Κυριακή 27 Μαϊ, 2018 | Επικοινωνία
trans gif

Κ. Ιωάννου: Με προφάσεις εξάσκησαν αλόγιστα τη συνδικαλιστική τους ύπαρξη  

  17/05/2018 13:38
Κ. Ιωάννου: Με προφάσεις εξάσκησαν αλόγιστα τη συνδικαλιστική τους ύπαρξη   

Κ. Ιωάννου: Με προφάσεις εξάσκησαν αλόγιστα τη συνδικαλιστική τους ύπαρξη  

  17/05/2018 13:38
Στις επικρίσεις που διατυπώνονται τα τελευταία 48ωρα σε βάρος του συστήματος της δημόσιας υγείας και του Υπουργείου Υγείας με αφορμή το θάνατο του δεκάχρονου Σταύρου Γιωργαλλή- και δη στις κατηγορίες που εκτοξεύει η συντεχνία των κυβερνητικών γιατρών, ΠΑΣΥΚΙ-, απάντησε στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου που παρέθεσε σήμερα ο αρμόδιος υπουργός, Κωνσταντίνος Ιωάννου.
 
Αναφέροντας πως ακόμη και σήμερα δεν έχει αντιληφθεί τα πραγματικά αίτια της χθεσινής δίωρης στάσης εργασίας στην οποία κατήλθαν οι κυβερνητικοί γιατροί, ο υπουργός Υγείας υπογράμμισε πως επέλεξαν την ατυχέστατη αυτή χρονική στιγμή να εξασκήσουν αλόγιστα τη συνδικαλιστική τους ύπαρξη.
 
«Ακούω από διάφορες πλευρές να εξαπολύονται κατηγορίες για κατάρρευση των νοσοκομείων, εξαθλίωση του τομέα της Υγείας, έλλειψη υποδομών και αποψίλωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων, υποστελέχωση και υπολειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων.
 
Κατηγορηματικά, αυτοί οι χαρακτηρισμοί δεν με βρίσκουν σύμφωνο και ουδόλως ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Με λυπεί πραγματικά η προσπάθεια διασύνδεσης του τραγικού αυτού γεγονότος να ισοπεδώνει το έργο που επιτελείται στα δημόσια νοσηλευτήρια και το κύρος της πλειονότητας των επαγγελματιών υγείας που στελεχώνουν τα δημόσια νοσηλευτήρια», τόνισε ο κ. Ιωάννου.
 
Ο υπουργός Υγείας, αφού υπέδειξε πως η ΠΑΣΥΚΙ υπέβαλε 13 αιτήματα προς υλοποίηση και ότι έχει λεχθεί από τους εκπροσώπους της ότι τα αιτήματα αυτά ήταν διαχρονικά και  έχουν υποβληθεί και στο πρόσφατο παρελθόν, επισήμανε με νόημα ότι στην επιστολή της συντεχνίας, ημερομηνίας 9ης Μαΐου 2018, που απέστειλε προς το Υπουργείο Υγείας, μόνο ένας μικρός αριθμός αιτημάτων ήταν κοινά με τα 13 σημεία. «Αυτό το αναφέρω ως τροφή για σκέψη», σημείωσε.
 
Απευθυνόμενος στους επαγγελματίες υγείας των δημόσιων νοσηλευτηρίων, ο Κωνσταντίνος Ιωάννου τους κάλεσε να συμπαραταχθούν με το Υπουργείο και τις προσπάθειες που καταβάλλει για μεταρρύθμιση του συστήματος της δημόσιας υγείας, κλείνοντας τα αφτιά τους στις Κασσάνδρες. 
 
«Είναι κρίμα και άδικο για τους ασθενείς μας να παρακολουθούν νυχθημερόν δημόσιες τοποθετήσεις ένθεν και ένθεν, που το μόνο που πετυχαίνουν είναι να διαβάλλουν τα δημόσια νοσηλευτήρια, περισσότερο δε να εκμηδενίζουν το σημαντικότατο έργο που επιτελεί το ιατρικό, το νοσηλευτικό και το παραϊατρικό προσωπικό.
 
Απευθύνω κάλεσμα προς τους κυβερνητικούς ιατρούς να κλείσουν τα αφτιά τους στις Κασσάνδρες και να παραμείνουν στο πλευρό του Υπουργείου ως ασπίδα προστασίας σε όσους υπόγεια επιχειρούν να εκμεταλλευτούν τα γεγονότα για να υποσκάψουν την εφαρμογή της αυτονόμησης και την εισαγωγή του ΓεΣΥ και να εξυπηρετήσουν αλλότρια συμφέροντα».
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κωνσταντίνος Ιωάννου: Επιχειρείται ισοπέδωση των κρατικών νοσηλευτηρίων

Ακολουθεί αυτούσια η τοποθέτηση Υπουργού Υγείας:
 
Κύριοι,
 
Ο λόγος που με έχει αναγκάσει να καλέσω σήμερα δημοσιογραφική διάσκεψη είναι η ανάγκη να αποκαταστήσω την αλήθεια στα όσα λέκτηκαν τα τελευταία 24ωρα. Δυστυχώς, λόγω του τραγικότατους γεγονότος του θανάτου ενός 10χρονου αγοριού, γινόμαστε όλοι μάρτυρες μιας πρωτοφανούς ισοπέδωσης του έργου και των ικανοτήτων των επαγγελματιών υγείας στα δημόσια νοσηλευτήρια του τόπου μας.
 
