Μέσω του ΓΕΣΥ χτίζεται σχέση μεταξύ γιατρού και ασθενή

Η πρώτη φάση του ΓΕΣΥ ομαλοποιείται και υπάρχει προοδευτική μείωση των παραπόνων. Όπως δήλωσε στον REPORTER ο Επίτροπος Εποπτείας (ΓΕΣΥ) Δρ. Χριστόδουλος Καϊσής, «προβλήματα πάντα θα υπάρχουν, όπως και πάντα υπήρχαν, που μπορεί να αφορούν την συμπεριφορά και διάφορα άλλα θέματα που μπορεί να αντιμετωπίσει ο άρρωστος ή ο πάροχος. Το θέμα είναι να έχει εύκολη πρόσβαση, να εξυπηρετείται άμεσα ο άρρωστος και η φροντίδα που θα τυγχάνει να είναι υψηλής ποιότητας».
 
Ο Επίτροπος διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο και έχει την αρμοδιότητα να εξετάζει παράπονα που σχετίζονται με οποιαδήποτε απόφαση, πράξη ή παράλειψη του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας αναφορικά με τις υπηρεσίες φροντίδας υγείας που καλύπτονται από το Οργανισμό, οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη των παροχέων υπηρεσιών φροντίδας υγείας στο πλαίσιο εφαρμογής της σύμβασης που υπογράφουν με τον ΟΑΥ και οποιαδήποτε απόφαση, πράξη ή παράλειψη του ΟΑΥ σε σχέση με τους παροχείς υπηρεσιών φροντίδας υγείας.
 
Μπορεί, επίσης, να προβαίνει σε αυταπάγγελτες εξετάσεις επί θεμάτων γενικότερου ενδιαφέροντος που αφορούν στην αποτελεσματική εφαρμογή και λειτουργία του ΓΕΣΥ, καθώς και να διερευνά, μετά από εντολή του Υπουργικού Συμβουλίου, σχετικά ζητήματα.
 
Ελαχιστοποιήθηκαν τα παράπονα
Μιλώντας στον REPORTER, ο Δρ. Καϊσής ανέφερε ότι «ειδικά τον πρώτο καιρό υπήρχαν πολλά προβλήματα». Από την πλευρά των γιατρών τα παράπονα αφορούσαν κυρίως τη χρήση του λογισμικού, τα οποία ξεπεράστηκε με τις αλλαγές και αναβαθμίσεις που κάνει ο Οργανισμός και πλέον έχουν ελαχιστοποιηθεί.  
 
Όσον αφορά τους ασθενείς, ο όγκος των παραπόνων στην αρχή σχετιζόταν με το γεγονός πως ήθελαν να κλείσουν όλοι ραντεβού άμεσα για να πάρουν τα φάρμακά τους. «Ήταν επόμενο ότι θα ήταν δύσκολο να εξυπηρετηθούν 2,500 άτομα μέσα σε ένα μήνα. Φαίνεται, όμως, ότι με την πάροδο των μηνών, ομαλοποιήθηκε και η πρόσβαση στον προσωπικό γιατρό είναι σχεδόν άμεση», εξήγησε ο Επίτροπος.
 
«Φαίνεται ότι βαδίζουμε σωστά και το σύστημα προχωρά και έχω την εντύπωση ότι, ναι, υπάρχει η πρόκληση της δεύτερης φάσης, όπως ήταν και για τη φάση αυτή που περνούμε τώρα, αλλά πιστεύω ότι και αυτό θα αντιμετωπιστεί και θα ομαλοποιηθεί», πρόσθεσε ο Χριστόδουλος Καϊσής. Όπως εκτιμά, με την εμπειρία που απέκτησε ο ΟΑΥ από την εφαρμογή της πρώτης φάσης, δεν θα υπάρξουν τόσα πολλά προβλήματα στην δεύτερη φάση. «Πρέπει να ληφθούν προληπτικά μέτρα, ώστε να μην δημιουργηθούν στρεβλώσεις», πρόσθεσε.
 
Η διαδικασία παραπόνων
Ερωτηθείς κατά πόσον συνεχίζει το γραφείο του να λαμβάνει παράπονα, παρά την ομαλοποίηση του συστήματος, ο Επίτροπος Εποπτείας ανέφερε πως παρά το γεγονός πως έχουν μειωθεί πάρα πολύ, συνεχίζουν να υπάρχουν αλλά άλλαξε το αντικείμενό τους, σε σχέση με τις αρχές. Συνήθως, όπως είπε, πλέον αφορούν φάρμακα ή κάποια θέματα συμπεριφοράς από την πλευρά των ασθενών και από την πλευρά των παρόχων ζητήματα που άπτονται της σύμβασής τους με τον Οργανισμό.
 
Στο γραφείο του Επιτρόπου μπορεί να υποβάλει παράπονο οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με βάση και τη νομοθεσία. Αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσω email, είτε γραπτώς, είτε και με επίσκεψη εκεί.
 
Το παράπονο πρέπει να είναι επώνυμο και γραπτό. «Βεβαίως όταν μας υποβάλλουν παράπονα, βλέποντας και την περιρρέουσα, έχουμε το δικαίωμα να διενεργήσουμε αυτόβουλα οποιαδήποτε έρευνα θέλουμε», εξήγησε ο Δρ. Καϊσής.
 
«Στόχος δεν είναι ούτε η διενέργεια έρευνας ούτε το πώς να καταμαρτυρήσουμε ότι φταίει ο τάδε ή ο τάδε. Το σύστημα είναι δύο τομείς. Ο πάροχος και οι ασθενείς. Ο πάροχος πρέπει να έχει εκείνα τα εργαλεία και την ησυχία, τα εργαλεία της διευκόλυνσης της εργασίας του, ώστε να μπορεί να δουλέψει και να εξυπηρετήσει τον άρρωστο, αλλά και ο ασθενής πρέπει να τυγχάνει υψηλής ποιότητας φροντίδα, με σεβασμό και με εκτίμηση. Η προσπάθειά μας είναι ο πολίτης –διότι όλοι είμαστε πολίτες και οι πάροχοι είναι υποψήφιοι ασθενείς- να τυγχάνει εύκολης διακίνησης μέσα στο σύστημα και  υψηλής ποιότητας φροντίδα υγείας την ώρα που την χρειάζεται», τόνισε.
 
Ανέφερε, επίσης, ότι υπηρεσία ελέγχου έχει και ο ΟΑΥ και πολλά παράπονα που τους αφορούν άμεσα προωθούνται εκεί, ώστε να τύχουν διερεύνησης και να απαντήσουν στον ασθενή ή τον πάροχο, με κοινοποίηση στον Επίτροπο, για να ελεγχθεί κατά πόσον είναι σύμφωνα με τους κανονισμούς.
 
Ερωτηθείς αναφορικά με το ζήτημα των καταχρήσεων του συστήματος, τόσο από παρόχους όσο και από ασθενείς, για το οποίο έχει γίνει πολύς λόγος, ο κ. Καϊσής δήλωσε ότι ο ΟΑΥ είναι αυτός που έχει την αρμοδιότητα να αποζημιώσει ή να μην αποζημιώσει τους γιατρούς. Από πλευράς εποπτείας έχει ζητηθεί ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο λογισμικό, για να ελέγχουν κάποιες τάσεις και κινήσεις.
 
«Είναι γεγονός, όμως, διεθνώς, ότι σε όλες τις χώρες, σε οποιαδήποτε κύρια μεταρρύθμιση γίνεται, που να αφορά μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού –και εμάς αφορά όλο τον πληθυσμό, όσους διαμένουν στην Κύπρο- οι κερδοσκοπίες, οι καταχρήσεις, οι στρεβλώσεις γίνονται στην αρχή, μέχρι να πάρει την πορεία της η μεταρρύθμιση. Εμείς στην Κύπρο νομίζω όμως ότι δεν είχαμε τόσες πολλές καταχρήσεις ή κερδοσκοπήσεις. Μεγαλοποιήθηκε. Φαίνεται ότι κυλά ομαλά τώρα. Με τα μέτρα που παίρνει ο ΟΑΥ, παρακολουθώντας αυτά τα πράγματα, νομίζω ότι δεν θα υπάρξει μεγαλύτερο πρόβλημα», πρόσθεσε.
 
