Τρίτη 25 Ιουν, 2019 | Επικοινωνία
trans gif

Η ηδονή στο θάνατο, η άλλη όψη του εαυτού μας και οι «εύκολες» Φιλιππινέζες

Μύρια Οδυσσέως  24/04/2019 06:59
Η ηδονή στο θάνατο, η άλλη όψη του εαυτού μας και οι «εύκολες» Φιλιππινέζες

Η ηδονή στο θάνατο, η άλλη όψη του εαυτού μας και οι «εύκολες» Φιλιππινέζες

Μύρια Οδυσσέως  24/04/2019 06:59
Παγωμένη και σοκαρισμένη παρακολουθεί η κυπριακή κοινωνία εδώ και για περισσότερο από μία βδομάδα τις εξελίξεις γύρω από το πρωτοφανές για τα κυπριακά δεδομένα έγκλημα που συγκλονίζει τους πάντες, και αφορά στη δολοφονική δράση του 35χρονου «Ορέστη». Του... serial killer, που δολοφόνησε τουλάχιστον δύο γυναίκες από τις Φιλιππίνες, αλλά και το εξάχρονο κοριτσάκι της μίας εκ των θυμάτων του, της Marry Rose Sierra.

Το ειδεχθές αυτό έγκλημα, δύσκολα μπορεί να το χωρέσει ο ανθρώπινος νους και να γίνει εύκολα... κατανοητό από την κοινωνία, πόσο μάλιστα όταν μιλάμε για μια μικρή κοινωνία όπως είναι αυτή της Κύπρου, όπου-ευτυχώς-τέτοιου είδους φρικιαστικά γεγονότα δεν αποτελούν συχνό φαινόμενο. 
 
 
Τα ερωτήματα γύρω τη δράση του 35χρονου, γύρω από τα ελατήρια και την επιλογή των θυμάτων του, πολλά και βασανιστικά. Και προς το παρόν αναπάντητα, μιας και απαντήσεις δεν είναι εύκολο και δεν πρόκειται να δοθούν, αν πρώτα οι Αρχές δεν διαλευκάνουν και δεν εξιχνιάσουν πλήρως την απίστευτη αυτή υπόθεση.   
 
Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί, ο REPORTER, προσεγγίζει την σοκαριστική αυτή ιστοριά στην κοινωνιολογική της διάσταση, με τον κοινωνιολόγο Δρ. Νίκο Περιστιάνη να μοιράζεται μαζί μας τις επιστημονικές του γνώσεις και να σκιαγραφεί, τόσο τη συμπεριφορά του δράστη όσο και τους κραδασμούς που προκάλεσε στην κοινωνία. 
 
«Είναι γεγονός απ' όσα διαφάνηκαν αυτές τις ημέρες, ότι το κύριο συναίσθημα που επικρατεί στους πολίτες είναι το σοκ. Ο κόσμος έχει σοκαριστεί γιατί έχει βρεθεί μπροστά σε κάτι ακραίο, που σπάνια έχει ξανασυμβεί στην Κύπρο», αναφέρει αρχικά ο Δρ. Περιστιάνης. 

Και εξηγεί πως μπορεί να υπήρξαν κάποιες περιπτώσεις δολοφονιών, αλλά δεδομένου ότι ήταν άνθρωποι του υποκόσμου στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν προκάλεσε τόσο μεγάλο σοκ, αφού θεωρήθηκε «αναμενόμενο».
 
«Πάλι είχαν συγκλονίσει την κοινή γνώμη, αλλά εδώ, εκείνο που ενισχύει τις εντυπώσεις, είναι το ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που φαινόταν ως ένα κανονικό μέλος της κοινωνίας, όχι ένα παραβατικό άτομο που ήταν συνδεδεμένος με άλλα εγκλήματα. Αυτό λοιπόν νομίζω, δημιουργεί έναν προβληματισμό, ένα ερωτηματικό, στους πολίτες, γιατί κάποιοι συμπολίτες τους να φτάσουν στα άκρα. Δηλαδή, να δείχνουν μια όψη του εαυτού τους, που δεν θα ανέμενε ο καθένας να υπήρχε. Μια βία, μια πρωτόγονη πλευρά του εαυτού που κανονικά, βασισμένοι σ΄αυτά που μαθαίνουμε στη ζωή μας, είναι πράγματα τα οποία προσπαθούν να ελέγξουν ζωώδεις και πρωτόγονες συμπεριφορές», σημειώνει.
 

Επιπλέον, ο Δρ. Περιστιάνης επισημαίνει πως το συγκεκριμένο έγκλημα τρομάζει πιο πολύ τους πολίτες, γιατί δεν ήταν έγκλημα ανάγκης, αλλά έγκλημα καθαρά με σκοπό να επιφέρει τον θάνατο, τον οποίο ο κατηγορούμενος, όπως είπε, απολάμβανε.