Η αλήθεια είναι ότι ακόμα και σήμερα δεν έχω αντιληφθεί τα πραγματικά αίτια της 2ωρης στάσης απεργίας που έγινε χθες, χωρίς να θέλω να παραγνωρίσω ότι τα όποια απεργιακά μέτρα είναι αναφαίρετο δικαίωμα των συνδικαλιστικών οργανώσεων.  Και ξεκαθαρίζω, όταν και όπου υπάρχουν πραγματικοί λόγοι και έχει εξαντληθεί ο διάλογος είναι δικαίωμα το καθενός να αποφασίσει μέσω των συλλογικών του οργάνων τον τρόπο της αντίδρασής του προς υπεράσπιση των συμφερόντων των μελών του. Όμως, στην προκειμένη περίπτωση με διάφορες προφάσεις κάποιοι επέλεξαν την ατυχέστατη χρονική στιγμή να εξασκήσουν αλόγιστα τη συνδικαλιστική τους ύπαρξη. Και ειλικρινά κάνοντας την δική μου αυτοκριτική ως πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου Υγείας, εκείνο που πραγματικά έκανα ήταν να ενεργήσω άμεσα για τη διερεύνηση του τραγικού συμβάντος, αφού έκρινα ότι το ελάχιστο που όφειλε η πολιτεία ως ύστατο φόρο τιμής, ήταν να ενημερωθώ μέσω διοικητικής έρευνας για τα γεγονότα ώστε να αποφανθώ εάν έχρηζε περαιτέρω διερεύνησης σε πειθαρχικό επίπεδο. Εάν η φράση διερεύνηση «ιατρικής αμέλειας» ενόχλησε  κάποιους γιατί σε νομικούς όρους διαφοροποιείται από το ιατρικό λάθος, η ουσία για μένα ως πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου Υγείας ήταν μια: Η απώλεια της ζωής ενός δεκάχρονου αγοριού και η απόδοση ευθυνών εκεί και όπου υπάρχουν ως υπάλληλοι του Δημοσίου και σύμφωνα με τον Περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμο.  
 
Δυστυχώς, η βεβιασμένη απόφαση κατά την άποψη μου της 2ωρης στάσης απεργίας χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με το Υπουργείο Υγείας, ώστε να δοθούν οι σχετικές διευκρινίσεις, πυροδότησε αυτό που όλοι γίναμε μάρτυρες τα τελευταία 24ωρα. Ακούω από διάφορες πλευρές να εξαπολύονται κατηγορίες για κατάρρευση των νοσοκομείων, εξαθλίωση του τομέα της Υγείας, έλλειψη υποδομών και αποψίλωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων, υποστελέχωση και υπολειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων. Κατηγορηματικά, αυτοί οι χαρακτηρισμοί δεν με βρίσκουν σύμφωνο και ουδόλως ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Με λυπεί πραγματικά η προσπάθεια διασύνδεσης του τραγικού αυτού γεγονότος να ισοπεδώνει το έργο που επιτελείται στα δημόσια νοσηλευτήρια και το κύρος της πλειονότητας των επαγγελματιών υγείας που στελεχώνουν τα δημόσια νοσηλευτήρια.
 
Δεν ζούμε σε ένα παράλληλο σύμπαν• αναγνωρίζουμε τα διαχρονικά προβλήματα που υπάρχουν στον χώρο της υγείας και οφείλονται κατά κύριο λόγο στο απαρχαιωμένο και ασύμφορο σύστημα που υπάρχει στον τόπο μας. Όμως δεν μπορούμε συνέχεια να εκμηδενίζουμε τα όσα έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια με σημαντικότερο γεγονός την ψήφιση των δύο μεταρρυθμιστικών νομοσχέδιών: της αυτονόμησης και του ΓεΣΥ.
 
Δεν μπορούμε να αγνοούμε το γεγονός ότι σήμερα υπηρετεί στα Δημόσια Νοσηλευτήρια ο μεγαλύτερος αριθμός ιατρικού και παραϊατρικού προσωπικού. Συγκεκριμένα, να αναφέρω ότι οι εγκεκριμένες θέσεις στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας σε ιατρικό προσωπικό το 2012 ήταν 739, ενώ σήμερα οι εγκεκριμένες θέσεις είναι 826. Δεν κατανοώ λοιπόν πώς κάποιοι μιλούν για εξουθένωση στον τομέα της Υγείας, και ότι αφέθηκαν τα δημόσια νοσηλευτήρια να καταρρεύσουν, αφού όπως ανέφερα πιο πάνω το δυναμικό των γιατρών από το 2012 και μέχρι σήμερα έχει αυξηθεί κατά περίπου 100 άτομα, εκ των οποίων τα 50 κατά τα τελευταία δύο χρόνια, παρά το γεγονός ότι τα στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν μείωση ή/και σταθεροποίηση της επισκεψιμότητας στα ΤΑΕΠ και στα εξωτερικά ιατρεία, καθώς και στα εξιτήρια με την παράλληλη έναρξη παραπομπής ασθενών στον ιδιωτικό τομέα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου το 2016 για απάλειψη των λιστών αναμονής και αποφόρτισης των δημόσιων νοσηλευτηρίων.
 
