Παραγκωνίζουν τον Εισαγγελέα - «Υπουργοί δεν ζητούν ή δεν εφαρμόζουν γνωματεύσεις μου»

-  «Επόμενες στη σειρά για συμπλήρωση

των ανακρίσεων, είναι σοβαρές υποθέσεις

που αφορούν τον Συνεργατισμό»

 

-  «Διαχρονικά και για διάφορους λόγους

οι σχέσεις μεταξύ Γενικού και Βοηθού Γενικού

Εισαγγελέα δεν ήσαν πάντα οι καλύτερες»

 

-  «Προεκλογικό φαινόμενο, είναι

αυτό της έξαρσης του λαϊκισμού»

 

-  «Εκείνο όμως που ενοχλεί είναι η

αδικαιολόγητη και εν πολλοίς άδικη κριτική,

η οποία εργολαβικά και σκόπιμα γίνεται

από γνωστούς κύκλους»

 

Στην αποκάλυψη πως υπουργοί δεν ζητούν νομικές γνωματεύσεις, ως όφειλαν, επί σημαντικών θεμάτων τα οποία χειρίζονται και τα οποία παρουσιάζουν νομικές πτυχές ή προεκτάσεις, ή  ζητούν και να παίρνουν γνωματεύσεις, τις οποίες όμως, με τον ένα ή άλλο τρόπο δεν εφαρμόζουν, προβαίνει ο Γενικός Εισαγγελέας, Κώστας Κληρίδης.  

Σε συνέντευξή του στον REPORTER, ο κ. Κληρίδης χαρακτηρίζει το πιο πάνω φαινόμενο ως επικίνδυνο, το οποίο θα πρέπει να εκλείψει.

Ο Γενικός Εισαγγελέας παραδέχεται πως οι σχέσεις του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πέρασαν κατά καιρούς μέσα από διάφορες και σοβαρές δοκιμασίες, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι σε κανένα στάδιο, ακόμα και στην κορύφωση της κρίσης, δεν ατόνησε ή υποβαθμίστηκε η απαραίτητη υπηρεσιακή σχέση συνεργασίας μεταξύ των δύο κρατικών θεσμών.

Εμμέσως πλην σαφώς, ο Κώστας Κληρίδης τάσσεται υπέρ της μη πλήρωσης της θέσης του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, υποδεικνύοντας όμως την ίδια ώρα πως αυτό αποτελεί συνταγματικό προνόμιο του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει με νόημα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι αναγκαίο να προβαίνει σε προηγούμενη διαβούλευση με τον Γενικό ή τον Βοηθό Γενικού Εισαγγελέα, εάν επιθυμεί τη διασφάλιση της απαραίτητης καλής συνεργασίας μεταξύ των δύο αυτών αξιωματούχων, οι οποίοι υπηρετούν στην ίδια Υπηρεσία.

Ο Κώστας Κληρίδης, διαμηνύει επίσης με νόημα πως, τόσο αναφορικά με την πλήρωση της θέσης του Γενικού όσο και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, θα πρέπει να ασκείται ιδιαίτερη προσοχή και τα κατάλληλα πρόσωπα να επιλέγονται όχι με πολιτικά, ή κομματικά κριτήρια ή σκοπιμότητες, αλλά με μόνο τα προσόντα εκείνα, τα οποία το Σύνταγμα ορίζει.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Κώστα Κληρίδη στον REPORTER

Ανακοινώσατε ριζικές μεταρρυθμίσεις στην Νομική Υπηρεσία, με σκοπό την ανεξαρτητοποίηση και αυτονόμηση της, που στόχο έχει την κατά το δυνατόν αποδέσμευση τον Νομικών Λειτουργών και ιδίως των Εισαγγελέων από τη Δημόσια Υπηρεσία. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι σχεδιασμοί;

Οι μεταρρυθμίσεις οι οποίες προωθούνται αυτή την περίοδο στη Νομική Υπηρεσία, επικεντρώνονται σε 2 βασικούς τομείς:

α. Ριζικές μεταρρυθμίσεις στις εσωτερικές δομές της Υπηρεσίας.

β. Ανεξαρτητοποίηση των νομικών λειτουργών και αυτονόμηση της Υπηρεσίας.

Για το πρώτο θέμα, βρίσκεται σε εξέλιξη διενέργεια έρευνας προς το σκοπό υποβολής έκθεσης με συγκεκριμένες εισηγήσεις από Ιρλανδούς εμπειρογνώμονες μέσω προγράμματος της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για εφαρμογή ριζικών αλλαγών στις εσωτερικές δομές της Νομικής Υπηρεσίας.

Για το δεύτερο θέμα, οι προτάσεις και εισηγήσεις μας για ανεξαρτητοποίηση των νομικών λειτουργών, για την αποδέσμευση τους από την Δημόσια Υπηρεσία και για την κατά το δυνατό εξομοίωση τους με τους δικαστικούς λειτουργούς, έχουν αποσταλεί ενώπιον της εκτελεστικής εξουσίας και αναμένεται η τοποθέτηση της σε αυτές. Ελπίζουμε σύντομα να αρχίσει διάλογος για το πολύ σημαντικό τούτο θέμα.

Η Νομική Υπηρεσία έχει ένα τεράστιο όγκο εργασίας. Εξακολουθείτε να υποστηρίζετε ότι χρειάζεται στελέχωση η Νομική Υπηρεσία;

Κατά τα τελευταία χρόνια και εν μέρει λόγω της οικονομικής κρίσης, παρέστη ανάγκη λήψης έκτακτων και πρωτόγνωρων νομοθετικών και άλλων ρυθμίσεων, και παράλληλα καταχωρήθηκαν στο Δικαστήριο χιλιάδες νέες υποθέσεις. Περαιτέρω, λόγω των ερευνών για ποινικά αδικήματα και λόγω νέων νομικών θεμάτων που σχετίζονται με τους υδρογονάνθρακες και έργα ανάπτυξης, ο όγκος εργασίας στη Νομική Υπηρεσία, έχει πολλαπλασιασθεί. Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με την αποχώρηση στελεχών της Υπηρεσίας χωρίς την αντικατάσταση τους, λόγω της απαγόρευσης πλήρωσης θέσεων διορισμού και προαγωγών, επέτεινε σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της υποστελέχωσης. Για άμβλυνση του προβλήματος εξασφαλίσαμε σχετική έγκριση και προχωρήσαμε στις πληρώσεις των κενών θέσεων προαγωγής σε όλες τις βαθμίδες ιεραρχίας και παραμένει τώρα η πλήρωση των θέσεων πρώτου διορισμού στη θέση Δικηγόρου της Δημοκρατίας, για την οποία προβαίνουμε επειγόντως σε προκαταρκτικές διεργασίες. Βέβαια το πρόβλημα δεν πρόκειται να επιλυθεί, παρά μόνο με την έγκριση δημιουργίας πρόσθετων θέσεων σε όλες τις βαθμίδες ιεραρχίας, κάτι που θα πρέπει σταδιακά να αρχίσει να πραγματοποιείται, μέσα στο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων του κράτους.

Κατά καιρούς οι σχέσεις σας με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και ειδικότερα με αφορμή την υπόθεση Ρίκκου Ερωτοκρίτου πέρασαν από συμπληγάδες. Θα μπορούσατε να πείτε ότι σήμερα έχουν αποκατασταθεί οι σχέσεις σας;

Είναι γεγονός ότι οι σχέσεις Γενικού Εισαγγελέα και Προέδρου της Δημοκρατίας πέρασαν κατά καιρούς μέσα από διάφορες και σοβαρές δοκιμασίες για τους γνωστούς λόγους. Πρέπει όμως να τονισθεί ότι σε κανένα στάδιο, ακόμα και στην κορύφωση της κρίσης, δεν ατόνησε ή υποβαθμίστηκε η απαραίτητη υπηρεσιακή σχέση συνεργασίας μεταξύ των δύο κρατικών θεσμών, του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Γενικού Εισαγγελέα, όπως αυτή οριοθετείται από το Σύνταγμα. Επί διαπροσωπικού επιπέδου, δεν υφίσταται σήμερα κανένα πρόβλημα σχέσεων με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Με την παύση του Ρίκκου Ερωτοκρίτου η θέση του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα παραμένει κενή. Θεωρείτε ότι ως Γενικός Εισαγγελέας αλλά και ως Νομική Υπηρεσία γενικότερα, μπορείτε να λειτουργείτε εύρυθμα χωρίς Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα;