«Φαίνεται ακριβώς πως η βία που ασκήθηκε είναι τέτοιας μορφής, δηλαδή ήταν έγκλημα με κανέναν άλλο στόχο, εκτός από την απόλαυση του εγκλήματος. Δεν είχε στόχο να κλέψει, δεν είχε κάποια ανάγκη, που συνήθως θεωρείται ελαφρυντικό στο μυαλό του κάθε πολίτη για να κατανοήσει το έγκλημα. Ήταν ένα έγκλημα για το έγκλημα, για την ίδια τη βία», υπογραμμίζει ο Δρ. Περιστιάνης. 

«Μάλιστα», συνεχίζει, «συγκλονίζει η ίδια η αποκάλυψη του φερόμενου εγκληματία, για το ότι απόλαυσε τον πρώτο φόνο και έτσι συνέχισε στον δεύτερο, και ίσως υπάρχουν και άλλα θύματα. Αυτή η απόλαυση, η ηδονή απέναντι στον θάνατο και στη βία. Το να βλέπει μπροστά του έναν άνθρωπο να ξεψυχά και να το απολαμβάνει, είναι ακριβώς το αντίθετο από όλα τα είδη διαγωγής που έχουμε μάθει στη ζωή. Που μαθαίνουμε να δείχνουμε αγάπη, συμπόνια και κατανόηση στους συνανθρώπους μας». 
 

Ο Δρ. Νίκος Περιστιάνης, προσθέτει πως το συναίσθημα αυτό είναι η άλλη όψη του εαυτού μας, την οποία οι άνθρωποι δυσκολεύονται να κατανοήσουν. «Γι' αυτό τον λόγο οι άνθρωποι είναι συγκλονισμένοι, γιατί είναι κάτι πέραν του καθημερινού. Τόσο ακραίο τόσο βίαιο, ανεπιθύμητο και καταδικαστέο, που προσπαθούν να το καταλάβουν».

«Η ακραία του υφή είναι αυτή που συγκλονίζει, γιατί αν είναι ένα μικρό έγκλημα θεωρείς ότι θα μπορούσε να είναι δικαιολογημένο, όπως για παράδειγμα ότι κάποιος έκλεψε γιατί πεινούσε, είναι κάτι για το οποίο μπορείς να δώσεις μια δικαιολογία. Εδώ, όμως, έχουμε κάτι το παράλογο. Πρόκειται για έναν κατά τα άλλα φιλήσυχο πολίτη.
 
Έναν άνθρωπο για τον οποίο δεν θα ανέμενε κάποιος να προχωρήσει σε τέτοιου είδους εγκλήματα. Ήταν σε μια υπηρεσία, στο στρατό, που μπορεί να σκοτώσει κάποιον στο πλαίσιο της δουλειάς του, αλλά υπό άλλες συνθήκες θα πρέπει να είναι ένα άτομο του νόμου και της τάξης.
 
Άνθρωπος που σέβεται εντολές και αρχές. Εδώ βλέπουμε μια αντίθεση. Αυτό είναι μια πτυχή που κάνει τον κόσμο να διερωτάται ότι ο διπλανός του άνθρωπος, όχι ένας παραβάτης, αλλά κάποιος που φαίνεται «κανονικός», κρύβει κάποιον που δεν γνωρίζει. Έναν εγκληματία».

Θεωρούν τις γυναίκες από
τις Φιλιππίνες «εύκολες»
Ερωτηθείς εάν πιστεύει ότι υπάρχει λόγος για την επιλογή του 35χρονου δολοφόνου, τα θύματά του να είναι γυναίκες ασιατικής καταγωγής, ο Δρ. Περιστιάνης, σημειώνει πως είναι χαρακτηριστικό της κοινωνίας μας να θεωρούμε τις γυναίκες αυτές κατώτερες και υποδεέστερες, ενώ οι άνδρες τις θεωρούν πιο «εύκολες».

«Ο πιο πιθανός λόγος για την επιλογή του, ήταν το γεγονός ότι αν ήταν κάποια Κύπρια, θα την αναζητούσαν. Όμως μια... εύκολη θα περνούσε στην αφάνεια η εξαφάνισή της, όπως και έγινε. Δεν έχουν πολλούς συγγενείς στην Κύπρο να ενδιαφερθούν για αυτές, είναι σχετικά μόνες τους και δεν έχουν κάποιον να πιέσει τις Αρχές για τις έρευνες.
 
Ο ίδιος, έτσι όπως έχω ενημερωθεί από τον Τύπο, είπε ότι του άρεσαν οι Φιλιππινέζες. Δεν γνωρίζω αν είναι αλήθεια. Όμως, υπάρχει ένα άλλο στοιχείο που είναι ενδιαφέρον, το οποίο ανακάλυψα παλαιότερα σε έρευνά μου, η οποία αφορούσε τον τουρισμό και το φαινόμενο των καμακιών σε ξένες τουρίστριες. Στα πλαίσια αυτής της έρευνας, ρώτησα άνδρες και πήρα παράξενες απαντήσεις, είχα την εντύπωση ότι μιλούσαν για Σουηδέζες τουρίστριες, όμως εννοούσαν τις Φιλιππινέζες. Όταν ρώτησα γιατί, η απάντηση τους ήταν ότι κάποια άλλη ξένη μπορεί να σε απορρίψει, ενώ μια Φιλιππινέζα δεν θα σε απορρίψει. Τις θεωρούν «εύκολες» και τις βλέπουμε σαν κοινωνία σαν υποδεέστερες».

Για να συμπληρώσει πως συμβαίνει οι Κύπριοι να τις θεωρούμε και να τους συμπεριφερόμαστε σαν δούλες, γιατί συνήθως στην πλειοψηφία τους είναι οικιακοί βοηθοί.

«Ως κοινωνία τους θεωρούμε ως κατώτερα όντα, θεωρούμε ότι μπορούμε να κυριαρχήσουμε πάνω τους. Αυτό το συναίσθημα, είναι ακριβώς αυτό που βλέπουμε σε πολλές ηλικιωμένες, που στις βοηθούς τους συνήθως συμπεριφέρονται σαν δούλες, σαν ξένους εργάτες που τους δίνουν συγκεκριμένη δουλειά. Δεν πρέπει να συναναστρέφονται με άλλους ανθρώπους και πρέπει να δουλεύουν ατέλειωτες ώρες. Αυτή η αντιμετώπιση που δείχνουμε ως κοινωνία, είναι ακριβώς συμπεριφορά απέναντι σ΄ένα ον που το θεωρούμε κατώτερο από εμάς.
 

Η συμπεριφορά αυτή είναι διάχυτη στην κοινωνία μας απέναντι σ΄αυτές τις κοπέλες, που συνήθως είναι οικιακές βοηθοί. Υπήρξαν πολλές καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση εναντίον αυτών των γυναικών, άρα τις θεωρούμε εύκολες και δεδομένες», ανέφερε ο Δρ. Περιστιάνης.

«Λυπηθήκαμε λίγο αλλά
δεν θα αλλάξει η στάση μας»
Οι ρατσιστικές τάσεις, που έχουμε απέναντι στις γυναίκες αυτές σαν κοινωνία, δεν μπορούν να αλλάξουν, συμπεραίνει ο Δρ. Περιστιάνης, σημειώνοντας πως, μπορεί να λυπηθήκαμε και να στεναχωρηθήκαμε, αλλά χρειάζεται αρκετή δουλειά για να αλλάξει η στάση μας.
 

«Αυτό που θα ήθελε να δει κάποιος είναι να αλλάξει η στάση της κοινωνίας μας απέναντι στην ομάδα αυτή. αλλά δεν το βλέπω να γίνεται. Τώρα απλώς είναι ένα ενδιαφέρον θέμα, που κίνησε την περιέργεια. Για να αλλάξουν οι στάσεις αυτές θα πρέπει να καλλιεργηθούν συστηματικά. Θα πρέπει να υπάρξουν προγράμματα, να υπάρξει επικοινωνία με το κοινό που να περνούν μηνύματα για την προσφορά αυτών των ανθρώπων, να δουν τις ανθρώπινές τους πτυχές και τα προβλήματα που έχουν. Είναι δύσκολο να αλλάξει η εικόνα μιας ομάδας ανθρώπων που ήδη έχουν ταμπελωθεί από την κοινωνίας . Θα πρέπει να υπάρχει συνειδητή προσπάθεια που θα αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες. Το γεγονός ότι λυπηθήκαμε λίγο δεν αλλάζει τις στάσεις και τις συμπεριφορές απέναντί τους», εκτιμά ο Δρ. Περιστιάνης.

Δεν θα υπάρξει μιμητισμός
Όσον αφορά το εάν μετά τα όσα έχει ακούστει όλο αυτό το διάστημα, αλλά και όσα υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ακούστουν στη συνέχεια, κάποιοι θα μιμηθούν τις αποτρόπαιες πράξεις του δράστη, ο Δρ. Περιστιάνης, θεωρεί πως δεν θα υπάρξει τέτοια περίπτωση.

«Δεν θεωρώ ότι μπορεί να υπάρξει μιμητισμός σε ένα τέτοιο έγκλημα από πολίτες. Βρισκόμαστε σε μια κοινωνία μικρή που εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος τι συμβαίνει γύρω του. Δεν είμαστε μια μεγάλη απρόσωπη κοινωνία, τεράστια, που να επιτρέπει ασύμβατες συμπεριφορές να περνούν απαρατήρητες. Άρα, έχω την εντύπωση ότι δεν θα γίνει συνήθεια αυτή η συμπεριφορά, αλλά θα είναι μια εξαίρεση».
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας