ΜΕΔ: Στο ίδιο έργο θεατές

Η πρόθεση ορισμένων κοινοβουλευτικών κομμάτων για αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της μεγάλης πρόκλησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), μας βρίσκει για ακόμη μια φορά τα τελευταία χρόνια στο ίδιο «χιλιοειπωμένο» έργο θεατές: σε περιόδους κρίσης λειτουργούμε σοβαρά και υπεύθυνα, λαμβάνοντας ομολογουμένως δύσκολες αλλά αναγκαίες για τον τόπο μας αποφάσεις, και μόλις αντιληφθούμε ότι τα πράγματα πάνε λίγο καλύτερα, έχουμε την τάση για πισωγυρίσματα. 
 
Καταρχάς θα συμφωνήσω ότι μέσα από την πρακτική εφαρμογή του εν λόγω πλαισίου, ενδεχομένως να προκύψουν κενά/ελλείψεις, τα οποία θα μπορούν στην πορεία να διορθωθούν (όπως άλλωστε έγινε και στη περίπτωση της εφαρμογής του ΕΕΕ). Για να εντοπιστούν όμως τα ενδεχόμενα κενά, ιδιαίτερα προς όφελος των δανειοληπτών, θα πρέπει να αφεθεί το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο να λειτουργήσει σε βάθος χρόνου. Κυριότερα, θα πρέπει να δοθεί χρόνος για να δούμε στην πράξη πως θα λειτουργήσει το Σχέδιο Εστία, η εφαρμογή του οποίου είχε τεθεί ως προϋπόθεση από ορισμένα κόμματα για να εγκρίνουν το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις εκποιήσεις, τον Ιούλιο του 2018.
 
Θεωρώ ότι τα παθήματα πρέπει να γίνονται μαθήματα, ιδιαίτερα σε νευραλγικά ζητήματα που αφορούν τη διατήρηση της οικονομίας μας σε πορεία ανάπτυξης. Συνεπώς, εάν έχουμε όντως πάρει το μάθημα μας κατά τα τελευταία 6 χρόνια, δεν θα είναι δύσκολο να αντιληφθούμε ότι, για τους πιο κάτω λόγους, η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου δεν είναι προς όφελος του καλώς νοούμενου συμφέροντος του συνόλου.
 
Πρώτο, τίθεται θέμα διατήρησης της αξιοπιστίας της κυπριακής οικονομίας. Κατά το τελευταίο έτος, όλοι σχεδόν οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης έχουν αναβαθμίσει την κυπριακή οικονομία από τα «σκουπίδια» στην επενδυτική βαθμίδα, βασιζόμενοι κυρίως στις ουσιαστικές ενέργειες του κράτους για τη θωράκιση του τραπεζικού μας συστήματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έκδοση, για πρώτη φορά στα χρονικά της ΚΔ, ενός 30ετούς ομολόγου, καθώς και τη μείωση της απόδοσης των κυπριακών ομολόγων σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.  Η οποιαδήποτε αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο βάζει σε κίνδυνο την παραμονή της Κύπρου στην επενδυτική βαθμίδα, και κατ’ επέκταση, την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών προς την Κύπρο.
 
Δεύτερο, τίθεται θέμα αξιοπιστίας της Κύπρου προς τους θεσμούς που παρακολουθούν την πορεία της οικονομίας. Υπενθυμίζεται ότι η ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου τον περασμένο Ιούλιο ήταν προϋπόθεση για την έγκριση, από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε. Επιτροπής, της κρατικής ενίσχυσης για τον Συνεργατισμό και της Συμφωνίας με την Ελληνική Τράπεζα. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο είχε καθοριστεί και μετά από διαβούλευση με την ΕΚΤ και τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό, αφού ως γνωστό οι συστημικές μας τράπεζες εποπτεύονται από το ευρωσύστημα, το οποίο μας πιέζει για την περαιτέρω μείωση των ΜΕΔ, λόγω και της ολοκλήρωσης της Τραπεζικής Ένωσης. Άραγε πόση ζημιά θα κάνουμε, όχι μόνο στην εικόνα της χώρας μας, αλλά και στο θέμα της αντιμετώπισης των ΜΕΔ, εάν ένα χρόνο μετά αναιρέσουμε αυτά που δεσμευτήκαμε να εφαρμόσουμε;
 
Τρίτο, τίθεται θέμα αποσταθεροποίησης του τραπεζικού μας συστήματος. Οποιαδήποτε αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο που επηρεάζει τις διαδικασίες εκποιήσεων, εκεί και όπου πρέπει, θα επηρεάσει τον τρόπο υπολογισμού της αξίας των εξασφαλίσεων των δανείων και θα δώσει στους στρατηγικά κακοπληρωτές τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν ξανά το σύστημα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι προβλέψεις στους ισολογισμούς των τραπεζών και να δημιουργηθούν κεφαλαιακές ανάγκες για τις τράπεζες, σε μια περίοδο όπου η εξεύρεση επενδυτών είναι πολύ δύσκολη. Επιπρόσθετα, θα αναγκάσει τις τράπεζες να περιορίσουν τη δανειακή τους πολιτική και ενδεχομένως, όπως έχει ήδη δηλωθεί, να αυξήσουν και τα επιτόκια για κάλυψη του κινδύνου.
 
Τέταρτο, όλα τα πιο πάνω αναπόφευκτα θα έχουν πολύ αρνητικές συνέπειες στην αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας μας. Η μείωση στην παροχή δανείων θα επηρεάσει την αγορά, τον ιδιωτικό τομέα, τις επιχειρήσεις, την απασχόληση, την κατανάλωση, την ανάπτυξη. Η αποσταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος θα δημιουργήσει νέες αλυσιδωτές δυσμενείς συνέπειες στις ίδιες τις τράπεζες, οι οποίες, ας μην ξεχνάμε, διαχειρίζονται τα χρήματα των καταθετών, με ότι αυτό συνεπάγεται. Η αξιοπιστία και η συνέπεια της Κύπρου θα δεχθεί μεγάλο πλήγμα, το οποίο θα επηρεάσει και τα άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει ο τόπος μας.
 
Ας δείξουμε για ακόμη μια φορά τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που αρμόζει στους πολίτες αυτού του τόπου, οι οποίοι με τις δικές τους θυσίες έσωσαν την οικονομία μας. Ας αφήσουμε το Σχέδιο Εστία να λειτουργήσει. Να αποκτήσουμε επιτέλους εικόνα για το ποιους καλύπτει, για το ποιους δεν καλύπτει, και ποιοι είναι επιτέλους οι στρατηγικά κακοπληρωτές. Και σε κάθε περίπτωση, με την αίτηση του δανειολήπτη στο Εστία, οποιεσδήποτε διαδικασίες για εκποιήσεις αναστέλλονται. Εδώ θα είμαστε και αύριο. Ας εμπιστευτούμε το σύστημα μας.
 
Σάβια Ορφανίδου
Οικονομολόγος

Δειτε Επισης

Πορεία Χριστοδούλας, η σύνοψη των αγώνων μας σήμερα
Δύο χρόνια έργων και προόδου στον Δήμο Γεροσκήπου
«Ηγεσία που κάνει τη διαφορά στην ΠΟΕΔ, με ΠΑΔΕΔ - Πρωτοπορία!»
Η προστασία από τις περιβαλλοντικές αλλαγές ως ανθρώπινο δικαίωμα,
Υποχρεωτική Νοσηλεία Ουσιοεξαρτημένων
Το τουριστικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Νότιας Λευκωσίας
Αδικήματα με ποινή Δια Βίου Φυλάκιση
Ο Τραπεζικός Αποκλεισμός στον Αστρομερίτη: Μια πρόκληση για την κοινωνική συνοχή και την οικονομική ανάπτυξη
Αναστολή Ποινής Φυλάκισης
Γιατί είναι τόσο δύσκολο για τον κόσμο να το πιστέψει;