Οι ευκαιρίες, οι παγίδες και τα διλήμματα για τους υποψήφιους των ελληνικών ΑΑΕΙ

Μια νέα σελίδα ανοίγει στη ζωή χιλιάδων τελειόφοιτων που παρακάθισαν στις Πάγκύπριες Εξετάσεις τον περασμένο Μάιο-Ιούνιο, με την σημερινή ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για όσους διεκδίκησαν μια θέση στα Πανεπιστήμια της Ελλάδας.
 
Ποιες παγίδες κρύβει όμως η εξασφάλιση θέσης σε ένα ελληνικό Πανεπιστήμιο, τι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι υποψήφιοι φοιτητές και οι οικογένειες τους και ποιες άλλες επιλογές υπάρχουν;
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυτοί πέτυχαν θέση στα πανεπιστήμια της Ελλάδας
 
Απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα, που ενδεχομένως να έχουν οι νέοι φοιτητές και οι γονείς τους, δίνει στον REPORTER ο Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Κυριάκος Κλεάνθους.
 
Σύμφωνα με τον κ. Κλεάνθους, η νέα κατάσταση πραγμάτων όπως διαμορφώθηκε, με τους φοιτητές να πετυχαίνουν είσοδο σε σχολές της Ελλάδας πολύ πιο εύκολα από ότι στο παρελθόν, κρύβει αρκετές παγίδες.
 
Το θέμα, σύμφωνα με τον Κυριάκο Κλεάνθους, είναι ο φοιτητής που πάει για σπουδές να γνωρίζει τι πάει να σπουδάσει και κυρίως να ξέρει, τι προοπτικές του ανοίγονται μετά το τέλος των σπουδών του.  
 
Είναι σημαντικό ο φοιτητής ή η φοιτήτρια να ξέρουν τις προοπτικές, γιατί παραδείγματος χάριν, ένα πτυχίο στις πολιτικές επιστήμες μπορεί να μην λέει τίποτε. Όμως, τι μπορεί να σου δώσει μετά και πού μπορεί να σε οδηγήσει το πρώτο σου πτυχίο;
 
Εξίσου σημαντικό, σύμφωνα με τον κ. Κλεάνθους, είναι τα παιδιά που μπαίνουν σε ένα Πανεπιστήμιο για να πάρουν ένα πτυχίο, να ξέρουν ποια μαθήματα θα κληθούν να παρακολουθήσουν και να παρακαθίσουν σε εξετάσεις.
 
«Τι μαθήματα θα κάνω παραδείγματος χάριν αν περάσω εργοθεραπεία;.  Δηλαδή περνάω εργοθεραπεία αλλά αν δεν έχω υπόβαθρο στη βιολογία, θα δυσκολευτώ. Και τεχνολογία τροφίμων μπορείς να περάσεις χωρίς να δώσεις τη χημεία υποχρεωτικά. Όμως χωρίς χημεία, δηλαδή αν δεν είσαι διατεθειμένος να μάθεις χημεία, δεν θα πάρεις ποτέ πτυχίο. Αυτό συμβαίνει κυρίως στα σπουδές στα παραϊατρικά επαγγέλματα».
 
Διαβάστε αυτούσια τη συνέντευξη του Κυριάκου Κλεάνθους στον REPORTER
 
Στο δίλημμα που ένας φοιτητής δεν πέρασε την πρώτη του επιλογή (π.χ. νομική), ως σύμβουλος τι θα τον προτρέψετε;
Ένας σύμβουλος θα εξαντλήσει σε συνεργασία με τον υποψήφιο φοιτητή, τις διαθέσιμες επιλογές που έχει στο αντικείμενο που θέλει. Δηλαδή, στο παράδειγμα που έφερες με τη νομική. Στην Ελλάδα λειτουργούν τρεις σχολές νομικής. Αν το όνειρο μου είναι να περάσω νομική θα δω ποιες άλλες επιλογές έχω.
 
Είμαι Λευκωσιάτης; Μπορώ να πάω εύκολα σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο; Δηλαδή τα λεφτά που θα πλήρωνα στην Ελλάδα σε ενοίκια, μπορώ να τα δώσω σε δίδακτρα σε ένα από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και να σπουδάσω αυτό που θέλω;
 
Άρα να μην βλέπουμε μόνο τον τόπο των σπουδών, αλλά να βλέπουμε την σπουδή ως σπουδή.
 
Και εδώ θα πρέπει να πω άλλη μια φορά αυτό που λέω πάντα στους μαθητές. Μην ζυγίζετε τα τέσσερα χρόνια των σπουδών, να ζυγίζουν παραπάνω από τα 50 χρόνια εργασίας. Οι σπουδές τέσσερα χρόνια είναι ωραία να γίνουν στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. Το θέμα είναι το αντικείμενο που θα επιλέξεις να μπορεί να σε στείλει διακοπές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
 
Αν πας να σπουδάσεις κάτι που δεν σου αρέσει ή δεν ξέρεις τι είναι μόνο και μόνο για τον τόπο δεν αξίζει.
 
Όσοι δεν εξασφαλίσουν θέση, τι τους συμβουλεύετε;
Όσοι αποτύχαν, αποτύχαν μόνο στα τέσσερα μαθήματα που έδωσαν εξετάσεις. Να μην θεωρήσουν ότι τελείωσε η ζωή τους και δεν έχουν άλλες επιλογές. Να ρωτήσουν ένα σύμβουλο σπουδών για τις επιλογές που έχουν ακόμα και τώρα.
 
Ακόμα και τώρα μπορούν να έρθουν και να πουν «εγώ θα πάω Αγγλία». Με το φοιτητικό δάνειο σε ισχύ να πάνε να σπουδάσουν τρία χρόνια στην Αγγλία με πιο φθηνό κόστος στο τέλος της ημέρας λόγω του δανείου. Άρα αυτό που πρέπει να κάνουν, είναι να ρωτήσουν για εναλλακτικές επιλογές στον τομέα που τους ενδιαφέρει.
 
Ένας σύμβουλος καταρτισμένος θα τους βοηθήσει να δουν τις επιλογές που έχουν, στο αντικείμενο που θέλουν, με τα χρήματα που έχουν να διαθέσουν.
 
Ποιος είναι ο ρόλος του συμβούλου σε αυτή τη διαδικασία;
Κάθε υποψήφιος μπορεί να απευθυνθεί στον σύμβουλο για να δει τις προοπτικές του πτυχίου που πέρασε. Θα σου πει κάποιος, «πέρασα διεθνείς ευρωπαϊκές σπουδές; Τι είναι αυτό;». Ή ακόμα χειρότερα. «Πέρασα οικονομικά. Τι είναι τούτο που θα σπουδάσω;».
 
Ένας σύμβουλος που ξέρει τη δουλειά του θα πει κυρίως τι προοπτικές έχει την επόμενη ημέρα με αυτό το πτυχίο στο βιογραφικό του.
 
Υπάρχουν κορεσμένα επαγγέλματα; Ένας σύμβουλος θα πει στον μαθητή μην σπουδάσεις στον συγκεκριμένο κλάδο γιατί δεν θα βρεις εύκολα δουλειά;
Ο σωστός σύμβουλος δεν αποτρέπει και δεν επιβάλλει σε ένα μαθητή, διότι δεν μπορεί να ξέρει αν ο μαθητής που έχει απέναντι του και που θέλει να σπουδάσει το πιο κορεσμένο επάγγελμα πχ δάσκαλος ή φιλόλογος. Δεν μπορώ να αποκλείσω αν εκείνος ο μαθητής που έχω απέναντι μου δεν θα γίνει ο πιο πετυχημένος φιλόλογος που θα έχει ένα φροντιστήριο με 100 τελειόφοιτους.
 
Αυτό που μπορώ να εξηγήσω όμως στους τελειόφοιτους είναι τις πιθανότητες επιτυχίας και τον πιθανό ανταγωνισμό. Και ο ηλεκτρολόγος μηχανικός είναι μια εξαιρετική σπουδή. Όμως όταν υπάρχουν επτά πανεπιστήμια στην Ελλάδα, δυο δημόσια στην Κύπρο και δύο ιδιωτικά, σύνολο 11 πανεπιστήμια που παράγουν ηλεκτρολόγους μηχανικούς, πρέπει εκείνο που θα πας να σπουδάσεις, να το απολαμβάνεις και να το θέλεις για να μπορείς να συγκεντρώνεις περισσότερες επιτυχίες στην καριέρα σου.
 
Στην ζωή πετυχαίνουν οι πιο τυχεροί και οι πιο άριστοι. Την τύχη δεν την ελέγχουμε, ελέγχουμε όμως την αριστεία. Και για να είσαι άριστος πρέπει να κάνεις κάτι που αγαπάς και που έχεις μεράκι.
 
Οι σπουδές δεν τελειώνουν στα τέσσερα χρόνια. Οι σημερινοί ρυθμοί απαιτούν από ένα επιστήμονα να ενημερώνεται συνεχώς κάθε χρόνο για τις εξελίξεις. Αν κάνεις κάτι που δεν σου αρέσει δεν είναι θέμα να το ανεχτής μόνο για τέσσερα χρόνια. Θα πρέπει να ενημερώνεσαι συνέχεια, άρα θα πρέπει να το αγαπάς.
 
Ποιος είναι ο ρόλος των γονιών στην όλη διαδικασία επιλογής των σπουδών των παιδιών;
Το να σπουδάσει ένα παιδί σήμερα είναι μια σοβαρή επένδυση για την οικογένεια. Και καμιά φορά λέω πως δεν είμαι σύμβουλος σπουδών, αλλά σύμβουλος επενδύσεων. Άρα μια οικογένεια που θα προβεί σε αυτή την επένδυση, θα πρέπει πρώτα να πάει σε κάποιο ειδικό για να μελετήσει τις προοπτικές της επένδυσής της.
 
Ο ρόλος των γονιών θα πρέπει να είναι υποστηρικτικός και όχι να επιβάλλουν. Και στην Κύπρο μου κάνει πολύ θετική εντύπωση ότι εννέα στους δέκα γονείς, στην Κύπρο, μπορεί και περισσότερο, υποστηρίζουν τα παιδιά τους στις αποφάσεις τους και δεν επιβάλλουν.  

Δειτε Επισης

Οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Δωρεάν μαθήματα σε ενήλικες προσφέρει η Σχολή Χαρακτικής Χαμπή
Πρόοδο στην προσπάθεια εμβάθυνσης της αγοράς κεφαλαιαγορών βλέπει ο Μισέλ
Υπ. Γεωργίας στην Σύνοδο Κοινοπολιτείας-«Συλλογική ευθύνη η προστασία ωκεανών»
Δήμος Λάρνακας: Σύντομα ο σχεδιασμός για Σχολή Θαλάσσιων Επιστημών ΤΕΠΑΚ
Δέσμευση Βουλής για προώθηση υγειονομικής περίθαλψης με επίκεντρο τον ασθενή
Δύσκολη συζήτηση των 27 στις Βρυξέλλες για ανταγωνιστικότητα λόγω κεφαλαιαγορών
Εκπέμπει SOS ο Διευθυντής του Νοσοκομείο Τροόδους-«Τριτοκοσμικές οι συνθήκες, αναγκαία η ανακαίνιση του»
Εξουσιοδότησαν ΣΕΚ-ΠΕΟ να προσπαθήσουν για σύμβαση οι απεργοί στις εταιρείες ηλεκτρολογικών
Πώς απαντά η Υπ. Ασθενοφόρων για το περιστατικό με τη λιπόθυμη μαθήτρια-«Δεν ήταν επείγον»