Η επιτυχής πρεμιέρα του ΓΕΣΥ, τα θετικά μηνύματα και το δεύτερο τεστ αντοχής

Στην τέταρτη του ημέρα εισήλθε το Γενικό Σύστημα Υγείας, το οποίο αφού πέρασε το χθεσινό πρώτο crash test, σήμερα βρίσκεται στη δεύτερη εργάσιμη ημέρα λειτουργίας του και όπως όλα δείχνουν τα πράγματα μέχρι στιγμής εξελίσσονται ομαλά.
 
Παρά τα επιμέρους προβλήματα, που παρουσιάστηκαν και εν πολλοίς ήταν αναμενόμενα, η πρώτη εργάσιμη μέρα κύλησε ομαλά, ενώ πολλά από τα ζητήματα που προκύπτουν αφορούν σε θέματα εξοικείωσης των λειτουργών υγείας με το νέο λογισμικό του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ), όσο και στην ενημέρωση του κοινού για τις παραμέτρους του νέου συστήματος υγείας.
 
Πάντως, η επιτυχής πρεμιέρα του ΓΕΣΥ είναι φυσικό να ενθαρρύνει και άλλους λειτουργούς υγείας να ενταχθούν στο σύστημα, στο οποίο οι εγγραφές προσωπικών γιατρών, ειδικών γιατρών, παιδιάτρων, φαρμακείων, εργαστηρίων κ.τ.λ. αυξάνονται σημαντικά.
 
ΟΑΥ: Χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα σήμερα  
Ο Ανώτερος Λειτουργός του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) Άγγελος Τρόπης δήλωσε πως η σημερινή τέταρτη ημέρα εφαρμογής του ΓΕΣΥ συνεχίζεται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, σημειώνοντας ότι «δεν υπήρξαν καινούργια προβλήματα πέραν από εκείνα που παρουσιάστηκαν χθες. 
 
Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο κ. Τρόπης ανέφερε ότι το σύστημα πληροφορικής του ΓΕΣΥ φαίνεται ότι κυλά ομαλά, συνεχίζονται να γίνονται επισκέψεις, να καταχωρούνται στο σύστημα, να βγαίνουν συνταγές, παραπεμπτικά, να υποβάλλονται απαιτήσεις από τους παρόχους.
 
«Από την πλευρά μας ως ΟΑΥ, όσον αφορά το σύστημα πληροφορικής δεν παρουσιάζονται οποιαδήποτε προβλήματα, είναι περισσότερο προβλήματα που έχουν να κάνουν με την εξοικείωση σε σχέση με τους παρόχους, δηλαδή πόσο εξοικειωμένοι είναι οι παροχείς, πόσο καλά γνωρίζουν το σύστημα πληροφορικής, για να μπορούν να το λειτουργούν. Κάποιοι το γνωρίζουν καλύτερα, κάποιοι το γνωρίζουν όχι τόσο καλά. Παίρνουν τηλέφωνο με διάφορες απορίες για το πώς να χειριστούν τις υποθέσεις μέσα στο σύστημα. Δεν έχουμε όμως, εντοπίσει οποιαδήποτε σοβαρά προβλήματα», ανέφερε.
 
Εκεί όπου χρειάζονται οδηγίες οι παροχείς, είπε ο κ. Τρόπης, εκδίδονται ανακοινώσεις για την ενημέρωση τους.
 
Αποτίμηση πρώτης εργάσιμης ημέρας 
Χθες, ανέφερε ο κ. Τρόπης, «είχαμε γύρω στις 6000 επισκέψεις σε προσωπικούς γιατρούς και ειδικούς γιατρούς, είχαμε 3000 απαιτήσεις που υποβλήθηκαν από παροχείς για αποζημίωση, είχαμε 1800 παραγγελίες για εργαστηριακές αναλύσεις, εκδόθηκαν 4000 περίπου συνταγές και 1300 παραπεμπτικά, οπότε φαίνεται ότι λειτουργούν κανονικά τα πράγματα χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα».
 
Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν αφορούσαν κυρίως σε ζητήματα εξοικείωσης των λειτουργών υγείας με το νέο λογισμικό, αλλά και σε θέματα άγνοιας των πολιτών για το ΓΕΣΥ.
 
