Δεν δέχονται να πάει στην Κόσιη το εργοστάσιο πυρίτιδας στην Αραδίππου

Με τον φόβο ότι θα ζήσουν ένα νέο Μαρί κοιμούνται και ξυπνούν οι κάτοικοι της περιοχής Αραδίππου που γειτνιάζουν με το εργοστάσιο αποθήκευσης πυρίτιδας για κατασκευή φυσιγγίων, την ίδια στιγμή που οι ιδιοκτήτες του εργοστασίου ενημέρωσαν το Υπουργείο Εσωτερικών ότι δεν αποδέχονται τη μετακίνησή του στην Κόσιη επειδή η προτεινόμενη περιοχή δεν διαθέτει επαρκείς υποδομές, αλλά και επειδή θα εμποδίζεται η ομαλή λειτουργία του λόγω άλλων βιομηχανιών που βρίσκονται εκεί.
 
Το θέμα - εν μέσω των συνεχών διαμαρτυριών των κατοίκων που βγήκαν ξανά στους δρόμους στις 9 Νοεμβρίου - απασχόλησε δύο συνεδρίες της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος τον περασμένο Μάρτιο, ενώ στη συνέχεια η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ευανθία Σάββα υπέβαλε γραπτή ερώτηση στον ΥΠΕΣ ζητώντας ενημέρωση για το εάν υπήρξαν εξελίξεις στο ζήτημα.
 
Με την απάντησή του ημερ. 26 Νοεμβρίου 2019, ο ΥΠΕΣ αναφέρει ότι στις 6 Μαϊου το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε τη σύσταση επιτροπής με τη συμμετοχή εκπροσώπων των Υπουργείων Εσωτερικών, Μεταφορών, Εμπορίου και Οικονομικών, καθώς και της Υπηρεσίας Μεταλλίων και του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας, με όρους εντολής να εκπονηθεί εμπεριστατωμένη μελέτη στη βάση των ακόλουθων τριών επιλογών:
 
α) Παραμονή του εργοστασίου στην υφιστάμενη τοποθεσία, με μείωση των αποθεμάτων του σε πυρίτιδα από 8 στους 5 τόνους
β) Μετακίνηση του εργοστασίου σε μια άκρη της βιομηχανικής περιοχής Λάρνακας, δηλαδή στην ίδια περιοχή αλλά μακρύτερα από τις κατοικίες και
γ) Μετακίνηση του εργοστασίου στη βιομηχανική/ εμπορική περιοχή Αραδίππου (πρώην ελεύθερη ζώνη Λάρνακας), με ποσότητα αποθήκευσης πυρίτιδας μέχρι 5 τόνους.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Ήρθε η πυρίτιδα στην αυλή μας... Ήδη γνωρίζουμε τι έγινε στο Μαρί»
 
Τελικά η επιλογή που επικράτησε ως η καλύτερη υπό τις περιστάσεις λύση ήταν η τρίτη με το σκεπτικό ότι η απόσταση των οικιστικών περιοχών από την προτεινόμενη τοποθεσία ξεπερνά το 1 χλμ, παρεμβάλλεται ως φυσικό ανάχωμα ασφάλειας το μέρος του αυτοκινητόδρομου από τον αερολιμένα Λάρνακας προς τον κυκλοφοριακό κόμβο Καλού Χωριού, καθώς και η παρακείμενη βιομηχανική ζώνη Βα3 ανατολικά του αυτοκινητόδρομου και η πολεοδομική ζώνη προστασίας Δα3 ανατολικότερα.
 
Οι δύο πρώτες επιλογές απορρίφθηκαν, η μεν πρώτη επειδή επιβεβαιώθηκε ότι η παραμονή του εργοστασίου στην υφιστάμενη θέση του στη βιομηχανική περιοχή Λάρνακας συνιστά «σοβαρό και διαρκή κίνδυνο» για τους κατοίκους της παρακείμενης περιοχής λόγω μη ύπαρξης της απαιτούμενης ζώνης προστασίας, ενώ η δεύτερη, η οποία προνοούσε μετακίνηση του εργοστασίου στην ίδια περιοχή αλλά μακρύτερα από τις κατοικίες, επειδή διαπιστώθηκε ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί λόγω μη διαθέσιμων τεμαχίων.
 
Για την τρίτη επιλογή η οποία κρίθηκε ως η καλύτερη υπό τις περιστάσεις λύση, λήφθηκε πρόνοια να παραχωρηθεί στην εταιρεία το συνολικό εμβαδόν δύο βιομηχανικών οικοπέδων ώστε να υπερκαλύπτονται και οι ανάγκες για πρόσθετη ζώνη ασφάλειας και συνεπώς με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με την επιτροπή, θα περιοριστεί και ο επηρεασμός της παρακείμενης οικιστικής ανάπτυξης.
 
Γιατί δεν πάει στην Κόσιη
Πριν την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για σύσταση επιτροπής, όπως αναφέρει ο Υπουργός Εσωτερικών, η διεύθυνση του εργοστασίου είχε ενημερώσει ότι δεν αποδέχεται τη μετακίνησή του σε περιοχή της Κόσιης λόγω παρεμπόδισης της ομαλής λειτουργίας του.
 
Συγκεκριμένα η εταιρεία, μεταξύ άλλων, επικαλέστηκε την ύπαρξη οσμών από τη Μονάδα Διαχείρισης Αποβλήτων (ΟΕΔΑ) Κόσιης, το μεθάνιο που διαχέεται στην ατμόσφαιρα, τη σκόνη από σπαστήρα που χρησιμοποιεί η Μονάδα Ανακύκλωσης Υλικών από Κατεδαφίσεις και Εκσκαφές (ΑΕΚΚ) στα παρακείμενα τεμάχια 272 και 315, καθώς και τις οσμές από χημικές ουσίες με τις οποίες περιλούζονται οι πάσσαλοι που έχει εναποθέσει-αποθηκεύσει η ΑΗΚ στους παρακείμενους αποθηκευτικούς χώρους.
 
Οι ουσίες αυτές, σύμφωνα με τη θέση της εταιρείας, είναι ότι θα επηρεάσουν την ποιότητα των προϊόντων της.
 
Τέλος ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρει ότι έχουν ληφθεί μέτρα για την προστασία των κατοίκων με τη μετακίνηση της επιπλέον ποσότητας που είναι πέραν των 8 τόνων, προκειμένου η εγκατάσταση, όπως αναφέρει, να μην χαρακτηρίζεται ως «Seveso».

Δειτε Επισης

Οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Δωρεάν μαθήματα σε ενήλικες προσφέρει η Σχολή Χαρακτικής Χαμπή
Πρόοδο στην προσπάθεια εμβάθυνσης της αγοράς κεφαλαιαγορών βλέπει ο Μισέλ
Υπ. Γεωργίας στην Σύνοδο Κοινοπολιτείας-«Συλλογική ευθύνη η προστασία ωκεανών»
Δήμος Λάρνακας: Σύντομα ο σχεδιασμός για Σχολή Θαλάσσιων Επιστημών ΤΕΠΑΚ
Δέσμευση Βουλής για προώθηση υγειονομικής περίθαλψης με επίκεντρο τον ασθενή
Δύσκολη συζήτηση των 27 στις Βρυξέλλες για ανταγωνιστικότητα λόγω κεφαλαιαγορών
Εκπέμπει SOS ο Διευθυντής του Νοσοκομείο Τροόδους-«Τριτοκοσμικές οι συνθήκες, αναγκαία η ανακαίνιση του»
Εξουσιοδότησαν ΣΕΚ-ΠΕΟ να προσπαθήσουν για σύμβαση οι απεργοί στις εταιρείες ηλεκτρολογικών
Πώς απαντά η Υπ. Ασθενοφόρων για το περιστατικό με τη λιπόθυμη μαθήτρια-«Δεν ήταν επείγον»