Καλύτερη οργάνωση για τα επιδόματα υπέδειξε η Ελεγκτική Υπηρεσία

Την ανάγκη ανάπτυξης/αναβάθμισης, χωρίς άλλη καθυστέρηση, του Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ) της Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας (ΥΔΕΠ) για την παροχή ΕΕΕ και για την παροχή του επιδόματος χαμηλοσυνταξιούχων, με στόχο την καλύτερη οργάνωση και  τον περιορισμό κενών/ αδυναμιών επισημαίνει η Ελεγκτική Υπηρεσία, σε ειδική έκθεσή της στο πλαίσιο του Ελέγχου του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Η έκθεση αφορά τον οικονομικό έλεγχο και τον έλεγχο συμμόρφωσης στη Διοίκηση του Υπουργείου για τα έτη 2015 και 2016 καθώς και έλεγχο για το έτος 2017 με σκοπό την αξιολόγηση των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου για την παροχή συγκεκριμένων επιδομάτων/χορηγιών.

Όπως αναφέρεται, εντοπίστηκαν περιπτώσεις που δείχνουν μη ενημέρωση του Τομέα εφαρμογής του Σχεδίου Ενίσχυσης των Συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα με στοιχεία που διαθέτει ο Τομέας για την παροχή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ). Η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει την ανάγκη καταγραφής διαδικασιών, καθώς και εξεύρεση μηχανισμών για επιβεβαίωση, παρακολούθηση, αναζήτηση και επικαιροποίηση των στοιχείων/ δεδομένων των νοικοκυριών για διασφάλιση του ότι το επίδομα χαμηλοσυνταξιούχου καταβάλλεται στους πραγματικά δικαιούχους.

Σύμφωνα με την έκθεση, δεν εντοπίστηκε οποιαδήποτε διαδικασία για την αναζήτηση, παρακολούθηση ή/και επιβεβαίωση των εισοδημάτων από μερίσματα και ενοίκια (όσον αφορά τα ενοίκια τουλάχιστον εκείνων των περιπτώσεων που δηλώνουν εισόδημα από ενοίκια στην αίτηση τους). Επιπρόσθετα δεν υπάρχει καταγεγραμμένη οποιαδήποτε διαδικασία παρακολούθησης και επικαιροποίησης κάθε έτος (αίτηση γίνεται μόνο μια φορά) των περιπτώσεων συνταξιούχων που λαμβάνουν συντάξεις από το εξωτερικό. Αναμένεται από τον ίδιο τον αιτητή να δηλώσει οποιαδήποτε αλλαγή στα δεδομένα.

Ακόμη, όπως αναφέρεται, δεν γίνεται οποιοσδήποτε άλλος έλεγχος στα στοιχεία/πληροφορίες που καταχωρίζονται στο ΠΣ από τους αρμόδιους λειτουργούς. Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να αφορούν είτε στοιχεία από τις νέες αιτήσεις είτε αλλαγές στα στοιχεία παλαιότερων αιτήσεων (που δεν αφορούν στοιχεία για την αλλαγή των οποίων αρμόδιος είναι ο Διαχειριστής του ΠΣ. Ως εκ τούτου προκύπτει ανάγκη διασφάλισης της πληρότητας και ορθότητας των δεδομένων/στοιχείων που καταχωρίζονται στο ΠΣ, μέσω του οποίου γίνεται ο υπολογισμός του επιδόματος.

`Οσον αφορά τον τομέα εφαρμογής του περί παροχής επιδόματος τέκνου νόμου διαπιστώνονται αδυναμίες και κενά στην καταχώριση, έλεγχο/εξουσιοδότηση αιτήσεων στο ΠΣ για την παροχή επιδόματος τέκνου/μονογονεϊκής οικογένειας, απουσία ασφαλιστικών δικλίδων συγκεκριμένων πεδίων (εισοδημάτων από εργασία ή άλλες πηγές) και διαχείρισης δικαιωμάτων πρόσβασης χρηστών στο ΠΣ (π.χ. δημιουργία,μη απενεργοποίηση αποχωρήσαντων χρηστών κ.ά). Επίσης διαπιστώνεται μη ύπαρξη μηχανισμού παρακολούθησης και επαρκών ενεργειών για την ανάκτηση υπερπληρωμών.

Όσον αφορά τους λογαριασμούς διοίκησης του Υπουργείου για τα έτη 2015 και 2015 σημειώνεται, μεταξύ άλλων η μη επαρκής διαχείριση της Συμφωνίας που υπεγράφη με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) για παραχώρηση χορηγίας προς το Υπουργείο για την υλοποίηση συγκεκριμένης Δράσης με αποτέλεσμα την επιστροφή της χορηγίας και τη μη υλοποίηση της Δράσης.

Ακόμη διαπιστώνονται αδυναμίες στην τήρηση διαφόρων Μητρώων και κενά/αδυναμίες σε ενέργειες αρμοδίων οργάνων του κράτους όσον αφορά στην εφαρμογή των προβλεπόμενων διαδικασιών διαχείρισης θεμάτων που αφορούν δύο συγκεκριμένες ενοικιάσεις κτηρίων και μη λήψη έγκαιρων και αναγκαίων ενεργειών για διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου.

Από τον έλεγχο λογαριασμών για την παροχή επιδόματος τέκνο και σχεδίου ενίσχυσης των συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα για το έτος 2015 διαπιστώνεται η ανάγκη ορθής διοικητικής λειτουργίας των Τομέων διαχείρισης άλλων κοινωνικών παροχών (κατά την έννοια του σχετικού Νόμου) καθώς και εξασφάλισης των αναγκαίων χώρων στέγασης του προσωπικού τους σε χώρους κατάλληλους/λειτουργικούς που να επιτρέπουν ή/και να διευκολύνουν τη λειτουργία τους και την εποπτεία/έλεγχό τους ως ΥΔΕΠ.

Ακόμη γίνεται λόγος για αδυναμίες/μη ύπαρξη μηχανισμών στην επιβεβαίωση περιουσιακών στοιχείων/εισοδημάτων και δηλώσεων των αιτητών/δικαιούχων για παροχή επιδόματος τέκνου και σημειώνεται πως διενεργήθηκαν προκαταβολικές πληρωμές του επιδόματος τέκνου σε οικογένειες για τα έτη 2012 μέχρι 2016, πριν την υποβολή της προβλεπόμενης από τον Νόμο αίτησης και εξέτασής της, που πληρούσαν κάποιες προϋποθέσεις στη βάση απόφασης/έγκρισης της Υπουργού, χωρίς αυτό να προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία. Η εφαρμογή της απόφασης αυτής είχε ως αποτέλεσμα να προκύψουν σε κάποιες περιπτώσεις υπερπληρωμές, αναφέρεται.

Επίσης η Ελεγκτική Υπηρεσία επισημαίνει αδυναμίες στον έλεγχο και παρακολούθηση των καθυστερημένων εσόδων/υπερπληρωμών και δυσκολίες στην ανάκτησή τους και την ανάγκη για ανάπτυξη ενιαίου Μηχανογραφημένου Συστήματος (ΜΣ) για την παροχή ΕΕΕ και άλλων κοινωνικών παροχών/επιδομάτων με στόχο την εξασφάλιση των πλεονεκτημάτων καλύτερης οργάνωσης και ασφάλειας των δεδομένων και ελαχιστοποίηση ενδεχομένως του κόστους συντήρησης κ.ά. (Ενιαία Βάση Δεδομένων).

Από την αξιολόγηση των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου για παροχή επιδόματος τέκνου, επιδόματος μονογονεϊκής οικογένειας και επιδόματος/χορηγίας για ενίσχυση των συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα για το έτος 2017 διαπιστώθηκε η απουσία συγκροτημένων/ενιαίων εγχειριδίων διαδικασιών με λεπτομερείς καταγεγραμμένες  διαδικασίες που ακολουθούνται (σε όλα τα στάδια) και απουσία διαδικασίας συστηματικής επικαιροποίησής τους.