Χαρακτηριστικές ήταν οι περιπτώσεις ασθενών, κυρίως ηλικιωμένων, που επισκέπτονταν τα κρατικά νοσηλευτήρια, και ανέμεναν να εξυπηρετηθούν όπως παλιά, καθώς δεν γνώριζαν τη διαδικασία -από την εγγραφή τους στο ΓΕΣΥ μέχρι την επιλογή προσωπικού γιατρού. Όταν τους ρωτούσαν γιατί δεν προχώρησαν σε αυτή τη διαδικασία, η απάντησή τους ήταν πως δεν γνώριζαν ότι τους αφορούσαν και αυτούς.
 
Η τριβή θα φέρει την εξοικείωση
Σε ερώτηση αν ο Οργανισμός θα παραχωρήσει εκπαίδευση στους παροχείς, ο κ. Τρόπης ανέφερε ότι η καλύτερη εκπαίδευση που παίρνουν οι παρόχοι αυτή την στιγμή είναι μέσα από την ίδια την χρήση του συστήματος.
 
Ταυτόχρονα, σημείωσε, υπάρχει στην διάθεση και των συμβεβλημένων αλλά και των μη συμβεβλημένων ακόμη παροχέων, η πλατφόρμα εκπαίδευσης την οποία μπορούν παράλληλα να χρησιμοποιούν για εξοικείωση με το σύστημα.
 
«Ο καλύτερος τρόπος να εξοικειωθεί κάποιος με το σύστημα είναι μέσα από την τριβή κι εμείς είμαστε βέβαιοι ότι από τις πρώτες μέρες κιόλας όσοι παρόχοι υπηρεσιών είχαν επιφυλάξεις για το σύστημα τώρα που το έχουν δουλέψει κι έχουν εκδώσει τις συνταγές, τα παραπεμπτικά τις εργαστηριακές εξετάσεις κ.λπ. είναι σε θέση να ξέρουν ότι πλέον δεν είναι κάτι που πρέπει να τους ανησυχεί το σύστημα. Είναι ένα εύχρηστο σύστημα, φιλικό προς τον χρήστη οπότε πιστεύουμε ότι σιγά-σιγά και οι ανάγκες για εκπαίδευση θα μειώνονται», ανέφερε.
 
Είμαστε αρκετά ικανοποιημένοι μέχρι στιγμής, σημείωσε, προσθέτοντας ότι βρίσκονται σε εγρήγορση και σε επιφυλακή για οποιαδήποτε προβλήματα ενδεχομένως να προκύψουν.
 
Ενόσω όμως, εξήγησε, αυτά τα προβλήματα είναι διαχειρίσιμα κι είμαστε σε εγρήγορση να τα αντιμετωπίζουμε, είμαστε αισιόδοξοι ότι τα πράγματα θα συνεχίσουν να κυλούν ομαλά.
 
«Στον κόσμο θα λέγαμε να συνεχίσει να αγκαλιάζει και να στηρίζει το σύστημα του ΓΕΣΥ κι όπου παρουσιάζονται μικρά προβλήματα να έχει την υπομονή και την καλή διάθεση για να τα επιλύσουμε, να συνεργάζεται και με τους παροχείς και με τον ΟΑΥ για την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων θα βγουν στην επιφάνεια. Είμαστε αισιόδοξοι ότι με τη συνεργασία και τη βοήθεια του κόσμου αλλά και των παροχέων ότι τα πράγματα θα συνεχίσουν να κυλούν ομαλά», συμπλήρωσε.
 
Αυξάνονται οι ειδικοί γιατροί 
Ερωτηθείς για τον αριθμό των ειδικών γιατρών, είπε ότι αυτός αυξάνεται συνεχώς και μπορεί κάποιος να παρακολουθεί τον αριθμό αυτό από την ιστοσελίδα του ΟΑΥ.

«Αυτή την στιγμή υπάρχουν 280 ειδικοί γιατροί στο σύστημα που περιλαμβάνουν και δημόσιους γιατρούς και ιδιώτες και αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός διότι προσέρχονται στα γραφεία μας οι γιατροί και υπογράφουν τα συμβόλαια τους. Μόλις τα υπογράψουν συμπεριλαμβάνεται το όνομα τους στον κατάλογο. Εμείς αναμένουμε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα, ο αριθμός των ειδικών γιατρών από τον ιδιωτικό τομέα θα αυξηθεί σημαντικά διότι εφόσον το σύστημα λειτουργεί κανονικά και δεν παρουσιάζονται προβλήματα είμαστε αισιόδοξοι ότι όλο και περισσότερο ειδικοί γιατροί θα προσέρχονται για να ενταχθούν».
 
Καλύτερα σήμερα τα πράγματα στα Νοσοκομεία
Αισιόδοξος και ενθαρρυμένος από τις πρώτες τρεις μέρες ομαλής λειτουργίας του ΓΕΣΥ και ευχόμενος και σήμερα τέταρτη μέρα τα πράγματα να κυλήσουν ομαλά, παρουσιάστηκε ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΟΚΥπΥ.
 
Σε σημερινές του δηλώσεις, ο Πάμπος Χαριλάου αναφέρθηκε στο νέο λογισμικό σύστημα με το οποίο όπως είπε, χρειάζεται χρόνος για να εξοικειωθεί κάποιος.
 
Εξέφρασε την πεποίθηση, ότι οι χρόνοι που παρατηρούνται κατά την πρώτη και τη δεύτερη μέρα για να διεκπεραιώσει κάποιος μια εργασία στο σύστημα, σίγουρα θα μειώνονται συνεχώς, με τη συνεχή τριβή και τη συνεχή χρήση από τους ίδιους τους χρήστες.
 
Πέραν από αυτό, πρόσθεσε, «έχουμε δημιουργήσει κέντρα εκπαιδεύσεως σε όλα τα δημόσια νοσηλευτήρια, όπου ο κάθε γιατρός μπορεί να τα επισκέπτεται είτε εν ώρα εργασίας είτε στον ελεύθερο του χρόνο, για να αποκτήσει περισσότερη εμπειρία. Όπως τόνισε, η εκπαίδευση είναι μια συνεχής διαδικασία.

Για τεχνική υποστήριξη, ο κ. Χαριλάου είπε ότι υπάρχουν ομάδες οι οποίες μπορούν να παρασχεθούν ανά πάσα στιγμή σε όλους τους λειτουργούς υγείας. 
 
Αναφερόμενος στα κυριότερα προβλήματα που προέκυψαν χθες, ο κ. Χαριλάου είπε πως οι περισσότερες καθυστερήσεις παρατηρήθηκαν στις εγγραφές και στα φαρμακεία. Γι’ αυτό το λόγο, πρόσθεσε, το απόγευμα προέβησαν σε συγκεκριμένες ενέργειες, με αποτέλεσμα σήμερα τα πράγματα να είναι καλύτερα και η εξυπηρέτηση να έχει βελτιωθεί.
 
Τα προβλήματα στα Αγροτικά Κέντρα Υγείας
Αρκετά προβλήματα παρουσιάστηκαν κατά τη χθεσινή ημέρα στα Αγροτικά Κέντρα Υγείας. Κάτοικοι των περιοχών αυτών και κοινοτάρχες, αλλά και λειτουργοί υγείας, υπέδειξαν τα ζητήματα που προέκυψαν και πρέπει να επιλυθούν.
 
Ο Εκπρόσωπος Τύπου της ΠΑΣΥΝΟ Θεόδωρος Πετέλης, μιλώντας στο ΚΥΠΕ, είπε ότι «η χθεσινή μέρα δεν κύλησε και τόσο ομαλά στα αγροτικά κέντρα υγείας, υπήρχαν πολλά προβλήματα όμως σε ένα πλαίσιο συνεργασίας και καλής διάθεσης προσπαθήσαμε να πάρουμε όλες τις απαραίτητες οδηγίες τόσο από τον Οργανισμό Κρατικών Υπηρεσιών (ΟΚΥπΥ) όσο και από τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας(ΟΑΥ) για να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε και να βοηθήσουμε τους ασθενείς».
 
Διευκρίνισε ότι προσέρχονταν στα κέντρα πολίτες που δεν είχαν εγγραφεί στο σύστημα με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν διαδικασίες με το νέο σύστημα. «Επιλύθηκε λαμβάνοντας οδηγίες να συνεχίσουμε με το παλιό σύστημα για αυτούς που δεν ήταν εγγεγραμμένοι στο νέο σύστημα του ΓεΣΥ, να δουλέψουμε με τα ένσημα, τα βιβλιάρια κ.λπ. Αλλά παράλληλα ενημερώσαμε τον κόσμο ότι θα πρέπει να κάμει την εγγραφή του και να επιλέξει τον προσωπικό του γιατρό ώστε την επόμενη φορά που θα προσέλθει στα κέντρα να είναι στα πλαίσια του νέου συστήματος».
 
Την εβδομάδα που πέρασε, συνέχισε, εκφράζαμε τις ανησυχίες μας γιατί δεν είχε γίνει σωστή ενημέρωση προς τους νοσηλευτές που εργάζονταν στα κέντρα για τον τρόπο που θα δούλευαν για αυτό τον λόγο είχαμε χθες πολλά τηλεφωνήματα από συναδέλφους για τη μη ενημέρωση για τον τρόπο που θα λειτουργούσαν τα συστήματα.
 
«Αντιμετωπίζαμε τα προβλήματα την ώρα που έρχονταν κι όχι να ήμασταν ήδη ενήμεροι για το πώς θα λειτουργήσει το όλο σύστημα. Έπαιρναν οι νοσηλευτές τηλέφωνο, βλέπαμε το πρόβλημα, προσπαθούσαμε να τους βοηθήσουμε σε συνεργασία με τον ΟΚΥπΥ και ΟΑΥ, πράγμα το οποίο εμείς θεωρούμε ότι ήταν λανθασμένο. Θα έπρεπε το προσωπικό να γνώριζε εκ των προτέρων αυτά τα σενάρια που θα δημιουργούνταν. Τα προβλήματα λύνονταν κατά τη διάρκεια της ημέρας».
 
Το ΓεΣΥ είναι κάτι που όλοι πρέπει να αγκαλιάσουμε, συμπλήρωσε ο κ. Πετέλης. «Ελπίζουμε ότι κατά τη διάρκεια της εβδομάδας θα καταφέρουμε να ομαλοποιήσουμε την όλη διαδικασία στην πρωτοβάθμια για να μπορούμε να είμαστε πιο λειτουργικοί και εξυπηρετικοί προς τον κόσμο», κατέληξε.
 
Καθυσηχάζει ο ΟΚΥπΥ
Καθυσηχαστικός εμφανίστηκε ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΟΚΥπΥ, ο οποίος επισήμανε ότι γνωρίζουν τα προβλήματα που προέκυψαν και μέσα από τη συνεργασία και την προσπάθεια που καταβάλλεται, θα επιλυθούν με την πάροδο του χρόνου.

Αναφερόμενος εξάλλου στην απουσία παιδίατρου από την Ευρύχου, και άλλα προβλήματα που ανέδειξαν ο κοινοτάρχης και κάτοικοι της Ευρύχου, ο Πάμπος Χαριλάου υπογράμμισε ότι, μέλημα του ΟΚΥπΥ είναι η ενίσχυση των υπηρεσιών υγείας στις αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές.
 
«Δεν μας ενδιαφέρει στο παρών στάδιο αν θα εισπράξουμε ή δεν θα εισπράξουμε από τον ΟΑΥ. Εκείνο το οποίο μας ενδιαφέρει είναι να υπάρχει η εύκολη πρόσβαση των κατοίκων αυτών των περιοχών στα κέντρα υγείας στους γιατρούς μας και επίσης να τους παρέχουμε ποιοτική φροντίδα υγείας», σημείωσε.
 
Προβλήματα στα παραπεμπτικά
για αναλύσεις
Την ίδια ώρα, ο Σύνδεσμος Κλινικών Εργαστηρίων αναφέρει ότι εντοπίζονται προβλήματα στα παραπεμπτικά των γιατρών που στέλνονται για αναλύσεις στα κλινικά εργαστήρια.
 
Μιλώντας στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ), ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Κλινικών Εργαστηρίων Χαρίλαος Χαριλάου τόνισε την ανάγκη ητς συνεχούς εκπαίδευσης του προσωπικού των εργαστηρίων αλλά και των παρόχων υγείας για να μην γίνονται λάθη στο σύστημα.
 
«Πρέπει να γίνει μια συνεχόμενη εκπαίδευση των διευθυντών και προσωπικού των κλινικών εργαστηρίων καθώς και των παρόχων, ενώ να απλοποιηθεί και ο τρόπος που γίνονται οι παραγγελίες για εξετάσεις», τόνισε.
 
Ένα εργαστήριο, εξήγησε δίνοντας παραδείγματα, πρέπει να πάρει τα παραπεμπτικά, τις παραγγελίες από τους γιατρούς για να διεκπεραιώσει την εργασία του.
 
«Η διαδικασία την οποία θα κάμουν οι γιατροί δεν είναι απλή και φαίνεται αυτή την στιγμή στον τρόπο που έρχονται κάποια παραπεμπτικά. Για παράδειγμα για μια ανάλυση ζαχάρου, υπάρχουν μέσα στον κατάλογο 34 αναλύσεις ζαχάρου. Ο γιατρός εκεί που θα κάμει την παραγγελία εύκολα και κατά λάθος μπορεί να πατήσει μια άλλη παραγγελία αφού έχει 34 παραγγελίες για διαφορετικά πράγματα είτε να γίνει στο αίμα είτε να γίνει σε άλλο βιολογικό υγρό κ.λ.π.»
 
Αν ο γιατρός, συνέχισε, κατά λάθος κτυπήσει κάτι και δεν το δει, αυτό το παραπεμπτικό που θα έρθει για να γίνει ανάλυση δεν μπορεί να γίνει στην πραγματικότητα διότι είτε το εργαστήριο θα πάει να το αλλάξει σε συνεννόηση με τον γιατρό οπότε είναι δύσκολο, είτε αν κάμει το εργαστήριο την αλλαγή από μόνο του για να γίνει η ανάλυση όπως πρέπει, δεν θα πληρωθεί από το σύστημα.
 
«Πρέπει να γίνει περαιτέρω εκπαίδευση και για τους παρόχους που θα γράφουν τις αναλύσεις, να απλοποιηθεί ένα μεγάλο κομμάτι των εξετάσεων που ζητούνται, για να είναι πιο εύκολο για τον γιατρό που πάει να κάμει την παραγγελία και να την κάνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και επίσης να δοθούν σεμινάρια εκπαίδευσης στους Διευθυντές των εργαστηρίων και για το προσωπικό τους για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε προβλήματα», σημείωσε.
 
Ανέφερε ότι για την επίλυση των προβλημάτων στα κλινικά εργαστήρια, έχουν συμβούλους ηλεκτρονικών προγραμμάτων.
 
«Είχαμε τα προγράμματα μας, είχαμε τον τρόπο που εργαζόμασταν στον ιδιωτικό τομέα και τώρα πρέπει κάποια πράγματα να αλλάξουν, πρέπει να προσαρμοστούν με τα νέα δεδομένα, με τα νέα λογισμικά, το οποίο είναι εύκολο να το λες αλλά δύσκολο να το εφαρμόσεις», συμπλήρωσε.

Δειτε Επισης

Επανέρχεται με επιστολή προς Υφ. Πρόνοιας για το Πασχαλινό Επίδομα η ΕΚΥΣΥ
Βαφεάδης: Δεν έχει ληφθεί η εγγυητική για Λιμάνι και Μαρίνα Λάρνακας
Αισιοδοξία Κουμή για αντίστοιχες επιδόσεις στις τουριστικές αφίξεις με το 2023 παρά τις προκλήσεις
Ζητά από υποψήφιους δέσμευση για προώθηση των αιτημάτων της ΟΠΑΚ
Τροποποίηση κανονισμού ΕΕ για προστασία καταναλωτών, ζητά ο ΓΔ του Υπ. Ενέργειας
Μισοάδειο βλέπουν το ποτήρι μονογονιοί, πολύτεκνοι και συνταξιούχοι-Θέτουν σειρά αιτημάτων στο τραπέζι
Μιχαηλίδου: Έμφαση στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των παιδιών
Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων-Αυξήσεις σε λαχανικά, αλλαντικά και όσπρια
Η εκπαίδευση Νοσηλευτών επίκεντρο επιστολής προς υπ. Υγείας από αρμόδιους Συνδέσμους
Η θέση ΥΠΑΝ για τις καταγγελίες για σχολεία-«Μεμονωμένα περιστατικά, κοινωνικό φαινόμενο η βία»