Δεν μπορούμε να εκμηδενίζουμε τη σταδιακή αναβάθμιση της προ-νοσοκομειακής φροντίδας και της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων, λειτουργώντας μέσα σε δύο χρόνια οκτώ νέους Σταθμούς Ασθενοφόρων. Ούτε είναι ορθό να αναφερόμαστε σε αποψίλωση των Δημόσιων Νοσηλευτηρίων και την λήψη μέτρων για αναχαίτιση της φυγής των ιατρών τη στιγμή που υλοποιήσαμε τα συμφωνηθέντα που προνοούνται στη συμφωνία της 28η Ιουλίου 2017 και αφορούσαν πρωτίστως στη μισθολογική αναβάθμιση των ιατρικών λειτουργών, και στην παροχή κινήτρων, αιτήματα που είχαν τεθεί από τις ίδιες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και υιοθετήθηκαν ως μέτρα για άρση των εργασιακών εμποδίων στην πορεία για υλοποίηση της αυτονόμησης.
 
Το ερώτημα που παραμένει και πρέπει να απαντηθεί είναι το τι μεσολάβησε έκτοτε. Μήπως ότι η δρομολογούμενη μεταρρύθμιση δεν παρέμεινε στα συρτάρια, αλλά έχει ήδη ξεκινήσει η υλοποίησή της με πρώτο βήμα την αναδιοργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με τη συμπλεγματοποίηση των Αγροτικών Κέντρων Υγείας και την προώθηση εκείνης των Αστικών Κέντρων Υγείας. Σεβόμενος τον διάλογο, μετά από ενημέρωση προς την ΠΑΣΥΚΙ και επικείμενες ενημερώσεις προς τις άλλες συντεχνίες, αναμένω την τελική τους τοποθέτηση για να προχωρήσουμε τους σχεδιασμούς μας. Τα «πυρά» των τελευταίων ημερών πλήττουν ιδιαίτερα τα ΤΑΕΠ, τα οποία έχουν την ευθύνη για την εξυπηρέτηση μεγάλου όγκου ασθενών. Όντως, στις δομές του υφιστάμενου συστήματος, οι ασθενείς στην Κύπρο δεν έχουν επιλογή ιδιαίτερα κατά τις απογευματινές ώρες. Αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας είναι τα ΤΑΕΠ να καλούνται να διαχειριστούν περιστατικά όλων των κατηγοριών, με την πλειονότητα εξ αυτών να μην κατηγοριοποιούνται ως επείγοντα. Με την προωθούμενη συμπλεγματοποίηση, θα αξιοποιήσουμε τόσο τις υποδομές όσο και το ανθρώπινο δυναμικό που στην ουσία είναι «εγκλωβισμένο» σε ένα σύστημα που δεν αποδίδει εδώ και χρόνια, με πιο ασθενοκεντρική προσέγγιση.
 
Η συντεχνία της ΠΑΣΥΚΙ χθες υπόβαλε 13 αιτήματα προς υλοποίηση και έχει λεχθεί από τους εκπροσώπους της ότι τα αιτήματα αυτά ήταν διαχρονικά και  έχουν υποβληθεί και στο πρόσφατο παρελθόν. Είμαστε ανοικτοί σε διάλογο, όμως λυπούμαι να παρατηρήσω ότι στην επιστολή της 9ης Μαΐου 2018 που απέστειλαν προς το Υπουργείο Υγείας μόνο ένας μικρός αριθμός αιτημάτων ήταν κοινά με τα 13 σημεία. Αυτό το αναφέρω ως τροφή για σκέψη.
 
Κύριοι,
 
Συγκεκριμένα, ακούω διάφορους την τελευταία εβδομάδα να προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν το κοινό, επιμένοντας σε ισχυρισμούς ότι η ζωή του μικρού Σταύρου θα σωζόταν εάν υπήρχε Νευροχειρούργος στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρνακας. Είναι λυπηρό να δημιουργούμε λανθασμένες εντυπώσεις στο κοινό για τόσο ευαίσθητα ζητήματα. Σύμφωνα με ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές, και λαμβάνοντας υπόψη τα μεγέθη και τις αποστάσεις που έχουμε στην Κύπρο (ενδεικτικά να αναφέρω ότι η μεταφορά ασθενή με ασθενοφόρο από την Λάρνακα στην Λευκωσία είναι μόλις 17΄), θα ήταν αφελές από πλευράς Υπουργείου να δημιουργήσει, λόγου χάρην, Νευροχειρουργική Κλινική σε κάθε δημόσιο νοσηλευτήριο, ξηλώνοντας την υφιστάμενη απλά και μόνο για να κερδίσουμε τις εντυπώσεις. Σκοπός μας είναι να διασφαλίσουμε την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε σε μια Κλινική Αναφοράς όπως είναι η Νευροχειρουργική Κλινική στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας και όχι να κατατμίζουμε υπηρεσίες, υποβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες απλά για την ικανοποίηση του λαϊκού αισθήματος ή οργανωμένων φορέων. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι σύμφωνα με τις μελέτες του Eurostat, στην Κύπρο αναλογούν ανά 100.000 πληθυσμού 3,5 Νευροχειρούργοι, το δεύτερο ψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ, και πολύ μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών που κυμαίνεται μεταξύ 1,5 και 2 ανά 100.000 πληθυσμού.
 
Έχει λεχθεί ότι ο εργοδότης, δηλαδή το Υπουργείο Υγείας, δεν παρέχει τις απαιτούμενες συνθήκες για εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας. Ναι είναι αλήθεια ότι επιβάλλεται η εκπαίδευση να είναι συνεχής και υποχρεωτική. Αναγνωρίζω ότι για την ώρα δεν είμαστε στα επίπεδα που θα θέλαμε στο κομμάτι αυτό. Όμως, μετά τη συμφωνία που υπεγράφη ανάμεσα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κύπρου και τις συντεχνίες των ιατρών του δημοσίου, ΠΑΣΥΚΙ και ΠΑΣΥΔΥ, και την εισαγωγή ιατρικών σχολών σε όλα τα νοσηλευτήρια, είμαι βέβαιος ότι η εκπαίδευση του ιατρικού προσωπικού θα εντατικοποιηθεί και θα ενισχυθεί, αφού με τη συνεργασία των ιατρών με τους ακαδημαϊκούς, θα αυξηθούν οι ευκαιρίες για εξειδίκευση και εκπαίδευση. Για τον σκοπό αυτό έχει ήδη προγραμματιστεί συνάντηση εντός της επόμενης εβδομάδας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ελπίζω ότι θα αρθούν και τα τελευταία εμπόδια που είχαν προκύψει προς υλοποίησή της.
 