Σε ό,τι αφορά στις καταχρήσεις του συστήματος από μέρους των ασθενών, ανέφερε ότι αυτό γινόταν κυρίως στην αρχή, επειδή ήταν γνωστό πως 1η του Ιούνη του 2019 θα έμπαινε το σύστημα και όλοι περίμεναν για να πάνε να κάνουν αναλύσεις, εξετάσεις κτλ. «Πρέπει ο πάροχος να έχει εκείνα τα εργαλεία και εκείνη την κατάσταση, που να τον βοηθά να δρα επιστημονικά και μόνο προς όφελος των αρρώστων. Νομίζω ότι εξαλείφονται τα φαινόμενα», σημείωσε.
 
Σχέση ζωής
«Τώρα ομαλοποιούνται τα πράγματα και ευελπιστώ ότι θα φτάσουμε στο σημείο που ο ασθενής θα έχει τον προσωπικό του γιατρό και θα υπάρχει η σχέση του γιατρού-ασθενή, ούτως ώστε να τον κατευθύνει όχι μόνο μέσα στο σύστημα αλλά για την υγεία του. Και το πότε θα πρέπει να κάνει αναλύσεις, και το τι φάρμακα πρέπει να πάρει», ανέφερε ο Χριστόδουλος Καϊσής.
 
Ερωτηθείς για αυτή τη σχέση γιατρού-ασθενή, ανέφερε ότι «με το σύστημα αυτό, εκείνο που θα  κτιστεί είναι ότι ο άρρωστος ή ο πολίτης, από τη γέννησή του, θα έχει τον προσωπικό του γιατρό.  Από τον παιδίατρό του θα αποκτήσει έναν προσωπικό γιατρό, θα μεταφερθεί σε γιατρό ενηλίκων σε κάποια στιγμή, και θα υπάρχει ένα ιστορικό και μία διαδρομή που θα βοηθά τον γιατρό του να βοηθήσει τον ασθενή του. Οπότε θα χτιστεί μία σχέση όχι μόνο εμπιστοσύνης αλλά και μία σχέση σωστή γιατρού-ασθενή. Η σχέση αυτή είναι πολυσυζητημένη και είναι εκ των ων ουκ άνευ για την καλή έκβαση και της πορείας και της αρρώστιας αυτού του ασθενή».
 
Σε ερώτηση αν εκτιμά, μέσα από τις γνώσεις και την εμπειρία του, ότι το ΓΕΣΥ, όταν φτάσει στην τελική του μορφή, θα είναι στατικό ή θα συνεχίσει να εξελίσσεται, ο Επίτροπος Εποπτείας εξήγησε ότι «πρέπει να είναι σε εξέλιξη. Το ΓΕΣΥ δεν μπορεί να είναι στατικό. Η ιατρική κάθε πέντε χρόνια αλλάζει. Τα πρωτόκολλα, η εφαρμογή της ιατρικής, η φαρμακευτική αγωγή. Έχουμε επανάσταση ακόμη στον τομέα των φαρμάκων. Έχουμε συνεχώς νέες κατηγορίες. Έχουμε διαφοροποίηση των ιατρικών πρωτοκόλλων, των χειρισμών των ασθενειών. Αυτά τα πράγματα είναι θέματα τα οποία τα οποία θα μετεξελίσσουν το σύστημα».
 

Δειτε Επισης

Τις πανευρωπαϊκές κάρτες αναπηρίας και στάθμευσης ενέκρινε το ΕΚ
Άρον-άρον στην Ολομέλεια ο προϋπολογισμός του ΤΕΠΑΚ-«Παράνομα οι πληρωμές Μαρτίου»
Ανάθεση βελτίωσης οδού Τσερίου ύψους €9,8 εκ. από Δήμο Στροβόλου
Την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 2023 διεκδικεί ο νέος Δήμος Κουρίου
Αποφυγή κυκλοφορίας σε ανοικτούς χώρους λόγω σκόνης συνιστoύν οι αρμόδιοι
Αίτηση από τέταρτη εταιρεία στα κατεχόμενα για χαλλούμι ΠΟΠ
Σύσκεψη για την «επιτροπή ακίνητης περιουσίας» υπό τον Τατάρ στα κατεχόμενα
Άναψε το πράσινο φως το Υπουργικό για παράταση ε στη χρηματοδότηση ελλειμμάτων του ΟΚΥπΥ
Καταβάλλονται αρχές Μαϊου αποζημιώσεις σε αγρότες που υπέστησαν ζημιές
Έρευνα του Υπουργείου Παιδείας για διασύνδεση ανώτερης εκπαίδευσης με αγορά εργασίας