Αυτό είναι το σχολείο που θέλουν οι νέοι μας-Μοιάζει με αυτό της Φινλανδίας

Τα «θέλω» και τα «προσδοκώ» της νεολαίας, κόντρα στα «πρέπει» και στα ξεπερασμένα μοντέλα εκπαίδευσης, τα οποία δεν έχουν πλέον θέση στον 21ο αιώνα, κατέγραψε μετά από την πραγματοποίηση τριών επιστημονικών ερευνών, δομημένης διαβούλευσης με τους νέους και της Συνόδου των Νέων 2018, ο Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου (Ο.ΝΕ.Κ.).
 
Πραγματοποιήθηκαν επίσης εργαστήρια σε τέσσερις θεματικές (Γνώσεις, Δεξιότητες, Χαρακτήρας, Μάθηση).
 
Ακολούθως, ο Οργανισμός Νεολαίας, αφού διαμόρφωσε τις ολοκληρωμένες θέσεις του, κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση πολιτικής για όσα μπορεί να πράξει η πολιτεία, προκειμένου να ανταποκριθεί στις προσδοκίες της νέας γενιάς.  
 
Η πρόταση πολιτικής του Ο.ΝΕ.Κ., η οποία παρουσιάστηκε την Παρασκευή στους εκπροσώπους των ΜΜΕ, αφορά στην εισαγωγή της καινοτομίας των πρότυπων θεματικών σχολείων STEAM.
 
Τι είναι τα Σχολεία STEAM
Τα σχολεία STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) αποτελούν μια εκπαιδευτική προσέγγιση που χρησιμοποιεί την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική, τις τέχνες και τα μαθηματικά ως σημεία αναφοράς για την καθοδήγηση της έρευνας των μαθητών, τη συνεργασία, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης.
 
Τα σχολεία STEAM βασίζονται στην αντίληψη ότι η καινοτομία συχνά συναντάται όταν διασταυρώνονται διαφορετικά θέματα. Με την εκμάθηση αυτών των θεμάτων ταυτόχρονα, οι μαθητές εξετάζουν ένα ευρύτερο φάσμα προοπτικών όταν επιλύουν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα.
 
Το πλαίσιο STEAM έχει ένα ευεργετικό αντίκτυπο σε όλο το φάσμα της μάθησης επειδή συμβάλλει στην ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων.
 
Τρόπος μάθησης
Το σχολείο STEAM χρειάζεται να βασίζεται στην εξατομικευμένη μάθηση. Την αντιμετώπιση δηλαδή των διαφορετικών μαθησιακών αναγκών, την συμπερίληψη προσωπικών ενδιαφερόντων και την κατανόηση του κοινωνικού υποβάθρου του κάθε μαθητή.
 
Η διαδικασία της μάθησης εμπλέκει τους μαθητές στη διαδικασία επίλυσης πραγματικών προβλημάτων και τη δημιουργία κοινών έργων (Problem and Project Based Learning).
 
Περαιτέρω, οι μαθητές συμμετέχουν στο σχεδιασμό και τη διεξαγωγή των δικών τους επιστημονικών ερευνών (Inquiry Based Science Education)
 
Αυτή η εκπαιδευτική προσέγγιση δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να σκέφτονται κριτικά, δημιουργικά και παραγωγικά για ένα πρόβλημα, ενώ ταυτόχρονα να καλλιεργούν δεξιότητες συνεργασίας και ομαδικότητας.
 
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση των μαθητών θα πρέπει να είναι συνεχής. Η εκτίμηση της προόδου ενός μαθητή γίνεται καθ ‘ όλη τη διάρκεια του κύκλου σπουδών και όχι στο τέλος. Επίσης χρειάζεται να είναι εξατομικευμένη και διαθεματική.
 
Δηλαδή, να γίνεται σύμφωνα με προκαθορισμένους ατομικούς εκπαιδευτικούς στόχους  αλλά και διαθεματικά, ακριβώς όπως και η διδασκαλία.
 
Κατάλληλες υποδομές
Οι κατάλληλες υποδομές του σχολείου STEAM είναι απαραίτητες για την επίτευξη των επιθυμητών αποτελεσμάτων. Η δημιουργία ενός Makerspace στο πλαίσιο του σχολείου STEAM, δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να δημιουργήσουν, να ανακαλύψουν, να μάθουν, έχοντας πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου και τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό.
 
Συνδέσεις
Απαιτείται η διασύνδεση των σχολικών μονάδων με όλους τους συμβαλλόμενους εταίρους, τις επιχειρήσεις, τα πανεπιστήμια, τα ερευνητικά κέντρα, την τοπική κοινότητα, τους γονείς/κηδεμόνες ή και τα αλλα σχολεία.
 
Στελέχωση
Το εκπαιδευτικό προσωπικό  του σχολείου STEAM χρειάζεται να απαρτίζεται από επαγγελματίες με υψηλά προσόντα στα γνωστικά αντικείμενα που ταυτόχρονα ασπάζονται τη φιλοσοφία του πλαισίου STEAM και είναι έτοιμοι για να προσφέρουν το καλύτερο δυνατό εκπαιδευτικό περιβάλλον στους μαθητές.
 
Θα οργανωθούν διαθεματικές ομάδες εργασίες, οι οποίες θα μπορούν να προγραμματίζονται συνεργατικά για να προσαρμόσουν το πρόγραμμα, τους ατομικούς εκπαιδευτικούς στόχους και την αξιολόγηση σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. 
 