Τυγχάνει δυστυχώς αδιαμφισβήτητη η διαπίστωση ότι διαχρονικά και για διάφορους λόγους οι σχέσεις μεταξύ Γενικού Εισαγγελέα και Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως δεν ήσαν πάντα οι καλύτερες, γεγονός το οποίο δεν συνδράμει στην ομαλή λειτουργία της Νομικής Υπηρεσίας. Μια άλλη διαπίστωση είναι επίσης ότι κατά τις περιόδους κατά τις οποίες η θέση του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως ήταν κενή (1964-1974, 2005-2008 και 2015-σήμερα) δεν πιστεύω ότι δημιουργήθηκε οποιοδήποτε πρόβλημα εύρυθμης λειτουργίας της Υπηρεσίας, αν και αναπόφευκτα συσσωρεύονται στο πρόσωπο του Γενικού Εισαγγελέα περισσότερες ευθύνες. Τόσο αναφορικά με την πλήρωση της θέσης του Γενικού όσο και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, θα πρέπει να ασκείται ιδιαίτερη προσοχή και τα κατάλληλα πρόσωπα να επιλέγονται όχι με πολιτικά, ή κομματικά κριτήρια ή σκοπιμότητες, αλλά με μόνο τα προσόντα εκείνα τα οποία το Σύνταγμα ορίζει και με μοναδικό στόχο το καλό της Υπηρεσίας. Σε περίπτωση δε κατά την οποία κενή θέση είτε του Γενικού είτε του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως πρόκειται να πληρωθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αν και η επιλογή κατάλληλου προσώπου είναι συνταγματικό προνόμιο του Προέδρου, ο Πρόεδρος είναι αναγκαίο να προβαίνει σε προηγούμενη διαβούλευση με τον Γενικό ή τον Βοηθό Γενικού Εισαγγελέα, εάν επιθυμεί τη διασφάλιση της απαραίτητης καλής συνεργασίας μεταξύ των δύο αυτών αξιωματούχων οι οποίοι υπηρετούν στην ίδια Υπηρεσία. Τούτο δε ασφαλώς ισχύει και για την περίπτωση των θέσεων του Γενικού και του Βοηθού Γενικού Ελεγκτού και του Γενικού και Βοηθού Λογιστού της Δημοκρατίας.

Υπάρχουν σκέψεις για κάλυψη της θέσης του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα;

Όπως έχω προαναφέρει, η πλήρωση ή μη της θέσης του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως είναι συνταγματικό προνόμιο του Προέδρου της Δημοκρατίας, οπότε μία τέτοια ερώτηση θα πρέπει να υποβληθεί στον ίδιο. Σε περίπτωση όμως ύπαρξης πρόθεσης για πλήρωση της κενής αυτής θέσης, κατά την άποψη μου θα πρέπει να τηρηθούν τα ανωτέρω προαναφερθέντα.

Πόση πίεση σας βάζει ως Νομική Υπηρεσία και ειδικότερα ως Γενικό Εισαγγελέα το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και αρκετές από τις υποθέσεις που χειρίζονται γίνονται εκ των πραγμάτων, αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης από τα επιτελεία διάφορων υποψηφίων για σκοπούς ψηφοθηρίας;

Όπως έχω διαπιστώσει από την υπηρεσία μου στη Νομική Υπηρεσία, η προεκλογική περίοδος είτε εν όψει Προεδρικών είτε εν όψει Βουλευτικών ή Κοινοτικών Εκλογών, παρουσιάζει δύο χαρακτηριστικά:

1. Αύξηση της πίεσης για προώθηση διάφορων κρατικών έργων.

2. Αύξηση του φαινομένου του λαϊκισμού.

