Στη δημοσιότητα και το υγειονομικό πρωτόκολλο για τη Μέση εκπαίδευση-Τι ισχύει για τις μάσκες στα διαλείμματα

Μετά το υγειονομικό πρωτόκολλο για τα δημοτικά, στη δημοσιότητα δόθηκε και το πρωτόκολλο και για τα σχολεία μέσης εκπαίδευσης.
 
Όπως αναφέρεται στο πρωτόκολλο, η χρήση μάσκας καθίσταται υποχρεωτική για τους εκπαιδευτικούς, καθόλη τη διάρκεια της διδασκαλίας, ενώ όσον αφορά του μαθητές, είναι υποχρεωμένοι να την φορούν στις αίθουσες διδασκαλίας και στους κλειστούς χώρος του σχολείου.
 
Αναλυτικά το πρωτόκολλο:
Η λειτουργία των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, υπό τις συνθήκες της επιδημίας του Κορωνοϊού SARS-CoV-2 (COVID-19) στην Κύπρο, πρέπει να γίνεται σε κατάλληλες, ελεγχόμενες και προσεγμένες συνθήκες ασφάλειας και υγείας, έτσι ώστε να εξαλειφθεί ή/και να μειωθεί, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, ο κίνδυνος εξάπλωσης του ιού τόσο για τους/τις μαθητές/ μαθήτριες όσο και για τους/τις εργαζόμενους/ες στα σχολεία (εκπαιδευτικούς και άλλο προσωπικό) και κατά συνέπεια για το κοινωνικό σύνολο (γονείς/κηδεμόνες κ.ά.).
 
Σε μια προσπάθεια διαμόρφωσης των κατάλληλων συνθηκών φοίτησης των μαθητών/ριών και του κατάλληλου περιβάλλοντος εργασίας του προσωπικού των σχολείων, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (YΠΠΑΝ) σε συνεργασία με τη Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Ελέγχου Λοιμωδών Νοσημάτων του Τμήματος Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας, έχει ετοιμάσει το Υγειονομικό Πρωτόκολλο για τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης.
 
Σημειώνεται ότι το παρόν Πρωτόκολλο και οι οδηγίες που εμπεριέχει είναι συμπληρωματικές και δεν αντικαθιστούν τις υποχρεώσεις που καθορίζονται είτε στον περί Ασφάλειας και Υγείας Νόμο, είτε στον περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμο, είτε στα Διατάγματα και Δελτία Τύπου που έχουν εκδοθεί και πιθανόν να εκδοθούν στο μέλλον από την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας.
 
Νοείται ότι οι οδηγίες του Πρωτοκόλλου ενδέχεται να τροποποιηθούν καθώς εξελίσσεται η επιδημία.
 
Είσοδος και Έξοδος στον Σχολικό Χώρο
Συγκεκριμένος χρόνος προσέλευσης στο σχολείο.
 
Είσοδος των μαθητών/μαθητριών από διαφορετικά σημεία που θα ορισθούν εκ των προτέρων.
 
Κατ’ ευθείαν μετάβαση στην αίθουσα διδασκαλίας, η οποία θα είναι γνωστή στους μαθητές/μαθήτριες εκ των προτέρων ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στην είσοδο και έξοδο από το σχολείο.
 
Ο/Η εκπαιδευτικός θα βρίσκεται εντός της αίθουσας, εν αναμονή των μαθητών/μαθητριών και θα φροντίζει για το άνοιγμα των παραθύρων και την απόσταση μεταξύ των παιδιών, η οποία θα είναι τουλάχιστον στο ένα (1) μέτρο ενώ η απόσταση του εκπαιδευτικού από τους/τις μαθητές/μαθήτριες ορίζεται στα δύο (2) μέτρα.
 
Συστήνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό ώστε να μειώνεται, κατά το δυνατό, η έκθεση των παιδιών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα.
 
Ο/Η εκπαιδευτικός θα ελέγχει τον αριθμό των μαθητών/μαθητριών, ώστε να τηρείται ένα (1) μέτρο απόσταση μεταξύ των παιδιών, με μέγιστο αριθμό τα είκοσι πέντε (25) παιδιά, με αυστηρή τήρηση των μέτρων καθαριότητας όλων των επιφανειών συνεχούς εξαερισμού του χώρου και αποφυγή συνωστισμού.
 
Από τη στιγμή που εισέρχεται στην αίθουσα, κάθε μαθητής/μαθήτρια θα απολυμαίνει τα χέρια του/της με αντισηπτικό, υπό την εποπτεία του/της εκπαιδευτικού της τάξης.
 
Η χρήση προστατευτικής μάσκας καθίσταται υποχρεωτική από τον γενικό πληθυσμό, ηλικίας 12 ετών και άνω σε εσωτερικούς χώρους όπου υπάρχει αυξημένη συνάθροιση κοινού, σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Υγείας ημερομηνίας 24.08.2020. Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να φορούν μάσκα καθόλη τη διάρκεια της διδασκαλίας και σε όλους τους κλειστούς χώρους του σχολείου (π.χ στις αίθουσες συνάθροισης του προσωπικού του σχολείου).
 
Εναλλακτικά της χρήσης μάσκας, μπορεί σε ειδικές περιπτώσεις, κατά τις οποίες είναι αναγκαία η χειλανάγνωση (π.χ. άτομα με προβλήματα ακοής, κατά τη λογοθεραπεία) να χρησιμοποιηθεί από τους/τις εκπαιδευτικούς η προσωπίδα (face shield), δεδομένου ότι θα τηρείται η κοινωνική αποστασιοποίηση των δύο (2) μέτρων από τον/την εκπαιδευτικό νπρος τους/τις μαθητές/μαθήτριες κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και με συνεχή αερισμό του χώρου.
 
Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης στις αίθουσες διδασκαλίας και στους κλειστούς χώρους του σχολείου. Η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων είναι προαιρετική, δεδομένου ότι τηρείται η φυσική και κοινωνική αποστασιοποίηση.
 
Εξαίρεση για μαθητές/μαθήτριες αποτελούν ειδικές περιπτώσεις, όπου η χρήση της μάσκας δεν συστήνεται λόγω υποκείμενων νοσημάτων ή /και άλλων καταστάσεων. Συγκεκριμένα, για παιδιά κάθε ηλικίας με αναπτυξιακές διαταραχές, αναπηρίες ή άλλες ειδικές ιατρικές καταστάσεις, οι οποίες μπορούν να επηρεαστούν από τη χρήση νμάσκας, η χρήση μάσκας δεν θα πρέπει να είναι υποχρεωτική και θα πρέπει, εξατομικευμένα, να αξιολογείται από τον εκπαιδευτικό και/ή τον προσωπικό ιατρό/παιδίατρο του παιδιού.
 
Δεν συστήνεται η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια των αθλητικών δραστηριοτήτων. Νοείται ότι κατά τις αθλητικές δραστηριότητές θα πρέπει να τηρούνται αποστάσεις τουλάχιστον δύο (2) μέτρων μεταξύ των παιδιών.
 
Ο/Η κάθε μαθητής/μαθήτρια θα έχει τη δική του θέση στο θρανίο και καρέκλα, τα οποία θα χρησιμοποιεί καθημερινά και για όλη τη διάρκεια των μαθημάτων. Οι μαθητές/μαθήτριες δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν θρανίο ή καρέκλα άλλου/άλλης συμμαθητή/ συμμαθήτριας. Κάθε μαθητής/μαθήτρια παραμένει στο θρανίο του/της ή στον χώρο που έχει οριστεί να κάθεται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας.
 
Αν ένας/μία μαθητής/μαθήτρια παρουσιάζει οποιαδήποτε ύποπτα συμπτώματα θα πρέπει να το αναφέρει στον/στην εκπαιδευτικό με την είσοδό του/της στην τάξη. Ο/Η εκπαιδευτικός θα πρέπει καθημερινά να ρωτά εάν ο μαθητής/ μαθήτρια εμφάνισε σήμερα ή πρόσφατα συμπτώματα, εάν ήρθε σε επαφή με ύποπτο ή και επιβεβαιωμένο κρούσμα,
εάν τα άτομα με τα οποία διαμένει έχουν συμπτώματα και εάν ήρθε σε επαφή με άτομο με πρόσφατο ταξιδιωτικό ιστορικό (διάστημα 14 ημερών). Η διαδικασία αυτή πρέπει να γίνεται καθημερινά σύμφωνα με τη «Λίστα Κλινικών Συμπτωμάτων για Καθημερινό Αυτοέλεγχο» (Παράρτημα 1).
 
Συστήνεται κατά την έναρξη των σχολείων να γίνει μία ενημέρωση των μαθητών/μαθητριών σχετικά με την επιδημία και τα μέτρα ατομικής προστασίας και της σημασίας τους από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης.
 
Διδασκαλία – Οργάνωση της αίθουσας διδασκαλίας
Η διδασκαλία θα γίνεται στην τάξη ή σε ανοικτό χώρο, ο οποίος θα εντοπίζεται από τον/την εκπαιδευτικό, θα δηλώνεται και θα τυγχάνει έγκαιρα έγκρισης από τον/τη Διευθυντή/Διευθύντρια ή Β.Δ που θα οριστεί από τον/ τη Διευθυντή/ Διευθύντρια ως υπεύθυνος για τον σκοπό αυτό. Στη περίπτωση που η διδασκαλία γίνεται στην τάξη, τα παιδιά θα έχουν απόσταση τουλάχιστον ενός (1) μέτρου μεταξύ τους και ο χώρος διακίνησης του/της εκπαιδευτικού θα απέχει δύο (2) μέτρα από το πλησιέστερο θρανίο και τους/τις μαθητές/μαθήτριες. Σε περίπτωση που η διδασκαλία θα γίνεται σε ανοικτό χώρο, θα γίνεται η μετακίνηση με την προσέλευση όλων των μαθητών/μαθητριών στην αίθουσα διδασκαλίας. Κατά τη μετακίνηση θα τηρούνται αυστηρά οι αποστάσεις ασφάλειας, τουλάχιστον ένα (1) μέτρο.
 
Θα πρέπει να αποφεύγεται η επαφή των χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για μείωση του κινδύνου μόλυνσης.
 
Σε βήχα ή φτέρνισμα, θα πρέπει να γίνεται κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντιλο. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο θα πρέπει να απορρίπτεται σε κλειστό κάδο απορριμμάτων και να ακολουθεί επιμελές πλύσιμο των χεριών (με διάλυμα που θα βρίσκεται εντός της τάξης).
 
Θα πρέπει να αποφεύγεται η χρήση αντικειμένων όπως μολυβιών, στυλό, μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων που χρησιμοποιούνται από άλλους.
 
Πριν την έξοδο για διάλειμμα και πριν οι μαθητές/μαθήτριες αποχωρήσουν από την αίθουσα θα γίνεται υπενθύμιση από τον/την εκπαιδευτικό για τα μέτρα ασφάλειας που θα ακολουθούνται κατά το διάλειμμα.
 
Θα γίνεται επίσης υπενθύμιση, από τον/την εκπαιδευτικό στους/στις μαθητές/μαθήτριες για πλύσιμο των χεριών, τήρηση των καθορισμένων αποστάσεων κ.τ.λ.
 
Διαλείμματα
Η σχολική μονάδα αναπροσαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα ώστε να υπάρχουν διαφορετικές ζώνες διαλειμμάτων και να μην συνυπάρχει μεγάλος αριθμός μαθητών/μαθητριών στους εξωτερικούς χώρους. Προβλέπεται διαχωρισμός της αυλής ώστε να υπάρχουν ξεχωριστοί χώροι για τις διάφορες ομάδες και κάθε ομάδα να έχει τον δικό της χώρο.
 
Θα πρέπει να γίνεται επιμελές πλύσιμο των χεριών με υγρό σαπούνι και νερό, για τουλάχιστον είκοσι δευτερόλεπτα (20’’), πριν τη λήψη τροφής και μετά την επίσκεψη στην τουαλέτα και προσεκτικό στέγνωμα χεριών με χαρτοπετσέτες μιας χρήσης και απόρριψή τους στους κάδους απορριμμάτων. Θα πρέπει να γίνεται έλεγχος και κατά τα διαλείμματα στις τουαλέτες ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός των μαθητών/μαθητριών στους χώρους αυτούς (θα οριστούν από τον/τη Διευθυντή/Διευθύντρια του σχολείου τα άτομα που θα είναι υπεύθυνα για τον έλεγχο τήρησης μέτρων κατά τα διαλείμματα).
 
Έλεγχος και αποφυγή συνάθροισης των μαθητών/μαθητριών κατά τα διαλείμματα, κατά τα οποία πρέπει να τηρείται η κοινωνική φυσική αποστασιοποίηση και θα πρέπει να υπάρχει εποπτεύων τήρησης των μέτρων κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
 
Τα κυλικεία θα λειτουργούν σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Μέτρα προφύλαξης κατά της εξάπλωσης του COVID-19 σε χώρους take away//delivery».
 
Με το πέρας του διαλείμματος και την επάνοδο στην αίθουσα/χώρο διδασκαλίας θα γίνεται απολύμανση των χεριών με το αντισηπτικό που υπάρχει στην τάξη ή με το ανάλογο ατομικό αντισηπτικό που θα έχει το κάθε παιδί.
 
Παρουσίαση συμπτωμάτων
Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια ή εκπαιδευτικός ή άλλο μέλος του προσωπικού του σχολείου παρουσιάσει συμπτώματα σύμφωνα με τη «Λίστα Κλινικών Συμπτωμάτων για Καθημερινό Αυτοέλεγχο» (Παράρτημα 1) τότε παραμένει υποχρεωτικά στο σπίτι. Το οικείο περιβάλλον (γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/μαθήτριας) προβαίνει αμέσως σε επικοινωνία με τον/την προσωπικό ιατρό/παιδίατρο και ενημερώνει τη Διεύθυνση του σχολείου, προκειμένου να προβεί σε όλα τα απαραίτητα προβλεπόμενα μέτρα, τα οποία καθορίζονται από τα πρωτόκολλα που ισχύουν για αυτά τα θέματα.
 
Οι γονείς/κηδεμόνες καθίστανται υπεύθυνοι για τη θερμομέτρηση και τον καθημερινό έλεγχο τυχόν συμπτωμάτων των παιδιών, πριν την αναχώρησή τους από το σπίτι. Σχετικές οδηγίες προς τους γονείς/κηδεμόνες υπάρχουν στον
 
«Οδηγό για γονείς/κηδεμόνες για σωστή και ασφαλή επιστροφή των παιδιών στα σχολεία» στην ιστοσελίδα του Υ.Π.Π.Α.Ν.
Στο σχολείο υπάρχουν θερμόμετρα για δειγματοληπτική θερμομέτρηση των μαθητών/ριών σε διαφορετική ομάδα μαθητών/ριών κάθε ημέρα, καθώς και για θερμομέτρηση σε περίπτωση παρουσίασης πυρετού.
 
Σε περίπτωση παρουσίασης συμπτωμάτων κατά τη διάρκεια της παρουσίας στο σχολείο θα πρέπει το άτομο που παρουσιάζει τα συμπτώματα να απομονώνεται σε ειδικό δωμάτιο που θα έχει καθοριστεί και ακολούθως να εφαρμόζονται τα πρωτόκολλα που έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υγείας. Επισημαίνεται ότι το ιατρείο του σχολείου δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως χώρος απομόνωσης αφού σε αυτό διενεργούνται κλινικές εξετάσεις και άλλες δραστηριότητες της Σχολιατρικής Υπηρεσίας, οι οποίες δεν πρέπει να διακόπτονται, καθώς και για αποφυγή διασποράς του ιού.
 
Σε περίπτωση επιβεβαιωμένου κρούσματος στη σχολική μονάδα, ενεργοποιούνται οι μηχανισμοί του Υπουργείου Υγείας για τις περαιτέρω δέουσες ενέργειες, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρωτόκολλα.
 
Σε περίπτωση που τα συμπτώματα (λοίμωξη αναπνευστικού, πυρετός κ.ά.) παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια της παρουσίας στη σχολική μονάδα ή διαπιστωθεί ύποπτο κρούσμα στο σχολείο, η ομάδα διαχείρισης κρίσεων του σχολείου, η οποία έχει οριστεί για τη ρύθμιση των θεμάτων ασφάλειας και υγείας σε συνθήκες κορωνοϊού (όπως επεξηγείται στην παράγραφο «Προγραμματισμός των σχολικών μονάδων» του εν λόγω πρωτοκόλλου) πρέπει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες με ψυχραιμία, ηρεμία και σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα του ατόμου ύποπτου κρούσματος, είτε αυτό είναι μαθητής/μαθήτρια είτε πρόκειται για μέλος του προσωπικού ή/και βοηθητικού προσωπικού:
 
Αντιμετώπιση ύποπτου και επιβεβαιωμένου κρούσματος
Για αντιμετώπιση ύποπτου κρούσματος σε σχολική μονάδα, η Διεύθυνση του κάθε σχολείου θα πρέπει να δημιουργήσει ειδική ομάδα διαχείρισης κρίσεων, η οποία θα αναλαμβάνει να διαχειριστεί αυτά τα περιστατικά (υπεύθυνος και αναπληρωτής).
 
Μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικοί ή άλλο προσωπικό δεν θα πρέπει να μεταβαίνουν στη σχολική μονάδα αν:
- οι ίδιοι έχουν συμπτώματα νόσου COVID19 ή/και είναι ύποπτο κρούσμα κορωνοϊού
- κάποιος από τα άτομα που μένουν σπίτι μαζί έχει συμπτώματα COVID19 ή είναι ύποπτο κρούσμα κορωνοϊού
- έχουν οι ίδιοι/ες έρθει σε επαφή τις τελευταίες 14 μέρες με επιβεβαιωμένο κρούσμα κορωνοϊού
- είναι επιβεβαιωμένα κρούσματα για COVID19. Σε αυτή την περίπτωση η επιστροφή τους στον χώρο του
σχολείου θα γίνεται ύστερα από συνεννόηση με τη Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Ελέγχου Λοιμωδών Νοσημάτων του Υπουργείου Υγείας.
 
Σημειώνεται ότι η κατηγοριοποίηση κρούσματος ως ύποπτο/πιθανό ή επιβεβαιωμένο είναι σύμφωνη με τον επικαιροποιημένο ορισμό κρούσματος λοίμωξης με ιό SARS-CoV-2 ημερομηνίας 15/07/2020 βάσει οδηγιών από το ECDC.
Σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις θα πρέπει να ενημερώνεται άμεσα το σχολείο.
 
1. Διαχείριση ύποπτου κρούσματος, το οποίο αναπτύσσει συμπτώματα κορωνοϊού κατά τη διάρκεια της παραμονής στο σχολείο:
 
• Τοποθέτηση απλής χειρουργικής μάσκας στο ύποπτο κρούσμα.
 
• Aν πρόκειται για μαθητή/μαθήτρια, απομόνωση σε ειδικό καλά αεριζόμενο δωμάτιο που θα έχει καθοριστεί εκ των προτέρων μέχρι την παραλαβή του/της από τη σχολική μονάδα από τους γονείς/ κηδεμόνες. Στον συγκεκριμένο χώρο συστήνεται η χρήση κάδων απορριμμάτων με κλειστό καπάκι. Ο χώρος του ιατρείου δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ως χώρος φιλοξενίας των ύποπτων κρουσμάτων για COVID-19 αλλά θα συνεχίσει να λειτουργεί ως χώρος για την Σχολιατρική Υπηρεσία και ως χώρος φιλοξενίας των παιδιών για άλλα προβλήματα υγείας (π.χ. λιποθυμία, τραυματισμός).
 
• Χορήγηση μάσκας στον/στη γονέα/κηδεμόνα όταν έρθει στο σχολείο, οδηγίες σε αυτόν/η για μεταφορά στο σπίτι με το αυτοκίνητο, ο/η μαθητής/μαθήτρια να κάθεται στο πίσω κάθισμα με ανοικτό παράθυρο και επικοινωνία με παιδίατρο/Προσωπικό Ιατρό (με την προϋπόθεση ότι πρόκειται για ήπια περιστατικά, αλλιώς καλείται το 1420).
 
• Μετά την αποχώρηση του παιδιού από τον συγκεκριμένο χώρο, ο χώρος θα πρέπει να απολυμαίνεται άμεσα σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείο Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2».
 
• Αν πρόκειται για προσωπικό (ενήλικες) απομάκρυνση του ατόμου από τη σχολική μονάδα, παραπομπή στο σπίτι και άμεση επικοινωνία με Προσωπικό Ιατρό (ΠΙ ενηλίκων ή παιδίατρος) για παρακολούθηση και διενέργεια τεστ εφόσον κρίνεται απαραίτητο.
 
• Εφαρμογή βασικών προφυλάξεων επαφής και προφυλάξεων σταγονιδίων από το προσωπικό που εμπλέκεται στη διαχείριση του ύποπτου περιστατικού (μάσκα, γάντια, ορθή υγιεινή των χεριών).
• Επικοινωνία του/της Προσωπικού Ιατρού (ΠΙ ενηλίκων ή παιδίατρος) του ύποπτου περιστατικού με Σχολίατρο.
 
• Εν αναμονή του αποτελέσματος, ο/η μαθητής/μαθήτρια/προσωπικό παραμένει στο σπίτι του με μάσκα, σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο, σε απόσταση από τα άλλα άτομα στο σπίτι
 
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που ο/η μαθητής/μαθήτρια ήρθε σε στενή επαφή με ύποπτο περιστατικό (ισχυρή υποψία) τότε ο/η μαθητής/μαθήτρια πάλι παραμένει στο σπίτι του/της σε αναμονή του αποτελέσματος του εργαστηριακού ελέγχου του ύποπτου κρούσματος. Σε περίπτωση που ο/η μαθητής/μαθήτρια ήρθε σε στενή  επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα, τότε ο/η μαθητής/μαθήτρια παραμένει στο σπίτι του/της για 14 ημέρες κάτω από τη φροντίδα του/της Προσωπικού του/της Ιατρού.
 
