Αυτά είναι τα πρωτόκολλα για νηπιαγωγεία και ειδική εκπαίδευση

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τα νηπιαγωγεία και τα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης, έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Παιδείας.
 
Υπενθυμίζεται ότι, νωρίτερα το βράδυ της Παρασκευής, δόθηκαν στη δημοσιότητα και τα πρωτόκολλα Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στη δημοσιότητα και το υγειονομικό πρωτόκολλο για τη Μέση εκπαίδευση-Τι ισχύει για τις μάσκες στα διαλείμματα

Το πρωτόκολλο για τα νηπιαγωγείων
Η λειτουργία των Νηπιαγωγείων υπό τις συνθήκες της επιδημίας του Κορωνοϊού SARSCoV-2 (COVID-19) στην Κύπρο, πρέπει να γίνει σε κατάλληλες, ελεγχόμενες και προσεγμένες συνθήκες ασφάλειας και υγείας, έτσι ώστε να εξαλειφθεί ή/και να μειωθεί, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, ο κίνδυνος εξάπλωσης του ιού τόσο για τα παιδιά όσο και για τους/τις εργαζόμενους/εργαζόμενες στα Νηπιαγωγεία (νηπιαγωγούς και άλλο προσωπικό) και κατά συνέπεια για το κοινωνικό σύνολο (γονείς/κηδεμόνες κ.ά.).
 
Για τη λειτουργία των Νηπιαγωγείων, εφαρμόζεται το Υγειονομικό Πρωτόκολλο για τα σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης. Λόγω, όμως, της ηλικίας των παιδιών και των αναγκών τους, της εφαρμογής του ωρολογίου προγράμματος του Νηπιαγωγείου καθώς και των ιδιαιτεροτήτων των Νηπιαγωγείων (π.χ. μέγεθος σχολικής μονάδας, αριθμός προσωπικού, διαρρύθμιση της αίθουσας διδασκαλίας, κ.ά.) εκδίδεται ειδικό αναθεωρημένο Υγειονομικό Πρωτόκολλο για τη δημιουργία ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος, με τη συνεχή επιτήρηση των παιδιών, και με την εμπλοκή όλου του διδακτικού και μη διδακτικού προσωπικού του νηπιαγωγείου.
 
Συγκεκριμένα:
 
Σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας Νηπιαγωγείου μπορεί να παρευρίσκεται αριθμός παιδιών, όπως αυτός καθορίζεται στις εκάστοτε σχετικές νομοθεσίες, δεδομένης της αυστηρής τήρησης των λοιπών υγειονομικών μέτρων που αφορούν στον συνεχή εξαερισμό του χώρου, στην αυστηρή τήρηση καθαρισμού των επιφανειών και στην αποφυγή συνωστισμού.
 
Αναρτάται στο κάγκελο της εισόδου του Νηπιαγωγείου ανακοίνωση, ώστε να υπενθυμίζεται στους γονείς/κηδεμόνες η τήρηση του Υγειονομικού Πρωτοκόλλου και ο καθορισμένος, από το Νηπιαγωγείο, τρόπος παράδοσης και παραλαβής των παιδιών.
 
Γίνεται συνεχής επιτήρηση των παιδιών κατά το πλύσιμο και το στέγνωμα των χεριών (πριν από το φαγητό, μετά το φαγητό, μετά το διάλειμμα ή όποτε χρειάζεται) και κατά τη χρήση του αντισηπτικού διαλύματος. Τα αντισηπτικά διαλύματα τοποθετούνται σε σημείο που δεν τα φτάνουν τα παιδιά, όταν αυτά δεν θα χρησιμοποιούνται.
 
Γίνεται συνεχής επιτήρηση των παιδιών κατά τη χρήση της τουαλέτας (αποφυγή συνωστισμού, σωστό πλύσιμο και στέγνωμα των χεριών).
 
Στις περιπτώσεις που η σίτιση των παιδιών δεν γίνεται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο (π.χ. μαγειρείο στο Νηπιαγωγείο ή υπηρεσία τροφοδοσίας-catering), τα παιδιά μεταφέρουν φαγητό, φρούτο και νερό από το σπίτι. Το φαγητό και τα φρούτο θα πρέπει να είναι έτοιμα για κατανάλωση, χωρίς περιτυλίγματα και κομμένα, ώστε να μην χρειάζεται η παρέμβαση  της νηπιαγωγού ή της σχολικής βοηθού για τον σκοπό αυτό. Να τοποθετούνται σε ατομικά κλειστά δοχεία και να μην χρειάζεται να φυλαχθούν σε ψυγείο. Το νερό θα πρέπει να είναι σε ατομικό παγούρι/μπουκάλι.
 
Τα τραπεζάκια/θρανία και οποιαδήποτε άλλα μέσα/υλικά ή εξοπλισμός που θα χρησιμοποιούνται από τα παιδιά, απολυμαίνονται μετά τη χρήση από κάθε παιδί.
 
Το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, κάτω από τους περιορισμούς της εφαρμογής του Υγειονομικού Πρωτοκόλλου, επιβάλλει την ανάγκη της διαφοροποίησής του με βάση την ευελιξία που το χαρακτηρίζει. Ανάλογες προσαρμογές θα γίνουν και στο μαθησιακό περιβάλλον της τάξης. Ως εκ τούτου, λαμβάνονται πρόνοιες, ώστε:
 
Κάθε παιδί στο Νηπιαγωγείο να έχει τη δική του καρέκλα, τον δικό του χώρο σε τραπέζι/θρανίο, σηματοδοτημένα, καθώς και δικά του μέσα και υλικά (π.χ. γραφική ύλη, ψαλίδι, ζυμάρι, παιχνίδια κ.ά.) και να αποφεύγεται αυστηρά η ανταλλαγή υλικών και τροφίμων μεταξύ των παιδιών.
 