Επιπρόσθετα, η ΠΑΣΥΚΙ κάνει λόγο τις τελευταίες μέρες για ανυπαρξία ιατρικών πρωτοκόλλων. Θα μου επιτρέψετε να πω μόνο ότι η μερική ύπαρξη πρωτοκόλλων είναι ένα ζήτημα που μας προβληματίζει και εμάς. Υπάρχουν αρκετά πρωτόκολλα, τα οποία επικαιροποιούμε και ανανεώνουμε. Για κάποιες άλλες περιπτώσεις, όντως δεν υπάρχουν πρωτόκολλα. Επιδίωξή μας είναι η παροχή στους επαγγελματίες υγείας όλων των εργαλείων που θα τους διευκολύνουν στην εκτέλεση των καθηκόντων τους. Για τον σκοπό αυτό, προτίθεμαι να αναπτύξω πρωτοβουλία για σύσταση επιτροπής αποτελούμενης από 2 μέλη των Ιατρικών Υπηρεσιών του Υπουργείου και εκπροσώπους των συντεχνιών για καταγραφή ή/και επικαιροποίηση Πρωτοκόλλων, αρχής γενομένης από τα ΤΑΕΠ και αναμένω πως στο πλαίσιο και των βελτιωτικών μέτρων που θα ληφθούν για τα ΤΑΕΠ, θα προχωρήσει η διαδικασία τάχιστα.
 
Ένα από τα αιτήματα της ΠΑΣΥΚΙ είναι η αύξηση των κλινών στα δημόσια νοσηλευτήρια. Όπως ο καθένας αντιλαμβάνεται, η αύξηση των κλινών δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει άμεσα. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι η καλύτερη διαχείριση των υφιστάμενων, αφού στον λίγο χρόνο που υπηρετώ, ένα από τα σημαντικότατα προβλήματα που παρατηρώ, είναι η αδυναμία εκμετάλλευσης των υφιστάμενων υποδομών και συντονισμού όλων των Τμημάτων, ώστε να γίνεται η μέγιστη αξιοποίηση των κλινών. Είναι για αυτό που αποφασίστηκε σε διοικητικό επίπεδο η επαναφορά του θεσμού του bed manager που ελπίζω αυτή τη φορά να αφεθεί να λειτουργήσει ομαλά. Σε κάθε περίπτωση, η όποια αύξηση των κλινών ή υπηρεσιών θα πρέπει να γίνει στοχευμένα έχοντας υπόψη ότι σε περιβάλλον ΓεΣΥ δεν θα υπάρχει το Σινικό Τείχος μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, οι προσφερόμενες υπηρεσίες θα ενοποιηθούν με τον ασθενή να έχει το δικαίωμα να επιλέγει τον πάροχο υγείας του. Με αυτόν τον τρόπο, θα διαφανούν οι πραγματικές ανάγκες σε κλίνες και υπηρεσίες στα δημόσια νοσηλευτήρια και θα είμαστε σε θέση να κάνουμε καλύτερη διαχείριση των υποδομών και πόρων του δημοσίου. Είναι τουλάχιστον ατυχές να ακούω για δημιουργία Καρδιοχειρουργικών Κλινικών σε όλα τα δημόσια νοσηλευτήρια, υπηρεσία τεταρτοβάθμιας φροντίδας υγείας, χωρίς να λαμβάνεται υπόψην ότι στην Κύπρο του 1 εκ. πληθυσμού, λειτουργούν ήδη πέντε αξιόλογα καρδιοχειρουργικά τμήματα (4 ιδιωτικό τομέα και 1 στο δημόσιο), αναλογία πολύ μεγαλύτερη από τις πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
 
Προβλήματα, που πολύ ορθά επισημαίνουν και τα οργανωμένα σύνολα των ιατρών και των ασθενών, όπως είναι ο λανθασμένος τρόπος αξιολόγησης των ιατρών, η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, το ωράριο λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων που δεν εξυπηρετεί κανέναν, ο τρόπος που γίνονται οι προαγωγές, ο πειθαρχικός έλεγχος, αλλά και αρκετά άλλα, απασχολούν έντονα το Υπουργείο. Κανένας δεν συμφωνεί με το γεγονός ότι τα δημόσια νοσηλευτήρια είναι μέρος και σε στενή έννοια της λειτουργίας της Δημόσιας Υπηρεσίας και δυστυχώς, είτε το θέλουμε είτε όχι, λειτουργούν όπως και κάθε άλλο Τμήμα του Δημοσίου.
 
Εμείς πρώτοι ως Κυβέρνηση διαγνώσαμε την ανεπάρκεια αυτού του συστήματος και για αυτό προχωρήσαμε να το αλλάξουμε. Για αυτό και εργαζόμαστε συστηματικά και στοχοπροσηλωμένα, ώστε να εφαρμοστεί η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων για να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων, καθιστώντας τα πιο ευέλικτα και αποτελεσματικά και επιβραβεύοντας μέσω σωστής αξιολόγησης του καλούς από τους λιγότερο καλούς. Θα ανέμενα σε θέματα όπως η αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού, ο πειθαρχικός έλεγχος και το ωράριο λειτουργίας, οι συντεχνίες θα είχαν πιο ενεργό ρόλο στην επισήμανση των κακώς εχόντων. Και για αυτό το εγχείρημα, χρειαζόμαστε τη βοήθεια και την υποστήριξη των συνδικαλιστικών οργανώσεων των ιατρών, έτσι ώστε να γίνει πιο ουσιαστικός και αποτελεσματικός έλεγχος της παραγωγικότητας, αλλά και καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
 
Αγαπητοί μου,
 
Θα ήθελα να απευθυνθώ προς όλους και ειδικότερα προς τους επαγγελματίες υγείας των δημόσιων νοσηλευτηρίων, και να τους καλέσω να συμπαραταχθούν μαζί μας στο δύσκολο εγχείρημα που βρίσκεται σε εξέλιξη. Είναι κρίμα και άδικο για τους ασθενείς μας να παρακολουθούν νυχθημερόν δημόσιες τοποθετήσεις ένθεν και ένθεν, που το μόνο που πετυχαίνουν είναι να διαβάλλουν τα δημόσια νοσηλευτήρια, περισσότερο δε να εκμηδενίζουν το σημαντικότατο έργο που επιτελεί το ιατρικό, το νοσηλευτικό και το παραϊατρικό προσωπικό. Απευθύνω κάλεσμα προς τους κυβερνητικούς ιατρούς να κλείσουν τα αφτιά τους στις Κασσάνδρες και να παραμείνουν στο πλευρό του Υπουργείου ως ασπίδα προστασίας σε όσους υπόγεια επιχειρούν να εκμεταλλευτούν τα γεγονότα για να υποσκάψουν την εφαρμογή της αυτονόμησης και την εισαγωγή του ΓεΣΥ και να εξυπηρετήσουν αλλότρια συμφέροντα. Ενωμένους θα μας βρουν απέναντι στις οποιεσδήποτε μικροπολιτικές τους φιλοδοξίες επιδιώκουν να επιβάλουν στον τομέα της υγείας, γιατί η μεταρρύθμιση στην υγεία γίνεται πρωτίστως για τον Κύπριο πολίτη και την εξυπηρέτηση του Κύπριου ασθενή και αδυνατώ να πιστέψω πως όσοι πραγματικά υπηρετούν σε αυτόν τον χώρο θέτουν προσωπικά ή/και συλλογικά συμφέροντα πάνω από την υγεία του ασθενή.
 
Ακολούθως, ο υπουργός Υγείας απάντησε σε ερωτήσεις:
 
Σχολιάζοντας τη δήλωση της ΠΑΣΥΚΙ για κλιμάκωση των μέτρων της, αλλά και την φυγή ιατρών από τα δημόσια νοσηλευτήρια, ο κ. Ιωάννου ανέφερε: «Όπως σας ανέφερα μόλις, εργοδοτούμε 100 γιατρούς περισσότερους σε σύγκριση με το 2012. Το ότι κάποιοι γιατροί επιλέγουν να φύγουν για να εργοδοτηθούν στον ιδιωτικό τομέα, αυτό δυστυχώς είναι κάτι που προκύπτει από τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων, εξ ου και προχωρούμε στη μεταρρύθμιση, ούτως ώστε να δοθούν και οι σωστές απολαβές. Εγώ είμαι ο πρώτος που αναγνωρίζω και το αναφέρω εδώ και καιρό ότι οι γιατροί γενικά στον δημόσιο τομέα υποαμοίβονται. Βέβαια έχουν δοθεί μισθολογικές αναβαθμίσεις στους γιατρούς, έχουν ήδη δοθεί κίνητρα, π.χ. στα ΤΑΕΠ έχουν ήδη δοθεί κίνητρα.
 
Όσον αφορά τους δύο συγκεκριμένους ιατρούς που έδωσαν παραίτηση, αντιλαμβάνομαι ότι η χρονική συγκυρία που έγινε αυτό μπορεί να προσδίδει άλλους λόγους. Η ενημέρωση που έχω είναι ότι έγινε για καθαρά οικογενειακούς λόγους -και οι δύο εργάζονταν στο ίδιο τμήμα- και με την ευκαιρία θα ήθελα να τους ευχαριστήσω διότι από την ενημέρωση που είχα θα συνεχίσουν να εργάζονται μέχρι το τέλος του μήνα. Εμείς σαν Υπουργείο, ολόκληρη την εβδομάδα έχουμε λάβει τα μέτρα μας, ούτως ώστε να υπάρξει η απαραίτητη στελέχωση στο ΤΑΕΠ Λάρνακας και έχουμε ήδη προχωρήσει προκαταρκτικά στην πρόσληψη δύο επιπλέον ιατρών που θα αρχίσουν στις αρχές Ιουνίου. Όλες οι ενέργειες που γίνονται είναι για να μην μείνει χωρίς στελέχωση το συγκεκριμένο Τμήμα.
 
Αντιλαμβάνεστε ότι δεν ήταν το πιο εύκολο πράγμα, διότι όταν έχεις δύο άτομα υπό σύλληψη και δύο υπό παραίτηση τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, σε οποιαδήποτε δουλειά και να είσαι, δεν είναι το ευκολότερο πράγμα, αλλά έχουν γίνει οι απαραίτητες προσπάθειες και έχουν ευοδωθεί.
 
Όσον αφορά στα 13 σημεία της ΠΑΣΥΚΙ, εμείς είμαστε έτοιμοι για διάλογο, αλλά όχι σε εκβιαστικά μέτρα. Εκβιαστικά μέτρα δεν θα δεχθώ ποτέ μου. Αυτό το τονίζω».
 
Κληθείς να σχολιάσει το αίτημα της ΠΑΣΥΚΙ για αποποινικοποίηση της ιατρικής πράξης και ερωτηθείς ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του Υπουργείου Υγείας, ο Υπουργός Υγείας τόνισε ότι δεν τον βρίσκει σύμφωνο το γεγονός ότι η Αστυνομία πέρασε χειροπέδες στους δύο ιατρούς. «Ειδικά προερχόμενος από ιατρική οικογένεια, το τελευταίο πράγμα που θέλεις να βλέπεις είναι να περνούν χειροπέδες σε λειτουργούς της ιατρικής και να τους μεταφέρουν στην φυλακή. Αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί και νομίζω έγιναν και οι κατάλληλες ανακοινώσεις. Αλλά αντιλαμβάνεστε ότι αυτό δεν είναι θέμα του Υπουργείου Υγείας. Δεν έγιναν από το Υπουργείο Υγείας οι συλλήψεις», απάντησε ο κ. Ιωάννου.
 
Πρόσθεσε δε ότι η διοικητική έρευνα παραδόθηκε στον ίδιο, αλλά «από τη στιγμή που υπάρχει ποινική έρευνα, η ποινική υπερισχύει οποιασδήποτε πειθαρχικής που πιθανόν να μπορούσαμε να προχωρήσουμε. Στην παρούσα φάση δεν θα προχωρήσουμε σε οτιδήποτε άλλο. Θα αναμένουμε τα πορίσματα της ποινικής έρευνας.
 
Όσον αφορά στην αποποινικοποίηση, υπάρχει Σύνταγμα που τα προβλέπει όλα αυτά και δεν ξέρω κατά πόσο είναι φρόνιμο να εξαιρεθούν ή όχι κάποιες ομάδες. Αλλά αυτό είναι θέμα της Νομικής Υπηρεσίας και του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας».
 
Σε ερώτηση εάν ο διάλογος με τις συντεχνίες για τη μεταρρύθμιση θα έπρεπε να γίνεται από τον ΟΚΥπΥ, δεδομένου ότι προχωρά η αυτονόμηση, ο κ. Υπουργός σημείωσε ότι «δυστυχώς, υπήρξε κάποια αδικαιολόγητη -για εμένα- καθυστέρηση στη Βουλή, η οποία μας πήγε πίσω 2-3 μήνες και υπολογίζουμε μέχρι το τέλος του καλοκαιριού να έχουν προσληφθεί τα πρώτα έμμισθα στελέχη και μετά τον Οκτώβρη-Νιόβρη τα υπόλοιπα στελέχη.
 
Εμείς, ως Υπουργείο Υγείας, προχωρούμε με τους δικούς μας σχεδιασμούς, διότι λειτουργούμε παράλληλα με τον ΟΚΥπΥ και επειδή η πρώτη φάση της εφαρμογής του ΓεΣΥ είναι η αναδιοργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, προχωρούμε με τη συμπλεγματοποίηση και την αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι κάποια Αγροτικά Κέντρα, ξεκινώντας από τις αγροτικές περιοχές θα συμπλεγματοποιηθούν, θα αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες, θα λειτουργούν μέχρι το απόγευμα και όχι μέχρι το μεσημέρι όπως λειτουργούν τώρα για καλύτερη εξυπηρέτηση του κόσμου και ο επόμενος μας στόχος είναι να γίνει αυτή η συμπλεγματοποίηση στα Αστικά Κέντρα Υγείας της Λευκωσίας.
 
Στόχος είναι εφτά Αστικά Κέντρα Υγείας στην Λευκωσία, μέχρι τον Οκτώβρη-Νοέμβριο να λειτουργούν μέχρι το απόγευμα με αναβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας, ωσάν σε περιβάλλον ΓεΣΥ. Δηλαδή θα προσπαθήσουμε να προχωρήσουμε την αναδιοργάνωση πολύ πριν την ημερομηνία εφαρμογής του ΓεΣΥ για να βιώσουν και οι ασθενείς από πρώτο χέρι τις υπηρεσίες που μπορούμε να προσφέρουμε, ελπίζοντας ότι θα τις αγκαλιάσουν. Αντιλαμβάνεστε ότι το να λειτουργούν 7-8 Κέντρα Υγείας μέχρι τις 8 το απόγευμα, αυτό θα έχει επιπλέον όφελος γιατί θα αποσυμφορήσει τα ΤΑΕΠ, τουλάχιστον στην Λευκωσία. Αυτή την ενημέρωση είχαμε ξεκινήσει να κάνουμε στις συντεχνίες. Είναι κάτι το οποίο τουλάχιστον όσον αφορά στα σχέδια υπηρεσίας του, δεν αλλάζει κάτι από τα συμφωνηθέντα, όποτε δεν διαβλέπω και ελπίζω να υπάρξει οτιδήποτε άλλο που να αλλάξει τους σχεδιασμούς. Εμείς θα προχωρήσουμε να το κάνουμε, διότι δεν υπάρχει κάτι που είναι εκτός των συμφωνηθέντων».
 
Κληθείς να πει σε ποιους αναφερόταν όταν καλούσε τους επαγγελματίες υγείας να κλείσουν τα αφτιά τους στις Κασσάνδρες, ο Υπουργός Υγείας είπε: «Δεν υπάρχει λόγος να αναφερθώ ονομαστικά. Ο νόων νοείτο».
 
Σε ερώτηση εάν θεωρεί πως η χθεσινή στάση εργασίας των ιατρών και η πιθανή κλιμάκωση των μέτρων αποσκοπεί ουσιαστικά σε από μέρους τους νέα προσπάθεια τορπιλισμού της αυτονόμησης και του ΓεΣΥ, ο κ. Ιωάννου εξέφρασε την ελπίδα πως δεν ισχύει κάτι τέτοιο και παρέπεμψε για περαιτέρω στους ίδιους τους ιατρούς. «Ξέροντάς τους, δεν θεωρώ ότι αυτή είναι η προσπάθειά τους. Μιλώντας με τους ίδιους τους γιατρούς του δημοσίου σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις, και οι ίδιοι θέλουν να προχωρήσει η αυτονόμηση. Οπότε ελπίζω ότι θα τηρήσουν την ίδια θετική στάση και στο μέλλον», επεσήμανε.
 
Κληθείς να πει ποια θεωρεί ότι είναι τα κίνητρα των ιατρών πίσω από τη χθεσινή στάση εργασίας, ο κ. Υπουργός απάντησε ότι για αυτό πρέπει να απαντήσουν οι ίδιοι οι γιατροί. «Δεν μπορώ να κάνω εγώ ανάγνωση των κινήτρων πίσω από τη στάση», είπε.
 
Σε σχόλιο δημοσιογράφου ότι ο κόσμος ταλαιπωρείται στα δημόσια νοσηλευτήρια και ότι φαίνεται πως οι πολίτες δεν αισθάνονται ασφαλείς στα νοσοκομεία του δημοσίου, ο κ. Ιωάννου δήλωσε χαρακτηριστικά πως οι ασθενείς «φυσικά και πρέπει να νοιώθουν ασφαλείς, φυσικά επιτελείται πάρα πολύ καλό έργο στα δημόσια νοσηλευτήρια. Να μην ισοπεδώνουμε τα πάντα. Δυστυχώς, ακριβώς με δηλώσεις του τύπου ‘καταρρέουν’ δημιουργούν κακές εντυπώσεις. Είναι καιρός επιτέλους, και καλώ κι εσάς τους λειτουργούς των ΜΜΕ, να αρχίσουν αν βγαίνουν προς τα έξω και τις καλές περιπτώσεις που υπάρχουν στα δημόσια νοσηλευτήρια. Υπάρχουν πάμπολλα από αυτά. Ξέρω ότι υπάρχουν προβλήματα στα δημόσια νοσηλευτήρια και είμαστε οι πρώτοι που το λέμε και εξ ου και λαμβάνουμε μέτρα για να λύσουμε κάποια προβλήματα μέχρι την αυτονόμηση. Η αυτονόμηση είναι κάτι άλλο που παρεξηγούν πολλοί, ότι θα γίνει σε 3-4 μήνες. Δεν θα γίνει σε 3-4 μήνες, είναι μια προσπάθεια που θα πάρει αρκετό καιρό. Θα έχουμε άμεσα αποτελέσματα από την Πρωτοβάθμια, αλλά είναι μια προσπάθεια όσον αφορά στην Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμιας, που θα πάρει αρκετό καιρό.
 
Περιπτώσεις όμως όπως -και λυπούμαι που αναγκάζομαι να το αναφέρω συνέχεια- η περίθαλψη που έτυχε ο Γιώργος ο αστυνομικός πριν μια βδομάδα στην Λεμεσό, εγώ όταν πήγα σε ιδιωτική επίσκεψη στο Ισραήλ να τον δω, ο ίδιος ο θεράπων ιατρός του στο Ισραήλ, μου έκανε ιδιαίτερη μνεία για την περίθαλψη που είχε στην Κύπρο και μου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι έγινε εξαιρετική δουλειά. Αυτά τα πράγματα μας τιμούν. Αυτά όμως δεν τα λέμε και ξεκινούμε με παράπονα. Κανείς δεν παραγνωρίζει ότι συμβαίνουν αυτά.
 
Έχουμε λάβει όμως μέτρα σαν Κυβέρνηση για να μειώσουμε τις λίστες αναμονής, έχουμε παραπέμψει και συνεχίζουμε να παραπέμπουμε ασθενείς στον ιδιωτικό τομέα, έχουμε προχωρήσει με τον θεσμό της υπερωριακής απασχόλησης, κάτι που ήθελαν και οι ίδιοι οι γιατροί και έχουν μειωθεί αισθητά οι λίστες αναμονής. Δυστυχώς, λόγω οικονομικής κρίσης, πάρα πολύς κόσμος έχει στραφείς τα δημόσια νοσηλευτήρια και παρατηρούνται λίστες αναμονής. Κι εδώ να ρωτήσω, στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια δεν υπάρχουν λίστες αναμονής; Όταν ζητάς ραντεβού, σου δίνουν αμέσως, δεν υπάρχουν παράπονα; Γιατί ακούμε μόνο για τα δημόσια νοσηλευτήρια;
 
Αλλά αυτή η υπερβολική, χωρίς να λέω ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, κριτική που γίνεται, εμένα δεν με βρίσκει σύμφωνο. Και δεν αναφέρομαι στα ΜΜΕ. Είστε οι τελευταίοι που μπορεί να φταίτε για αυτό το θέμα».
 
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου πως, μετά και από την ανακοίνωση/επιστολή της ΠΑΣΥΚΙ προς τα μέλη της, παρατηρείται η εφαρμογή μιας «αμυντικής ιατρικής» στα δημόσια νοσηλευτήρια από τους ιατρούς, και ερωτηθείς εάν είχε ενημέρωση για την κατάσταση στα δημόσια νοσηλευτήρια τις τελευταίες μέρες, ο Υπουργός Υγείας ανέφερε πως αντιλαμβάνεται τις ανησυχίες των γιατρών «να τηρούν πιθανώς μια αμυντική στάση. Δεν σημαίνει ότι όλοι κάνουν αυτό το πράγμα. Θεωρώ ότι με την πάροδο του χρόνου θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Και επιπλέον είχαμε υπέρ του δέοντος περιστατικά, διότι πολλοί φοβήθηκαν, και δημιουργήθηκε μεγαλύτερο πρόβλημα. Αντιλαμβάνεστε μετά από μια τέτοια κρίση και ένα τέτοιο σημαντικό περιστατικό, αυτά συμβαίνουν».
 
Επιπρόσθετα, σε σχέση με τις αυξημένες κλήσεις στο Κέντρο Κλήσεων της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων, ο κ. Ιωάννου ανέφερε ότι αυτή είναι η πληροφόρηση που είχε. «Αυτό όμως δεν μας τιμά ως λαό, διότι όταν κληθεί το ασθενοφόρο να πάει σε ένα περιστατικό, το οποίο παρουσιάζεται ως επείγον αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι, όταν πραγματικά δεχθεί κλήση για πραγματικά επείγον περιστατικό, τότε κάποιος άνθρωπος μπορεί να χάσει τη ζωή του για τις υπερβολές κάποιου άλλου. Αλλά αυτό δυστυχώς μας χαρακτηρίζει ως λαό», τόνισε ο κ. Υπουργός.
 
Ο Υπουργός Υγείας συμπλήρωσε πως το Υπουργείο έχει προχωρήσει στην πρόσληψη τριών επιπλέον ακτινολόγων για τη διεκπεραίωση του υπερβολικού όγκου που προέκυψε, ενώ απαντώντας σε ερώτηση για την 24ωρη παρουσία ακτινολόγου όπως ζητούν οι γιατροί, ο κ. Ιωάννου είπε πως είναι κάτι που εξετάζεται, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι υπάρχει το σύστημα PACS μέσω του οποίου κάποιος μπορεί να βλέπει την απεικόνιση και στο οποίο είναι συνδεδεμένα όλα τα νοσοκομεία.
 
Σε σχέση με το ζήτημα των ιατροδικαστών και το ερώτημα που τίθεται αν θα πρέπει να υπάγονται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και όχι στο Υπουργείο Υγείας, ο κ. Υπουργός είπε πως υπάρχουν διάφορες πρακτικές σε άλλες χώρες. Επεσήμανε ότι έχει ήδη ξεκινήσει προκαταρκτική συζήτηση με το Υπουργείο Υγείας, αλλά θα πάρει κάποιο χρόνο να επιλυθεί το θέμα. «Μετά από το άτυχο συμβάν με την Βουλγάρα στην Πάφο, πήραμε κάποια μέτρα και για να προστατεύσουμε τους ιατροδικαστές. Στο πλαίσιο των προηγούμενων μου αναφορών για τις αυξημένες απαιτήσεις που έχουμε ως λαός, να σας αναφέρω ότι υπάρχουν περιστατικά στους ιατροδικαστές που μπορεί να είναι πάρα πολύ δύσκολα και τα οποία εμφανίζονται να είναι 1 στο 1 εκ. Για ιατροδικαστές που ασχολούνται για παράδειγμα με παιδιά, στην Αγγλία υπάρχουν συνολικά 4 και εμείς είχαμε πρόσφατα ένα τέτοιο περιστατικό που έπρεπε να εξετάσει δικός μας ιατροδικαστής. Είναι τόσο λίγα τα περιστατικά που για να αποκτήσει κάποιος εμπειρία δεν μπορούν να υπάρχουν παραπάνω από 4. Οπότε κάποτε έχουμε κι εμείς υπερβολικές απαιτήσεις από τους δικούς μας λειτουργούς, εξ ου και είχαμε φτάσει στην απόφαση για τις δύσκολες περιπτώσεις να φέρνουμε ιατροδικαστές από το εξωτερικό για να στηρίζουν το έργο των δικών μας», είπε.
 
Τέλος, κληθείς να σχολιάσει την παρέμβαση που ζήτησε ο κ. Συλικιώτης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας να ενημερωθεί σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί η Επιτροπή για να διασφαλιστεί το δικαίωμα στην υγεία στην Κύπρο, σημειώνοντας επίσης πως η Κύπρος κατέχει τις χαμηλότερες δαπάνες στη δημόσια υγεία σε σχέση με τις άλλες χώρες της ΕΕ, ο κ. Ιωάννου ανέφερε: «Δεν κατάλαβα πού αποσκοπεί η κίνηση του κ. Συλικιώτη. Όσον αφορά το ότι είναι χαμηλές οι δαπάνες, είναι χαμηλές από το 2004. Δεν είναι κάτι που έγινε τώρα. Βέβαια οι δαπάνες που δημοσιεύονται δεν λαμβάνουν υπόψη τους και κάποιες δαπάνες του ιδιωτικού τομέα. Όταν μιλούμε για χαμηλές δαπάνες, αναφερόμαστε σε περίπου 3% του ΑΕΠ. Με την επικείμενη μεταρρύθμιση, οι δαπάνες υπολογίζεται να είναι γύρω στο 7%».
 
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας