Κ. Γιωρκάτζης: Μύθοι και πραγματικότητες για την Πλατεία Ελευθερίας

Είναι η πλατεία που απασχόλησε όσο λίγες τα μέσα Ενημέρωσης και τους Κύπριους πολίτες. Η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας στο κέντρο της πρωτεύουσας, η οποία βρίσκεται εδώ και χρόνια υπό κατασκευή, έχει καταχωρηθεί στη συνείδηση των περισσοτέρων από εμάς ως το "γεφύρι της Άρτας" αφού η μεγάλη καθυστέρηση για την ολοκλήρωσή της, την έχει θέσει υπό αμφισβήτηση προκαλώντας πολλά ερωτηματικά. Λίγες ημέρες πριν υποδεχθούμε το 2018, ο Reporter ξεναγήθηκε στην Πλατεία Ελευθερίας η οποία, αν και παραμένει ένα μεγάλο εργοτάξιο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Λευκωσίας Κωνσταντίνο Γιωρκάτζη βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή της. Μιλώντας στον Reporter, ο δήμαρχος αναφέρεται στις λανθασμένες αντιλήψεις που επικρατούν γύρω από το μεγαλεπήβολο αυτό έργο, εξηγεί γιατί δεν πρέπει να γίνονται συγκρίσεις με τα έργα του ιδιωτικού τομέα αλλά και γιατί πρέπει να νιώθουμε περήφανοι που δεσπόζει στο κέντρο της Λευκωσίας.  

Σε ποια φάση βρίσκεται 
 
«Το έργο ανάπλασης της Πλατείας Ελευθερίας υλοποιείται με πολύ εντατικούς ρυθμούς και βρίσκεται σε πορεία ολοκλήρωσης. Όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, εντός των επόμενων εβδομάδων θα δοθεί πρόσβαση στο κοινό διά μέσου της γέφυρας της Πλατείας και θα ανοίξει η οδός Κωστάκη Παντελίδη για τα αυτοκίνητα. Οι εργασίες ολοκλήρωσης της γέφυρας προχωρούν με πολύ ικανοποιητικό ρυθμό. Οποιοσδήποτε επισκεφθεί το εργοτάξιο θα διαπιστώσει έντονη διεξαγωγή εργασιών, με περισσότερους από 120 εργάτες να εργάζονται κάθε μέρα, πολλές φορές μέχρι και αργά το βράδυ. Από τις εργασίες που απομένουν, οι σημαντικότερες αφορούν το δυτικό στηθαίο της γέφυρας και η κατασκευή των μαρμάρινων γλυπτών που θα τοποθετηθούν στα υδάτινα στοιχεία, τα οποία αποφασίστηκε να κατασκευαστούν στο εξωτερικό, λόγω μεγαλύτερης εξειδίκευσης και εμπειρίας».
 
 
Έξι χρόνια εργοτάξιο
 
«Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το έργο δεν κατασκευάζεται έξι χρόνια. Θέλω να θυμίσω ότι τα πρώτα σχεδόν τρία χρόνια είχε κατασκευαστεί –με πολλές ταλαιπωρίες και διαφωνίες μεταξύ αρχιτέκτονα και εργολάβου– ένας μικρός αριθμός κολόνων και ότι αναγκαστήκαμε να διακόψουμε το συμβόλαιο με τον πρώτο εργολάβο, να επαναπροκηρύξουμε το έργο και να το κατακυρώσουμε σε άλλο εργολάβο για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Ο δεύτερος εργολάβος μπήκε στο εργοτάξιο αρχές του 2015. Κατά συνέπεια, η Πλατεία ουσιαστικά κατασκευάζεται σε συνεχή ροή τα τελευταία περίπου τρία χρόνια και βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή της. Προχωρήσαμε σε αυτή την απόφαση (να διακόψουμε το συμβόλαιο και να επαναπροκηρύξουμε το Έργο) ώστε να διορθωθεί και ο προϋπολογισμός του Έργου με απόλυτη διαφάνεια».
 

Γι’ αυτό καθυστερεί
 
«Οι μεγάλες καθυστερήσεις είχαν παρατηρηθεί στα αρχικά στάδια, λόγω της ανεύρεσης αρχαιοτήτων, αλλά και αργότερα, πριν και κατά τη διακοπή του συμβολαίου με τον πρώτο εργολάβο, την επαναπροκήρυξη του έργου και την ανάθεσή του σε νέα εργοληπτική εταιρεία.
Στη συνέχεια, από τη μέρα που ανέλαβε ο νέος εργολάβος, άλλαξαν όντως κάποιες ημερομηνίες, αλλά αυτό έγινε όταν προστέθηκε έργο (δηλαδή όγκος εργασιών) και όταν προέκυψαν τεχνικές και κατασκευαστικές δυσκολίες.Όλα τα έργα αυτού του επιπέδου έχουν δυσκολίες. Ειδικά τα έργα της Ζάχα Χαντίντ που είναι γνωστά για την ασύμμετρη γεωμετρία, τις πολλές καμπύλες και την ιδιαίτερη ρευστότητα τους. Στόχος μας και δουλειά μας είναι να βρίσκουμε λύσεις, να ξεπερνούμε τις δυσκολίες και να προχωρούμε. Και αυτό πράξαμε με τις σημαντικές αποφάσεις που λάβαμε, σε διάφορα στάδια εκτέλεσης του Έργου».

 
Οι λανθασμένες αντιλήψεις
 
«Σίγουρα δεν είχαμε στόχο την ταλαιπωρία των συμπολιτών μας και απολογούμαστε γι αυτή, όμως θα ήθελα να ξεκαθαρίσω κάποια ζητήματα. Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να διορθώσω δύο λανθασμένες αντιλήψεις που ακούω συχνά, από κάποιους νομίζω λόγω άγνοιας αλλά από πολλούς πιστεύω με πρόθεση σκόπιμης παραπληροφόρησης. Η πρώτη αφορά την υποβάθμιση και υποτίμηση του μεγέθους, της αξίας και της πολυπλοκότητας του Έργου. Λέει κάποιος «κάνατε τόσα χρόνια να φτιάξετε μια γέφυρα και κάτι κήπους στο επίπεδο της τάφρου». Όποιος το λέει αυτό, αγνοεί –επαναλαμβάνω ηθελημένα ή άθελα– το μέγεθος, τη σημασία και τις σχεδιαστικές και κατασκευαστικές απαιτήσεις του Έργου. Κατασκευάζουμε ένα μεγάλο, μοναδικό έργο τέχνης στο κέντρο της πόλης, το οποίο περιλαμβάνει μία μεγάλη έκταση που εκτείνεται σε δύο τμήματα της τάφρου, από την Πλατεία Σολωμού μέχρι το χώρο στάθμευσης Ντ’ Αβίλα, περιμετρικούς δρόμους, αλλαγή όλων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας και κατασκευή υποσταθμών. Η δεύτερη άποψη αφορά συγκρίσεις που γίνονται με έργα του ιδιωτικού τομέα. Όταν λέμε, για παράδειγμα, «ο τάδε πύργος των 30 ορόφων κτίστηκε και η Πλατεία ακόμη να τελειώσει»,
νομίζω συγκρίνουμε εντελώς ανόμοια πράγματα, τόσο από σχεδιαστική και κατασκευαστική άποψη, όσο και από άποψη διαδικασιών. Άλλο τα έργα του δημοσίου με τους αυστηρούς ελέγχους και τις χρονοβόρες διαδικασίες, οι οποίες μπορεί να επιβάλλονται και λόγω της χρηματοδότησης των έργων και άλλο τα έργα του ιδιωτικού τομέα.  Αν θέλουμε να κάνουμε συγκρίσεις, νομίζω είναι πιο δίκαιο να συγκρίνουμε τον χρόνο εκτέλεσης της Πλατείας Ελευθερίας με τον αντίστοιχο χρόνο άλλων έργων της Ζάχα Χαντίντ ή ανάλογου επιπέδου αρχιτεκτόνων που υλοποιούνται αυτή την περίοδο στο εξωτερικό, για να δούμε εάν έχουν υπερβεί τα αρχικά χρονοδιαγράμματα».
 