Η/Ο νηπιαγωγός φροντίζει ώστε, σε δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε τραπέζια/θρανία καθώς και την ώρα του προγεύματος τα παιδιά να κάθονται διαγωνίως δύο (2) παιδιά ανά τραπέζι, ώστε να διασφαλίζεται η προβλεπόμενη απόσταση μεταξύ των παιδιών. Αντίστοιχη διαρρύθμιση των καθισμάτων ή των τραπεζιών γίνεται σε όλες τις πτυχές του ωρολογίου προγράμματος.
Κατά την αξιοποίηση των κέντρων μάθησης και των υπαίθριων παιχνιδιών λαμβάνονται όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα.
 
Το υγειονομικό πρωτόκολλο για τα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης
Οι παρούσες οδηγίες έχουν ως σκοπό την ενημέρωση του προσωπικού που εργάζεται στα Ειδικά Σχολεία σε ότι αφορά τα συμπτώματα λοίμωξης από τον κορωνοϊό SARs-CoV-2, τις απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος και τα προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς του ιού. Οι κορωνοϊοί είναι μία ομάδα ιών που συνήθως προκαλούν αναπνευστικές λοιμώξεις, η σοβαρότητα των οποίων ποικίλλει στον άνθρωπο και στα ζώα.Με βάση τα διαθέσιμα επιδημιολογικά δεδομένα, ο κορωνοϊός SARs-CoV-2 μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο μέσω αναπνευστικών σταγονιδίων που αποβάλλονται από το άτομο που έχει προσβληθεί από τον ιό, μέσω ομιλίας,βήχα ή πταρμού ή με την άμεση ή έμμεση επαφή με τις εκκρίσεις αναπνευστικού (δηλαδή μέσω μολυσμένων χεριών και επιφανειών). Ο χρόνος επώασης της νόσου υπολογίζεται σε 2-14 ημέρες με μέσο χρόνο επώασης τις 5,1 ημέρες.
 
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο ιός SARs-CoV- 2 μπορεί να επιβιώνει σε επιφάνειες από λίγες ώρες έως αρκετές ημέρες και φαίνεται από μελέτες ότι εξαρτάται από τις περιβαλλοντικές συνθήκες (θερμοκρασία και υγρασία), καθώς και τον τύπο της επιφάνειας (μέταλλο, ξύλο, χαρτί, γυαλί, πλαστικό κ.ά.). Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, ο ιός φέρει λιπόφιλη εξωτερική στοιβάδα, γεγονός που καθιστά τον επαρκή και σχολαστικό καθαρισμό (χεριών και επιφανειών) απαραίτητη ενέργεια για την προφύλαξη μετάδοσης. Η ανωτέρω λιπόφιλη συμπεριφορά, μας οδηγεί στην αναγκαία λήψη σχολαστικών καθημερινών μέτρων καθαρισμού και απολύμανσης των επιφανειών και των αντικειμένων.
 
Το Υπουργείο Υγείας αναγνωρίζει πρωτίστως τη σημασία και την αναγκαιότητα παροχής εκπαίδευσης/θεραπείας κατά την περίοδο της πανδημίας.
 
Λαμβάνοντας, επίσης, ως πρωταρχικό γνώμονα την προστασία όλων των πολιτών, και συνεπώς και των παιδιών, κατά την περίοδο διαχείρισης μίας παγκόσμιας και πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, συστήνει την υποστήριξη πολιτών (ενηλίκων και ανηλίκων) που ενδεχομένως να χρειάζονται επιπρόσθετη βοήθεια και υποστήριξη, για την επιτυχή τήρηση των οριζόντιων μέτρωνπροφύλαξης, όπως της υγιεινής και κοινωνικής αποστασιοποίησης, που προβλέπονται για τη μείωση της διασποράς και τη διαφύλαξη της ατομικής προστασίας, ως αναφαίρετο δικαίωμα όλων των πολιτών της χώρας.
 
Το Υπουργείο Υγείας συστήνει ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα Ειδικά Σχολεία και ειδικότερα:
 
-Στους εργαζόμενους, αλλά και στις ομάδες ατόμων, ιδιαίτερα ανήλικων παιδιών, που φοιτούν στα συγκεκριμένα σχολεία και κινδυνεύουν περισσότερο να νοσήσουν σοβαρά με COVID-19, λόγω της παρουσίας  υποκείμενων χρόνιων προβλημάτων υγείας, για παράδειγμα αναπνευστικά, καρδιολογικά και άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως αναδεικνύεται και από τα δεδομένα της διεθνούς βιβλιογραφίας.
 
-Στους εργαζόμενους, αλλά και στις ομάδες ατόμων, ιδιαίτερα ανήλικων παιδιών, που φοιτούν στα Ειδικά Σχολεία και υπάρχει εν γένει δυσκολία εφαρμογής των απαραίτητων προφυλάξεων και μέτρων με σκοπό την αποτροπή της διασποράς του ιού υψηλής μεταδοτικότητας SARs-CoV2.
 
Α. Προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς του COVID-19 στα Ειδικά Σχολεία
Τα προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς του COVID-19 περιλαμβάνουν οδηγίες ατομικής υγιεινής, οδηγίες για τους εργαζόμενους, οδηγίες για τον περιορισμό των επαφών, οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης χώρων, επιφανειών και αντικειμένων και διοικητικά μέτρα.
 
Οι εργαζόμενοι οφείλουν να ακολουθούν τις οδηγίες ατομικής υγιεινής και ταυτόχρονα να φροντίζουν ώστε οι οδηγίες αυτές να τηρούνται και από τα παιδιά/άτομα, στο πλαίσιο των ιδιαιτεροτήτων του κάθε σχολείου και να προσαρμόζονται ανάλογα. Οι οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης απευθύνονται οριζόντια σε όλο το προσωπικό, αλλά ιδιαίτερα στο βοηθητικό προσωπικό (π.χ. φροντίστριες/ καθαρίστριες, σχολικοί βοηθοί/συνοδοί).
 
1. Οδηγίες ατομικής υγιεινής
-Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης από τον ιό.
 
-Αποφυγή κοινής χρήσης προσωπικών αντικειμένων.
 
-Σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντιλο. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο πρέπει να απορρίπτεται αμέσως μετά τη χρήση τόσο από τα παιδιά όσο και από το προσωπικό μέσα στους κάδους απορριμμάτων.
 
-Τακτικό πλύσιμο των χεριών των παιδιών και των εργαζομένων, με υγρό σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα. Ακολουθεί προσεκτικό στέγνωμα των χεριών με χάρτινες χαρτοπετσέτες μίας χρήσης, οι οποίες θα απορρίπτονται στους κάδους απορριμμάτων.
 
-Τα παιδιά και οι εργαζόμενοι μπορούν εναλλακτικά να χρησιμοποιούν αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα (περιεκτικότητας 60% σε αλκοόλη) ή χαρτομάντιλα με αλκοόλη.
 
-Συστήνεται καλό τρίψιμο των χεριών μέχρι το αντισηπτικό να στεγνώσει. Τα χέρια πρέπει να πλένονται καλά οπωσδήποτε πριν τη λήψη τροφής.
 
2. Προσωπικό
-Το προσωπικό θα πρέπει να εφαρμόζει τις οδηγίες ατομικής υγιεινής, όπως αναφέρονται πιο πάνω. Όλο το προσωπικό των Ειδικών Σχολείων πρέπει να βρίσκεται σε εγρήγορση για πιθανή εμφάνιση συμπτωμάτων, σύμφωνα με τη «Λίστα Κλινικών Συμπτωμάτων για Καθημερινό Αυτοέλεγχο» (Παράρτημα 1).
 
-Το προσωπικό θα πρέπει να απομακρύνεται από την εργασία, σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων συμβατών με λοίμωξη από τον νέο κορωνοϊό ή σε περίπτωση επαφής με επιβεβαιωμένο ή ύποπτο κρούσμα, σύμφωνα με τις οδηγίες που θα λάβει από τη Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Ελέγχου Λοιμωδών Νοσημάτων. (ΜΕΕ&ΕΛΝ). Η διάρκεια της απομάκρυνσης από τα εργασιακά καθήκοντα θα εξαρτηθεί από τα αποτελέσματα του εργαστηριακού ελέγχου, καθώς και από τις κατευθυντήριες οδηγίες που ισχύουν ανάλογα με την τρέχουσα φάση της επιδημίας.
 
3. Περιορισμός επαφών και διατήρηση αποστάσεων, όσο είναι εφικτό:
 
-Αποφυγή επαφής με άτομα που έχουν συμπτώματα λοίμωξης
 
-Αποφυγή στενής επαφής (χειραψίες, αγκαλιές και φιλιά)
 
-Αποφυγή των συναθροίσεων και του συγχρωτισμού οπουδήποτε
 
-Αποφυγή επαφής με άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.
 
4. Οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης
-Ο νέος κορωνοϊός μπορεί να επιβιώσει σε επιφάνειες και αντικείμενο από ώρες έως ημέρες, ενώ οι υψηλότερες θερμοκρασίες και η έκθεση στο ηλιακό φως μειώνουν τον χρόνο επιβίωσής του.
 
-Ο καθαρισμός των επιφανειών με σαπούνι και νερό απομακρύνει τηνοργανική ύλη (μικροοργανισμούς και ρύπους) από τις επιφάνειες και μειώνει τον κίνδυνο εξάπλωσης του COVID-19.
 
-Η χρήση απολυμαντικών σκοτώνει τους παθογόνους μικροοργανισμούς που έχουν επιμολύνει επιφάνειες και αντικείμενα, μειώνοντας ακόμη περαιτέρω τον κίνδυνο εξάπλωσης της λοίμωξης. Επειδή η παραμονή οργανικής ύλης πάνω στις επιφάνειες αδρανοποιεί τα απολυμαντικά, συστήνεται όπως πριν την εφαρμογή τέτοιων ουσιών (π.χ. χλωριούχου διαλύματος) η επιφάνεια να έχει καθαριστεί πρώτα με κοινά καθαριστικά.
 
4.1. Διαδικασία καθημερινής καθαριότητας στα Ειδικά Σχολεία
-Το προσωπικό καθαριότητας κατά τη διάρκεια των εργασιών του θα πρέπει να χρησιμοποιεί τον κατάλληλο προστατευτικό εξοπλισμό που περιλαμβάνει προστατευτική μάσκα, κατά προτίμηση χειρουργική, προστατευτικά γάντια μίας χρήσης και πλαστική ποδιά μίας χρήσης.
Αμέσως μετά την αφαίρεση των γαντιών τα χέρια θα πρέπει ναπλένονται πολύ καλά με νερό και σαπούνι ή αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα (τουλάχιστον >60% αλκοόλη). Τα αντισηπτικά διαλύματα τοποθετούνται σε ασφαλές σημείο, ώστε να μην είναι προσβάσιμα στα παιδιά.
 
-Όλες οι αίθουσες του σχολείου θα πρέπει να αερίζονται πολύ καλά, ιδιαίτερα πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του καθαρισμού τους.
 
-Η καθαριότητα των επιφανειών με κοινό απορρυπαντικό ή υγρό σαπούνι προηγείται της χρήσης απολυμαντικών, ιδιαίτερα δε όταν αυτές είναι εμφανώς λερωμένες.
 
-Συστηματικός και καθημερινός καθαρισμός, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2», των λείων επιφανειών και ιδιαίτερα αυτών που αγγίζονται πιο συχνά από τα μέλη της σχολικής κοινότητας (πόμολα, διακόπτες, πάγκοι, γραφεία, θρανία κ.ά.).
 
-Για τον καθαρισμό του εξοπλισμού και ιδιαίτερα των ηλεκτρονικών συσκευών πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή. Εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμες οδηγίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα (τουλάχιστον 60% αλκοόλης) σε μαντηλάκια ή ψεκασμούς, ενώ οι επιφάνειες θα πρέπει να στεγνώσουν καλά πριν χρησιμοποιηθούν από άλλο άτομο.
 
4.2. Σχετικά με τα απολυμαντικά επισημαίνονται τα ακόλουθα:
-Η χλωρίνη δεν αναμειγνύεται ποτέ με άλλα απορρυπαντικά ή διαλύματα αμμωνίας.
 
-Τα διαλύματα χλωρίνης εφαρμόζονται σε επιφάνειες για τουλάχιστον ένα (1) λεπτό και η αποτελεσματικότητα της δράσης τους διαρκεί για τουλάχιστον 24 ώρες.
 
-Η χρήση των απολυμαντικών θα πρέπει να γίνεται, όπου επιτρέπεται ανάλογα με το είδος της επιφάνειας, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
 
-Η αραίωση των απολυμαντικών, ο χρόνος εφαρμογής τους, ο χρόνος αερισμού του χώρου και ο εξοπλισμός του προσωπικού καθαριότητας θα πρέπει να εκτελούνται σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες χρήσης του κάθε προϊόντος.
 
-Τα απολυμαντικά πρέπει να αποθηκεύονται και να κρατούνται μακριά από παιδιά.
 
-Το διάλυμα χλωρίνης πρέπει να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2».
 
-Ο προαύλιος χώρος καθαρίζεται με κοινά απορρυπαντικά και νερό.
 
5. Ειδικό Σχολείο με επιβεβαιωμένο θετικό κρούσμα COVID-19
Βασικές αρχές
-Απομονώνονται όλοι οι χώροι που χρησιμοποιούνταν από το επιβεβαιωμένο θετικό με COVID-19 μέλος της σχολικής μονάδας, προτού ξεκινήσει ο καθαρισμός με χρήση χλωριούχου διαλύματος, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα έκθεσης άλλων ατόμων που βρίσκονται στο σχολικό περιβάλλον.
 
-Οι εξωτερικές πόρτες και τα παράθυρα πρέπει να παραμείνουν ανοικτά, ώστε να γίνει επαρκής αερισμός του χώρου. Αν υπάρχει δυνατότητα, ο καθαρισμός της αίθουσας να ακολουθεί μετά από 24ωρο αερισμό της.
 
-Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει να επιμεληθεί όλους τους χώρους που χρησιμοποιήθηκαν από το επιβεβαιωμένο θετικό κρούσμα με COVID-19 (γραφεία, τουαλέτα, κοινόχρηστοι χώροι, αίθουσες, θεραπευτήρια, τραπεζαρία κ.λπ.), εστιάζοντας κυρίως στις επιφάνειες όπου υπήρξε επαφή.
 
-Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει πάντα να φοράει τοναπαραίτητο προστατευτικό εξοπλισμό (χειρουργική μάσκα, ολόσωμη ποδιά με μακριά μανίκια, γάντια,
 
-Ο εξοπλισμός καθαρισμού πρέπει να είναι μίας χρήσης.
 
-Η διαδικασία καθαριότητας και εφαρμογής απολυμαντικών στις επιφάνειες γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2».
 
6. Πρόσθετα προληπτικά μέτρα
-Όλο το προσωπικό να τύχει εξέτασης COVID-19 και όσα από τα παιδιά επιθυμούν, με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους, μπορούν επίση να προβούν σε εξέταση για COVID-19.
 
-Η χρήση προστατευτικής μάσκας καθίσταται υποχρεωτική από τον γενικό πληθυσμό, ηλικίας 12 ετών και άνω σε εσωτερικούς χώρους όπου υπάρχει αυξημένη συνάθροιση κοινού, σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Υγείας, ημερομηνίας 24 Αυγούστου 2020. Σε σχέση με τα παιδιά, η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές μέσης εκπαίδευσης στις αίθουσες διδασκαλίας και στους κλειστούς χώρους του σχολείου. Η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων είναι προαιρετική, δεδομένου ότι τηρείται η φυσική αποστασιοποίηση.
 
Εξαίρεση για μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικούς αποτελούν ειδικέςπεριπτώσεις, όπου η χρήση της μάσκας δεν συστήνεται λόγω
υποκείμενων νοσημάτων ή /και άλλων καταστάσεων. Συγκεκριμένα, για παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, αναπηρίες ή άλλες ειδικές ιατρικές καταστάσεις, οι οποίες μπορούν να επηρεαστούν από τη χρήση μάσκας, η χρήση μάσκας δεν θα πρέπει να είναι υποχρεωτική και θα πρέπει, εξατομικευμένα, να αξιολογείται από τον εκπαιδευτικό και/ή τον προσωπικό ιατρό/παιδίατρο του παιδιού.
 
-Θα πρέπει να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός μεγάλου αριθμού παιδιών και ενηλίκων σε κοινόχρηστους χώρους ή αίθουσες (θέατρο, αίθουσες πολλαπλής χρήσης κ.λπ.).
 
