Τετάρτη 22 Ιαν, 2020 | Επικοινωνία
trans gif

Από το κατασκοπευτικό σαπιοκάραβο στο... κατασκοπευτικό βαν

  22/11/2019 07:01
Από το κατασκοπευτικό σαπιοκάραβο στο... κατασκοπευτικό βαν

Από το κατασκοπευτικό σαπιοκάραβο στο... κατασκοπευτικό βαν

  22/11/2019 07:01
Η Κύπρος ανέκαθεν αποτελούσε ελκυστικό προορισμό για κάθε λογής κατασκόπους. Η εξαιρετικής σημασίας γεωγραφική της θέση, καθώς και το γεγονός ότι γειτνίαζε με την μπαρούτο-αποθήκη της Μέσης Ανατολής την κατέστησε ιδανικό χώρο δράσης κατασκόπων.
 
Το συγκεκριμένο θέμα άλλωστε αναδείχθηκε παλαιότερα από τον REPORTER, ο οποίος κατέγραψε δέκα από τους σταθμούς υποκλοπών που λειτούργησαν ή λειτουργούν στο νησί μας.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κέντρο κατασκοπείας η Κύπρος. 10 σταθμοί υποκλοπών που λειτούργησαν ή λειτουργούν στο νησί μας

Η ιστορία με το κατασκοπευτικό βαν που εντοπίστηκε στη Λάρνακα είναι γνωστή, με πολλές από τις παραμέτρους της παρουσίας του στην Κύπρο όμως να παραμένουν άγνωστες. Κανείς δεν γνωρίζει για παράδειγμα, από ποιους και πότε έλαβε άδεια, κάτω από ποιο καθεστώς δρούσε στην Κύπρο, ποιους και πότε παρακολουθούσε.
 
Η δράση ξένων κατασκόπων στην Κύπρο δεν είναι καινούριο φαινόμενο και πέρα από την κατασκοπεία των γειτονικών χωρών, από Αμερικανούς, Βρετανούς Γάλλους και άλλους ξένους, σύμφωνα με το πόρισμα της Βουλής για τον Φάκελο της Κύπρου, στο νησί μας έδρασαν και Τούρκοι κατάσκοποι, λίγο πριν την εισβολή του 1974.
 
«Πιθανολογείται ότι το καλοκαίρι του 1973, με πρόσχημα το γύρισμα κινηματογραφικής ταινίας με πρωταγωνιστή τον Αμερικανό ηθοποιό Πίτερ Σέλλερς, οι τουρκικές μυστικές υπηρεσίες προέβησαν στην κινηματογράφηση των ακτών, τόσο ανατολικά όσο και δυτικά της πόλης της Κερύνειας».
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Μετά τα διαβατήρια, το βαν... οδηγεί στα άκρα τις σχέσεις Κυβέρνησης-ΑΚΕΛ

Η πιο πάνω αναφορά βρίσκεται αυτούσια στο Πόρισμα της Επιτροπής για το Φάκελο της Κύπρου, που δημοσιεύθηκε το 2011.
 
Σύμφωνα με το πόρισμα οι Τούρκοι κατάσκοποι, «προέβησαν επίσης σε βυθοσκοπήσεις της θαλάσσιας περιοχής και έλεγχο των ναυτικών δυνάμεων που στάθμευαν στο Κάστρο της Κερύνειας. Η συγκεκριμένη ταινία, παρά το μεγάλο ποσό που δαπανήθηκε, ποτέ δεν προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες».
 
Για τις ανάγκες της ταινίας οι παραγωγοί αγόρασαν ένα σαπιοκάραβο, το «Σάντα Μπάρμπαρα», το οποίο μετέτρεψαν σε πειρατικό.
 
Ο Πίτερ Σέλλερς ως σταρ της εποχής κυρίως  για το ρόλο του ως «Επιθεωρητής Κλουζώ», στη σειρά ταινιών Ροζ Πάνθηρας, ήταν ο πρωταγωνιστής της ταινίας και η έλευση του στην Κύπρο προκάλεσε πάταγο.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σκιές γύρω από Αστυνομία και κατασκοπευτικό βαν-Η αινιγματική απάντηση Αρχηγού

Οι παραγωγοί της ταινίας, όπως και οι ηθοποιοί, ήρθαν όλοι από το εξωτερικών. Η συμμετοχή Κυπρίων, ακόμα και ως κομπάρσων, ήταν μηδαμινή με την ταινία να γυρίζεται εξ ολοκλήρου στην Κερύνεια τον Σεπτέμβριο του 1973, περίπου ένα χρόνο δηλαδή πριν την εισβολή, σε γυρίσματα που διήρκησαν δυόμιση μήνες.
 
Παρά το ακριβό κάστινγκ και τα υπέρογκα έξοδα που έγιναν, η υπερπαραγωγή δεν βγαίνει ποτέ στους κινηματογράφους. Συγκεκριμένα η Columbia, που ανέλαβε την παραγωγή, σημειώνει πως το αποτέλεσμα ήταν αποτυχημένο.
 
Το τρέιλερ της ταινίας

Μετά και την εισβολή, στην Κύπρο ακούγονται οι πρώτοι ψίθυροι πως η ταινία ήταν ένα φιάσκο και πίσω από αυτό κρύβονταν Τούρκοι κατάσκοποι που ήθελαν να χαρτογραφήσουν, τόσο το κάστρο της Κερύνειας όσο και την ακτή μεταξύ των περιοχών «Πέντε Μίλι-Έξι Μίλι», στα σημεία δηλαδή που έγιναν τα πλείστα γυρίσματα.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Σαφάρι» Αστυνομίας και στα γραφεία της εταιρείας με το κατασκοπευτικό βαν
 
Η ιστορία ξεχάστηκε ωστόσο ο σκηνοθέτης ο Νίκος Θεοδοσίου γύρισε ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Santa Barbara. Φαντάσματα της Κερύνειας», το 2007 και η ιστορία ξαναήλθε στην επιφάνεια. Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που μέσα από μαρτυρίες ανθρώπων που είχαν κάποια σχέση με την ταινία, παραθέτει τα γεγονότα όπως αυτά καταγράφηκαν από την προσωπική τους εμπλοκή και προκαλεί τεράστιες απορίες και ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν οι «συντελεστές» της ταινίας στην Κύπρο.
Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ «Santa Barbara»

Βέβαια λίγα χρόνια αργότερα ένας Αμερικανός σκηνοθέτης, Peter Medak δημιούργησε το ντοκιμαντέρ  το «The Ghost of Peter Sellers» το οποίο παρουσιάζει μια διαφορετική προσέγγιση των πραγμάτων. Ότι δηλαδή η συγκεκριμένη ταινία ήταν καταδικασμένη να αποτύχει εξ αρχής λόγω του χαμηλού ενδιαφέροντος που έδειξαν οι συντελεστές.
 
Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ «The Ghost of Peter Sellers»

 
 
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας