Όταν ο... ατίθασος μαθητής Γλαύκος Κληρίδης έγραψε την άποψή του και αποβλήθηκε

Σάλο έχει προκαλέσει τις τελευταίες εβδομάδες το άρθρο της μαθήτριας, στο οποίο έγραψε την άποψή της για το μάθημα των Θρησκευτικών. Οι καθηγητές του μαθήματος εξέφρασαν έντονα τη δυσαρέσκειά τους, αφού δεν είχαν ενημερωθεί εκ των προτέρων για το περιεχόμενο του κειμένου. Μετά τη δημοσίευση του άρθρου της μαθήτριας, έχει ξεκινήσει ένας έντονος διάλογος, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανάμεσα στους ανθρώπους του εκπαιδευτικού κόσμου, με τους πλείστους να υπερασπίζονται την μαθήτρια και την ελευθερία της άποψης και της έκφρασης, αφού αυτός πρέπει να είναι ο στόχος της εκπαίδευσης.
 
Ωστόσο, αυτή δεν είναι η μόνη περίπτωση που μαθήτρια έχει προκαλέσει με κείμενο, στο οποίο εξέφρασε την προσωπική της άποψη. Πολλά χρόνια πριν και συγκεκριμένα στις αρχές του 20ου αιώνα, τότε που ακόμη η ελευθερία της άποψης δεν είναι και τόσο διαδεδομένη, ένας άλλος μαθητής προκάλεσε τους καθηγητές του, με αποτέλεσμα να αποβληθεί. Ο μαθητής μετέπειτα πήρε πτυχίο νομικής από πανεπιστήμιο στην Αγγλία, ενώ ο ίδιος μαθητής υπήρξε Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, για δύο θητείες. Ο Γλαύκος Κληρίδης... 
 
Ο αείμνηστος Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν από μικρός ατίθασο πνεύμα, η φοίτησή του στο Παγκύπριο Γυμνάσιο δεν ήταν τίποτα άλλο, παρά επεισοδιακή. Δεν ήταν ο αγαπημένος μαθητής του καθηγητικού συλλόγου, αφού σε κάθε ευκαιρία έκανε αστεία, πείραζε τους συμμαθητές και καθηγητές του, ενώ πολλές φορές αντιμιλούσε. Το 1936, ο Γλαύκος, μαθητής της πέμπτης του Παγκύπριου Γυμνασίου αποφάσισε να γράψει ένα ανοικτό γράμμα και να το δημοσιεύσει στην εφημερίδα, με αποτέλεσμα να αποβληθεί.
 
Αυτό που προκάλεσε την αντίδραση του μετέπειτα Πρόεδρου της Δημοκρατίας, ήταν η απόφαση της Σχολικής Εφορείας, να επιβάλει τη χρήση της καθαρεύουσας στο σχολείο και να απαγορεύσει τη χρήση της δημοτικής γλώσσας. Ο Γλαύκος Κληρίδης αποφάσισε να μην υπακούσει και έγραψε όλη την έκθεσή του στη δημοτική, με αποτέλεσμα να μηδενιστεί. Τότε, έγραψε το γράμμα, το οποίο, σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή σύγχρονης ελληνικής ιστορίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, Πέτρο Παπαπολυβίου, ήταν διατυπωμένο απρεπώς κατά του σχολείου, των καθηγητών και των σχολικών εφόρων.
 
Η ολομέλεια του καθηγητικού συλλόγου του σχολείου, που αποτελείτο από 41 άτομα, συνεχίζει ο καθηγητής ιστορίας, ανέκρινε τον Κληρίδη ιεροεξεταστικά και αποφάσισε να τον αποβάλει για δεκαπέντε ημέρες. Σύμφωνα με άλλες πηγές, ο Γλαύκος Κληρίδης, απτόητος, ρώτησε τον Γυμνασιάρχη «εάν απουσιάσω από το σχολείο 15 μέρες θα γίνω καλύτερος άνθρωπος;», με τον Γυμνασιάρχη να απαντά «ελπίζω, παιδί μου».
 
«Ε, με την ίδια λογική αν δεν επιστρέψω πίσω θα γίνω ο κάλλιστος των ανθρώπων, γεια σας». Ήταν η απάντηση του Γλαύκου Κληρίδη και το αντίο του στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, αφού έφυγε από την Κύπρο για το Λονδίνο, όπου τελείωσε τις σπουδές του.
 
