Το νέο χαράτσι και η λύση για όσους γεμίζουν καύσιμα από τα κατεχόμενα

Τραγελαφικά και πρωτοφανή είναι τα όσα συμβαίνουν στην Κύπρο αναφορικά με τους φόρους στα καύσιμα, οι οποίοι παίρνουν και πάλι την ανιούσα, με τους πολίτες αλλά και τους πρατηριούχους, να διαφωνούν και να επικρίνουν τους κυβερνητικούς χειρισμούς. 
 
Την ώρα που οι εταιρείες υποχρεώνονται να αναδιαμορφώσουν τις τιμές τους προς τα πάνω, κατά τέσσερα με έξι σεντ, μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Ενέργειας, ο αριθμός των πολιτών που επιλέγουν να γεμίζουν τα οχήματα τους με καύσιμα από τα κατεχόμενα, αυξάνεται κατακόρυφα ετησίως.
 
Τι πραγματικά συμβαίνει
Η Κύπρος όπως ενίοτε συμβαίνει, ειδικά με τους περιβαλλοντικούς στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ουραγός στη εφαρμογή των στόχων. Συγκεκριμένα, ακόμα πασχίζει να φτάσει τους στόχους του Δεκεμβρίου του 2020 για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ώρα που στις Βρυξέλλες προγραμματίζουν να ανακοινώσουν τους στόχους για το 2030.
 
Συγκεκριμένα, μεταξύ των μέτρων που έθεσε για το 2020 η Ευρωπαϊκή Ένωση για το Κλίμα, ήταν και ο στόχος του 10% για τα βιοκαύσιμα στις μεταφορές, τα οποία αναμιγνύονται με τα συμβατικά καύσιμα, ώστε οι ρύποι των οχημάτων να είναι χαμηλότεροι και η καύση των κινητήρων πιο φιλική προς το περιβάλλον.
 
Το διάταγμα του υπουργού Ενέργειας της περασμένης εβδομάδας, εκδόθηκε προκειμένου η Κύπρος να πλησιάσει το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που βάσει Οδηγίας της ΕΕ πρέπει να περιλαμβάνεται στα συμβατικά καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές.
 
Η υποχρέωση της Κύπρου αφορά ποσοστό 10% (στις 31/12/2020), ωστόσο έως σήμερα η Κύπρος το ικανοποιεί μόνο στο μισό μέσω της πρόσμειξης βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα.
 
Με την τελευταία απόφαση της Κυβέρνησης το ποσοστό χρήσης βιοκαυσίμων ανεβαίνει στο 7,3% με ένα άλλο 2,6%, να απονέμει για να μην επιβληθούν κυρώσεις και πρόστιμα στην Κυπριακή Δημοκρατία και το οποίο μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστο πως θα καλυφθεί μέχρι το τέλος του έτους.
 
Γιατί θα έχουμε αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων
Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων είναι αναπόφευκτες, αφού το κόστος των βιοκαυσίμων είναι αρκετά μεγαλύτερο από το κόστος των συμβατικών καυσίμων. Από τη στιγμή που το καύσιμο θα φτάνει στα ντεπόζιτα των οχημάτων μας και θα είναι ένα κοκτέιλ συμβατικών καυσίμων και βιοκαυσίμων, θα καλούμαστε να το πληρώνουμε κατά τέσσερα με έξι σεντ ακριβότερα.
 
Ειδικότερα, με βάση τους υπολογισμούς των πρατηριούχων, αναμένονται αυξήσεις κατά 2-3 σεντ το λίτρο στην τιμή της βενζίνης και 5-6 το λίτρο στην τιμή του πετρελαίου κίνησης, πάνω στις οποίες θα προστεθούν και οι φόροι.
 
Το πότε θα γίνει αναπροσαρμογή των τιμών παραμένει άγνωστο αλλά θα είναι εντός του Ιανουαρίου.
 
Ο παραλογισμός
Την ώρα που ήδη οι Κύπριοι καταναλωτές επωμίζονται ένα δυσβάστακτο κόστος από τις τιμές των καυσίμων, είναι και αυτοί που επιλέγουν να γεμίζουν τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων τους από τα πρατήρια του ψευδοκράτους.
 
Αξίζει να σημειωθεί πως τα καύσιμα στα κατεχόμενα δεν τηρούν τις πρόνοιες της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και δεν είναι αναμεμειγμένα με βιοκαύσιμα, με αποτέλεσμα να μολύνουν πολύ περισσότερο το περιβάλλον.
 
Άρα, οι Ελληνοκύπριοι που επιλέγουν να γεμίζουν βενζίνα στα κατεχόμενα και να επιστρέφουν στις ελεύθερες περιοχές μολύνουν το περιβάλλον το ίδιο με πριν, άρα οποιοσδήποτε ευρωπαϊκός κανονισμός ή στόχος για μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρά πάει περίπατο.
 
Συνεπώς, οι Κύπριοι καλούμαστε να επιβαρυνθούμε με ακόμα μια φορολογία στα καύσιμα, η οποία επί της ουσίας, δεν θα βελτιώσει καθόλου το επίπεδο ζωής μας ή το περιβάλλον από τη στιγμή που τα όχημα στα κατεχόμενα γεμίζουν με συμβατικά καύσιμα, πράγμα που κάνει και το 20% των οχημάτων που κυκλοφορούν στις ελεύθερες περιοχές.
 
Ζητούν μέτρα οι πρατηριούχοι
Ουκ ολίγες φορές το θέμα προμήθειας καυσίμων από τα κατεχόμενα απασχόλησε τους πρατηριούχους, οι οποίοι ζητούν μέτρα κατά του φαινομένου.
 
Συγκεκριμένα ο πρόεδρος των πρατηριούχων Στέφανος Στεφάνου, μιλώντας στον REPORTER, σημείωσε πως το 18 με 20% των Κυπρίων χρησιμοποιούν για εφοδιασμό καυσίμων πρατήρια των κατεχομένων που δεν τηρούν τις προδιαγραφές και έρχονται στις ελεύθερες περιοχές όπου μολύνουν τον αέρα, χωρίς να επωμίζονται την επιπλέον φορολογία.
 
Ο κ. Στεφάνου ζητά μέτρα άμεσα για απαγόρευση προμήθειας καυσίμων από το ψευδοκράτος, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει λόγος οι μισοί να επωμιζόμαστε τη φορολογία για ένα πιο καθαρό περιβάλλον και οι υπόλοιποι να καταναλώνουν φθηνά καύσιμα που δεν τηρούν τις προϋποθέσεις και τη νομοθεσία της Ε.Ε.
 
Καύσιμα από τα κατεχόμενα
Με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα για το 2019, η συνολική αξία των αγορών από τα κατεχόμενα, σε τιμές ελεύθερης Κύπρου, εκτιμάται ότι ήταν για βενζίνη 95,86 εκ.  ευρώ και για πετρέλαιο κίνησης, 75 εκ. ευρώ.
 
Η μέση τιμή της βενζίνης 95 το 2019 στα κατεχόμενα κυμάνθηκε περί τα 0,82 σεντ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης περί τα 0,80 σεντ το λίτρο.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία το % των αγορών από τα κατεχόμενα για τη βενζίνη 95 για το 2017 ήταν 3 %, το 2018 αυξήθηκε στο 10.62 % και το 2019 αυξήθηκε στο 18.51 %. Την ίδια ώρα, το % των αγορών από τα κατεχόμενα για το Πετρέλαιο Κίνησης για το 2017 ήταν 8 %, το 2018 αυξήθηκε στο 13.07 % και το 2019 αυξήθηκε στο 17.13 %.
 
