτηση της ΑΟΖ.
 
Εάν επαναρχίσουν οι συνομιλίες αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν τουρκικά πλοία στις κυπριακές θάλασσες, θεωρείτε ότι αυτά τα δύο μπορούν να συμβαδίσουν; Διότι ο Πρόεδρος λέει ότι δεν  μπορεί να διαπραγματευτεί υπό απειλή, θα είναι δυσμενής η θέση του.
Σωστή η θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας ότι κανένας δεν μπορεί να διαπραγματεύεται υπό απειλή. Να πάμε σε εκείνο το σημείο και η δική μας η εκτίμηση είναι ότι η Τουρκία θα τερματίσει τις οποιεσδήποτε προκλήσεις, εάν επαναρχίσουν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις. Θα είναι διαφορετική και η στάση της διεθνούς κοινότητας σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Δηλαδή θα απαιτεί, πλέον, από την Τουρκία να τερματίσει τις προκλήσεις της.
 
Ανάπτυξη που θα ωφελεί το σύνολο

Έχετε πει πολλές φορές ότι το success story της Κυβέρνησης είναι ένας μύθος, η Κυβέρνηση αντιτείνει θετικά στοιχεία για την οικονομία. Πώς πιστεύτε ότι πρέπει να τύχει διαφορετικού χειρισμού η κυπριακή οικονομία, έτσι ώστε να έχουμε success story;
Πρώτα θέλω να τεκμηριώσω τη θέση μας. Περίπου 25% του κυπριακού λαού ζει στο όριο της φτώχιας ή κάτω από το όριο της φτώχιας. Ο καθένας από εμάς μπορεί να αντιληφθεί ότι δεν μπορείς να μιλάς για success story. Δεύτερο, είμαστε η χώρα στην οποία η ανισότητα μεταξύ των πολλών και των λίγων και εκλεκτών έχει διευρυνθεί. Τρίτον, τα χρόνια 2013-2018, με βάση την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, είμαστε πρωταθλητές σε ό,τι αφορά την αύξηση της διαφθοράς και της διαπλοκής. Αυτά είναι κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία της κυπριακής πραγματικότητας.
 
Όντως είναι γεγονός ότι κάποιοι δείκτες έχουν βελτιωθεί. Υπάρχει ανάπτυξη. Η ανάπτυξη αυτή προς ποιες κατευθύνσεις εξελίσσεται; Ποιους εξυπηρετεί; Βελτιώνει το επίπεδο της ζωής του συνόλου του κυπριακού λαού; Η πραγματικότητα, με βάση τα στοιχεία που έχω δώσει πριν, λέει όχι. Μειώθηκε η ανεργία. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν ποιοτικές θέσεις εργασίας, που ο κόσμος έχει τη δυνατότητα να έχει υψηλούς μισθούς; Η πραγματικότητα λέει όχι. Απλώς υπάρχει υποαπασχολιμότητα, δηλαδή κάποιοι εργάζονται μερικές ώρες και παίρνουν μισθούς των 400 και των 500 ευρώ. Την ίδια στιγμή, το ΕΕΕ, το οποίο παρουσιάστηκε ως η πανάκια που θα έλυνε τα προβλήματα των ατόμων που έχουν ανάγκη από την στήριξη της πολιτείας, αποδεδειγμένα δεν βοηθά καθόλου πάρα πολλούς. Τα άτομα με αναπηρίες, τα άτομα τα οποία αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα, όλοι αυτοί αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες και το κράτος δεν δείχνει ευαισθησία να τους βοηθήσει.
 
Πρέπει να υπάρξει ένας σχεδιασμός, ο οποίος να εξασφαλίζει ότι θα υπάρξει πραγματική ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας. Όχι ανάπτυξη η οποία να στηρίζεται στους πύργους, στα διαβατήρια, που πολύ φοβούμαι ότι μπορούν να προκαλέσουν και πάλι φαινόμενα φούσκας. Όχι ανάπτυξη η οποία θα εξαντλείται στον τουρισμό, που και εκείνος είναι πρόσκαιρος, διότι χώρες γειτονικές πλέον ανοίγουν για τουρίστες οι οποίες έρχονταν κοντά μας, όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος. Όλα αυτά προκαλούν προβλήματα.
 