Γιατί δεν επιλέχθηκε κάτι πιο απλό που θα μπορούσε να υλοποιηθεί πιο γρήγορα
 
«Δεν συμφωνώ με αυτή την άποψη. Πιστεύω ότι ο Δήμος Λευκωσίας –επί Δημαρχίας Μιχαλάκη Ζαμπέλα– ορθά επέλεξε να μην κατασκευάσει μιαν κοινή Πλατεία, αλλά ένα έργο πρωτοποριακό, πιθανότατα της καλύτερης αρχιτέκτονος του 21ου αιώνα κι ένα έργο στο μεταίχμιο της αρχιτεκτονικής επιστήμης. Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι εφόσον δεν υπήρχε η τεχνογνωσία δεν θα έπρεπε να αναλάβουμε το εγχείρημα. Επιβάλλεται, πιστεύω, σε όλους τους τομείς κάποια έργα να είναι πρωτοποριακά. Αναγνωρίζω ότι αυτή η επιλογή κουβαλά μαζί της μεγάλες δυσκολίες, αλλά μόνον έτσι θα γίνουμε καλύτεροι».
 
Πρέπει να είμαστε περήφανοι
 

«Το Αρχιτεκτονικό Γραφείο Zaha Hadid Architects, που έχει ετοιμάσει τη μελέτη και διαχειρίζεται την επίβλεψη του έργου, ως ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά γραφεία στον κόσμο, έχει δώσει ένα ιδιαίτερο σχεδιασμό στην ανάπλαση του χώρου και έχει θέσει πολύ ψηλές προδιαγραφές και απαιτήσεις όσον αφορά την ποιότητα της κατασκευής και είναι αυστηρό για κάθε λεπτομέρεια. Είναι σημαντικό επίσης να αναφέρουμε ότι σχεδόν δύο χρόνια μετά τον θάνατό της Ζάχα Χαντίντ, και για πολλά ακόμη χρόνια, το έργο της θα συνεχίσει να τυγχάνει μελέτης από τον κόσμο της αρχιτεκτονικής επιστήμης και οι εμβληματικές δημιουργίες της που ολοκληρώθηκαν ή υλοποιούνται θα τυγχάνουν τεράστιας προβολής παγκοσμίως. Πρέπει να είμαστε περήφανοι, πιστεύω, που η Πλατεία Ελευθερίας περιλαμβάνεται σε αυτές τις δημιουργίες και που η Λευκωσία είναι ένα από τα σημεία του πλανήτη όπου θα δεσπόζει έργο της Ζάχα Χαντίντ».
 
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Μια ημέρα στην Πλατεία Ελευθερίας
 

Δειτε Επισης

LIVE: Σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής υποψηφιοτήτων για τις εκλογές Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Ένταλμα σύλληψης εναντίον ενός προσώπου-Προκάλεσε τη φωτιά μετά από ρίψη πυροτεχνημάτων
Οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλ στο αντίθετο ρεύμα στον αυτοκινητόδρομο
Πιθανόν από ρίψη πυροτεχνημάτων προκλήθηκε η φωτιά σε δύσβατη περιοχή στην Πάφο
ΗΠΑ για τον ανθρωπιστικό διάδρομο-«Σε ετοιμότητα τα σκάφη να ξεκινήσουν όταν δοθεί η εντολή»
ΟΗΕ: Ο θαλάσσιος διάδρομος μέσω της Κύπρου βοήθησε, αλλά δεν αρκεί για την παράδοση μέσω ξηράς
Σκαρφαλώνει στους 37 βαθμούς η θερμοκρασία-Δεν υποχωρεί η σκόνη
Χειροπέδες σε 18χρονο που εντοπίστηκε ένα κιλό κάνναβης στην κατοχή του (pics)
«Όταν δεν υπάρχει ένα σύστημα που θα φοβάται ο πολίτης να διαπράξει ένα έγκλημα, γιατί να μην το κάνει;»
Δημοσκόπηση IMR: Προβάδισμα Γιάννη Αρμεύτη στον Δήμο Λεμεσού