Πέμπτη 13 Αυγ, 2020 | Επικοινωνία
trans gif

O Προδρόμου στον REPORTER-Ο σχεδιασμός του Υπ. Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά

Φοινιώ Σάββα  02/08/2020 06:55
O Προδρόμου στον REPORTER-Ο σχεδιασμός του Υπ. Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά

O Προδρόμου στον REPORTER-Ο σχεδιασμός του Υπ. Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά

Φοινιώ Σάββα  02/08/2020 06:55

Σε τροχιά υλοποίησης έχουν μπει όλες οι διαδικασίες, ώστε να ξεκινήσει ομαλά η νέα σχολική χρονιά, ενώ η επιστροφή στα θρανία θα γίνει βάσει υγειονομικών πρωτοκόλλων, αναφέρει σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στον REPORTER ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.
 
Ο Πρόδρομος Προδρόμου άνοιξε τα χαρτιά του, λίγες ημέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, τονίζοντας πως είναι σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Υγείας, ώστε να παρατηρούν την κατάσταση με τον κορωνοϊό και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Ξεκαθάρισε πως υπάρχουν στο τραπέζι υγειονομικά πρωτόκολλα που θα ληφθούν για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
 
Ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού απάντησε και στις επικρίσεις που δέχθηκε το Υπουργείο του, κατά την περίοδο της πανδημίας, τόσο για τις ενέργειές τους στο τομέα της παιδείας, όσο και σε αυτό του πολιτισμού. Δεν έκρυψε τον εκνευρισμό του, όσον αφορά στα όσα ακούστηκαν για το έκτακτο επίδομα στους ανθρώπους του πολιτισμού, σημειώνοντας πως είναι η πρώτη φορά, από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, που Κυβέρνηση αποφάσισε να παρέχει αυτό το έκτακτο επίδομα.
 
-Που βρίσκονται οι προετοιμασίες για τη νέα σχολική χρονιά;
Φέτος έχουμε λάβει υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν. Καταρχάς, παρά το ότι η χώρα μας έχει πολύ καλές επιδόσεις, έχουμε καταφέρει, με τις σωστές πολιτικές και την υπευθυνότητα όλων να αντιμετωπίσουμε ικανοποιητικά την επιδημία. Υπάρχει μία αβεβαιότητα, επειδή δεν έχει εγκαταλείψει τον κόσμο ο κορωνοϊός και διότι είμαστε σε μία φάση, που επαναδραστηριοποιείται ολόκληρη η κοινωνία, με μέτρα προστασίας. Άρα, οι προετοιμασίες για τη νέα σχολική χρονιά λαμβάνουν υπόψη τι ζήσαμε την προηγούμενη σχολική χρονιά και θέλουμε να ενισχύσουμε στην αρχή της χρονιάς, σε όλα τα σχολεία, όλα τα παιδιά. Έχουμε δει ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς η σχολική χρονιά, δεν είχαμε πραγματικά σημαντικές απώλειες. Παρ’ όλα αυτά και για ψυχολογικούς λόγους και για να νιώθουμε ασφάλεια, ξεκινούμε νωρίτερα. Κυρίως στην Δημοτική Εκπαίδευση είναι που ξεκινούμε νωρίτερα τα μαθήματα. Επομένως, οι προετοιμασίες έπρεπε να γίνουν με ιδιαίτερη προσοχή.
 
Έχουν ήδη δοθεί οδηγίες στους εκπαιδευτικούς, τόσο της Δημοτικής όσο και την Μέσης εκπαίδευσης, σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν στο διάστημα των πρώτων δύο εβδομάδων, για να ενισχύσουν τα παιδιά, έναντι της προηγούμενης σχολικής χρονιάς. Αναδιοργανώθηκε και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της δημοτικής, που είναι καθιερωμένο ότι υπάρχει ένα διήμερο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Θα γίνει με αναφορά στις ιδιαίτερες συνθήκες που ζούμε, στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, στα υγειονομικά μέτρα κ.ο.κ. Συνεχίζεται το πρόγραμμα επιμόρφωσης του Υπουργείου, μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
 
Προγραμματίζουμε την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων. Βεβαίως, αυτό εξυπακούεται ότι θα γίνει σε περίπτωση που πρέπει να έχουμε μέτρα στα σχολεία, δεν το γνωρίζουμε ακόμα. Αλλά, ακόμα και με τη σημερινή κατάσταση των πραγμάτων, όπως σήμερα λειτουργούν τα νηπιαγωγεία, που συνεχίζουν τις εργασίες τους το καλοκαίρι, ή όπως εμφανίζεται η ζωή στην κοινωνία, στο Υπουργείο Παιδείας αναπτύσσουμε ένα πρόγραμμα για το ψηφιακό σχολείο.
 
Θα έχουμε, με τη νέα σχολική χρονιά, ένα κύκλο επιμόρφωσης σε θέματα πρόσθετα, θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος και θέματα ατομικής βελτίωσης των παιδιών, ανάλογα με το επίπεδο (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο). Θα είναι συμπληρωματικές παρουσιάσεις, που θα γίνονται με ψηφιακά μέσα. Δηλαδή, το σχολείο θα προσφέρει προγράμματα, όσον αφορά την οδική ασφάλεια, την ενημέρωση για τις εξαρτήσεις, για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, την κυβερνασφάλεια, ενημερωτικά προγράμματα για τα παιδιά του Γυμνασίου, όσον αφορά τις κατευθύνσεις του Λυκείου και τη συνέχεια των σπουδών, γενικότερα προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, για την κλιματική αλλαγή γενικότερα, για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, τον ψηφιακό ενγραμματισμό και αρκετά άλλα θέματα, πράγματα τα οποία πάντα υπάρχει προσδοκία ή κάποτε και το αίτημα, το σχολείο να καλύπτει. Το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν μας το επιτρέπει, είναι γνωστό αυτό το δίλημμα. Τώρα με την ψηφιακή τεχνολογία, θα προσφέρουμε στα σχολεία προαιρετικά κάποια μαθήματα και παρουσιάσεις, πέραν του ωρολόγιου προγράμματος.
 
Πέραν αυτού, υπάρχει και ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την περίπτωση, κατά την οποία θα πρέπει να πάρουμε μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό, όπως έχουμε ζήσει την προηγούμενη περίοδο. Κάνουμε τους σχεδιασμούς, εάν τυχόν υπάρχουν μέτρα αποστάσεων, για να δούμε αν μπορεί να αυξηθεί ο αριθμός των παιδιών στις τάξεις για να φοιτήσουν, όπως επίσης, γίνεται και ένα μεγάλο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Καινοτομίας και ψηφιακής πολιτικής για τον πλήρη εξοπλισμό και την ετοιμότητα των σχολείων, σε ηλεκτρονικά μέσα, αλλά και τη σύνδεση στο διαδίκτυο και τα ασύρματα δίκτυα. Προσανατολιζόμαστε να αγοράσουμε υπηρεσίες για να επιταχύνουμε τη διαδικασία, αλλά και για να έχουμε καλύτερη εξυπηρέτηση από εξιδεικευμένες δομές. Είναι ένα σχέδιο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
 
-Είχατε πολλές φορές δηλώσει πώς το Υπουργείο Παιδείας είναι προετοιμασμένο σε περίπτωση δεύτερου κύματος της πανδημίας του κορωνοϊού. Τι περιλαμβάνει αυτός ο σχεδιασμός;
Είμαστε σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Υγείας και ειδικότερα με κάποιους συνεργάτες που έχουμε από την ειδική επιστημονική ομάδα του Υπουργείου. Είναι γνωστό ότι πέρσι μας είχαν στηρίξει ιδιαίτερα οι δύο επιδημιολόγοι, που είναι και παιδίατροι, η κ. Πανά και η κ. Κολιού. Είμαστε σε επικοινωνία, ώστε να ξέρουμε ότι εάν λειτουργούσαν αύριο τα σχολεία, θα χρειάζονταν κάποιο προσαρμοσμένο υγειονομικό πρωτόκολλο.
 
Θα επικαιροποιήσουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα και σε περίπτωση που χρειαστεί και μας υποδείξουν ότι θα πρέπει να λάβουμε κάποια μέτρα προστασίας, έχουμε ένα δεύτερο πλάνο λειτουργίας των σχολείων, που αν το κριτήριο είναι η απόσταση των θρανίων μέσα στις τάξεις, προσπαθούμε να βρούμε άλλο τρόπο διάταξης των μαθητών στις τάξεις, με κάποια ειδικά καθίσματα για να αυξήσουμε τον αριθμό και να μειωθεί η απώλεια διδακτικού χρόνου.
 
Ταυτόχρονα, έχοντας και την εμπειρία της προηγούμενης χρονιάς, αναπτύσσουμε το πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εάν και όπου χρειαστεί, για σκοπούς υγειονομικούς, να το ενεργοποιήσουμε. Θα ανανεώσουμε τη στήριξη σε ένα αριθμό νοικοκυριών, που τα παιδιά δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Η κάλυψη που παρείχαμε πέρσι ήταν για μία τριμηνία, ενδεχομένως αν χρειαστεί θα ανανεωθεί. Έχουμε και τον εξοπλισμό των σχεδόν 7,500 συσκευών τύπου tablet, που θα διατεθούν και πάλι σε παιδιά που δεν έχουν μέσο και βεβαίως θα κινηθούμε για να συμπληρώσουμε, αν χρειαστεί και για τις μικρές τάξεις του Δημοτικού.
 
Υπάρχει ένα συγκροτημένο σχέδιο Β. Με την επιδημία να μην έχει εξαλειφθεί εντελώς και να μην υπάρχει ακόμα το εμβόλιο, γνωρίζουμε ότι στα σχολεία, στην φθινοπωρινή και κυρίως στη χειμερινή περίοδο, υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις λοιμώξεων. Υπήρξε και στο παρελθόν ζήτημα με τη γρίπη Α’. Επομένως, στα υγειονομικά πρωτόκολλα θα λάβουμε υπόψη και αυτά τα δεδομένα και θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Φυσικά, ευχόμαστε να μην χρειαστεί να πάρουμε μέτρα, ευχόμαστε να διατηρηθεί η πολύ καλή επίδοση που έχει η Κύπρος, με την υπευθυνότητα όλων, να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε τη νέα σχολική χρονιά με λιγότερη πίεση από υγειονομικές συνθήκες. Αν όμως χρειαστεί, πάνω από όλα είναι η υγεία και η υγειονομική ασφάλεια και με αυτό το κριτήριο θα λάβουμε αποφάσεις.
 
-Τα σχολεία, δηλαδή, θα λειτουργήσουν βάσει συγκεκριμένων υγειονομικών πρωτοκόλλων, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς;
Και σήμερα, εάν άνοιγαν τα σχολεία, με τα όσα ισχύουν, τις οδηγίες που έχουμε από το Υπουργείο Υγείας, τί γίνεται στους κοινόχρηστους χώρους και χώρους συγκέντρωσης, θα υπήρχαν σε ισχύ κάποια υγειονομικά πρωτόκολλα. Δεν έχει λήξει η προστασία και η πρόληψη, επομένως θα πρέπει να τα επικαιροποιήσουμε μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, αναλόγως των συνθηκών και με το τί θα μας συμβουλεύσουν οι ειδικοί.
 
Βεβαίως, οι συνθήκες είναι πολύ καλύτερες από ότι ήταν την εποχή που έπρεπε να κλείσουμε τα σχολεία. Όταν ξεκίνησαν και άνοιξαν τα σχολεία, μέσα στο Μάιο, οι συνθήκες δείχνουν να έχουν βελτιωθεί. Όμως, κανείς δεν μπορεί να προδικάσει και εμείς δεν έχουμε την ανάγκη να πάρουμε οποιοδήποτε ρίσκο. Θα περιμένουμε να δούμε πως θα διαμορφωθούν οι συνθήκες, στο τέλος του επόμενου μήνα, θα πάρουμε την κατεύθυνση από το Υπουργείο Υγείας. Στο Υπουργείο Παιδείας είμαστε προετοιμασμένοι να εφαρμόσουμε προσαρμοσμένα πρωτόκολλα.
 
-Είχατε δεχτεί επικρίσεις την προηγούμενη σχολική χρονιά, επειδή ενώ είχατε εξαγγείλει ότι θα βοηθήσετε τους μαθητές, υπήρχαν αντιδράσεις ότι δεν έλαβαν οι μαθητές αυτή τη βοήθεια. Πώς απαντάτε σε αυτές τις επικρίσεις;
Δεν χρειάζεται να απαντήσω. Είναι ανακριβές. Τα σχολεία έχουν καταγράψει τις ανάγκες, οι εκπαιδευτικοί έχουν εντοπίσει τα παιδιά, τα οποία είχαν δηλώσει ότι δεν είχαν κάποιο μέσο. Το Υπουργείο Παιδείας διέθεσε συσκευές, μόνο και μόνο με τη δήλωση, χωρίς καμία εξακρίβωση. Φέτος, ίσως να πρέπει να γίνει καλύτερα η κατανομή. Θα ξεκινήσει η σχολική χρονιά σε ομαλότερες συνθήκες, θα μπορούν οι εκπαιδευτικοί να εξακριβώσουν τι συμβαίνει μέσα στα σχολεία.
 
Εμάς, η πληροφόρησή μας, οι αισθητήρες μας είναι οι εκπαιδευτικοί, οι διευθύνσεις των σχολείων, από εκεί αντλούμε την πληροφόρηση. Αν κάποιος θέλει να κάνει κριτική, πρέπει να κάνει κριτική σε όλους μας και στους εκπαιδευτικούς, ότι δεν κατέγραψαν. Δεν πιστεύω ότι είναι δίκαιη μία τέτοια κριτική. Καταγράφηκαν οι ανάγκες. Αν υπάρχουν γονείς ή παιδιά που έρχονται εκ των υστέρων και θέλουν να διεκδικήσουν είναι άλλο θέμα.
 