Χρειάζεται, λοιπόν, να υπάρξει ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας. Να δούμε τομείς της οικονομίας παραγωγικούς, να δώσουμε έμφαση στα ζητήματα του τομέα της παιδείας, της υγείας, του περιβάλλοντος, που εξελίσσεται σε ένα μείζον ζήτημα στη σημερινή εποχή για όλο τον κόσμο. Με λίγα λόγια να δημιουργήσουμε εκείνες τις προϋποθέσεις, που η ανάπτυξη θα ωφελεί το σύνολο του κυπριακού λαού και θα έχουμε βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης όλων και όχι των λίγων και των εκλεκτών όπως έχουμε σήμερα.
 
Ανησυχία για τον Ιωνά
 
Αναφερθήκατε στο θέμα των διαβατηρίων. Μαζί με άλλα ζητήματα, όπως π.χ. το βαν, ήταν ένα τεράστιο σημείο τριβής μεταξύ Κυβέρνησης και αντιπολίτευσης και δη του ΑΚΕΛ. Θεωρείτε ότι, με βάση τις εξαγγελθείσες ενέργειες, έχουν λήξει τα ζητήματα αυτά;
Είναι και οι κατηγορίες από τη διεθνή οργάνωση για τη διαφθορά, ενάντια στον ίδιο τον Πρόεδρο και το δικηγορικό του γραφείο για ξέπλυμα χρήματος. Οι βελτιώσεις που έχουν επέλθει σε ό,τι αφορά στη διαδικασία παραχώρησης των διαβατηρίων κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό, όμως, δεν επιλύει τα προβλήματα του παρελθόντος. Ήδη για 26 άτομα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αφαίρεσης του διαβατηρίου. Πρέπει να δούμε γιατί δόθηκαν αυτά τα 26 διαβατήρια. Γιατί δεν έγιναν επαρκείς έλεγχοι; Ποιοι ευθύνονται γι’ αυτό και πώς θα τιμωρηθούν; Είναι μόνο αυτά τα 26 άτομα που είναι προβληματικά ή υπάρχουν κι άλλα, πολύ περισσότερα; Ξεκαθαρίζω ότι μπορεί να κάνουμε μία ανακωχή τώρα, γιατί είναι μέρες γιορτινές και θεωρώ ότι πρέπει να αφήσουμε τον κόσμο να χαρεί αυτές τις μέρες της αγάπης απερίσπαστος, αλλά δεν πρόκειται να σταματήσουμε να απαιτούμε να γίνει ολοκληρωμένη έρευνα και να αποδοθούν ευθύνες εκεί και όπου ανήκουν στο θέμα των διαβατηρίων.
 
Το κατασκοπευτικό βαν είναι ένα θέμα με τεράστιες διαστάσεις. Δικαιολογημένα προκαλεί ανησυχία όχι μόνο σε πολιτικά κόμματα, από ό,τι καταλαβαίνω και σε επαγγελματίες και σε επιχειρηματίες, στους πάντες. Αναμένουμε και εδώ την ολοκλήρωση της έρευνας και τη δημοσιοποίησή της.
 
Ένας τρόπος για να καταπολεμήσουμε τη διαφθορά που υπάρχει στον τόπο μας είναι η πλήρης διαφάνεια. Και θεωρούμε ότι ο κ. Αναστασιάδης, ο κ. Νεοφύτου, οι οποίοι στο παρελθόν ήταν διαπρύσιοι κήρυκες της διαφάνειας, πρέπει και τώρα να λειτουργήσουν με απόλυτη διαφάνεια και όχι να καμώνονται ότι δεν ακούν, δεν βλέπουν, δεν ξέρουν.
 
Ένα άλλο τεράστιο κεφάλαιο που υπάρχει για εμάς είναι το έγινε με τα ιδιωτικά ταξίδια του Προέδρου της Δημοκρατίας και το αεροπλάνο του Σαουδάραβα. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εξήγγειλε με τυμπανοκρουσίες το 2013 και το 2018 τον κώδικα δεοντολογίας, που δεσμεύει τον ίδιο, τους Υπουργούς και όλους όσοι κατέχουν δημόσια αξιώματα. Είπαν ότι τα δώρα πάνω από 150 ευρώ πρέπει να δηλώνονται. Θέλουμε να ακούσουμε, λοιπόν, πώς πήγε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διακοπές στις Σεϋχέλλες; Πήγε όντως με το αεροπλάνο του Σαουδάραβα; Ποιος πλήρωσε τα έξοδα του ταξιδιού;
 
Ο Ελεγκτής κυρίως ερεύνησε το ταξίδι στη Νέα Υόρκη για τις ανάγκες της συμμετοχής της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Κι εκείνη την έρευνα την περιμένουμε για να δούμε τι έχει γίνει αλλά περιμένουμε από τον Πρόεδρο να απαντήσει και για τα ιδιωτικά του ταξίδια. Ο κ. Αναστασιάδης θα έπρεπε να ήταν ο πρώτος που θα έπρεπε να ενδιαφέρεται να δώσει απαντήσεις σε όλες αυτές τις κατηγορίες, αντί να σιωπά. Ο μόνος τρόπος για  να καθαρίσει το όνομά του, από όλες αυτές τις σκιές, είναι να πει δημόσια τι πραγματικά έχει γίνει. Εγώ αν ήμουν στη θέση του, θα ήθελα πρώτος να καθαρίσω το όνομά μου και προκαλούνται πολλά ερωτηματικά για το γεγονός πως προτιμά να σιωπά αντί να απαντά σε αυτές τις καταγγελίες.
 
Ανησυχούμε, και δεν θα το κρύψω, για το ενδεχόμενο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να διορίσει Γενικό Εισαγγελέα με κριτήρια μη αντικειμενικά και κυρίως για το ενδεχόμενο να διορίσει στο πόστο του Γενικού Εισαγγελέα τον κ. Ιωνά Νικολάου. Δεν έχουμε τίποτε το προσωπικό με τον κ. Νικολάου, θέλω να το ξεκαθαρίσω. Όμως ένας άνθρωπος, ο οποίος ήταν Υπουργός στην Κυβέρνηση του κ. Αναστασιάδη, ήταν ο πιο στενός του συνεργάτης, κατηγορήθηκε κατ’ επανάληψη, υποχρεώθηκε σε παραίτηση, εάν διοριστεί Γενικός Εισαγγελέας, θα είναι ωσάν και έχουμε φτάσει στο χαμηλότερο σημείο υπόληψης που μπορούμε να περιέλθουμε ως κυπριακή κοινωνία. Και θα επιβεβαιώσει τις ανησυχίες μας ότι κάτι θέλει να κρύψει ο κ. Αναστασιάδης, εάν διορίσει τον κ. Νικολάου ως Γενικό Εισαγγελέα.
 
Το κάλεσμα για συνεργασίες
 
Έχετε απευθύνει κάλεσμα συνεργασίας προς τις δυνάμεις που θέλουν μια άλλη Κύπρο. Τι είδους συνεργασία είναι αυτή και σε ποιες δυνάμεις απευθύνεστε; Κάποιος μπορεί πολύ εύκολα να πει πως σχεδόν ολόκληρη η αντιπολίτευση θέλει μια άλλη Κύπρο αλλά με διαφορετικό τρόπο από το ΑΚΕΛ.
Σωστή η διαπίστωσή σας. Πρώτα και κύρια αυτό είναι ένα κάλεσμα που απευθύνεται προς τους πολίτες, στον κόσμο, σε κοινωνικά κινήματα και σίγουρα και σε πολιτικά κόμματα. Αυτή η συνεργασία μπορεί να αναπτυχθεί πρώτα και κύρια μέσα στην ίδια τη Βουλή, είτε για να προωθηθούν προτάσεις νόμου που θα εξυπηρετούν τους πολλούς είτε για να μην προχωρήσουν νομοσχέδια, τα οποία στοχεύουν την εξυπηρέτηση των λίγων και των εκλεκτών. Την ίδια στιγμή, αυτή η συνεργασία μπορεί να στοχεύει και σε πολιτικές συνεργασίες, ενόψει μελλοντικών εκλογικών αναμετρήσεων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και γιατί όχι στις Προεδρικές Εκλογές.
 
Θέλω να ξεκαθαρίσω το εξής: Το προγραμματικό Συνέδριο του ΑΚΕΛ το 2014 μας έχει δεσμεύσει ότι πλέον συνεργασίες θα επιδιώκουμε στη βάση προγραμματικών συγκλίσεων. Δεν πρόκειται, λοιπόν, να συνεργαστούμε απλώς και μόνο έχοντας ως στόχο την αλλαγή του προσώπου στη διακυβέρνηση του τόπου. Πρέπει να υπάρξουν προγραμματικές συγκλίσεις, διασφαλίσεις ότι αυτές οι συγκλίσεις θα εφαρμοστούν στην πράξη, και το πρόσωπο εκείνο, το οποίο θα μπορεί να λειτουργήσει συναινετικά για την ύπαρξη αυτών των προγραμματικών συγκλίσεων. Και ξεκαθαρίζω ότι το πρόσωπο αυτό, κατά την άποψή μας, πρέπει να είναι μια προσωπικότητα η οποία να γίνεται αποδεκτή από ευρύτερες κοινωνικές δυνάμεις και πολιτικά κόμματα, στον βαθμό, βέβαια, που αυτό θα είναι εφικτό.
 
Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε όλα τα ζητήματα, γιατί είμαστε διαφορετικά πολιτικά κόμματα, κινήματα κτλ. Αλλά πρέπει να υπάρχει μία συναντίληψη στα μείζονα ζητήματα, που αυτή την στιγμή απασχολούν την κυπριακή κοινωνία και τον κόσμο. Οπόταν θα καταγραφούν τα πιο σημαντικά ζητήματα και να υπάρξει μία συναντίληψη γύρω από αυτά.
 
Υπάρχει κάποιο άλλο κόμμα, αυτή τη στιγμή, που να μπορεί να ικανοποιήσει αυτά τα standards που θέτει το ΑΚΕΛ;
Όπως είναι αυτή τη στιγμή διαμορφωμένα τα πράγματα, φαντάζουν πολύ δύσκολα. Αλλά επαναλαμβάνω, εάν βρεθεί μία ανεξάρτητη προσωπικότητα, η οποία θα μπορέσει να λειτουργήσει συναινετικά και να συμφωνηθούν συγκλίσεις στα μείζονα ζητήματα που απασχολούν την κυπριακή κοινωνία, τότε ναι, αυτός ο στόχος θα μπορούσε να υλοποιηθεί. Υπάρχουν κοινωνικά κινήματα με τα οποία το ΑΚΕΛ έχει μία πολύ μεγάλη σύγκλιση.
 
Άρα θεωρείτε ότι έχει παρέλθει η εποχή των σκληρά κομματικών υποψηφίων και πλέον κινούμαστε στις προσωπικότητες;
Η κάθε εποχή πρέπει να κρίνεται από τα δεδομένα που τη διαμορφώνουν. Κατά την άποψή μου, τα δεδομένα αυτή τη στιγμή, όπως είναι στο πολιτικό επίπεδο, δεν ευνοούν ή δεν ενθαρρύνουν μια συνεργασία μεταξύ πολιτικών κομμάτων με κομματικούς υποψήφιους. Ενθαρρύνουν κάποιους ανεξάρτητους υποψηφίους. Κατά την άποψή μου, πρέπει να προχωρήσουμε και σε επιλογές πιο νεαρής ηλικίας.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Στα 6,6 εκ. οι δαπάνες των διπλών εκλογών της 9ης Ιουνίου-Ποια τα χρονοδιαγράμματα
Πρόθεση να καταγγελθούν στην Αστυνομία όσοι δήλωσαν ψευδώς αλλαγή διεύθυνσης ενόψει εκλογών
Στηρίζει τον πρόεδρο του στις Ευρωεκλογές το Κόμμα για τα Ζώα
Στο Λονδίνο ο Πρόεδρος για προώθηση επενδύσεων στην Κύπρο
Οι Βρυξέλλες δίνουν τον ρυθμό στα κρίσιμα ζητήματα-Οι επιδιώξεις της Λευκωσίας για Κυπριακό και Μεταναστευτικό
Τι σηματοδοτεί η επίθεση του Ιράν κατά του Ισραήλ-Η επόμενη μέρα και τα απόνερα στην Κύπρο
Ζητούν από την Ολγκίν να καταγράψει την απουσία κοινού εδάφους σε έκθεση οι τ/κ-«Αξιολόγησαν λάθος το νέο μας όραμα»
Τατάρ: Με σωφροσύνη χρήση των βάσεων στην Κύπρο, δεν θέλουμε να γίνει στόχος, είναι η δική μας πατρίδα
Καταγγελία για «κουβαλητούς» ψηφοφόρους από τη Δήμαρχο Λακατάμιας
Κυπριακό και σχέσεις με Κοινοπολιτεία σε συνάντηση ΠτΒ με ΓΓ οργανισμού