Ως προς το πρώτο, είναι φυσιολογικά αναμενόμενο το γεγονός ότι μια κυβέρνηση ή και μια Βουλή η οποία βρίσκεται προς το τέλος της θητείας της, θα επιχειρεί να συμπληρώσει έργο το οποίο άρχισε και δεν έχει περατωθεί, ή έργο το οποίο είχε εξαγγείλει αλλά δεν έχει πραγματωθεί. Αυτό συνεπάγεται τη συσσώρευση όγκου εργασίας υπό μορφή νομοθετημάτων, συμβάσεων κλπ, τα οποία αποστέλλονται στη Νομική Υπηρεσία με την απαίτηση όπως ο νομοτεχνικός έλεγχος τους διεκπεραιωθεί επειγόντως. Τούτο το γεγονός αναπόφευκτα δημιουργεί αυξημένη πίεση στους λειτουργούς της Υπηρεσίας και στον Γενικό Εισαγγελέα.

Ένα άλλο προεκλογικό φαινόμενο, είναι αυτό της έξαρσης του λαϊκισμού, αφού υποψήφιοι και παρατάξεις που τους υποστηρίζουν αποδύονται οι μεν σε προσπάθεια μεγέθυνσης του έργου που έχει παραχθεί από κρατικές υπηρεσίες, οι δε σε μηδενισμό του και στις συζητήσεις αυτές υπεισέρχονται θέματα όπως η πάταξη ή μη της διαφθοράς και διαπλοκής, της εγκληματικότητας εν γένει κλπ. Αναπόφευκτα δε στον κυκεώνα που δημιουργείται, εμπλέκεται και το έργο που επιτελείται από ανεξάρτητες υπηρεσίες, όπως είναι η Νομική Υπηρεσία.

Η παρούσα κυβέρνηση επικρίνεται κατά καιρούς από κόμματα της αντιπολίτευσης πως δεν σέβεται τους ανεξάρτητους θεσμούς του κράτους. Εσείς ως ένα από αυτούς του ανεξάρτητους θεσμούς, νιώσατε ή νιώθετε να μην τυγχάνετε του απαραίτητου σεβασμού από την Κυβέρνηση ή από αξιωματούχους της παρούσας Κυβέρνησης; Συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας δυνάμει του Συντάγματος, είναι ο νομικός σύμβουλος του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Υπουργικού Συμβουλίου και των Υπουργών. Με αυτό ως δεδομένο, όλες οι κρατικές υπηρεσίες στις περιπτώσεις κατά τις οποίες διαχειρίζονται κάποιο σοβαρό θέμα το οποίο αναπόφευκτα έχει νομικές ή συνταγματικές πτυχές, θα πρέπει να ζητούν τις σχετικές απόψεις και γνώμες του Γενικού Εισαγγελέα, ο οποίος ενεργεί είτε προσωπικά, είτε μέσω των λειτουργών της Νομικής Υπηρεσίας. Είναι δε αυτονόητο ότι οι όποιες γνωματεύσεις εκδίδονται από τη Νομική Υπηρεσία επί θέματος για το οποίο ζητήθηκαν ή δόθηκαν εν πάση περιπτώσει, θα πρέπει να γίνονται σεβαστές και να τυγχάνουν εφαρμογής. Θα πρέπει σε σχέση με τούτο, να παρατηρήσω ότι δυστυχώς έχει παρατηρηθεί σε κάποιες περιπτώσεις το φαινόμενο, Υπουργοί, είτε να μη ζητούν νομικές γνωματεύσεις όπως θα όφειλαν, επί σημαντικών θεμάτων τα οποία χειρίζονται και τα οποία παρουσιάζουν νομικές πτυχές ή προεκτάσεις, είτε να ζητούν και να παίρνουν γνωματεύσεις, τις οποίες όμως, με τον ένα ή άλλο τρόπο να μην εφαρμόζουν και/ή να εκφράζουν την διαφωνία τους με αυτές. Αυτό είναι ένα επικίνδυνο φαινόμενο το οποίο θα πρέπει να εκλείψει.