2. Διαχείριση ύποπτου κρούσματος που αφορά σε άτομο που βρισκόταν στη σχολική μονάδα τις προηγούμενες ημέρες:
 
• Αν ένας/μία μαθητής/μαθήτρια ή εκπαιδευτικός ή μέλος του προσωπικού είναι ύποπτο κρούσμα κορωνοϊού θα πρέπει να ενημερώνονται οι υπόλοιποι μαθητές/μαθήτριες, γονείς και εκπαιδευτικοί/μέλη του προσωπικού για τη σημασία της συνέχισης των κανόνων υγιεινής μέχρι το αποτέλεσμα του τεστ.
 
• Οι υπόλοιποι μαθητές/μαθήτριες θα μπορούσαν να συνεχίσουν κανονικά τη φοίτηση τους. Αν οι ίδιοι/ες αναπτύξουν συμπτώματα θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι και να ενημερώσουν τη γραμματεία του σχολείου.
 
3. Διαχείριση αρνητικού μοριακού τεστ για κορωνοϊό
 
• Στην περίπτωση αυτή ο/η ενήλικας ή ο/η μαθητής/μαθήτρια θα επιστρέφει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση της συμπτωματολογίας.
 
4. Διαχείριση επιβεβαιωμένου κρούσματος που αφορά σε άτομο, το οποίο βρισκόταν στη σχολική μονάδα τις προηγούμενες ημέρες
 
• Σε περίπτωση ππου ένας/μία μαθητής/μαθήτρια ή προσωπικό του σχολείου βρεθεί θετικός/ή στον κορωνοϊό (επιβεβαιωμένο κρούσμα) ενημερώνεται άμεσα η Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Ελέγχου Λοιμωδών
Νοσημάτων (Μ.Ε.Ε.&Ε.Λ.Ν.) και θα ακολουθηθούν άμεσα οι διαδικασίες ιχνηλάτησης για εντοπισμό των στενών επαφών και θα δοθούν περαιτέρω οδηγίες.
 
• Η Μ.Ε.Ε.&Ε.Λ.Ν. θα ενημερώσει τη σχολική μονάδα, το Υ.Π.Π.Α.Ν., την Υγειονομική και Σχολιατρική Υπηρεσία.
Θα πρέπει να δοθεί από το σχολείο η λίστα ονομάτων μαθητών/ριών της τάξης και εκπαιδευτικών που θα θεωρηθούν στενές επαφές, όπως επίσης λίστα με ονόματα μαθητών/ριών ή άλλου προσωπικού.
 
• Τα άτομα αυτά θα πρέπει να μπουν σε απομόνωση για 14 ημέρες και να υποβληθούν σε μοριακό έλεγχο για κορωνοϊό.
 
• Το Υ.Π.Π.Α.Ν. θα προχωρήσει στις σχετικές ενέργειες αντικατάστασης των εκπαιδευτικών και συνέχιση της εκπαίδευσης των παιδιών εξ αποστάσεως στο σπίτι.
 
• Η επιστροφή των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων στο σχολείο (εκπαιδευτικός, παιδί ή στενές επαφές) θα γίνεται σύμφωνα με τις «Ενδιάμεσες οδηγίες αποδέσμευσης/άρσης απομόνωσης ασθενών με επιβεβαιωμένη λοίμωξη από COVID-19 (κρούσματος) που αντιμετωπίζονται σε χώρους εκτός των νοσηλευτηρίων».
 
• Σε ό,τι αφορά στην απολύμανση, θα πρέπει να γίνεται απολύμανση της τάξης και των χώρων που κινήθηκε το  κρούσμα σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο 2»., αμέσως μετά την επιβεβαίωση θετικού περιστατικού.
 
Καθαριότητα, Υγιεινή και Αερισμός Χώρων
Οι αίθουσες/χώροι διδασκαλίας και το σχολείο γενικότερα, θα καθαρίζονται καθημερινά ακολουθώντας τις καθημερινές πρακτικές καθαριότητας με έμφαση στα ακόλουθα:
 
Καθημερινός και σχολαστικός καθαρισμός και απολύμανση των επιφανειών που χρησιμοποιούνται συχνά (high touch surfaces) όπως τα πόμολα, τα γραφεία, τα έπιπλα, οι κουπαστές σκάλων και κιγκλιδωμάτων, οι βρύσες και κυρίως τα θρανία των μαθητών/μαθητριών σύμφωνα με τις Οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο2».
 
Καθημερινός καθαρισμός και απολύμανση της τουαλέτας και των επιφανειών του χώρου σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Τουαλέτες». Κατά τη χρήση της τουαλέτας συστήνεται να κλείνει το καπάκι πριν τη χρήση φλοτέρ. Επίσης καθαρισμός των χεριών ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ τη χρήση/καθαρισμό της τουαλέτας. Τέλος αποφυγή συγχρωτισμού μέσα στους κλειστούς χώρους της τουαλέτας. Θα γίνεται έλεγχος του αριθμού των μαθητών/ μαθητριών που θα εισέρχονται στην τουαλέτα, ώστε να αποφεύγεται κατά το δυνατό ο συγχρωτισμός τους σε αυτό τον χώρο.
 
Καθημερινός καθαρισμός των δαπέδων με καθαριστικά διαλύματα σύμφωνα με τις Οδηγίες του Υπουργείου Υγείας
«Καθαρισμός και Απολύμανση Νο2».
 
Συστηματικός και επαρκής αερισμός όλων των χώρων στα διαλείμματα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Οι εργασίες καθαρισμού στο σχολείο θα γίνονται με χρήση γαντιών και στολή εργασίας και τα γάντια, μετά τη χρήση τους, απορρίπτονται.
 
Η χρήση γαντιών μιας χρήσης δεν αντικαθιστά σε καμιά περίπτωση το πλύσιμο των χεριών.
Αερισμός κτιρίου: Συστηματικός και επαρκής αερισμός όλων των χώρων κυρίως στα διαλείμματα (ακόμα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος εφόσον αυτό είναι εφικτό). Σύμφωνα με εγκύκλιο του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, με αρ. φακ. 21.11.001 και ημερ. 4 Ιουνίου 2020, η λειτουργία των ανεμιστήρων σε εσωτερικούς χώρους πρέπει να αποφεύγεται όπου είναι δυνατό, ανοίγοντας τις πόρτες και τα παράθυρα (φυσικός αερισμός). Στις περιπτώσεις όπου η χρήση ανεμιστήρων επιβάλλεται, πρέπει να γίνεται πάντα με παράλληλη λειτουργία φυσικού αερισμού (άνοιγμα παραθύρων και πορτών). Για όλους τους τύπους ανεμιστήρων, εκτός από αυτούς της οροφής, η ροή του αέρα από τον ανεμιστήρα να μην προσκρούει απευθείας στα σώματα των παιδιών/εκπαιδευτικών. Σε χώρους που κλιματίζονται και δεν εισάγεται νωπός αέρας θα πρέπει να παραμένουν ανοιχτά τα παράθυρα.
 
Δημιουργία επιτελικής ομάδας διαχείρισης κρίσης η οποία θα αποτελείται από έναν/μία (1) Β.Δ. Α’ ή Β.Δ., ο/η οποίος/α θα είναι επικεφαλής και τρεις (3) εκπαιδευτικούς, οι οποίοι/ες θα μεριμνούν για:
 
• ετοιμασία διαδικασιών και πρακτικών στον χώρο εργασίας εβδομαδιαία
 
• ενημέρωση του υπόλοιπου διδακτικού και μη διδακτικού προσωπικού και μαθητών/μαθητριών για τα θέματα που  προκύπτουν σε σχέση με το θέμα του COVID-19
 
• εφαρμογή μέτρων πρόληψης και προστασίας (ποια είναι, πως τηρούνται και ποιος ελέγχει την τήρησή  τους καθημερινά σε ποιο χώρο)
 
• ενημέρωση του προσωπικού για τα συμπτώματα της λοίμωξης από κορωνοϊό SARS-CoV-2
 
• ενημέρωση του συνόλου των μαθητών/μαθητριών
 
Δημιουργία μηχανισμού ενημέρωσης και παρακολούθησης των οδηγιών του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας,
του Υπουργείου Υγείας και άλλων Αρμόδιων Αρχών σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπιση κρουσμάτων COVID-19.
Τοποθέτηση ανακοινώσεων και κατάλληλης σήμανσης με οδηγίες και πληροφορίες για τον COVID-19 σε κατάλληλα και περίοπτα σημεία του σχολείου. (πχ. έξω από κάθε αίθουσα διδασκαλίας, στον χώρο διαλειμμάτων).
 
Προγραμματισμός και έλεγχος, ούτως ώστε οι υγειονομικές διευκολύνσεις να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται συχνά και μετά από κάθε χρήση. Nα υπάρχουν χαρτοπετσέτες και να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός (να γίνεται ορισμός των ατόμων που καθημερινά θα ελέγχουν την αποφυγή συνωστισμού στους χώρους διαλειμμάτων, τουαλέτας κ.τ.λ.). Η Διεύθυνση, σε συνεργασία με τη Σχολική Εφορεία, μεριμνά για την επάρκεια όλων των αναλώσιμων υλικών που προβλέπονται (είδη καθαρισμού, υγρό σαπούνι, αντισηπτικά, χαρτοπετσέτες, σακούλες απορριμμάτων κ.ά.) και ελέγχει ότι αναπληρώνονται τακτικά οι χαρτοπετσέτες, το χαρτί υγείας, το σαπούνι και το αντισηπτικό.
 
Συστηματικός έλεγχος για αερισμό των χώρων εργασίας των εκπαιδευτικών, των αιθουσών/χώρων διδασκαλίας και των χώρων εργασίας των εκπαιδευτικών. Συστήνεται κατά το εφικτό, συνεχής αερισμός του χώρου. Σε ό,τι αφορά στα κλιματιστικά και τους ανεμιστήρες, να τηρούνται οι οδηγίες της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας (Η.Μ.Υ.).
 
Συστηματικός έλεγχος και συνεννόηση με το προσωπικό για τυχόν ασθένεια ή επαφή με πρόσωπα θετικά στον κορωνοϊό SARS-CoV-2 / COVID-19.
 
Συζήτηση των θεμάτων της λοίμωξης από κορωνοϊό με τον σχολίατρο ή και τον/την επισκέπτη/τρια υγείας του σχολείου και δυνατότητα να
απαντάει σε ερωτήματα που πιθανόν να προκύπτουν σε καθημερινή βάση.
 
Συζήτηση και χάραξη σχεδιασμού σε περίπτωση που ένας/μία μαθητής/μαθήτρια ή ένα μέλος του διδακτικού ή μη διδακτικού προσωπικού παρουσιάζει ύποπτα συμπτώματα ή έχει επιβεβαιωθεί ότι έχει μολυνθεί με τον κορωνοϊό SARS-CoV-2 / COVID-19 , ή έχει αναρρώσει από τον COVID-19, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο θα υποστηρίξετε αυτόν/αυτή τον/την μαθητή/μαθήτρια ή εργαζόμενο/εργαζόμενη και τι πρέπει να κάνετε για να διασφαλίσετε ότι ο χώρος εργασίας παραμένει ασφαλής για το υπόλοιπο προσωπικό και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.
 
Αναπροσαρμογή της διαρρύθμισης των επίπλων στην αίθουσα του Καθηγητικού Συλλόγου, ώστε να τηρούνται τα μέτρα αποστασιοποίησης
μεταξύ των μελών του προσωπικού.
 
Ενημέρωση του προσωπικού για τα δικαιώματά του σε σχέση με την άδεια ασθενείας και την απαίτηση για  απομόνωση (καραντίνα) σε περίπτωση ασθενείας με τον COVID-19.
 
Προσεκτική χρησιμοποίηση των προσωπικών πληροφοριών σχετικά με την υγεία του προσωπικού, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.
 
Διευκόλυνση της εργασίας από την οικία, αν είναι δυνατόν, για το προσωπικό που απαιτείται να απομονωθεί, αλλά δεν εμφανίζει συμπτώματα του COVID-19.
 
Προσδιορισμός των διαδικασιών εισόδου και εξόδου των επισκεπτών/επισκεπτριών.
Ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων ότι οι επισκέψεις στο σχολείο πρέπει να αποφεύγονται και μόνο εάν είναι απαραίτητες να γίνονται, τηρώντας πιστά τις διαδικασίες και τα μέτρα ασφάλειας και υγείας που ισχύουν.
 
Εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων για μείωση της ανάγκης επισκέψεων των γονέων/κηδεμόνων εντός του σχολικού χώρου, στο μέτρο του δυνατού.
 
Τοποθέτηση κουτιού σε κατάλληλο σημείο κοντά στην είσοδο για την τοποθέτηση εισερχόμενης αλληλογραφίας και πακέτων.
 
Εξασφάλιση της δυνατότητας ούτως ώστε κάθε επισκέπτης/ρια να φοράει κατάλληλη μάσκα και να απολυμαίνει τα χέρια του/της εισερχόμενος στον χώρο του σχολείου.
 
Δημιουργία ημερολογίου επαφών (επισκεπτών/επισκεπτριών και προσωπικού) για τη διευκόλυνση της ιχνηλάτησης σε περίπτωση κρούσματος COVID-19.
Τήρηση αρχείου με τις θέσεις και τα θρανία των μαθητών/μαθητριών.
 
Αυστηρή τήρηση της κοινωνικής αποστασιοποίησης από τους/τις μαθητές/μαθήτριες και τους/τις εκπαιδευτικούς και το βοηθητικό προσωπικό.
 
Κατά την ώρα του μαθήματος στην τάξη πρέπει να υπάρχει απόσταση, τουλάχιστον ενός (1) μέτρου μεταξύ των παιδιών. Ο μέγιστος αριθμός μαθητών/μαθητριών σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας είναι είκοσι πέντε (25), με αυστηρή τήρηση των μέτρων καθαριότητας όλων των επιφανείων, συνεχόμενου εξαερισμού του χώρου και αποφυγή συνωστισμού.

Αποφυγή κοινής χρήσης μολυβιών, στυλό, μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων.

Απόσταση εκπαιδευτικού από μαθητή/μαθήτρια στα δύο (2) μέτρα κατά τη διδασκαλία.

Αποφυγή στενής επαφής, με οποιοδήποτε άτομο εμφανίζει συμπτώματα στο αναπνευστικό, όπως βήχας ή φτέρνισμα, πονόλαιμος, πόνος στο στήθος ή διάρροιες.

Τοποθέτηση αφισών στον χώρο του σχολείου, ώστε να εμπεδωθεί η ανάγκη για διατήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Τοποθέτηση σημάνσεων στο δάπεδο, ώστε να διασφαλίζεται η φυσική αποστασιοποίηση σε σημεία όπου αναμένουν επισκέπτες/επισκέπτριες ή όπου γίνονται εργασίες που μπορεί να προκαλέσουν συγχρωτισμό μεταξύ του προσωπικού.

Ορισμός μελών του προσωπικού ως λειτουργών διατήρησης των απαιτούμενων αποστάσεων.

Τοποθέτηση σημάνσεων στις αίθουσες συνεδριάσεων, καθηγητικών ή διδασκαλικών συλλόγων για να διασφαλιστεί ότι δεν υπερβαίνεται ο μέγιστος αριθμός ατόμων για ασφαλή συγκέντρωση.

Προσαρμογή των θέσεων εργασίας και μετακίνηση των επίπλων στις αίθουσες του προσωπικού, ώστε να διασφαλίζεται συμμόρφωση σχετικά με την κοινωνική αποστασιοποίηση. Αν η διατήρηση απόστασης δύο (2) μέτρων δεν είναι εφικτή, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για διαχωρισμό των θέσεων εργασίας με φυσικό διαχωριστικό ή κουβούκλιο (π.χ. Plexiglas).

Οδηγίες στο προσωπικό για αξιοποίηση άλλων τρόπων επικοινωνίας όταν προκύπτει ανάγκη για οποιαδήποτε συνεννόηση ανάμεσα στα μέλη του προσωπικού, ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση των ενδεικνυόμενων αποστάσεων (τηλεφωνικώς, διαδικτυακά, όταν είναι απαραίτητη συνάντηση περισσότερων ατόμων, αυτές να γίνονται σε μεγάλο χώρο, να είναι σύντομες και να τηρούνται οι αποστάσεις.

Tοποθέτηση αλκοολούχων διαλυμάτων (με περιεκτικότητα αλκοόλης >60%) ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ σε κάθε είσοδο της τάξης. Συστήνεται υποχρεωτική και σωστή εφαρμογή υγιεινής των χεριών κατά την είσοδο και έξοδο από αυτή (συμπεριλαμβανομένου και των διαλειμμάτων). Το μπουκάλι με το αλκοολούχο διάλυμα να βρίσκεται κοντά στην έξοδο της αίθουσας διδασκαλίας και να χρησιμοποιείται υπό την εποπτεία του/ της εκπαιδευτικού της τάξης. Συστήνεται να αφισοκολληθούν οι συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σχετικά με την ορθή χρήση του αλκοολούχου διαλύματος και από τις δύο πλευρές, εντός και εκτός της τάξης. (ΑΦΙΣΑ από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας - Ποιός είναι σωστός τρόπος εφαρμογής του αλκοολούχου αντισηπτικού;
 
https://www.who.int/gpsc/5may/tools/handrub_20100428.JPG?ua=1)

Τοποθέτηση αφισών με οδηγίες για τον τρόπο που πρέπει να πλένονται και να τρίβονται καλά τα χέρια. (ΑΦΙΣΑ από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας - Ποιός είναι σωστός τρόπος εφαρμογής του αλκοολούχου αντισηπτικού;

https://www.who.int/gpsc/5may/tools/handwash_20100428.JPG?ua=1)

Συνεχής υπενθύμιση του προσωπικού και των μαθητών/μαθητριών να αποφεύγουν τους εναγκαλισμούς και χειραψίες και να περιορίσουν την επαφή με άλλα πρόσωπα ή άγγιγμα αντικειμένων, εκτός αν είναι απαραίτητο.

Οι αίθουσες/χώροι διδασκαλίας και το σχολείο γενικότερα, θα καθαρίζονται καθημερινά ακολουθώντας τις καθημερινές πρακτικές καθαριότητας με έμφαση στα ακόλουθα:

Καθημερινός και σχολαστικός καθαρισμός και απολύμανση των επιφανειών που χρησιμοποιούνται συχνά (high touch surfaces) όπως τα πόμολα, τα γραφεία, τα έπιπλα, οι κουπαστές σκάλων και κιγκλιδωμάτων, οι βρύσες και κυρίως τα θρανία των μαθητών/μαθητριών σύμφωνα με τις Οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο2».

Καθημερινός καθαρισμός και απολύμανση της τουαλέτας και των επιφανειών του χώρου σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Τουαλέτες». Κατά τη χρήση της τουαλέτας συστήνεται να κλείνει το καπάκι πριν τη χρήση φλοτέρ.

Επίσης καθαρισμός των χεριών ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ τη χρήση/καθαρισμό της τουαλέτας. Τέλος αποφυγή συγχρωτισμού μέσα στους κλειστούς χώρους της τουαλέτας. Θα γίνεται έλεγχος του αριθμού των μαθητών/μαθητριών που θα εισέρχονται στην τουαλέτα, ώστε να αποφεύγεται κατά το δυνατό ο συγχρωτισμός τους σε αυτό τον χώρο.

Καθημερινός καθαρισμός των δαπέδων με καθαριστικά διαλύματα σύμφωνα με τις Οδηγίες του Υπουργείου Υγείας «Καθαρισμός και Απολύμανση Νο2».

Συστηματικός και επαρκής αερισμός όλων των χώρων στα διαλείμματα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Οι εργασίες καθαρισμού στο σχολείο γίνονται με στολή εργασίας και χρήση γαντιών, τα οποία μετά τη χρήση τους, απορρίπτονται. Η χρήση γαντιών μιας χρήσης δεν αντικαθιστά σε καμιά περίπτωση το πλύσιμο των χεριών που  πρέπει να γίνεται μετά από κάθε εργασία καθαρισμού.

Αερισμός κτιρίου: Συστηματικός και επαρκής αερισμός όλων των χώρων κυρίως στα διαλείμματα (ακόμα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος εφόσον αυτό είναι εφικτό). Σύμφωνα με εγκύκλιο του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, με αρ. φακ. 21.11.001 και ημερ. 4 Ιουνίου 2020, η λειτουργία των ανεμιστήρων σε εσωτερικούς χώρους πρέπει να αποφεύγεται όπου είναι δυνατό, ανοίγοντας τις πόρτες και τα παράθυρα (φυσικός αερισμός). Στις περιπτώσεις όπου η χρήση ανεμιστήρων επιβάλλεται, πρέπει να γίνεται πάντα με παράλληλη λειτουργία φυσικού αερισμού (άνοιγμα παραθύρων και πορτών). Για όλους τους τύπους ανεμιστήρων, εκτός από αυτούς της οροφής, η ροή του αέρα από τον ανεμιστήρα να μην προσκρούει απευθείας στα σώματα των παιδιών/εκπαιδευτικών. Σε χώρους που κλιματίζονται και δεν εισάγεται νωπός αέρας θα πρέπει να παραμένουν ανοιχτά τα παράθυρα.
 

Δειτε Επισης

Ζητούν έρευνα και απόδοση ευθυνών οι συντεχνίες ΡΙΚ για την μη έγκαιρη καταβολή μισθών
Καταγγελία για κακοποίηση ηλικιωμένου από τη σύζυγό του-Ενήμερες και οι ΥΚΕ
Παρουσίασε το σχέδιο με τις 50 δράσεις για την κοινωνική ένταξη των μεταναστών ο ΥΠΕΣ
Ομόφωνα ένοχη η Ρούλα Πισπιρίγκου για το θάνατο της Τζωρτζίνας-Της επιβλήθηκε ισόβια κάθειρξη
Διεξάγεται για 49η συνεχή χρονιά η πορεία Χριστοδούλας
Πρόστιμα 80,000 ευρώ σε παροχείς για καταχρήσεις στο ΓεΣΥ-Πέραν των 350 διερευνήσεων
Ένοχος ο Ηλίας Μίχος για το βιασμό της 12χρονης-Αθώα η μητέρα
ΒΙΝΤΕΟ: Επεισόδια κατά τη μεταγωγή του Μίχου και των άλλων κατηγορουμένων στην υπόθεση Κολώνου
Για πρόσκληση Γκουτέρες σε Τατάρ για συνάντηση κάνουν λόγο τα κατεχόμενα
Την Κυριακή η αλλαγή της ώρας-Πάνε τα ρολόγια μία ώρα μπροστά