Επίσης, αναφέρεται, δεν υπάρχουν εγχειρίδια χρήσης και διαχείρισης των Πληροφοριακών Συστημάτων για την παροχή των υπό έλεγχο επιδομάτων.

Το σύστημα αρχειοθέτησης των αιτήσεων και των σχετικών εγγράφων, όπως διαπιστώθηκε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, δεν ήταν με επάρκεια προσδιορισμένο. Σε πολλές περιπτώσεις οι φυσικοί φάκελοι δεν ήταν ενημερωμένοι και οι αιτήσεις τοποθετούνταν - με χρονολογική σειρά - πρόχειρα σε χώρους εργασίας, σημειώνεται.

Ακόμη γίνεται λόγος για απουσία επίσημης, γραπτής και σαφούς/συγκεκριμένης ανάθεσης αρμοδιοτήτων/ καθηκόντων/ρόλων (εκτός κάποιων εξαιρέσεων) σε κάθε λειτουργό ώστε να διασφαλίζεται η ορθή λειτουργία των τομέων, αποτελεσματική εποπτεία και να διευκολύνεται η άσκηση συστηματικού ελέγχου των εργασιών κάθε λειτουργού σε σχέση με τους ρόλους/καθήκοντά του και τη καθημερινή εργασία και χρήση του ΠΣ.
 
Εξάλλου γίνεται αναφορά σε μη επίτευξη διασύνδεσης με όλα τα Aδειοδοτημένα Πιστωτικά Ιδρύματα (ΑΠΙ) για τη λήψη ολοκληρωμένης πληροφόρησης ώστε να επιτευχθεί νομοθετική συμμόρφωση με αποτέλεσμα για αιτητές/δικαιούχους που διατηρούν λογαριασμούς σε ΑΠΙ, πέραν των όσων επιτεύχθηκε διασύνδεση, να μη λαμβάνονται στοιχεία και ως εκ τούτου να υπάρχει αδιαφάνεια και άνιση μεταχείριση των αιτητών και κίνδυνος να καθίστανται δικαιούχοι των υπό αναφορά επιδομάτων άτομα που ενδεχομένως δεν πληρούν τα κριτήρια.
 
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Η Αστυνομία αναζητά ένα ύποπτο πρόσωπο για διάρρηξη εκκλησίας (pics)
Εμπρησμός πίσω από τα 15 οχήματα που παραδόθηκαν στις φλόγες στο Καϊμακλί-74 χτυπήματα από την αρχή του έτους
Τραγωδία στον Πειραιά-Νεκρός 31χρονος από την κατάρρευση κτηρίου (pics)
Απαντά στο Ισραήλ ο Ραΐσι-«Το Ιράν θα απαντήσει σε οποιαδήποτε ενέργεια ενάντια στα συμφέροντά του»
Το Τελ Αβίβ διαβεβαίωσε τις αραβικές χώρες ότι η απάντησή του στο Ιράν δεν θα τις βάλει σε κίνδυνο
Κατέρρευσε τμήμα κτηρίου στο Πασαλιμάνι-Τρεις ελαφρά τραυματίες, ένας εγκλωβισμένος (pics)
Ασφυκτική πίεση στο Ισραήλ να μην χτυπήσει το Ιράν-Η σύγκριση των δύο στρατών, τα drone και τα πυρηνικά
Πρόθεση να καταγγελθούν στην Αστυνομία όσοι δήλωσαν ψευδώς αλλαγή διεύθυνσης ενόψει εκλογών
Χειροπέδες σε δεσμοφύλακα για τα ναρκωτικά που βρέθηκαν στο Φρουραρχείο των Κεντρικών Φυλακών
Στο κελί ο 60χρονος που παρέσυρε με το όχημα του αστυνομικό