Θεωρείτε πως είστε στοχοποιημένος από συγκεκριμένες κατευθύνσεις και πως ανεξαρτήτως του έργου που επιτελείτε δέχεστε κριτική, που σε κάποιες περιπτώσεις ενδεχομένως να είναι και άδικη προς το πρόσωπο σας;

Ως εκ της θέσεως την οποία κατέχει στη Δημοκρατία ο Γενικός Εισαγγελέας και κυρίως ως εκ των πολλών εξουσιών που συγκεντρώνονται στο πρόσωπο του, ιδιαίτερα ως προς το σχεδόν απόλυτο δικαίωμα του για έναρξη, συνέχιση ή διακοπή οποιασδήποτε ποινικής δίωξης, είναι αναμενόμενο ότι θα υφίσταται κάποια κριτική ως προς αποφάσεις που λαμβάνει και θέματα που χειρίζεται. Η καλόπιστη και καλά τεκμηριωμένη νομική κριτική όχι μόνο δεν ενοχλεί, αλλά είναι, και πρέπει να είναι καλοδεχούμενη, ιδιαίτερα έναντι ενός θεσμού ο οποίος ενεργεί με τον ελάχιστο βαθμό ελέγχου. Εκείνο όμως που ενοχλεί είναι η αδικαιολόγητη και εν πολλοίς άδικη κριτική η οποία εργολαβικά και σκόπιμα γίνεται από γνωστούς κύκλους και πρόσωπα τα οποία εμφορούνται από ιδιοτελή ή υποκειμενικά κίνητρα και προς εξυπηρέτηση των σκοπών άλλων προσώπων τα οποία έχουν θιγεί, από πράξεις ή αποφάσεις του Γενικού Εισαγγελέα.

Σε κάποιες περιπτώσεις, σε υποθέσεις που δεν στοιχειοθετήθηκαν και δεν υπήρχε επαρκές μαρτυρικό υλικό, κάποιοι έριξαν την ευθύνη στην Νομική Υπηρεσία, από την οποία λαμβάνονται οι τελικές οδηγίες. Θεωρείτε ότι η Νομική Υπηρεσία είναι ο εύκολος στόχος σε τέτοιες περιπτώσεις;

Ένα άλλο φαινόμενο το οποίο δυστυχώς παρατηρείται στην Κύπρο και ίσως και σε κάποιο βαθμό και σε άλλες χώρες, είναι μια απαράδεκτη τακτική κάποιων, είτε πολιτικών, είτε εκπροσώπων των ΜΜΕ, να κρίνουν μόνο εκ του αποτελέσματος μιας δικαστικής διαδικασίας ή μιας ποινικής διερεύνησης και χωρίς να κατέχουν ή να επιζητήσουν να έχουν επακριβή πληροφόρηση, επιτίθενται στη Νομική Υπηρεσία ή στον ίδιο τον Γενικό Εισαγγελέα. Στις μέρες μας επικρατεί ένα κλίμα μη ανοχής προς οποιανδήποτε μορφή παρανομίας και ιδιαίτερα οικονομικών σκανδάλων, ως αποτέλεσμα των οδυνηρών επιπτώσεων που υφίσταται ο πολίτης λόγω της οικονομικής κρίσης η οποία έχει και αίτια και υπαίτιους. Στο πλαίσιο αυτής της έλλειψης ανοχής, η οποία υπό ομαλές συνθήκες συνιστά θετικό στοιχείο, παρατηρούνται δυστυχώς υπερβολές, υπερβάσεις και ακρότητες. Όλοι μετατρέπονται σε ειδικούς, σε νομικούς, σε ανακριτές, σε δικαστές και χωρίς να έχουν υπόψη τους ή να επιδιώξουν να εξασφαλίσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία τα οποία θα τους έδιδαν δικαίωμα άποψης, επιτίθενται, με προσβλητικό συχνά τρόπο, εναντίον όσων εμπλέκονται σε μια νομική διαδικασία, δικαστική διαδικασία, ποινική διερεύνηση κλπ. Αυτό το φαινόμενο πρέπει να εκλείψει και πρέπει να επιδεικνύεται υπευθυνότητα και σοβαρότητα στον χειρισμό τέτοιων θεμάτων.