Ένα υψηλό επίπεδο συνεργασίας και μια κουλτούρα σεβασμού μεταξύ του προσωπικού θα πρέπει να διασφαλιστούν κάτω από μια αποτελεσματική σχολική διοίκηση η οποία με όραμα και αφοσίωση διασφαλίζει την πρόοδο όλων των παιδιών.
 
Συλλογική ευθύνη με γνώμονα τη νέα γενιά
 
Σκοπός του Οργανισμού Νεολαίας τώρα μετά και τη διαμόρφωση της πρότασης, είναι η έναρξη διαλόγου με τους εμπλεκόμενους στο χώρο της Παιδείας, δηλαδή το αρμόδιο Υπουργείο, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους Γονείς.
 
Όπως τονίσθηκε στην παρουσίαση της πρότασης από τα μέλη του Δ.Σ. του Οργανισμού Νεολαίας, κατανοούν πλήρως ότι διανύουμε μια μεταβατική περίοδο σε σχέση με το εκπαιδευτικό μας σύστημα και οι αποφάσεις που θα ληφθούν, προϋποθέτουν συλλογική δράση και ευθύνη.
 
Όμως, όπως υπέδειξαν, ο Ο.ΝΕ.Κ. θέλει να ακουστεί η φωνή και η γνώμη των νέων, να «μπολιαστεί» ο δημόσιος διάλογος με την δική τους οπτική γωνία, ώστε να τους δοθούν τα κατάλληλα εφόδια για να σταδιοδρομήσουν, να αισθάνονται ευτυχισμένοι και δημιουργικοί, άνθρωποι με αυτοπεποίθηση, με γνώσεις και χαρακτήρα!
 
Οι έρευνες που έγιναν
 
«Η οπτική των νέων για το περιβάλλον και τις μεθόδους μάθησης», ήταν μια από τις έρευνες που πραγματοποίησε ο Οργανισμός Νεολαίας. Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν νέοι και εκπαιδευτικοί.
 
Η σχετική έρευνα κατέδειξε την απόσταση που υπάρχει ανάμεσα στους νέους και στους εκπαιδευτικούς για τον βαθμό ικανοποίησης από το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου. Σε αντίθεση με τους νέους οι εκπαιδευτικοί σε ποσοστό 83% εμφανίζονται αρκετά ικανοποιημένοι, ενώ οι νέοι μόνο σε ποσοστό 48%.
 
Ενδιαφέρουσα είναι επίσης και η δεύτερη ερώτηση για τις μεγαλύτερες αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς παρουσιάζεται μια αντιπαλότητα ανάμεσα σε νέους και εκπαιδευτικούς. Δηλαδή, οι νέοι εντοπίζουν ως πρώτη αδυναμία τη μη επαρκή κατάρτιση εκπαιδευτικών και οι εκπαιδευτικοί απ’ την άλλη την απειθαρχία των μαθητών.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:
 
Ποιος είναι ο βαθμός ικανοποίησης από το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου;

Ποιες θεωρείται ότι είναι οι μεγαλύτερες αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κύπρο;
 
Βαθμός συμφωνίας με απόψεις σχετικά με τη μέθοδο project-basedlearning

Η δεύτερη έρευνα αφορά στην «οπτική των νέων για τη μετάβαση από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας». Σε αυτή την έρευνα έλαβαν μέρος νέοι, επιχειρήσεις και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Και σε αυτή την έρευνα φαίνεται η διάσταση απόψεων που υπάρχουν ανάμεσα στις τρεις ομάδες.
 
Ομαλότητα ένταξης των νέων στο πρώτο εργασιακό τους περιβάλλον μετά την αποφοίτησή τους
 
Ετοιμότητα νέων αποφοίτων για ανάληψη θέσης εργασίας πρώτου διορισμού στον κλάδο τους
 
Πώς θεωρείται ότι μπορεί να διαμορφωθεί μια μέθοδος ένταξης στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που να βελτιώνει τις δεξιότητες των νέων στην αγορά εργασίας;

Χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την αποφοίτηση του νέου μέχρι την εξεύρεση της πρώτης του δουλειάς
 
Υποστήριξη κατά τη μετάβαση από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας

Δειτε Επισης

Ισραήλ στο Ιράν: Επιλέξαμε να μη χτυπήσουμε πυρηνικές εγκαταστάσεις, θα μπορούσε να είναι χειρότερα
Η εκπαίδευση Νοσηλευτών επίκεντρο επιστολής προς υπ. Υγείας από αρμόδιους Συνδέσμους
Νέα διαδικασία στο Δικαστήριο για την υπόθεση της Ευδοκίας Λοΐζου-Δεν καταβάλλει τις αποζημιώσεις το ΡΙΚ
Σε ποιους δήμους και κοινότητες κατατέθηκαν οι περισσότερες ενστάσεις για μετακινήσεις ψηφοφόρων
Η θέση ΥΠΑΝ για τις καταγγελίες για σχολεία-«Μεμονωμένα περιστατικά, κοινωνικό φαινόμενο η βία»
Άγνοια Κυβέρνησης για τα περί μεταφοράς πυραύλων από το Κατάρ στο Ισραήλ μέσω Κύπρου
Το Ισραήλ είχε προειδοποιήσει τις ΗΠΑ για την επίθεση στο Ιράν
Telegraph για επίθεση Ισραήλ-«Ο Νετανιάχου έκανε αυτό που τον προειδοποίησε ο πλανήτης να μην κάνει»
Επεισοδιακή καταδίωξη 22χρονου στην Πάφο-Επιτέθηκε σε αστυνομικό
Αποδεκτές 1461 ενστάσεις για μεταφορά εκλογικών δικαιωμάτων-Δεν ήξεραν καν τη διεύθυνση διαμονής τους