Τουρκία: Προεδρευομένη, προεδρική, προεδρία

Το να μην επεδείκνυε σημάδια αυταρχισμού, αλαζονείας και συγκεντρωτισμού στην προεδρική εξουσία θα ήταν περίεργο. 
 
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ωστόσο, δεν έκανε τίποτα λιγότερο από αυτό που έχει συνηθίσει: Να αποδεικνύει πως όλα περνούν από το προεδρικό μέγαρο. Και ιδίως από εκείνον. Τρία διαφορετικά γεγονότα με διαφορά μόλις λίγων ωρών αποδεικνύουν για μια ακόμη φορά περίτρανα πως , ναι, το πολίτευμα της Τουρκίας, θα πρέπει να μετονομαστεί: Αλλά, σε προεδρευομένη, προεδρική, προεδρία.    
 
Παρακολουθήσαμε με έκπληξη τον τ/κ ηγέτη να επιστρέφει από την Τουρκία το μεσημέρι της Τρίτης, δηλώνοντας στα ΜΜΕ ότι η αντίδραση του Προέδρου Αναστασιάδη να αποχωρήσει από το δείπνο των αρχηγών κρατών (και κατόπιν από την Κωνσταντινούπολη) ήταν υπερβολική. Πως εκείνος (ο Ακιντζί) μετέβη στην Τουρκία για να βοηθήσει στην λύση του Κυπριακού και πώς έπραξε με αυτόν τον τρόπο κατόπιν πρόσκλησης του Προέδρου Ερντογάν.
 
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, με παρών τον Μουσταφά Ακιντζί, τον οποίον μάλιστα βρήκε και χρόνο να συναντήσει ο Μπαν Κι Μουν παρουσία του Εσπεν Μπαρθ Εϊντε, η Τουρκία αναβαθμίζει έστω και σημειολογικά τον ρόλο του ψευδο-κράτους, αφαιρώντας το ψευδο. Πριν την λύση του Κυπριακού, αναβαθμίζει τον τ/κ ηγέτη σε αρχηγό αναγνωρισμένου κράτους. Και τον τοποθετεί στην ίδια βαθμίδα με άλλους αρχηγούς κρατών που συμμετείχαν στην σύνοδο της ανθρωπιστικής κρίσης. Και φυσικά, ποτέ, οποιοσδήποτε τ/κ ηγέτης δεν θα αρνείτο πρόσκληση, οποιουδήποτε Τούρκου προέδρου.  Οσο… «αιφνίδια» και αν ήταν. 
 
Λίγες ώρες μετά,  ο Ερντογάν προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι το τουρκικό κοινοβούλιο θα μπλοκάρει τη νομοθετική διαδικασία, για να τεθεί σε εφαρμογή η συμφωνία για τους πρόσφυγες, την οποία συνήψαν οι Βρυξέλλες και η Aγκυρα, εάν η Ευρώπη δεν εξαιρέσει τους Τούρκους από την υποχρέωση να παίρνουν βίζα, όταν θέλουν να ταξιδέψουν στην Ζώνη Σένγκεν ώς τα τέλη Ιουνίου.
 
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κανένα αποτέλεσμα όσον αφορά τις θεωρήσεις εισόδου, «καμιά απόφαση, κανένας νόμος στο πλαίσιο της εφαρμογής της συμφωνίας επανεισδοχής δεν πρόκειται να εγκριθεί από το κοινοβούλιο της Δημοκρατίας της Τουρκίας», διεμήνυσε ο Ερντογάν κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στην Παγκόσμια Ανθρωπιστική Σύνοδο Κορυφής στην Κωνσταντινούπολη.
 
«Θα φθάσουμε σε ένα ορόσημο την 30ή Ιουνίου στο ζήτημα που αφορά τις βίζες (...). Ο υπουργός των Εξωτερικών μας, ο υπουργός μας για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις θα έχουν συζητήσεις (με τους Ευρωπαίους). Εάν υπάρξει αποτέλεσμα, καλώς. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κανένα αποτέλεσμα, λυπούμαστε» πρόσθεσε ο Ερντογάν. 
 
Το μεσημέρι της Τετάρτης συνεδριάζει για πρώτη φορά το νέο υπουργικό συμβούλιο της Τουρκίας, υπό την προεδρία του προέδρου της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν και όχι του εντολοδόχου πρωθυπουργού Μπιναλί Γιλντιρίμ. 
 
Η νέα κυβέρνηση, μετά την παραίτηση του Αχμέτ Νταβούτογλου από την πρωθυπουργία, θα έχει ως πρώτη της προτεραιότητα την αναθεώρηση του τουρκικού συντάγματος, ώστε το πολίτευμα να μετασχηματιστεί από προεδρευόμενη κοινοβουλευτική σε προεδρική δημοκρατία, παρέχοντας στον πρόεδρο της Τουρκίας εκτελεστικές αρμοδιότητες τις οποίες σήμερα δεν διαθέτει.
 
Το τουρκικό σύνταγμα επιτρέπει στον πρόεδρο της χώρας να προεδρεύει σε συνεδριάσεις του υπουργικού συμβουλίου, αν και κάτι τέτοιο δεν συνηθίζεται παρά μόνον σπάνια.
 
Συμπέρασμα; Η έννοια της Δημοκρατίας για τον κάθε ηγέτη διαφέρει. Όπως διαφέρει και ο τρόπος κατάλυσης κάθε έννοιας αυτής… 

Δειτε Επισης

Ο Τραπεζικός Αποκλεισμός στον Αστρομερίτη: Μια πρόκληση για την κοινωνική συνοχή και την οικονομική ανάπτυξη
Αναστολή Ποινής Φυλάκισης
Γιατί είναι τόσο δύσκολο για τον κόσμο να το πιστέψει;
Ανθρωπιστική βοήθεια και Ευρωπαϊκή Ένωση
Έξι συνέργειες του Δήμου Λευκωσίας με τα Πανεπιστήμια
Η αναστολή φυλάκισης ισοβίτη, η απαλλαγή καταδικασθέντα για τα 640kg MDMA και ο 82χρονος παππούς
Είναι αδήριτη ανάγκη η νεολαία να εμπλακεί ενεργά στα κοινά
Γυναίκες της Κύπρου, οι αφανείς ηρωίδες
Τα ψέματα τελείωσαν.... Η καταστροφή μας = η πείνα σας!
Σεβασμός στη διαφορετικότητα: Υλοποίηση πολιτικών και δράσεων με στόχο τη μετάβαση στο σύγχρονο και συμπεριληπτικό σχολείο