-Ο μέγιστος αριθμός παιδιών/ενηλίκων, ανάλογα με το μέγεθος της αίθουσας, θα είναι μέχρι 25 άτομα με αυστηρή τήρηση των μέτρων καθαριότητας επιφανειών, συνεχόμενου αερισμού του χώρου και αποφυγής συνωστισμού.
 
-Διατηρείται απόσταση τουλάχιστον ενός (1) μέτρου μεταξύ τωνπαιδιών στην αίθουσα, στα δωμάτια και στους εξωτερικούς χώρους.
 
-Να αποφεύγεται η κοινή χρήση μολυβιών, στυλό και άλλων προσωπικών αντικειμένων.
 
-Παιχνίδια ή άλλα αντικείμενα τα οποία δεν είναι εύκολο να πλένονται ή να απολυμαίνονται, να μη χρησιμοποιούνται. Λούτρινα αντικείμενα ήπαιχνίδια που είναι απαραίτητο να χρησιμοποιούνται μόνο από ένα παιδί και να πλένονται στους 60oC-90o C για να απολυμαίνονται πριν χρησιμοποιηθούν από άλλο παιδί.
 
-Το πλύσιμο παιχνιδιών τα οποία έχουν έρθει σε επαφή με αναπνευστικές εκκρίσεις (ρινικές, στοματικές) να τοποθετούνται ξεχωριστά, μέχρι να πλυθούν από κάποιο άτομο που φορεί γάντια.
 
-Βιβλία ή άλλα χάρτινα αντικείμενα δεν θεωρούνται υψηλού κινδύνου για μετάδοση του ιού.
 
-Κάθε κρεβάτι να είναι στην προβλεπόμενη απόσταση τουλάχιστον του ενός (1) μέτρου και να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το ίδιο άτομο. Σε περίπτωση που υπάρχει κρεβάτι, το οποίο χρησιμοποιείται από άλλα παιδιά, θα πρέπει πριν τη χρήση από κάθε παιδί να αλλάζονται σεντόνια και μαξιλάρια.
 
-Ο ιματισμός να πλένεται καθημερινά στους 60oC-90oC.
 
-Ο/Η σχολικός/ή βοηθός/συνοδός (σχβ/σ) προτού αλλάξει την πάνα του παιδιού να πλένει τα χέρια του παιδιού και τα δικά του και ακολούθως να φοράει γάντια.
 
-Τα γάντια και οι χρησιμοποιημένες πάνες να τοποθετούνται σε ειδικές σακούλες απορριμμάτων και να ξαναπλένονται τα χέρια του παιδιού.
 
-Ο χώρος όπου έγινε η αλλαγή να απολυμαίνεται με αλκοολούχο διάλυμα.
 
-Να ακολουθείται η ίδια διαδικασία με καινούριο ζευγάρι γαντιών όταν θα γίνει αλλαγή πάνας σε άλλο παιδί.
 
7. Πλύσιμο/σίτιση/κράτημα παιδιού/ατόμου
-Οι σχβ/σ να φέρουν ειδικές προστατευτικές μακρυμάνικες ποδιές μίας χρήσης, μάσκες και επιπλέον διαφανές πλαστικό προστατευτικό (διαφανής προσωπίδα) όταν πρόκειται να κρατήσουν ένα παιδί ή να το ταΐσουν.
 
-Τα ρούχα του παιδιού να αλλάζονται εάν είναι λερωμένα, ή εάν έχουν εκκρίσεις, και να τοποθετούνται προσεκτικά σε πλαστικές σακούλες.
 
-Οι σχβ/σ να πλένουν τα χέρια τους πριν και μετά την επαφή τους με παιδιά.
 
-Όλα τα αντικείμενα σίτισης π.χ. κουτάλια, πιρούνια, μπιμπερό να πλένονται κανονικά με ειδικό υγρό σαπούνι.
 
8. Προετοιμασία φαγητού και γεύματος
-Οι γονείς ενθαρρύνονται να ετοιμάζουν το φαγητό στο σπίτι και να το στέλνουν στο σχολείο.
 
-Προσωπικό που θα ετοιμάζει και σερβίρει το φαγητό στα παιδιά να φορεί μάσκες και γάντια και να μην έχει προηγουμένως ασχοληθεί με την αλλαγή πανών υγείας των παιδιών, ακολουθώντας το πρωτόκολλο για τους χώρους εστίασης.
 
-Επίσης, το προσωπικό θα πρέπει να μεριμνά για το πλύσιμο των χεριών των παιδιών.
 
9. Άλλα μέτρα
-Υπάρχουν πολλά ζητήματα που προκύπτουν και δεν σχετίζονται με τον COVID-19, όταν ανοίγουν ξανά δημόσια κτίρια και χώροι που έχουν κλείσει για παρατεταμένες περιόδους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για να διασφαλιστεί η ασφάλεια του συστήματος νερού του κτιρίου. Δεν είναι απαραίτητο να καθαριστούν τα συστήματα εξαερισμού, εκτός από τη συνήθη συντήρηση, ως μέρος της μείωσης του κινδύνου για COVID 19.
 
-Έλεγχος του συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης, ώστε να αποκατασταθούν άμεσα τυχόν βλάβες.
 
-Εξασφάλιση επάρκειας όλης της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής για την εφαρμογή της υγιεινής των χεριών και της αναπνευστικής υγιεινής από τους εργαζόμενους και τα παιδιά:
 
-Υγρό σαπούνι σε κάθε νιπτήρα και χαρτοπετσέτες
 
-Ποδοκίνητοι κάδοι που κλείνουν, εκεί και όπου υπάρχει δυνατότητα (εναλλακτικά οι σακούλες θα πρέπει να απορρίπτονται καθημερινά)
 
-Χαρτομάντιλα
 
-Αλκοολούχα αντισηπτικά διαλύματα.
 
-Μέριμνα ώστε οι νιπτήρες στις τουαλέτες να διαθέτουν πάντα φιάλη με υγρό σαπούνι και χαρτοπετσέτες μίας χρήσης, οι οποίες πρέπει να απορρίπτονται σε κάδους που θα είναι δίπλα στους νιπτήρες.
 
-Μέριμνα ώστε όλοι οι κάδοι απορριμμάτων να διαθέτουν ποδοκίνητο καπάκι και να περιέχουν πλαστική σακούλα μίας χρήσης.
 
-Επιμελής και συχνός καθαρισμός των αντικειμένων κοινής χρήσης.
 
-Ανάρτηση έντυπων οδηγιών ατομικής υγιεινής.
 
-Πρόβλεψη για την απρόσκοπτη λειτουργία του σχολείου και την εφαρμογή των μέτρων σε περίπτωση απουσίας προσωπικού (αριθμητικά και ποιοτικά).

-Παρακολούθηση των εξελισσόμενων επιδημιολογικών δεδομένων και σε περίπτωση επέκτασης της διασποράς του νέου κορωνοϊού στην κοινότητα, επικαιροποίηση των μέτρων, σύμφωνα με τις οδηγίες της Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Ελέγχους Λοιμωδών Νοσημάτων (ΠΕΕ&ΕΛΝ).

-Τα προγράμματα θεραπευτικής υδροθεραπείας και κολύμβησης θα λειτουργούν σύμφωνα με τα «Μέτρα προφύλαξης κατά της εξάπλωσης του COVID-19 για τους υπεύθυνους Κολυμβητηρίων/Δημόσιων Κολυμβητικών Δεξαμενών» του Υπουργείου Υγείας (Παράρτημα 2).
-Κατά το διάλειμμα, τα πολυπαιχνίδια και η αμμοδόχος στην αυλή του Ειδικού Σχολείου θα παραμείνουν κλειστά, ώστε να μην χρησιμοποιούνται από τα παιδιά. Μπορούν να αξιοποιηθούν τα ατομικά παιχνίδια, νοουμένου ότι θα τηρούνται όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα ασφάλειας.

-Για τη μεταφορά των μαθητών/τριών με λεωφορεία, θα πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Οδηγίες για μέτρα ελέγχου και πρόληψης της διασποράς του ιού COVID-19 σε λεωφορεία και άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς» (Παράρτημα 3).

Β. Απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εκδήλωσης συμπτωμάτων κορωνοϊού COVID-19 από παιδί ή εργαζόμενο σε Ειδικό Σχολείο
-Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα, ο ιός μπορεί να προκαλέσει ήπια γριπώδη συμπτωματολογία όπως: πυρετό, βήχα, πονόλαιμο, αγευσία/ανοσμία, δυσκολία στην αναπνοή, μυαλγίες, καταβολή.

-Σε σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστούν σοβαρή πνευμονία, σύνδρομο οξείας αναπνευστικής δυσχέρειας, σήψη και σηπτικό σοκ και θάνατος. Τα άτομα που ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου (π.χ. ηλικιωμένοι, καρδιοπαθείς, άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, ηπατοπάθειες ή πνευμονοπάθειες, ανοσοανεπάρκεια) είναι πιθανότερο να εμφανίσουν σοβαρή νόσο.

-Πρέπει να γίνεται αξιολόγηση των παιδιών για ενδεχόμενα συμπτώματα  σύμφωνα με τη «Λίστα Κλινικών Συμπτωμάτων για Καθημερινό Αυτοέλεγχο» (Παράρτημα 1) στο σπίτι πριν την άφιξή τους στο σχολείο.

Παράλληλα, θα πρέπει να αξιολογούνται τα πιθανά συμπτώματα με τη άφιξη των παιδιών στο σχολείο.

-Σε περίπτωση που παιδί ή εργαζόμενος εμφανίζει συμπτώματα, απομονώνεται σε ειδικά διαμορφωμένο καλά αεριζόμενο χώρο, τοποθετείται χειρουργική μάσκα, εάν είναι δυνατό.

-Η διεύθυνση του σχολείου θα πρέπει να επικοινωνήσει ΑΜΕΣΑ με τους γονείς/κηδεμόνες του παιδιού για την άμεση παραλαβή του. Οι γονείς/κηδεμόνες προτρέπονται να επικοινωνήσουν με τους Προσωπικούς τους Ιατρούς/Παιδιάτρους. για περαιτέρω οδηγίες. Εάν το παιδί/άτομο βρίσκεται υπό την προστασία του κράτους, η διεύθυνση του σχολείου θα επικοινωνήσει με τους υπεύθυνους λειτουργούς των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας.

-Σε περίπτωση που ασθενής με ύποπτη λοίμωξη χρειάζεται να μεταφερθεί σε κλινική COVID-19/Ιατρείο Δημόσιας Υγείας ενημερώνεται άμεσα το νοσηλευτήριο μέσω του 1420, ώστε να ληφθούν όλα τα απαιτούμενα μέτρα πρόληψης και ελέγχου διασποράς της λοίμωξης.
-Τα επιβεβαιωμένα κρούσματα του COVID-19 θα πρέπει να προσκομίσουν πιστοποιητικό από τον Θεράποντα Ιατρό τους με την επιστροφή τους στο σχολείο.

Γ. Γενικές οδηγίες για μείωση της πιθανότητας διασποράς του ιούCOVID-19 στα Ειδικά Σχολεία
-Παραμονή παιδιών σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο.

-Περιορισμός των μετακινήσεων στο σχολείο και καλός αερισμός των κοινόχρηστων χώρων.

-Διατήρηση αναγκαίων αποστάσεων τουλάχιστον ενός (1) μέτρου μεταξύ των παιδιών.

-Αποφυγή γευμάτων σε τραπεζαρία. Η σίτιση να γίνεται στις αίθουσες διδασκαλίας.

-Δεν επιτρέπονται άσκοπες επισκέψεις από άτομα εκτός του προσωπικού.

-Χρήση απλής χειρουργικής μάσκας, ρόμπας μίας χρήσης και γαντιών από το άτομο που φροντίζει το κάθε παιδί/άτομο. Αποφεύγεται η επαφή των χεριών με τη μάσκα. Η μάσκα απορρίπτεται όταν είναι εμφανώς λερωμένη ή βρεγμένη, καθώς και μετά τη χρήση. Στη συνέχεια εφαρμόζεται υγιεινή των χεριών.

-Εφαρμογή υγιεινής των χεριών μετά από κάθε επαφή με το άτομο/παιδί ή το άμεσο άψυχο περιβάλλον του, πριν και μετά την προετοιμασία φαγητού, πριν το φαγητό και μετά τη χρήση της τουαλέτας.

-Χρήση χαρτοπετσετών μίας χρήσης μετά το πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι.

-Εφαρμογή αναπνευστικής υγιεινής από το παιδί, εάν είναι δυνατό (κάλυψη στόματος και μύτης κατά τη διάρκεια βήχα ή φταρνίσματος, χρήση απλής χειρουργικής μάσκας, χαρτομάντιλων ή εσωτερικού του αγκώνα), καθώς και υγιεινής των χεριών.
 
-Προσεκτική απόρριψη των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για κάλυψη της μύτης και του στόματος στον κάλαθο απορριμμάτων ή σχολαστικό πλύσιμο στην περίπτωση που αυτά δεν είναι μίας χρήσης.

-Αποφυγή άμεσης επαφής με γυμνά χέρια, με σωματικά υγρά, ιδιαίτερα σάλιο, πτύελα ή άλλες αναπνευστικές εκκρίσεις και κόπρανα και εφαρμογή γαντιών μίας χρήσης. Μετά από οποιαδήποτε επαφήακολουθεί υγιεινή των χεριών.

-Τοποθέτηση των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν από τα παιδιά και το προσωπικό, π.χ. γάντια, μάσκες, χαρτομάντιλα κ.λπ. σε σακούλα που δένει μέσα στο δωμάτιο, πριν την απόρριψή τους μαζί με τα οικιακά απορρίμματα.

-Τα αντικείμενα των παιδιών/ατόμων όπως πιάτα, ποτήρια, μαχαιροπήρουνα, πετσέτες, σεντόνια, μετά από καλό πλύσιμο >60oC επαναχρησιμοποιούνται.

-Καθαρισμός και απολύμανση επιφανειών και αντικειμένων στο δωμάτιο/  αίθουσα του παιδιού/ατόμου καθημερινά με κοινό απορρυπαντικό ή σαπούνι, ξέπλυμα και στη συνέχεια απολύμανση σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2».

-Συνεχής καθαρισμός της τουαλέτας σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Τουαλέτα».

-Τοποθέτηση λερωμένων ρούχων, πετσετών και κλινοσκεπασμάτων σε ξεχωριστό σάκο για τα άπλυτα με προσοχή, για αποφυγή επαφής με το δέρμα και τα ρούχα. Πλύσιμο στο πλυντήριο με κοινό οικιακό απορρυπαντικό σε υψηλή θερμοκρασία (60oC-90oC) και καλό στέγνωμα (μπορούν να χρησιμοποιηθούν και υδροδιαλυτοί σάκοι που μπαίνουν απευθείας στο πλυντήριο και διαλύονται στον κάδο πλυντηρίου αυτόματα).

-Τα σκεύη φαγητού των παιδιών να πλένονται ξεχωριστά με ζεστό νερό και απορρυπαντικό από άτομο που φορά γάντια ή στα πλυντήρια πιάτων.

-Χρήση γαντιών και ρόμπας μίας χρήσης κατά τη διάρκεια καθαρισμού επιφανειών και αποκομιδής λερωμένων με σωματικά υγρά ρούχων, πετσετών και κλινοσκεπασμάτων. Ακολουθεί υγιεινή των χεριών.

-Όλα τα μέλη του προσωπικού θεωρούνται στενές επαφές και παρακολουθούν την υγεία τους.

1. Διαχείριση στενών επαφών (προσωπικό, παιδιά)
Άτομα που ήρθαν σε επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 παρακολουθούν την υγεία τους από την ημέρα της τελευταίας επαφής και για 14 ημέρες. Στην περίπτωση που εμφανίσουν τα προαναφερόμενα συμπτώματα θα πρέπει να έρθουν άμεσα σε επαφή με τον ιατρό τους. Σκόπιμη είναι η τακτική (καθημερινή) και κατά προτίμηση άμεση επικοινωνία των στενών επαφών με επαγγελματία υγείας για όλη τη διάρκεια της παρακολούθησης.

Για όλο το διάστημα της παρακολούθησης (14 ημέρες) πρέπει να εφαρμόζονται τα παρακάτω:

-Διαμονή σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο που χρησιμοποιείται μόνο από το άτομο αυτό.
-Περιορισμός όσων φροντίζουν το άτομο, ιδανικά ένα άτομο που δεν ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου (δηλαδή δεν είναι μεγάλης ηλικίας και δεν έχει χρόνιο νόσημα).

-Δεν επιτρέπονται επισκέψεις.

-Διαμονή των υπόλοιπων μελών της οικογένειας σε διαφορετικό δωμάτιο και εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τήρηση απόστασης τουλάχιστον δύο (2) μέτρων από το άτομο.

-Χρήση διαφορετικής τουαλέτας.

-Περιορισμός των μετακινήσεων του ατόμου στο σπίτι, όσο είναι δυνατό.

-Καλός αερισμός των κοινόχρηστων χώρων.Καλό πλύσιμο των χεριών πριν και μετά από κάθε επαφή με το άτομο ή το περιβάλλον του (δωμάτιο, αντικείμενα), πριν και μετά την προετοιμασία φαγητού, πριν το φαγητό και μετά τη χρήση της τουαλέτας, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Τουαλέτα».

-Συνεχής κάλυψη στόματος και της μύτης κατά τη διάρκεια βήχα ή φταρνίσματος.

-Προσεκτική απόρριψη των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για κάλυψη της μύτης και του στόματος, σχολαστικό πλύσιμο στην περίπτωση που αυτά δεν είναι μίας χρήσης.

-Αποφυγή άμεσης επαφής με σωματικά υγρά του ασθενούς, ιδιαίτερα σάλιο, πτύελα ή άλλες αναπνευστικές εκκρίσεις και κόπρανα με γυμνά χέρια και εφαρμογή γαντιών μίας χρήσης. Σωστή εφαρμογή της υγιεινής των χεριών.

-Αποφυγή επαφής με δυνητικά μολυσμένα αντικείμενα του ασθενούς όπως πιάτα, ποτήρια, μαχαιροπίρουνα, πετσέτες, σεντόνια, τα οποία μετά από σχολαστικό πλύσιμο επαναχρησιμοποιούνται.

-Καθαρισμός και απολύμανση επιφανειών και αντικειμένων στο δωμάτιο σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2».

-Καθαρισμός της τουαλέτας καθημερινά με τον ίδιο τρόπο.

2. Στην περίπτωση που το άτομο εμφανίσει συμπτώματα αναπνευστικής λοίμωξης (π.χ. πυρετό, βήχα, πονόλαιμο, δυσκολία στην αναπνοή) καλεί άμεσα τον Προσωπικό του Ιατρό για περαιτέρω οδηγίες
-Τα άτομα (παιδιά/εργαζόμενοι) που θεωρούνται στενές επαφές πρέπει να έχουν οδηγίες σχετικά με τον τρόπο μετάβασης σε συγκεκριμένο νοσηλευτήριο, εάν προκύψει ανάγκη.

-Προηγούμενη ενημέρωση του νοσηλευτηρίου που θα υποδεχτεί συμπτωματικό ασθενή πριν τη μετάβασή του και συγκατάθεση από τους γονείς/κηδεμόνες.

-Χρήση από τον ασθενή απλής χειρουργικής μάσκας κατά τη μετάβαση του στο νοσηλευτήριο.

-Μη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ιδιωτικό όχημα με ανοικτά τα παράθυρα ή ασθενοφόρο.
-Εφαρμογή αναπνευστικής υγιεινής από τον ασθενή (κάλυψη στόματος και μύτης κατά τη διάρκεια βήχα ή φταρνίσματος, χρήση απλής χειρουργικής μάσκας, χαρτομάντιλων ή εσωτερικού του αγκώνα), καθώς και υγιεινής των χεριών, εάν είναι εφικτό.

-Τήρηση απόστασης τουλάχιστον δύο (2) μέτρων από τους γύρω του, τόσο κατά τη διάρκεια της μετάβασης στο νοσηλευτήριο όσο και κατά τη διάρκεια της αναμονής για εξέταση.

-Καθαρισμός και απολύμανση των επιφανειών που λερώθηκαν κατά τη διάρκεια της μετάβασης του ασθενούς στο νοσηλευτήριο από αναπνευστικές εκκρίσεις ή άλλα σωματικά υγρά, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2».

3. Άτομα με υποκείμενα νοσήματα
-Σε περίπτωση παιδιών/ατόμων με υποκείμενα νοσήματα θα πρέπει να υπάρχει τακτική επικοινωνία των γονέων ή των ίδιων των ατόμων με τον Προσωπικό τους Ιατρό. Σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων, η απόφαση για νοσηλεία εν αναμονή του αποτελέσματος είναι στην κρίση του υπεύθυνου ιατρού και βασίζεται στη κλινική εικόνα, αλλά και το υποκείμενο νόσημα του ασθενούς.

 

Δειτε Επισης

Αλματώδης αύξηση της τιμής του πετρελαίου λόγω των εντάσεων στη Μέση Ανατολή
Στους 26 βαθμούς η θερμοκρασία με σκόνη στην ατμόσφαιρα
Έσπασαν το φράγμα των 7.000 τα παράπονα για τους δρόμους-Αποπερατώθηκε ένα στα τέσσερα προβλήματα
Παίρνει τις λιμουζίνες, δίνει μικρότερα ηλεκτρικά οχήματα στους αξιωματούχους η Κυβέρνηση-1.6 εκ. ευρώ το κόστος
Οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Δωρεάν μαθήματα σε ενήλικες προσφέρει η Σχολή Χαρακτικής Χαμπή
Πρόοδο στην προσπάθεια εμβάθυνσης της αγοράς κεφαλαιαγορών βλέπει ο Μισέλ
Υπ. Γεωργίας στην Σύνοδο Κοινοπολιτείας-«Συλλογική ευθύνη η προστασία ωκεανών»
Δήμος Λάρνακας: Σύντομα ο σχεδιασμός για Σχολή Θαλάσσιων Επιστημών ΤΕΠΑΚ
Δέσμευση Βουλής για προώθηση υγειονομικής περίθαλψης με επίκεντρο τον ασθενή