Υπάρχει κάποιο νεώτερο στοιχείο σε σχέση με τι ποινικές έρευνες για την κατάρρευση της οικονομίας;

Οι ανακρίσεις της αστυνομίας σε σχέση με το ενδεχόμενο διάπραξης ποινικών αδικημάτων που σχετίζονται με την κατάσταση στην οποία περιήλθε το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα, συνεχίζονται. Σε πρόσφατη ενημέρωση στην οποία προέβηκαν οι επικεφαλής των ανακρίσεων στην παρουσία του Γενικού Εισαγγελέα σε κλειστή συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, επεξηγήθηκε λεπτομερώς ποιες υποθέσεις ερευνήθηκαν χωρίς να διαπιστωθεί διάπραξη ποινικού αδικήματος, ποιες συμπληρώθηκαν και αποστάληκαν στα Δικαστήρια, όπου και εκδικάζονται ή εκκρεμούν προς εκδίκαση, ποιες βρίσκονται ακόμα υπό διερεύνηση και ποιες ακόμα να διερευνηθούν. Επόμενες στη σειρά για συμπλήρωση των ανακρίσεων, είναι σοβαρές υποθέσεις που αφορούν τον Συνεργατισμό.

Είχατε μιλήσει για πολιτικές ευθύνες για την κατάρρευση της οικονομίας. Σε ποιους πολιτικούς αναφέρεστε;

Η οικονομία μιας χώρας και το τραπεζικό της σύστημα, δεν καταρρέει ή φθάνει στα πρόθυρα κατάρρευσης μέσα σε μια μέρα, σε ένα μήνα, ή σε ένα χρόνο, ούτε και για μια τέτοια κατάσταση μπορεί να θεωρηθεί ως υπαίτιος ένας μόνο παράγοντας ή ένα μόνο πρόσωπο ή θεσμός. Μέσα από το πόρισμα και την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής Πική και της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, αντίστοιχα, αναδύονται μια σειρά από διαχρονικές αποφάσεις, πράξεις, πρακτικές, ή παραλείψεις κρατικών αξιωματούχων, εποπτικών αρχών, τραπεζικών κλπ οι οποίες συνέδραμαν με τον ένα τρόπο ή άλλο στην οικτρή κατάσταση στην οποία τελικά περιήλθε η οικονομία μας στις αρχές του 2013. Όσοι ενδιαφέρονται να διαπιστώσουν και να αναδείξουν πολιτικές ευθύνες μπορούν να μελετήσουν, μεταξύ άλλων και αυτά τα δύο κείμενα, ενώ άλλοι είναι καιρός να παύσουν να καμώνονται πως δεν έχουν ακόμα εντοπισθεί οι υπαίτιοι της κατάρρευσης μέσω των ποινικών ερευνών, των οποίων άλλος είναι ο σκοπός, ο εντοπισμός δηλαδή μεμονωμένων ποινικών αδικημάτων που ενδεχόμενα έχουν διαπραχθεί από οποιονδήποτε στην πορεία προς τον κατήφορο.

Σε αρκετές περιπτώσεις η Νομική Υπηρεσία αλλά και εσείς ως Γενικός Εισαγγελέας δείξατε σε ποινικές υποθέσεις το ανθρώπινο σας πρόσωπο. Όπως με το πιο πρόσφατο παράδειγμα με την διαγραφή προστίμου σε 70χρονο που καταδικάστηκε για κλοπή κοτόπουλου από υπεραγορά ή ακόμη στο θέμα των αναστολών φυλάκισης προσώπων με εντάλματα που καταλήγουν στις Κεντρικές φυλακές. Υπάρχουν αρκετές υποθέσεις που η Νομική Υπηρεσία λειτουργεί λαμβάνοντας υπόψη τους ανθρώπινους παράγοντες;

Μεταξύ των άλλων καθηκόντων της, η Νομική Υπηρεσία και ο Γενικός Εισαγγελέας, εξετάζουν καθημερινά μεγάλο αριθμό αιτημάτων από πολίτες οι οποίοι για οικονομικούς λόγους ή για λόγους υγείας, αδυνατούν να ανταποκριθούν σε φορολογικές ή άλλες, οικονομικής φύσεως υποχρεώσεις τους. Λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης, ο αριθμός αυτών των αιτημάτων, ειδική ομάδα στη Νομική Υπηρεσία ασχολείται με τη διεκπεραίωση των αιτημάτων και προβαίνει σε σύσταση προς τον Γενικό Εισαγγελέα ο οποίος και έχει τον τελικό λόγο. Η σιωπηρή αυτή, ανθρωπιστικής φύσεως εργασία που διεξάγεται καθημερινά, έχει ως αποτέλεσμα, είτε με απόφαση του Γενικού Εισαγγελέα είτε του Προέδρου της Δημοκρατίας με σύσταση του Γενικού Εισαγγελέα εκεί όπου απαιτείται, να αποφυλακίζονται, ή να αποτρέπεται η φυλάκιση προσώπων που πραγματικά αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και να τους δίδεται μια ευκαιρία διακανονισμού. Ενδεικτικά αναφέρω ότι για το 2017, μέχρι σήμερα, έχουν δοθεί 15,070 αναστολές εκτέλεσης ενταλμάτων που θα οδηγούσαν σε φυλάκιση οφειλετών, ενώ έχουν αποφυλακιστεί 126 πρόσωπα τα οποία είχαν φυλακιστεί για χρηματικές οφειλές αστικής φύσεως και 242 ποινικής φύσεως.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την Νομική Υπηρεσία μέχρι την αφυπηρέτηση σας;

Με την ανάληψη των καθηκόντων μου στη Νομική Υπηρεσία πριν από 4 χρόνια, συνειδητοποίησα την ύπαρξη κάποιων σοβαρών, διαχρονικών λειτουργικών προβλημάτων τα οποία έχρηζαν αντιμετώπισης.

Αυτά είναι: Το σοβαρό θέμα της υποστελέχωσης, ανεπάρκειας δηλαδή ικανού αριθμού ανθρώπινου δυναμικού, η εφαρμογή ριζικών μεταρρυθμίσεων στις εσωτερικές δομές της Υπηρεσίας, η πληρέστερη ανεξαρτησία – αυτονόμηση της Υπηρεσίας και η μεταστέγαση σε καταλληλότερες κτηριακές εγκαταστάσεις.

Αυτοί είναι οι βασικοί στόχοι τους οποίους έχω θέση και η υλοποίηση τους, όπως έχω εξηγήσει προηγουμένως, βρίσκεται σε εξέλιξη.

Δειτε Επισης

Στο περίμενε ακόμη οι εκπαιδευτικοί των ΚΙΕ για τη στελέχωση-Εξελίξεις την ερχόμενη εβδομάδα
Αφήνει την κατάσβεση εσωκομματικών φωτιών για μετά τις εκλογές ο ΔΗΣΥ
Εγκατάσταση ανελκυστήρων σε 115 πολυκατοικίες, απέμειναν άλλες 253-Το αναλυτικό πλάνο του ΥΠΕΣ
Από το... Παντοπωλείο στα Δικαστήρια-Οι σταθμοί της τετραετούς σύγκρουσης Εισαγγελίας κι Ελεγκτή
Πάνω από 1,100 κλήσεις στο 1410 το 2021-Άγχος, θλίψη και δυσκολίες λόγω Covid στο επίκεντρο
Λειτουργεί ξανά ο ανθρωπιστικός διάδρομος-Αναχώρησε από Λάρνακα το σκάφος Jennifer για Γάζα
Υψηλά επίπεδα άγχους και στρες για οικονομικά τους εμφανίζουν οι Κύπριοι
Απουσιάζει από τον χώρο διαμονής του εδώ και δύο μέρες 38χρονος Τούρκος
Ανήλικος απουσιάζει από τον χώρο διαμονής του-Ζητά πληροφορίες η Αστυνομία
Αυτοί είναι όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και πρόεδροι Επαρχιακών Οργανισμών