Αυτός ο ατίθασος έφηβος, που προκάλεσε την αντίδραση των καθηγητών του κατάφερε να τελειώσει τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, ενώ υπηρέτησε στην Πολεμική Αεροπορία της Μεγάλης Βρετανίας, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Κατάφερε να κερδίσει τους αντιπάλους του και για δέκα συναπτά χρόνια, να ηγείται της χώρας μας.
 
Ο Γλαύκος Κληρίδης κατάφερε να προκαλέσει την έντονη αντίδραση των καθηγητών του, επειδή τόλμησε να υπερασπιστεί τα «πιστεύω» του. Οι χρονικές συγκυρίες, ωστόσο, δεν τον ευνόησαν, αφού στον 20ο αιώνα, ό,τι ήταν διαφορετικό, ήταν και ανεπίτρεπτο. Ίσως, αν ήταν μαθητής το 2020, να είχε διαφορετική αντιμετώπιση από τους καθηγητές του και να μην του επέβαλλαν αποβολή δεκαπέντε ημερών, επειδή εξέφρασε την άποψή του. Ίσως το εκπαιδευτικό σύστημα να εξέφραζε την ικανοποίησή του, για το γεγονός πως ένας μαθητής μπορούσε να εκφράσει τις σκέψεις του, εμπεριστατωμένα και με επιχειρήματα. Ίσως πάλι και όχι…
 
Τελικά σε τι διαφέρει η ιστορία του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας, από αυτή της μαθήτριας, που αποφάσισε να πει την άποψή της για το μάθημα των θρησκευτικών; Μπορεί να έζησαν σε διαφορετικούς αιώνες, αλλά φαίνεται ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται. Μπορεί η μαθήτρια να μην αποβλήθηκε από το σχολείο της, αφού οι συνθήκες των σχολείων σήμερα, δεν επιτρέπουν την αποβολή, μόνο και μόνο επειδή έχεις αντίθετη άποψη από τους καθηγητές σου, ωστόσο οι κριτικές που ακούστηκαν για το άρθρο της, μόνο θάρρος δεν μπορούν να δώσουν σε μία νεαρή, που θέλησε να εκφράσει τις σκέψεις της. Τόλμησε, απλά να πει τα πράγματα ως έχουν, χωρίς να μηδενίζει τη θρησκεία και το μάθημα των θρησκευτικών. Ίσως είναι καιρός να σταματήσουμε να εθελοτυφλούμε και να επιδιδόμαστε σε ένα κυνήγι μαγισσών και αρχίσουμε να βλέπουμε τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση.
 
Αν γι’ αυτό χρειαζόμασταν τη βοήθεια μίας δεκαεξάχρονης, που είχε το θάρρος της άποψής της, τότε πρέπει να αναλογιστούμε ποιο είναι το λάθος και ποιο το σωστό.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Ο Μητροπολίτης Πάφου δώρισε λάδι και πουργούρι για πολύτεκνες οικογένειες για το Πάσχα
Η ΕΚΥΣΥ ζητεί τα κριτήρια που ίσχυαν πριν την τραπεζική κρίση για πασχαλινό επίδομα
Τις προκλήσεις για Κύπρο ως μικρή αγορά για φάρμακα εξήγησε στις Βρυξέλλες ο Δαμιανός
Τις πανευρωπαϊκές κάρτες αναπηρίας και στάθμευσης ενέκρινε το ΕΚ
Άρον-άρον στην Ολομέλεια ο προϋπολογισμός του ΤΕΠΑΚ-«Παράνομα οι πληρωμές Μαρτίου»
Ανάθεση βελτίωσης οδού Τσερίου ύψους €9,8 εκ. από Δήμο Στροβόλου
Την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 2023 διεκδικεί ο νέος Δήμος Κουρίου
Αποφυγή κυκλοφορίας σε ανοικτούς χώρους λόγω σκόνης συνιστoύν οι αρμόδιοι
Αίτηση από τέταρτη εταιρεία στα κατεχόμενα για χαλλούμι ΠΟΠ
Σύσκεψη για την «επιτροπή ακίνητης περιουσίας» υπό τον Τατάρ στα κατεχόμενα