Τι προτείνουν οι πρατηριούχοι
Ο Στέφανος Στεφάνου, υπέδειξε πως το κράτος μπορεί πολύ εύκολα και ανέξοδα να ελέγξει αν τα καύσιμα είναι από τα κατεχόμενα και να επιβάλλει τις ανάλογες ποινές σε όσους εφοδιάζονται με καύσιμα από το ψευδοκράτος.
 
Όπως εξήγησε με απλούς δείκτες, όπως αυτοί που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο του πετρελαίου θέρμανσης σε οχήματα, να ελέγξει αν τα καύσιμα είναι από τα κατεχόμενα ή από τις ελεύθερες περιοχές.
 
Με αυτό τον τρόπο, είπε ο κ. Στεφάνου, θα μπορούν να ελεγχθούν τα οχήματα και να επιβάλλεται πρόστιμο σε όσους οδηγούς βάζουν βενζίνη ή πετρέλαιο από τα κατεχόμενα.
 
Οι απάντηση του υπ. Ενέργειας στις επικρίσεις
Ο Γιώργος Λακκοτρύπης σε χθεσινή γραπτή δήλωσή του, σημειώνει πως, όπως συμβαίνει και παγκόσμια, η μετάβασή μας σε καθαρότερη ενέργεια συνεπάγεται αυξημένο κόστος, «και η προσπάθειά μας ως Κυβέρνηση, ήταν και παραμένει η επίτευξη των περιβαλλοντικών μας στόχων με τη λιγότερη δυνατή επιβάρυνση στην οικονομία. Αυτό είναι που πετύχαμε για τον κύριο περιβαλλοντικό στόχο ΑΠΕ 2020 της Κυπριακής Δημοκρατίας (επετεύχθη ήδη από το 2018) και αυτό είναι που επιδιώκουμε, τα συναρμόδια Υπουργεία, και για τον στόχο στις Μεταφορές».
 
Ο υπουργός υπεραμύνεται της απόφαση του υποδεικνύοντας, πως ακόμα και με την αύξηση των 2.5 σεντ στην τελική τιμή της βενζίνης, η Κύπρος θα είναι η 5η φθηνότερη χώρα στην ΕΕ βάσει των τιμών που ίσχυαν την περασμένη Δευτέρα, με πέραν των 20 σεντ διαφορά από τον μέσο όρο των κρατών μελών», τονίζει στην ανακοίνωση του ο υπουργός Ενέργειας.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Λακκοτρύπης: Πέμπτη φθηνότερη χώρα της Ε.Ε. στα καύσιμα η Κύπρος

Δειτε Επισης

Εγκρίθηκαν τροποποιητικοί νόμοι για ρυθμίσεις στην καταβολή διαφόρων επιδομάτων
Ψηφίστηκε πρόταση νόμου για δημοσίευση έκθεσης ελέγχων αγοράς από Υπ. Ενέργειας
Πέρασαν από την Ολομέλεια οι νέοι κανονισμοί των Δημοτικών-Ικανοποίηση ΥΠΑΝ, όσα αλλάζουν
Πράσινο Βουλής για χρονική παράταση χρηματοδότησης ελλειμμάτων ΟΚΥπΥ
Θλίψη Υφ. Πολιτισμού για τον θάνατο του Πέτρου Στυλιανού
Θετική η Επ. Υγείας για επέκταση κρατικής χορηγίας ΟΚΥπΥ
Υπεψηφίστηκε ομόφωνα ο προϋπολογισμός του ΤΕΠΑΚ-Δυσφορία Βουλής για καθυστέρηση
Δέσμευση Βουλής για εξεύρεση βιώσιμων πολιτικών για καλύτερες συνθήκες εργασίας
Κλειστά την 1η Μαΐου όλα τα Γενικά Καταστήματα-Οι οδηγίες του Υπουργείου Εργασίας
Διαμαρτυρία φοιτητών ΤΕΠΑΚ για μεταφορά μαθημάτων στην Πάφο