Σύμφωνα με το τι είχε καταγραφεί, είχαν δοθεί σε όλους συσκευές. Εάν κάποιος ισχυρίστηκε ότι ζήτησε συσκευή και δεν την πήρε, επειδή έχω ακούσει τέτοια πράγματα, δύο ή τρεις φορές είχα δηλώσει δημόσια, να έρθουν στο Υπουργείο και να μας το πουν. Κανένας δεν ήρθε ποτέ. Γιατί; Επειδή δεν υπήρχε τέτοια περίπτωση. Ένα πράγμα μπορεί να συμβαίνει. Είτε οι εκπαιδευτικοί των σχολείων δεν κατέγραψαν τον μαθητή, παρόλο που το είχε ζητήσει, πράγμα που δεν το πιστεύω ή δεν μπορώ να φανταστώ τι άλλο συμβαίνει. Ας αφήσουμε, λοιπόν, αυτές τις μεμψιμοιρίες, το Υπουργείο Παιδείας εξασφάλισε για ένα πληθυσμό περίπου 50,000-60,000 παιδιών που είναι η Μέση Εκπαίδευση, συν η Ε και Στ Δημοτικού, 12,300 tablets, δηλαδή περισσότερα από ένας στους πέντε.
 
Οι ανάγκες που υπάρχουν, στο μέτρο που έχουμε τη δυνατότητα, θα καλυφθούν. Εμείς νιώθουμε, αυτή τη στιγμή ότι με τις συσκευές που έχουν διατεθεί, όλα τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν, να έχουν κάποια συσκευή, για να συνδεθούν με τα προγράμματα που προσφέρει το Υπουργείο Παιδείας.
 
-Έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της στελέχωσης των σχολικών μονάδων με τους εκπαιδευτικούς και αν όχι πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;
Είναι ένα στοίχημα το να στελεχωθεί το σχολικό σύστημα έγκαιρα. Μέχρι τώρα προχωρούμε κανονικά, είμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα. Θέλω να επαναλάβω τις ευχαριστίες στην Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, που μαζί με τις διευθύνσεις του Υπουργείου, θα δουλέψουν χωρίς αργίες και διακοπές. Πρώτα θα γίνει η στελέχωση και μετά θα έχουμε αργίες στο Υπουργείο Παιδείας. Μέχρι τώρα προχωρούμε κανονικά, ολοκληρώνονται προαγωγές διευθυντών και αποπαγωποιήθηκαν θέσεις. Εδώ πρέπει να ευχαριστήσουμε και τη Βουλή, την Επιτροπή Οικονομικών που έδειξε κατανόηση, διότι κρίθηκε μεγάλης σημασίας τα σχολεία, από το Σεπτέμβριο, να έχουν έγκαιρα τη διεύθυνση, ούτως ώστε να οργανώσει τα πράγματα.
 
Έχουμε λάβει και ιδιαίτερη μέριμνα, όπου είναι δυνατό, κυρίως στις διευθύνσεις των σχολείων να αποφευχθούν οι μετακινήσεις. Να υπάρχει μία συνέχεια, αφού υπάρχει μία εμπειρία, από πέρσι, της διαχείρισης της πανδημίας, να έχουμε τους ίδιους ανθρώπους, στο πηδάλιο των σχολείων.
 
Γενικά, έχουμε την πεποίθηση ότι από την 1η Σεπτεμβρίου, που θα είναι στα σχολεία οι εκπαιδευτικοί, τα σχολεία θα είναι πλήρως στελεχωμένα. Έχω συζητήσει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και περιμένουμε ότι και πολύ μικρές ελλείψεις που μπορεί να υπάρξουν στα σχολεία, θα υπάρξει κατανόηση για να ρυθμιστούν αμέσως. 
 
-Είναι πλήρως καταρτισμένα τα σχολεία, όσον αφορά στα σχολικά βιβλία, τα εποπτικά μέσα και τη γραφική ύλη;
Τα σχολικά βιβλία είναι έτοιμα , αν δεν κάνω λάθος έχουν διανεμηθεί στα σχολεία και περιμένουν τα παιδιά να τα παραλάβουν. Οι μαθητές θα παρουσιαστούν στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης στις 4 Σεπτεμβρίου, ημέρα Παρασκευή, για να πάρουν τα βιβλία τους και να ενημερωθούν για τα τμήματα που θα φοιτήσουν και άλλα ζητήματα. Στα Δημοτικά στις 7 Σεπτεμβρίου, ημέρα Δευτέρα, θα παρουσιαστούν τα παιδιά και θα ξεκινήσουν τα μαθήματα.
 
Άρα, τα σχολεία είναι έτοιμα και ακόμα όσον αφορά τον εξοπλισμό, τα αναλώσιμα που έχουν να κάνουν με τα πρωτόκολλα και την υγειονομική προστασία, λαμβάνεται πρόνοια από τις σχολικές εφορίες, αντισηπτικό, άλλα μέσα για τη σήμανση και χωροθέτηση που προβλέπονται.
 
-Σε ποιες σχολικές μονάδες αναμένονται έργα τη νέα σχολική χρονιά;
Υπάρχει ένας κατάλογος που έχει ανακοινωθεί. Είναι 23 τα μεγάλης κλίμακας έργα που θα συνεχιστούν στην επόμενη σχολική χρονιά. Έχουμε 12 μεγάλης κλίμακας έργα που έχουν ήδη αποπερατωθεί ή θα τελειώσουν μέχρι να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο η χρονιά. Υπάρχουν κι άλλα 17 έργα, που είναι μικρότερης κλίμακας, τα οποία επίσης θα συνεχιστούν.
 
Είναι γνωστά τα σχολεία, στα οποία γίνονται έργα. Ξέρουμε ότι στη Λευκωσία εδώ και χρόνια γίνεται ένας σχεδιασμός βελτίωσης, αναδόμησης και αποκατάστασης στο Παγκύπριο Γυμνάσιο. Στο Δημοτικό Σχολείο της Αγίας Βαρβάρας γίνεται μία επέκταση. Θα συνεχιστεί, δεν έχει ολοκληρωθεί. Όπως επίσης και στην Πάφο φτιάχνουμε το τρίτο νηπιαγωγείο, ώστε να μετακινηθεί το Δημοτικό Σχολείο και να απελευθερωθεί ο χώρος για το Λύκειο. Είναι ένα έργο το οποίο θα ξεκινήσει, αφού έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Το περιμένουν.
 
Όταν ξεκινήσουν έργα, όπου γίνουν, είτε για συντήρηση, είτε για σεισμική αναβάθμιση, είτε για επέκταση μιλούμε για έργα που βελτιώνουν τα σχολεία και είναι αναπόφευκτο να υπάρχει μία ταλαιπωρία στο ενδιάμεσο. Υπάρχουν, ενδεχομένως, τάξεις και τμήματα που θα φιλοξενηθούν σε λυόμενα. Θα πρέπει όλοι να δείξουμε κατανόηση, το Υπουργείο Παιδείας, οι τεχνικές Υπηρεσίες κάνουν κάθε προσπάθεια για να υλοποιούνται έγκαιρα τα έργα ή όπου είναι δυνατό να επισπεύδονται. Νομίζω, όμως, είναι αχρείαστο να μεμψιμοιρούμε ή να συζητούμε. Το Υπουργείο προσπαθεί να βελτιώσει τους ειδικούς χώρους, είναι πάρα πολλά τα αιτήματα που έχουμε για επιμέρους βελτιώσεις, προγραμματίζονται, προϋπολογίζονται, όπου είναι δυνατόν φτιάχνουμε νέα σχολεία και όπου επιβάλλεται επεκτείνουμε ή ανανεώνουμε τις σχολικές εγκαταστάσεις.
 
Είναι και μία γενικότερη απόφαση από την Κυβέρνηση και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τα έργα να τελειώνουν έγκαιρα. Άρα, εμείς θέλουμε απλώς να υπάρχει μία σωστή συνεννόηση, με τους οργανωμένους γονείς, με τις διευθύνσεις των σχολείων, με τους εκπαιδευτικούς, για να ξέρουν όλοι τα έργα, τα οποία θα είναι σε εξέλιξη τη νέα σχολική χρονιά και να υπάρχει η κατανόηση και υπομονή που χρειάζεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ετοιμασίες για τη σχολική χρονιά στη βάση κανονικής λειτουργίας, με πιθανές αλλαγές λόγω πανδημίας

-Κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά είχε τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα αξιολόγησης του μαθητή, οι εξετάσεις ανά τετράμηνο. Φέτος αναμένεται να εφαρμοστούν και στη Β’ Λυκείου. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις; Θα υπάρξει κάποια αλλαγή, δεδομένου ότι λόγω της πανδημίας δεν εφαρμόστηκε στο Β’ τετράμηνο;
Όχι, πέρσι εφαρμόστηκαν οι κανονισμοί αντικειμενικά όπως θα έπρεπε να εφαρμοστούν. Δεν έγιναν εξετάσεις, επομένως δεν λήφθηκαν υπόψη είτε οι εξετάσεις τετραμήνου για την Α’ Λυκείου, είτε οι εξετάσεις συμβατικές που προβλεπόταν να γίνουν στη Β’ Λυκείου. Έγιναν μόνο Παγκύπριες. Φέτος είναι μία άλλη χρονιά.
 
Το σύστημα αξιολόγησης των μαθητών δεν έχει ολοκληρωθεί. Είναι κάτι που μένει να συζητήσουμε σφαιρικά. Έχει εφαρμοστεί η εξέταση ανά τετράμηνο και φέτος θα είναι η πρώτη χρονιά που θα εφαρμοστεί σε δύο τάξεις και στην Α’ και στην Β’ Λυκείου. Αυτή είναι η διαφορά. Σύμφωνα με την τροποποίηση των κανονισμών, έχουμε υιοθετήσει τις εισηγήσεις που έκαναν, τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι γονείς. Ευτυχώς, υπήρχε σύγκλιση απόψεων. Εκείνο που αλλάζει τώρα είναι πως, αντί να γίνουν οι εξετάσεις τον Δεκέμβριο, θα γίνουν στο τέλος τετραμήνου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τον Ιανουάριο πραγματοποιούνται οι εξετάσεις τετραμήνων-Εγκρίθηκαν οι τροποποιήσεις

Το τετράμηνο τελειώνει αμέσως μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, άρα οι εξετάσεις θα γίνουν πέντε εργάσιμες μέρες μετά το τέλος των διακοπών. Θα είναι μία περίοδος εξετάσεων, στα σχολεία δεν θα γίνονται μαθήματα, τα παιδιά θα έχουν μόνο εξετάσεις.
 
Αναδιοργανώθηκε η διδασκαλία, μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου θα γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί πώς κατανέμεται το τι πρέπει να διδάξουν στο πρώτο και δεύτερο τετράμηνο, με δεδομένο ότι θα πρέπει να γίνουν και οι εξετάσεις. Με ικανοποίηση πρέπει να πω ότι είδαμε πως οι εξετάσεις κύλησαν ομαλά πέρσι το Δεκέμβριο. Φέτος, νομίζω ότι τα πράγματα θα είναι πολύ καλύτερα, επειδή οι μαθητές θα ξέρουν από την αρχή της χρονιάς τι πρόκειται να γίνει. Πέρσι υπήρχε μία αμφιβολία, μία αναβλητικότητα, συσσωρεύτηκαν διαγωνίσματα, εξετάσεις μέσα σε ένα-ενάμιση μήνα.
 
Φέτος δεν θα γίνει κάτι τέτοιο. Δίνονται οδηγίες στους εκπαιδευτικούς, οι όποιες γραπτές δοκιμασίες θέλουν να κάνουν στο πλαίσιο της δικής τους αξιολόγησης των παιδιών, ανά τάξη, ανά τμήμα να μην συγκεντρώνονται είτε οι εργασίες που ανατίθενται, είτε τα διαγωνίσματα στην τελευταία περίοδο.
 
Επίσης, στην τροποποίηση των κανονισμών, εφόσον είχαμε πέρσι 40% γραπτά, ήταν 30% οι εξετάσεις τετραμήνου, 10% το διαγώνισμα που προέβλεπαν οι κανονισμοί, όλοι συμφώνησαν ότι δεν υπήρχε λόγος, από την ώρα που γίνεται η εξέταση τετραμήνου, να γίνεται το διαγώνισμα, το οποίο κατέληγε να έχει την ίδια λειτουργία. Επομένως, διατηρούμε την αναλογία 40% γραπτά, 60% αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, από την συνεχή παρακολούθηση και τη συμμετοχή του μαθητή/μαθήτριας στο μάθημα. Είτε είναι εργασίες, είτε είναι η συμμετοχή στη διδασκαλία, είτε είναι κάποιες δραστηριότητες παρεμφερείς, που αναλαμβάνουν οι μαθητές.
 
Το μεγαλύτερο μέρος είναι από το λεγόμενο προφορικό, δηλαδή από την αξιολόγηση όλων αυτών των δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της χρονιάς και το μικρότερο μέρος είναι από την γραπτή εξέταση. Όμως, έχοντας τα περσινά αποτελέσματα, από το πρώτο τετράμηνο, είναι ακόμη ενώπιόν μας κάποια συμπεράσματα που πρέπει να βγάλουμε και να λάβουμε υπόψη για τη διοργάνωση της σχολικής διδασκαλίας. Φέτος, θα έχουμε πρόσθετα στοιχεία, θα έχουμε και από τη Β’ Λυκείου. Τα ίδια παιδιά που είχαν εξεταστεί στην Α’ Λυκείου, θα εξεταστούν και στη Β’ τάξη, ενώ μία νέα φουρνιά Α’ Λυκείου θα εξεταστούν.
  
-Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχετε δεχτεί επικρίσεις για τους χειρισμούς σας στον τομέα του πολιτισμού. Μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού. Μπορείτε να μας πείτε από ποιους θα απαρτίζεται το Υφυπουργείο και ποιες θα είναι οι αρμοδιότητές του;
Μπορώ να σας πω ότι με τους ανθρώπους του πολιτισμού, πρώτη φορά Κυβέρνηση έδωσε τη χορηγία που δόθηκε τώρα με την πανδημία. Δεν θυμούμαι ποτέ να έχει δοθεί σε όλους τους ανθρώπους που εργάζονται στον τομέα του πολιτισμού, επειδή ακριβώς δεν είχαν μία τακτική μισθωτή εργασία, να τους δοθεί κάποια χορηγία. Δόθηκε τώρα, δόθηκαν 900 ευρώ.
 
Οι επικρίσεις ήταν επειδή δεν ήταν καταγεγραμμένοι οι καλλιτέχνες; Η Κυπριακή Δημοκρατία υπάρχει εδώ και εξήντα χρόνια. Ας επικρίνουν τα προηγούμενα εξήντα χρόνια, αυτοί που θέλουν να επικρίνουν. Για πρώτη φορά γυρίσαμε να δούμε τον κόσμο του πολιτισμού, αυτή η χορηγία που δόθηκε ήταν μία έκτακτη ενίσχυση. Η πρόθεση είναι να διοργανώσουμε, όχι μόνο μέσω του Υφυπουργείου, γίνεται προσπάθεια για να κατοχυρώσουμε, να περιγράψουμε και να δώσουμε υπόσταση στην ιδιότητα του εργαζόμενου στο χώρο της πολιτιστικής δημιουργίας και των καλλιτεχνών.
 
Σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους κάνουμε αυτή την προσπάθεια και είναι κάπως παράδοξο, την ώρα που γίνεται κάτι που δεν έγινε εδώ και δεκαετίες, κάποιοι να διαμαρτύρονται. Ξέρω τις διαμαρτυρίες και δεν θέλω να πω ότι έχουν πολιτικά κίνητρα. Σημασία έχει ότι το Υπουργείο Παιδείας, μπορεί να λέει ότι ονομάζεται και πολιτισμού, αναλαμβάνοντας αυτή την πρωτοβουλία, να κατοχυρώσουμε την επαγγελματική ιδιότητα στο χώρο του πολιτισμού και βεβαίως με μεγάλη ικανοποίηση είδα, να ξεκινά για να υλοποιηθεί μία βασική προγραμματική θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας, με τη δημιουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού.
 
Εμείς έχουμε έτοιμη, σε μεγάλο βαθμό την προεργασία. Θα πρέπει να γίνει σχετικός διάλογος, να τύχει νομοθετικής επεξεργασίας από τη Νομική Υπηρεσία και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο, η πρόταση για τη δημιουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού και βεβαίως η πρόθεσή μας, δεν είναι να δημιουργηθεί ένα Υφυπουργείο και να διοριστεί ένας πολιτικός προϊστάμενος, αλλά είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις, έχοντας ένα Υφυπουργό ο οποίος θα ασχοληθεί μόνο με τα θέματα του πολιτισμού και αποκλειστικά.
 
Να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις, ώστε να αρθρώσουμε συγκροτημένα μία πρόταση πολιτικής για τον πολιτισμό. Η πολιτική για τον πολιτισμό δεν είναι να μοιράζουμε επιταγές. Ας δούμε τις χώρες, που τα προηγούμενα χρόνια έχουν αναπτύξει πολιτικές για τον πολιτισμό και θα καταλάβουμε ότι δεν μιλούμε για επιδοματική πολιτική, αλλά μιλούμε για μία έμπνευση μίας χώρας, της οποίας οι πολίτες της πρώτα θα εξοικειωθούν, θα γνωρίσουν, θα μάθουν την πολιτιστική μας κληρονομία. Άρα, πρέπει να αναδείξουμε την πολιτιστική κληρονομία, μαζί με την πολιτιστική δημιουργία. Κάποτε υπάρχει παρανόηση πως πολιτική για τον πολιτισμό είναι η τρέχουσα πολιτιστική δημιουργία. Όχι, δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και η πολιτιστική κληρονομία. Και χώρες όπως η Κύπρος με χιλιετίες παράδοσης, είμαστε ήδη πλούσιοι και πρέπει να το αξιοποιήσουμε.
 
Άρα, ένα Υφυπουργείο, όπως έχουν δείξει τα Υφυπουργεία που είναι ήδη σε λειτουργία, δίνουν μία νέα πνοή σε αυτούς τους τομείς και το έχουμε δει στην πράξη. Το ίδιο θα κάνουμε και για τον πολιτισμό και νομίζω ότι με τη σύμφωνη γνώμη όλων, θα δώσουμε την ευκαιρία στον πολιτισμό να αναπτυχθεί πάνω σε καινούργιες βάσεις.
 
Οι νέοι μας σήμερα δείχνουν εξαιρετικά δείγματα και σε καινούργιους τομείς. Αυτό διαπιστώνουμε, για παράδειγμα στον τομέα του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών. Μέσα από ένα στρατηγικό σχεδιασμό. Πρέπει να διερωτηθούμε κιόλας, ποιο πολιτισμό αναδεικνύουμε, ποια είναι τα στοιχεία του πολιτισμού που δίνουμε προτεραιότητα.  

-Δεν είναι λίγες οι φορές από την ημέρα που αναλάβατε καθήκοντα που βρεθήκατε στο στόχαστρο του εκπαιδευτικού κόσμου, αλλά και των μαθητών. Έχουν αποκατασταθεί οι σχέσεις σας; Αναμένατε όταν διοριζόσασταν ότι θα ήταν τόσο «καυτή» η καρέκλα του Υπουργού Παιδείας;
Ουδέποτε είχα κακές σχέσεις με τους μαθητές. Οι σχέσεις μας ήταν πάρα πολύ καλές. Όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς, έχουμε στενή συνεργασία. Έχω επισκεφτεί πολλά σχολεία τους τελευταίους δύο μήνες, με αποκλειστικό αντικείμενο να μιλήσω με τους εκπαιδευτικούς και μίλησα. Οι σχέσεις είναι εξαιρετικές. Έχω ακούσει πάρα πολλές εισηγήσεις, είμαστε σε διάλογο αλλά και με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Ότι κατά καιρούς έχουν αιτήματα, αυτό είναι κατανοητό.
 
Σημασία έχει το γεγονός ότι στα χρόνια αυτά προωθούμε κάποιες μεταρρυθμίσεις στο χώρο της εκπαίδευσης, που αλλάζουν κάποια πράγματα που για δεκαετίες ήταν ακίνητα. Κάνουμε συζητήσεις, σχετικά με τα ζητήματα που έχουμε από τη διαδικασία επιλογής, μέσω των εξετάσεων, τον συνδυασμό με τους παλιούς καταλόγους αρχαιότητας. Υπάρχει η άλλη συντεταγμένη που είναι οι συμβασιούχοι, που γίνονται αορίστου χρόνου. Υπάρχουν περιπλοκές και εκατέρωθεν δικαιολογημένα αιτήματα. Δεν μπορεί κανένας να συμβιβάσει όλα αυτά τα αιτήματα.
 
Παραμένει γεγονός ότι αυτή η Κυβέρνηση έχει εγκαθιδρύσει αξιοκρατική επιλογή εκπαιδευτικών. Μακάρι να έρθει η ώρα που στην εκπαίδευση να επιλέγουμε μέσα από αξιοκρατικές και αμετάβλητες διαδικασίες τους καταλληλότερους για να πάνε στα θρανία. Αυτά είναι που πρέπει να μας απασχολήσουν και η Κυβέρνηση θέλει να κριθεί πάνω στις αλλαγές που θα φέρει. Να λύσουμε μεγάλα προβλήματα, να ενισχύσουμε, να πλαισιώσουμε ικανοποιητικά και να πετύχουμε την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Όχι εικονικά αλλά στην ουσία. Να φοιτούν στα σχολεία με ίσους όρους και να τους δώσουμε την ευκαιρία να μάθουν ελληνικά.
 
Να ενισχύσουμε τα ειδικά σχολεία. Στα ειδικά σχολεία λείπει εξειδικευμένο προσωπικό, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εδώ είναι που θα πρέπει να κριθούμε και όχι από τα όσα κατά καιρούς μπορούν να αποτελούν τίτλους ειδήσεων. Οι πραγματικές ειδήσεις είναι τα παιδιά που ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στα σχολεία, όχι μόνο αυτοί που αριστεύουν και εξασφαλίζουν θέσεις στα πανεπιστήμια, αλλά αυτοί που είναι σωστοί πολίτες. Είναι το μέλλον μας και αυτό είναι που θα μας κρίνει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας